Whatfontis creste calitatea vietii de designer. Alexandru Cuibari: "Ideea a aparut dintr-o nevoie personala: in liceu faceam felicitari"

Whatfontis creste calitatea vietii de designer. Alexandru Cuibari: "Ideea a aparut dintr-o nevoie personala: in liceu faceam felicitari"

Licean fiind, Alexandru Cuibari cucerea fetele si profesorii printr-o metoda ingenioasa la acea data: cu felicitari pe care le facea singur, mesterind nopti intregi intr-un program de editare de pe un 386 (sau 486?) care nici macar nu era al lui. De acolo crede ca i-a parvenit o obsesie (deloc nesanatoasa) pentru fonturi, la care a si revenit multi ani mai tarziu. Prin 2010, cand se prinde ca nu exista un tool de identificare a fonturilor gratuite si se apuca sa-l aduca pe lume. 

Daca pana recent Whatfontis a fost un proiect personal, acum Alexandru vrea sa-l transforme intr-un business. Si are toate premisele pentru asta: site-ul ia in primire lunar vreo 700.000 de designeri din toata lumea, traficul crescand cu cate 15-20% anual in cei 8 ani de existenta a proiectului. In urma cu cateva luni, Alexandru a lansat si un sistem de registration cu conturi free si premium, al carui bilant arata in prezent 120.000 de conturi gratuite si 500.

O proportie "asa si asa", spune el, adaugand ca un target decent pentru putea a pastra serviciul cat mai curat ar fi in jurul a 2.000 de conturi platite, asta pana la final de 2018.

 

 

Profil de programator

Sunt de formatie programator, pe diploma de studii scrie "inginer diplomat in profilul stiinta sistemelor si calculatoarelor". Dupa terminarea facultatii am lucrat 2 ani ca programator in Iasi si, apoi, am decis sa o iau pe calea antreprenoriatului. Nu mi-a iesit din prima, am incercat ce facea toata lumea din jur in 2002: retele de cartier si hosting. In rest, am facut freelancing destul de mult pentru companii din Noua Zeelanda, ocazie cu care am intrat in contact cu lumea advertisingului.

In viata de zi cu zi? In 90 la suta din cazuri, dimineata imi incepe cu o joaca cu fetita mea de 4 ani. Dar, pana acum 4 ani, incepea cu verificarea serverelor, a graficelor de incarcare, mailuri, adaugarea de fonturi noi in sistem si optimizarea sistemului.

 

whatfontis

Whatfontis este un tool adresat designerilor, faimosi sau nu, care primesc layouturi carora li s-a pierdut sursa creatiei. Oamenilor de creatie care ajung cu clientul intr-un punct al discutiei care decurge cam asa: "scrie cu fontul ALA". De asemenea, celor care lucreaza in mici printshopuri si fac tricouri, cani, postere sau alte obiecte promotionale in serie limitata la comanda.

Ideea a aparut dintr-o nevoie personala: in liceu faceam felicitari. Stateam nopti intregi la unchiul meu care avea calculator, un 386 sau 486. Avea un program de editare si acolo faceam felicitari pe care le dadeam fetelor sau profesorilor. Cred ca de acolo a pornit obsesia pentru fonturi. Poate pentru ca nu sunt foarte priceput la desenat, am incercat astfel sa suplinesc asta cumva. Cand am vazut primele reviste de afara, aduse de un unchi din Germania, mi-am dat seama ca exista mult mai mult decat Times New Roman si Verdana.

Apoi, prin 2010, am vazut ca nu exista un tool care sa identifice fonturile gratuite, ci doar pe cele comerciale, asa ca l-am creat eu pe cel pentru cele free.

In acest moment, cu Whatfontis, vreau sa fac trecerea de la un proiect personal la un business profesionist. Am renuntat la outsourcing ca sa ma ocup de acest proiect. E adevarat ca romanii sunt foarte priceputi la IT, dar ne lipseste o cultura de business care ne impiedica sa avem produse romanesti care intra in competitie cu cele internationale.

 

Useri, statistici, conturi 

Detinem peste 400.000 de fonturi in baza de date. Lunar, avem in jur de 700.000 de vizitatori, iar in 8 ani (am lansat prima oara proiectul in mai 2010), traficul a crescut constant cu aproximativ 15-20% anual. Sunt destul de multi clienti din Brazilia, India sau Statele Unite care identifica in jurul a 20-30 de fonturi pe zi. Acesta este si top 3-ul tarilor de provenienta in ce priveste userii care acceseaza Whatfontis (Statele Unite, India si Brazilia, in aceasta ordine).

