Povestile proiectelor care au reusit sa stranga bani pe platforme de crowdfunding sunt subiectul noii serii de materiale pe care am pregatit-o zilele astea. Start-up-uri sau proiecte punctuale, ne este tot una, vrem sa aflam totul: ce sume se strang, in ce directii se duc banii, cum se promoveaza campaniile de crowdfunding si cine sunt oamenii care se ocupa de toate astea.
Intr-o zi, lui Mircea Dumitrache si echipei de la descris.ro le-a venit o idee. Totul a pornit de la un carnetel in care artistii Clujului au inceput sa deseneze. Iar tema desenelor a fost chiar asta: Cum vezi tu, ca artist, Clujul. S-au strans peste 100 de desene, iar de aici si pana la ideea unui album cu toate nu a mai fost decat un pas. Dar pentru editarea unui album la o calitate buna, era nevoie de bani, astfel ca cea mai buna optiune s-a dovedit a fi campania de crowdfunding de pe Crestem Idei .
Inainte de a demara proiectul am incercat sa ne validam ideea: am vorbit cu prieteni carora le-a placut expozitia din vitrina si toata lumea era foarte entuziasmata de album, lucru care ne-a ajutat. am promovat foarte mult pe facebook campania de crowdfunding.
Peste 60% din bugetul total a venit de la donatorii de pe platforma de crowdfunding, iar albumul a fost lansat la TIFF. Campania a fost promovata pe Facebook, dar si pe magazinul online si in cel offline.
Idee si context
Proiectul deScris Penshop a fost initiat de Elena Centea. Ea a preluat o papetarie veche din centrul clujului si a rebranduit-o. Din proiect a facut parte si crearea magazinului online descris.ro, iar eu am inceput sa lucrez cu Elena la implementarea website-ului ca administrator al paginii web.
In octombrie 2012 s-a lansat descris.ro. Nu aveam un buget foarte mare de marketing si ne-am tot gandit la variante pentru a promova produsele noastre (printre produse numarandu-se si o gama specifica pentru artisti de la FABER-CASTELL). Elena si Simona au venit cu ideea sa incepem un carnetel Moleskine (un model special pentru sketchuri, destinat artistilor) si sa invitam cativa prieteni, artisti din Cluj, pentru a testa produsele FABER-CASTELL.
Tema aleasa pentru desen a fost "Cum vezi tu, ca artist, Clujul". Au venit la inceput vreo 5 (toti prieteni de-ai nostri) si dupa putina promovare pe facebook am inceput sa primim mesaje de la alti artisti pe care nu ii cunoasteam, care doreau sa deseneze in acest carnetel.
Dupa primele desene ne-am gandit ca am putea sa facem o expozitie in vitrina magazinului. Cristina Barsony (illustrator) ne-a ajutat cu scanarea desenelor si cu printul pe o hartie mai mare, pe care o inramam ulterior. In fiecare saptamana schimbam desenul din vitrina :)
Dupa cateva luni am ajuns sa avem 3 carnetele pline de desene foarte frumoase despre Cluj si expozitia din vitrina saptamanala (in total sunt aproximativ 100 lucrari). Ideea unui album a venit tocmai din dorinta de a promova desenele foarte frumoase facute de artisti cautand astfel sa incoronam proiectul.
Oamenii din spatele proiectului
Elena Centea (administrator deScris Penshop) – Lucreaza din 1996 in sistemul bancar. Fiind o mare iubitoare de arta, a vrut sa valorifice fosta papetarie S&V (una dintre cele mai vechi din Cluj) si a creat acest brand foarte iubit pe plan local (as indrazni sa spun national). Pentru ea e un fel de hobby acest proiect J
Mircea Dumitrache (administrator descris.ro) – Omul tehnic din spatele echipei. Absolvent de Stiinte Economice dar cu mare pasiune pentru tot ce inseamna online.
Simona Copil (copywriter) – Persoana creativa din echipa, a lucrat multi ani in Bucuresti la o agentie media dar a trecut la freelancing dupa un timp (se saturase de a lucra in corporatie). Din pacate nu mai colaboram in prezent din pricina unor probleme de sanatate.
