Studioul de productie in FORMAT .AndraMireaTudorCioroiu

Studioul de productie in FORMAT .AndraMireaTudorCioroiu

S-au cunoscut pe platoul de filmare, cum ar veni. El manuia camera, iar ea era unul dintre actori. Amandoi freelanceri. Peste doi ani s-au reintalnit si au inceput sa vorbeasca despre un proiect comun in productie foto-video. Punctul de pornire: sa se branduiasca pentru a iesi din zona de freelanceri. Asa s-a nascut FORMAT Studio, un business carmuit de Andra Mirea si Tudor Cioroiu. Andra cu background de PR, graphic designer si fotograf iar Tudor a venit cu componenta video, in Film Photography, Video Production si Editing.

E drept ca la inceput proiectele nu intrau tocmai in zona de productie ci, mai degraba constau in sesiuni de fotografiere sau filmare, in jurul carora era nevoie doar de unu-doi colaboratori. Cu timpul, proiectele foto au ramas in planul doi, iar cele video s-au transformat in proiecte de productie in toata regula. Proiecte care au venit in egala masura si de la agentii, si de la branduri/companii. Dintre cele mai recente aduri produse de FORMAT se numara cele pentru Media Galaxy, venite prin agentia CAP. 

Studioul este inca la inceput, dar a apucat deja sa se intalneasca cu acel principiu al companiilor care spune ca un video de online costa mai putin decat unul de TV. Cu toate astea, Andra si Tudor au in plan sa aplice pentru finantare, pentru a investi in echipament. 

 

Tudor si Andra de la FORMAT

Andra: De cand eram mica am fost atrasa de industriile creative. Ma uitam la reclame si incercam sa inteleg procesul din spate si sa imi dadeam seama ce trebuie sa faci ca sa realizezi reclame. Am urmat Facultatea de Arte Decorative si Design la sectia Design Grafic, a doua facultate fiind cea de Comunicare si Relatii Publice La SNSPA. La Comunicare m-am dus mai mult incurajata de ai mei parinti care credeau ca este mai ofertant domeniul pe piata muncii in ceea ce priveste diversitatea joburilor la care poti sa aplici.

La un moment dat, m-am ratacit pe acest drum intortocheat cu multe posibilitati, insa acum simt ca visul capata contur. Poate nu sub forma la care m-am gandit acum multi ani, dar in zona in care mi-am dorit sa activez si care imbina tot ce am facut pana acum.

Tudor: Am terminat scenografie ca specialitate in liceu, n-am continuat cu asta, dar probabil ca de aici s-a nascut pasiunea pentru a pune lumina, pentru a aranja compozitia in cadru si asa mai departe. La Tonitza am studiat desen, insa nu eram bun si-atunci fotografia pentru mine a fost un mod de a ma exprima fara sa-mi folosesc "talentul" la desen.

La inceput a fost pasiune, plecasem dupa liceu la o scoala de fotografie analog in Danemarca si prin ani de studiu a fotografiei si experimente am reusit sa-mi fac din asta o meserie. Asa ca am inceput prin a fi freelancer si pe langa asta imi gasisem si un job in TV.

In 2013 am facut primul clip viral cu o amica, ea pe regie si idee, iar eu la camera. "Happy Bucharest" (a fost un trend in toata lumea cu melodia "Happy" a lui Farrell), clip pe care il facusem in joaca insa am fost surprins de succesul pe care l-a avut. Asa m-am lansat in publicitatea online; incepusem chiar o colaborare cu doua agentii.

Acum trei ani am intrat la UNATC la Imagine de film, unde mi-am completat cunostintele si am avut contact cu oameni din industrie. In aceeasi perioada am cunoscut-o pe Andra si a fost un inceput pe ambele planuri: personal si profesional. Ce m-a facut sa raman pe calea asta? Cred ca dorinta, nevoia de exprimare si placerea de a crea.