La nivel de comportamente ale userilor, am observat cresteri de trafic cu imagini identificate din anumite contexte globale, cum ar fi castigatorii Jocurilor Olimpice de la Rio sau castigatorii Premiilor Oscar.

 

De cateva luni am lansat varianta cu conturi free si premium, iar rezultatele sunt "asa si-asa": 120.000 conturi free si 500 de conturi premium. Cele mai multe conturi apartin userilor din afara Romaniei.

Pentru utilizatorii de conturi premium (9.99 USD$/lunar sau 29.90USD/anual), reclamele sunt ascunse si le oferim mai multe optiuni care sa le faca munca mai rapida: mai multe fonturi in lista de rezultate (60 vizitator, 80 cont free vs. 100 premium), salvarea rezultatelor detectiilor astfel incat sa gaseasca mai usor ce au cautat in trecut, filtrarea rezultatelor in functie de tipul de licenta (free for personal use, commercial use etc), filtrarea rezultatelor in functie de pretul fontului etc.

 

Monetizarea

Prin advertising, afiliere si, cum spuneam, conturi premium. In prezent, cea mai mare pondere din venituri vine din advertising. Pana la final de 2018, vrem sa ajungem la vreo 2.000 de conturi premium. Ar fi o cifra decenta care sa ne ajute sa pastram serviciul 'as clean as posible' si sa evitam joaca de-a Adblock sau nu cu utilizatorii :D

Afilierea ajuta, insa mai putin decat v-ati putea inchipui. Daca, la imagini, exista modalitati relativ usoare de detectie a utilizarii fara licenta - cine n-a primit un mail de la Getty ? :) -  pe fonturi, rata de piraterie este destul de mare, cum spuneam, mai ales in randul freelancerilor si a celor din tarile mai sarace.

 

Provocari

Dezvoltarea tehnica ar fi prima provocare. In fiecare zi, apar 20 de fonturi noi si diferentele intre litere sunt din ce in ce mai mici, greu de surprins pana si pentru ochiul unui tipograf cu experienta.

Promovarea instrumentului este o a doua mare provocare. Chiar daca ai un produs foarte bun, asta nu e niciodata suficient, trebuie sa te ocupi zi de zi sa-l promovezi si sa-l faci cunoscut. Lucru mult mai complicat decat am crezut eu initial.

 

Totodata, in general, fonturile sunt luate "for granted", iar rata de piraterie este fabuloasa, lucru care impiedica industria sa performeze. Avem designeri de fonturi foarte priceputi in Romania ca Levi Szekeres din Cluj, Robert Corseanschi din Lupeni sau Mugur Mihai din Brasov -- care, dupa ce au muncit la un font luni de zile, il gasesc copiat si folosit in scopuri comerciale fara ca munca sa le fie platita.

 

Ce urmeaza?

Pana in momentul de fata ne-am concentrat pe partea mecanica a proiectului, pe motor. In 2018 ne vom concentra mai mult pe partea estetica, vizuala, care sa rezoneze mai mult cu publicul-tinta, adica designeri (faimosi sau nu) care impacheteaza lucruri in ambalaje vizuale indiferent de suportul pe care se manifesta.

Am facut cateva vizite la agentii din Bucuresti ca sa vedem cu ochii nostri cum folosesc oamenii sistemul la fata locului si asta ne-a dat de munca pe partea de usability pe cateva luni. Stii cand faci feature-ul ala jmecher la care muncesti luni de zile si 20 de oameni nu-l vad? Inseamna ca ori nu l-ai semnalizat corect ori poate nu e chiar atat de jmecher. Anul asta cu siguranta vom avea un ambalaj care speram sa smulga gemete de fericire, si nu suspine, din partea celor care-l folosesc.

Altfel, algoritmul de identificare este imbunatatit in fiecare luna. Momentan incercam sa gasim o metoda ca sa eliminam erorile din sistem in proportie de 100%, astfel incat vizitatorul sa gaseasca fontul de care are nevoie. Apoi urmarim optimizarea vitezei instrumentului, pentru ca timpul de identificare a unui font sa nu depaseasca o secunda.

Pe termen mai lung, avem in vedere si lansarea unei sectiuni "This is your work", in care designerii sa-si poata uploada portofoliul lor font-related, dezvoltarea unui API si o aplicatie pentru telefoanele mobile.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related