Alte persoane care ne-au ajutat cu acest proiect au fost Cristina Barsony (illustrator), Adina Horodinca – colaboratoarea noastra pe partea de graphic design; ea ne-a facut design-ul website-ului descris.ro si de cum va arata interiorul magazinului fizic. Adina s-a ocupat de designul albumului; Andrei Mutu (owner I Love Cluj) – Andrei are una din cele mai frumoase pagini despre Cluj-Napoca. El ne-a ajutat foarte mult pe partea de promovare a proiectului. Tot el a sponsorizat si donatorii cu mai multe produse I LOVE CLUJ
Crowdfundingul
In momentul in care ne-am gandit sa facem albumul si am facut bugetul necesar ne-am dat seama ca era destul de costisitoare realizarea lui. Simona si Elena o cunosteau pe Catalina Amihaiesi (cred ca ea se ocupa de platforma crestemidei.ro) si dupa mai multe analize si dupa ce am vazut reusita proiectului BUMBATA (un album foto facut de Cosmin Bumbut tot prin intermediul Crestem Idei) ne-am decis sa incercam.
Asteptari
Inainte de a demara proiectul am incercat sa ne validam ideea: am vorbit cu prieteni carora le-a placut expozitia din vitrina si toata lumea era foarte entuziasmata de album, lucru care ne-a ajutat.
Am avut putine emotii la inceput dar intr-un final a fost bine reusind sa obtinem investitia propusa. Ce pot spune e ca am promovat foarte mult pe facebook campania de crowdfunding. Tot pe facebook avusesem feedback foarte bun pentru desenele facute in carnetel + expozitia din vitrinta magazinului. Practic, am targetat tot aceeasi oameni care au apreciat ideea cu desenele.
Ca sfat de campanie de crowdfunding, as recomanda incercarea de validare a ideii intr-o oarecare masura. Noi avand feedback foarte bun de la urmaritorii de pe facebook si de la clientii magazinului am fost foarte increzatori ca se vor strange banii.
DOs & DONTs
Cred ca cel mai important pentru noi a fost pozitivismul care era in echipa. Toti artistii erau entuziasmati cand desenau in carnetel, toti urmaritorii de pe facebook + clientii magazinului erau foarte incantati si ne laudau initiativa. Toata lumea din jurul nostru era incantata de idee, nicio clipa nu ne-am gandit ca nu va iesi :)
Mi-e greu sa spun ce nu ar merge (avand in vedere ca la noi a functionat), dar totusi as spune ca proiectul trebuie foarte bine explicat si daca se poate promovat putin si inainte de a lansa campania de crowdfunding.
Cea mai buna promovare a fost pe Facebook, dar am mai folosit si alte canale: magazinul online (aveam articole pe blog pentru fiecare desen), magazinul fizic (aveam materiale publicitare in care invitam clientii sa vada despre ce e vorba in acest proiect), evident foarte multi prieteni au donat, inclusiv unii artisti care au desenat cred ca au facut mici donatii.
Banii stransi
Am strans 6.500 RON (ne-am propus sa strangem 6.000 RON) de la 54 donatori. Am tiparit aproximativ 1000 bucati. Toti banii s-au dus in procesul de creatie al albumului (design, copy, print).
Fiecare donator a primit un mic cadou din partea noastra (in functie de suma donata). Toti au fost foarte incantati, iar dupa cum spuneam mai sus, destul de multi nu locuiau in Cluj si a trebuit sa expediem in toata tara pachete (chiar vreo 2 si in strainatate)
Importanta campaniei
Da, a fost foarte importanta. Peste 60% din bugetul total a fost suportat de crowdfunding, pot spune ca fara acest ajutor nu am fi realizat proiectul.
Au trecut aproape 5 ani si mai avem aproximativ 100 albume. Din pacate, nu am reusit sa le vindem pe toate (probabil am facut prea multe sau nu le-am promovat suficient de bine), dar totusi inca ne mandrim cu acest proiect care ne este foarte drag (poate cel mai drag).