[AV, Cesar!] Alina Ivan (Kubis Interactive): Dificultatile vin din schimbarile echipei de brand de la client si din obisnuinta de a compara proiectele intre ele

[AV, Cesar!] Alina Ivan (Kubis Interactive): Dificultatile vin din schimbarile echipei de brand de la client si din obisnuinta de a compara proiectele intre ele

De la bugete pana la asteptarile clientilor, productiile AV destinate online-ului difera destul de mult, inca, de cele facute pentru TV. In online, brandurile au nevoie sa produca un continut inspirational, care sa arate, culmea, cat mai putin publicitar. Alina Ivan, Head of AV la Kubis Interactive, ne explica un pic cum vine asta.

Totul porneste de la ideea creativa. Si de la faptul ca online-ul dicteaza un alt tip de productie – mai umana, mai organica, nu atat de cinematografica precum productiile clasice de TV. In epoca democratizarii video-ului, trebuie ca brand sa poti produce content mai degraba smart si inspirational

In afara de factorul timp, pe care toti respondentii nostri l-au identificat ca a fi una din provocarile majore din productia AV, Alina mai noteaza alte doua. Mai intai, schimbarile din echipa de brand de la client, care solicita sa fie tinuta in permanenta la curent. In al doilea, deprinderea nu foarte sanatoasa de a compara mere cu pere. De a compara proiectele intre ele, fara a se tine cont de particularitatile acestora si de contextul in care au fost realizate.   

 

Schimbari in industrie

Ca in orice alt domeniu, tehnologia aduce cu sine nu doar avantajele evidente, ci uneori si convingerea ca s-au gasit solutii miraculoase de scadere a costurilor de productie video, indiferent de cerintele din brief. Ori, in realitate, lucrurile nu stau de fiecare data asa, iar provocarea vine acum si din necesitatea de a explica ce anume se poate obtine cu un anumit echipament inchiriat la un pret accesibil versus asteptarile avute.

Sunt multe inovatii tehnologice accesibile ca pret care se adreseaza publicului larg si care ajung sa fie utilizate si in productia video pentru un anumit tip de continut online. Ma refer aici la acele situatii in care este importanta tocmai naturaletea si rapiditatea cu care poti surprinde respectiva actiune. Dar diferenta o face intotdeauna cel care foloseste echipamentul. Nu poti compara un clip recreational cu unul facut de un profesionist.  

  

Necesitatile de productie

In Romania, necesitatile de comunicare au evoluat urmarind trendurile din afara, ceea ce se traduce prin gandirea si pregatirea livrabilelor si in functie de canalele de social media pe care este prezent respectivul brand.

In mediul online, conteaza mult sa servesti un continut divers, care sa atraga atentia si sa fure cateva secunde de glorie, iar executiile de tip GIF si cinemagraph, daca au in spate o idee creativa catchy, reprezinta livrabile cu un cost de productie mai mic comparativ cu un spot. Oricate cut-uri ai face din el :)

 

Productia romaneasca

Kubis Interactive are avantajul de a se ocupa de productie si post-productie intern, cu ajutorul departamentului video, deci nu lucram des cu alte case de productie ca sa pot face comparatii pertinente. O  influenta asupra calitatii productiei o are, de multe ori, factorul timp.

In Romania timpul pe care il avem la dispozitie pentru tot proiectul (deci si productie si post-productie) este adesea mult mai scurt decat cel acordat in strainatate unui proiect asemanator. Nu spun ca este singura diferenta, cu siguranta uneori exista si un alt nivel de competenta, de experienta si de resurse. Dar si in Romania se obtin productii video de apreciat tinand cont de bugetul si de timpul avute la dispozitie.

 

Puncte forte, puncte slabe

Atunci cand bugetele sunt mici, productia devine mai flexibila, cu acordul tuturor partilor implicate. Avantajul nostru la Kubis este ca putem sa ne ocupam de un proiect video de online de la A la Z, unde A inseamna o idee pe hartie, iar Z clipul final, gata de lansare. Ca atare avem acces la fiecare etapa si putem controla mai usor intregul proces.

 

Clientii si asteptarile lor

Nevoile clientilor de pe piata locala sunt legate de 3 lucruri: rapiditatea implementarii, flexibilitate la nivel de costuri, diversitatea executiilor. De cele mai multe ori ziua noastra de filmare include nu doar productia unui clip sau promo de online, ci si a altor livrabile de tip GIF sau cinemagraph care sa asigure planul de content pentru social media pe o perioada cat mai lunga.

