Pentru rolul principal din scurtmetrajul sau, "Capra Cu Trei Iezi", Victor Canache o dorea pe Maia Morgenstern. Asa ca, dupa ce scenariul a fost scris, actrita a primit un sms de la cascadorul, actorul si scenaristul Canache. Spre suprinderea sa (si a prietenei sale, Luana), doamna Maia a zis "da". Si de-acolo, proiectul si-a dobandit aerul de treaba serioasa.
Pentru bani, a fost nevoie de doua campanii de strangere de fonduri. Prima, pe Kickstarter, iar a doua, pe Crestem Idei. Pentru productia filmului s-au strans, in total, vreo 10 mii de dolari.
Pe langa bani, am primit o sponsorizare cu materiale de constructii in valoare de 5.000 RON de la Praktiker si ni s-a pus la dispozitie o cladire daramata din satul in care filmam; pe care am dezmembrat-o tot eu si Luana. Ne-a luat in jur de 4 luni sa construim intregul platou de filmare de la zero, avand ca ajutoare doar pe tatal si pe fratele Luanei
In prezent, filmul se afla in faza de post-productie, iar o a treia campanie de strangere de fonduri sta sa inceapa. Banii se vor duce in muzica, sunet, colorizare si inca o zi de filmare. Despre problemele unui astfel de proiect si despre must-know-urile din campaniile de crowdfunding ne vorbeste Victor Canache in interviul de mai jos.
Avem o idee de capra
Ideea de a face un film dupa povestea Caprei cu 3 iezi mi-a venit acum cativa ani pe la inceputul lui 2014. La vremea respectiva, locuiam de un an de zile in Los Angeles cu Luana, prietena mea. Aproape 3 ani mai tarziu, in a doua jumatate a lui 2016, ne pregateam sa incheiem socotelile cu Statele Unite pentru o vreme.
Programasem sa ne intoarcem in Romania pe 25 Martie 2017. Nu-mi amintesc exact cand si cum a reusit Luana sa ma convinga sa scriu scenariul, dar stiu ca de acolo a plecat totul. Am inceput sa tastez neincrezator intr-o zi, fara sa ma iau foarte in serios. Mai avusesem si alte idei care nici de buze nu reusisera sa-mi treaca, eram deja obisnuit sa nu incerc.
Cu toate astea, cateva luni mai tarziu, avem cateva zeci de pagini scrise; un scurt metraj intreg, si un lung metraj neterminat. Am hotarat impreuna cu Luana ca cel mai bine ar fi sa incepem usor, avand in vedere ca la momentul respectiv ne aveam doar unul pe altul si un scenariu. Buget zero, echipa zero, oameni implicati/interesati zero, experienta in spatele camerei zero, fiind de profesie actor si cascador iar Luana avand masterul in drept.
Crowdfunding
In clipa in care am adus in discutie problema banilor, lucrurile au inceput sa prinda iz de seriozitate. Cred ca am petrecut doar cateva minute analizandu-ne optiunile, privind aproape imediat la singura abordare oarecum realista: crowdfundingul; la care oricum priveam parca printr-o crapatura dintr-un zid de fier beton.
Eu personal nici nu auzisem de Kickstarter pana sa aduca Luana vorba de el, dar odata ce ne-am apucat sa lucram la campanie, totul a inceput sa se miste in jurul nostru extrem de repede. Luana a preluat partea tehnica, petrecand zilnic ore in sir lucrand la campanie folosindu-se numai de Paint pe un laptop rupt, in timp ce eu scriam textele si ma ocupam de filmulete.
Fiind prima noastra campanie, am invatat din mers cum fuctioneaza crowdfundingul. Nu-i usor! In special cand esti singur cuc in filmulet si nu ai nici un fel de echipa. Evident, te simti foarte vulnerabil cand te expui asa la lumina cu o idee, fara sa stii cu siguranta daca-i buna sau groaznica. E posibil sa mearga, tocmai de aia incerci, dar este si foarte posibil sa te faci de ras la un internet intreg peste noapte...
Mereu am descris inceputul ca fiind compus din 3 mari praguri. Primul prag l-am depasit cand am terminat de scris scenariul, dar ca sa ajung la al treilea prag, campania, a trebuit sa ma lupt sa obtin oarece credibilitate. Asa ca in ianuarie 2017 i-am scris doamnei Maia Morgenstern intreband daca ar fi interesata in rolul principal.
M-am uitat lung vreo doua zile la mesajul netrimis de pe telefon pana cand a luat Luana atitudine apasand send cand nu eram atent. Si asa, fix sub ochii mei, lucrurile au devenit oficial serioase. Spre marea noastra incantare, doamna Maia a acceptat rolul in aceiasi zi trecandu-se astfel si de al doilea prag.