 

Contextul in care s-au apucat de antreprenoriat

Andra: Tudor avea un proiect impreuna cu un prieten comun si trebuia sa filmeze cat mai multe cadre cu diverse persoane, printre care si eu. Doi ani mai tarziu ne-am intalnit din nou si am inceput sa vorbim. Avand mai multe lucruri in comun, dar mai ales pasiunea pentru imagine, ne-am gandit ca putem face mai mult.

In primul rand ne-am dorit sa ne branduim si sa depasim statutul sau imaginea de freelanceri. Nu ne gandeam neaparat la o companie de productie sau poate ne gandeam, dar parea ceva mai greu de atins si inca este. Cumva e bine sa “think big” si asta am apreciat la Tudor: faptul ca verbalizeaza gandurile si visurile care par utopice in prima faza, dar pe care, zic eu, este bine sa le exprimi intr-un fel sau altul. Asa am ajuns sa realizam un proiect care ne-a dat entuziasmul si curajul sa credem ca putem face productii ceva mai mari si sa regandim activitatea noastra.

Tudor: Eu lucrasem inainte in publicitatea online, colaboram cu doua agentii, in afara de asta mai aveam si alte proiecte ca freelancer, dar Andra a venit cu initiativa de a crea un brand. Fiind creativa si vizuala, ea s-a gandit la o identitate pentru FORMAT. Asta se intampla acum doi ani, iar de atunci si pana recent ne-am impartit intre proiecte pentru FORMAT si job fulltime.

 

Resurse de inceput

Andra: Cred ca cele mai importante resurse au fost timpul si energia noastra. Ne implicam foarte mult in proiectele pe care le avem, investim poate mai multa energie decat ar trebui, dar altfel nu putem lucra. Ne entuziasmeaza fiecare proiect pe care il avem.

Tudor: Am inceput cu un PC, un DSLR si cateva accesorii. Pentru proiecte mari mergeam pe rental. In rest, multe planuri, multe ore de research si multe sedinte in doi. Pe parcurs, cu fiecare proiect am mai investit in noi cat si in echipament.

Rabdare multa, perseverenta si un echipament de baza cu care ne putem face treaba, pe scurt, cam asta am investit. Cel mai important este sa-ti placa ce faci. Facand iti vin idei, iar restul se aranjeaza de la sine. Este un continuu work in progress.

 

Piata de productie video din Ro

Tudor: Este o competitie mare. Sunt din ce in ce mai multe si mai bune case de productie, operatori foarte buni, regizori buni. Tehnologia s-a ieftinit, iti poti lua camera si lumini bune la preturi destul de mici iar asta ii incurajeaza pe multi sa faca asta, ceea ce nu e rau. La fel si piata de cerere de content video a crescut datorita onlineului.

Fiecare business are sau ar trebui sa aiba nevoie de content video. La noi, ce-i drept, abia de un an-doi, au inceput sa realizeze companiile nevoia de content video pentru online. De cele mai multe ori bugetul nu este ca cel pentru TV desi munca este aceeasi. Ceea ce difera sunt drepturile de autor pentru muzica si actori si cateva aspecte tehnice legat de camera.

 

Proiectele

Andra: Am inceput cu proiecte mici, branduri mici, clienti pe care ii aveam prin recomandari de la alte proiecte sau prieteni, iar colaborarea cu agentiile, in special cu CAP ne-a ajutat sa intram pe piata proiectelor mari. Primul proiect mai important pentru noi in formula FORMAT a fost campania de comunicare Media Galaxy, unde am avut de tras patru spoturi pentru TV si online.

Tudor: Fiecare proiect este diferit, misto in felul lui. Asta e si frumusetea de fapt, ca niciodata nu este la fel. Partea buna este ca la fiecare proiect la care lucrezi inveti ceva nou: azi ai un proiect pentru o companie de medicina privata, alta data un proiect al unei firme de constructii, iar din fiecare inveti cate ceva si castigi experienta.