Cred ca rolul unei agentii care gandeste un proiect cap-coada este in primul rand sa ofere consultanta clientilor. Eforturile noastre se indreapta catre setarea corecta a asteptarilor si gasirea de alternative pentru orice.

Fiecare client are gradul sau de experienta in ceea ce priveste productia video, iar acesta este un lucru cat se poate de firesc. Tine de noi sa le explicam de ce un anumit lucru nu se poate face in bugetul dat sau de ce necesita un anumit tip de echipament sau timp de productie. Pana aici nu este nimic in neregula.

Dificultatile vin insa din doua directii: schimbarile din echipa de brand de la client, care ne solicita efortul de a-i tine in permanenta la curent si obisnuinta de a compara proiectele intre ele, fara insa a tine cont de anumite diferente specifice.  

 

Bugete si provocari

Cred ca o productie de online cu un buget generos porneste de la 20-25.000 euro. Dar sunt si exemple de proiecte care au iesit foarte ok cu cateva mii. Totul depinde de specificul proiectului si de brand-ul pentru care lucram.

Timpul este eterna provocare :) Uneori si locatia devine o problema, mai ales ca toate echipele de filmare se invart prin aceleasi locuri, caz in care scenografia are mai mult de lucru.    

 

Productia pentru online vs. cea de TV

Totul porneste de la ideea creativa. Si de la faptul ca online-ul dicteaza un alt tip de productie – mai umana, mai organica, nu atat de cinematografica precum productiile clasice de TV. In epoca democratizarii video-ului, trebuie ca brand sa poti produce content mai degraba smart si inspirational – care sa arate firesc, ne-cosmetizat si well… cat mai putin publicitar in treatment.

Mai mult, in online se urmareste de cele mai multe ori un volum mare de livrabile, iar eforturile creative sunt indreptate in directia unei productii simplificate, dar catchy. De asemenea, online-ul este mediul care permite si o anumita serialitate, continuarea unei povesti care te poate “prinde” in orice moment.

 

Timingul 

Pentru un spot de online avem in medie 1-2 saptamani la dispozitie. Cu cat timpul este mai scurt, cu atat trebuie sa tai de undeva :)

In general, stim de la bun inceput cand o sa depasim clasicele 12 ore, dar au mai fost si situatii in care neprevazutul ne-a aruncat intr-un overtime de inca 4-5 ore. Dar nimic nu se compara cu filmarea de noapte. Acolo oricat ar dura, tot ti se pare o vesnicie :)

La fel de intens este si la festivaluri, acolo unde tragi 3-4 zile la rand sa ai material si pentru daily edits, si pentru aftermovie.

 

2017. Cea mai complexa productie 

Pentru ca focusul nostru este sa integram tehnologia in comunicarea fiecarui brand din portofoliu, cea mai complexa productie a fost cea pentru Grolsch Awake Experiment.

Proiectul, gandit ca parte din comunicarea pentru Festivalul Awake, a incercat sa le demonstreze oamenilor, cu ajutorul tehnologiei, ce iti poate aduce reconectarea cu sine, atunci cand iei o pauza.

Asadar, un concert live Vita de Vie, cativa participanti legati la ochi care nu stiau ce ii asteapta, casti care inregistreaza activitatea neuronala si transforma emotiile in ecuatii matematice si o proiectie in timp real a unor opere de arta generate de creierele celor din sala. Totul filmat cu 7 camere si un efort considerabil de sincronizare.

O productie complexa am avut si la prima editie a Festivalului Neversea, unde Ursus a fost sponsor. Pe langa continutul clasic pe care il livram in astfel de situatii (postari video si foto zilnice, pentru toate canalele de social media pe care brandul are prezenta), am adus si gasca Ursus, cei 6 actori din spot-urile TV, cu care am creat content foto si video suplimentar.

Si pentru ca totul s-a desfasurat la mare, in Constanta, a trebuit sa ne organizam de pe o zi pe alta cu tot ce a tinut de productie. Nu a fost usor, dar am ramas cu niste amintiri interesante :)

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Kubis

KUBIS is a creative agency led by curiosity. Vigilant and open-minded, we feed our minds with science and our hearts with fiction. We like to go bold, we want to go big, and we like to go first. Our ideas are... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Oameni

Pozitii

Sectiune



Branded


Related