Pe 20 februarie 2017, simtind parca toata planeta cum se invarte sub mine de emotii, am lansat prima campanie. Am ales sa lasam campania sa mearga numai o luna avand ca tel suma de 6.400 dolari, totul sau nimic! Pentru necunoscatori, totul sau nimic nu-i doar o expresie! Daca in loc de 6.400$ adunam numai 6.300 sa zicem, la sfarsitul celor 30 de zile toti banii erau automat returnati!
M-am gandit mult si bine la toate rezultatele posibile fiind absolut convins ca nu vom strange mai mult de 500$. In primele zile abia indrazneam sa dau un share pe Facebook. apoi treptat treptat mi-am iesit din zona de comfort. Pana la sfarsitul lunii trimisesem mesaje private la absolut toti oamenii din lista de prieteni! La fel si Luana si membrii familiilor noastre.
Pozele de profil de pe social media au fost si ele inlocuite cu poza campaniei (un mic detaliu care ne-a trecut linia de finish apropo!) In fiecare zi, fara exceptie, eram activi pe social media incercand sa imprastiem vorba la cat mai multa lume. Nu exagerez in nici un fel cand spun ca am tratat prima campanie ca pe un full time job! In ultima zi a campaniei eram in drum spre Romania avand stransi 7.075$ din care 6.400$ in mana dupa comisioane.
Sfaturi de campanie
Am doua:
1. Nu ignora campania odata lansata asteptand sa-si "faca treaba"! Oamenii sunt generosi, mult mai generosi decat ne imaginam dar trebuie motivati! Nu agasati! Motivati! E suficient sa afle de proiectul si ambitiile tale si eventual sa li se reaminteasca, dar tu trebuie sa te asiguri ca va ajunge vorba la toata lumea!
2. Acorda oamenilor sansa sa ajute! Mare parte din banii pe care i-am adunat au venit de la straini si de la prieteni care nu se scalda in bani! Am fost surprinsi si schimbati de intreaga experienta!
A doua campanie lansata pentru acelasi proiect a fost in vara anul trecut, de data asta pe Crestem idei. Am petrecut ultimii 6 ani in LA, unde toata lumea era dispusa sa lucreze ieftin sau chiar moca pentru ca CV-ul este sfant acolo si toti vor sa stranga experienta. Nu ma asteptam ca in Romania 7.075$ sa nu insemne aproape nimic cand vine vorba de un proiect precum Capra Cu 3 Iezi.
Trebuie sa recunosc ca de data asta nu ne-am muncit la fel de mult, dar avand deja echipa, actorii si cei 7.075$ am intors cateva capete. Majoritatea donatorilor au fost societati comerciale si prieteni uituci. Prin Crestem idei am reusit sa mai strangem inca 4.256$ avand in total un buget de aproximativ 10.500$ stransi din campanii la care am mai adaugat din buzunarele proprii si ale familiei pana la 15.000$.
Pe langa bani, am primit o sponsorizare cu materiale de constructii in valoare de 5.000 RON de la Practiker si ni s-a pus la dispozitie o cladire daramata din satul in care filmam, pe care am dezmembrat-o, tot eu si Luana. Ne-a luat in jur de 4 luni sa construim intregul platou de filmare de la 0, avand ca ajutoare doar pe tatal si pe fratele Luanei.
Asa am trecut de pre productie si productie.
Importanta campaniilor
Fara Kickstarter si Crestem idei si fara generozitatea finantatorilor nostri, "Capra Cu 3 Iezi" ar fi ramas un draft pe laptop care mi-ar fi inspirat in continuare nesiguranta de fiecare data cand m-as fi lovit de el. Inca o idee neconcluzionata...
Ce ati facut cu banii? :)
"Capra Cu 3 Iezi" a fost filmata in 5 zile la 130 km distanta de Bucuresti. Mare parte din buget a mers ininchirierea echipamentelor: camera de filmat AriALexa, lentile anamorfice, filtre, accesorii de camera,Video Asist, monitoare, wireless remote focus, lumini, cabluri, grip, generatoare, gimbel plus tot felul de detalii (mereu vor aparea detalii si cheltuieli suplimentare!).
Restul banilor au mers la echipa: DOP, focus puller, 4x echipa tehnica, montaj, sunet si asistent de sunet, coordonatorul de cascade plus 4 asistenti, machiaj, best boy, actori, transportul si cazarea acestora.
Ca sa ne putem incadra in bugetul avut, Luana a preluat functiile de producator si manager de productie, costumier, asistent de regie, script supervisor, coordonator transport, masa, cazare etc. Ne-am ocupat impreuna de recuzita, decor, racorduri si dublat actorii pe ici pe colo, iar eu, pe langa regie si best boy am fost nevoit sa-mi fac singur cascadoria de foc care altfel m-ar fi costat inca 1.500€ pe care nu-i mai aveam.
In prezent, proiectul nostru se afla in post productie si deja ne confruntam cu a 3-a campanie. Banii vor fi folositi pentru muzica, sunet, colorizare si inca o zi de filmare.