 

Echipa si serviciile

Andra: Eu la inceput eram mai mult pe foto pentru ca imi doream sa ma exprim vizual. Insa treptat am renuntat la zona asta. A devenit atat de la indemana, mai ales datorita smartphone-urilor, incat am simtit ca nu mai este la fel de rewarding. In continuare facem asta pentru noi si conturile noastre de Instagram, deci nu am exclus-o definitiv.   

In zona de productie, frumusetea vine si din lucrul cu echipa. Colaboratorii sunt fie oameni din industrie pe care ii remarcam si cu care ne dorim sa lucram sau ii consideram potriviti pentru un proiect anume, fie studenti de la UNATC, colegi de-ai lui Tudor.

Tudor: Am inceput cu ce stiam noi mai bine: fotografie si video. Luam proiecte pe foto si clipuri video pentru clienti mici, dar nu faceam productie, filmam cu un minim de echipa. Am renuntat la foto ca servicii ca sa ne concentram mai mult pe partea de video si productie care pe mine, cel putin, incepuse sa ma atraga mai mult la vremea respectiva. In timp au inceput sa vina si proiecte mai mari care necesitau o implicare mai mare, asa am dezvoltat mai mult partea de productie. Aprope 24/24 sunt eu cu Andra, iar pentru restul lucrarilor avem o echipa de colaboratori care lucreaza cu noi la fiecare proiect.

 

Agentii vs. branduri

Andra: Cred ca lucram in egala masura si cu agentii si cu clienti directi, dar inclinam mai mult spre colaborarea cu agentiile. Nu am refuzat colaborari, nu am fost pusi in astfel de situatii si nu ne dorim asta. Incercam sa fim cat mai flexibili, sa ne adaptam situatiilor pe care le intalnim.

Tudor: Nu cred ca a fost proiect pe care sa-l refuzam, dar de cand ne ocupam mai mult de productie, am mai refuzat proiecte pe foto. Probabil daca vom avea mai multe proiecte concomitent, vom incepe sa refuzam sau cel mai probabil o sa ne marim echipa ca sa le putem face.

 

Cu new businessul

Andra: Cred ca in zona asta de servicii te promovezi prin ceea ce faci, prin portofoliu, dar si prin felul in care lucrezi, daca esti serios si raspunzi cu promptitudine la diverse solicitari. Adica intrunesti toate calitatile pentru a fi recomandat. Desigur, treaba asta cu recomandarea nu cred ca iti asigura un flow constant, dar aici intervine efortul tau si skillurile de salesperson, skilluri la care noi mai trebuie sa lucram. Al doilea lucru care te ajuta este ca trebuie sa fii prezent cu ceva pe piata, sa fii vizibil, indiferent daca ca este un proiect platit sau unul initiat de tine.

La inceput intotdeauna este greu, mai ales daca incepi cu resurse minime. Desi, daca ma gandesc mai bine, este la fel de greu si in cazul unei investitii mai mari. In primul rand pentru ca responsabilitatea si presiunea de a face businessul sa mearga sunt mai mari, iar cand ai decis sa faci pasul asta, il faci pana la capat. Noi nu am vrut sa ne aruncam din prima, am preferat sa crestem gradual, sa vedem daca putem face asta sau nu si sa nu riscam foarte mult. Aveam si siguranta unui job fulltime, astfel ca am dezvoltat partea asta care ne place in paralel.

 

Planuri si directii de dezvoltare

Andra: Ne dorim sa avem cat mai multe colaborari cu agentii de publicitate, sa ne gandim la o strategie de vanzari si poate sa mai imbunatatim identitatea vizuala. Vrem sa facem demersuri pentru a obtine o finantare ca sa putem investi mai mult in echipament.

In acelasi timp ne gandim sa experimentam mai mult, sa venim cu concepte proprii si in zone mai putin comerciale. Mie mi-ar placea, spre exemplu, sa incercam si in zona de fashion film si emisiuni pe diverse tematici sau documentare. Vedem cat ne va permite timpul sa facem.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Sectiune



Branded


Related