Mai stiti cand se faceau reclame de 3 zile de filmare, cu postproductie la greu si bugete de jumatate de milion de euro? Daca nu, ne aminteste Ilinca Nanoveanu (AV Manager, MullenLowe). Productiile online sunt tot mai frecvente astazi, asadar exista bugete de toate dimensiunile, insa care nu prea mai depasesc 150.000 de euro.
Dar destul despre bani, haideti sa vorbim despre dedicare si munca buna. De exemplu, spune Ilinca, studiourile mici, specializate, au inceput sa ia locul de onoare colosilor plecati la plimbare. Acestia din urma au toate serviciile in-house, iar asta nu pare a mai fi de ajuns.
Nu exista scenariu si brief care sa nu se poata produce in Romania. Problema ajunge mereu la bani si timp
Deci ajungem iarasi la timing, spunand despre el ca mereu e loc de mai bine. In sensul ca doua saptamani de cand se aproba bugetul si apoi inca una, dedicata postproductiei, ar fi perfect. Dar perfectiunea nu exista.
Exista, in schimb, dorul de pelicula, despre care Ilinca vorbeste in interviul de mai jos.
Tehnologia din productia AV
Prima mea filmare in publicitate, ca producator AV, a fost in aprilie 2007 si a decurs cam asa: la orele 22.00 a sosit regizorul israelian, de la aeroport la studio, pentru sedinta de productie pe care am terminat-o dupa o ora jumatate. Ne-am indreptat, apoi, direct catre locul filmarii unde erau deja pregatite toate echipamentele, luminile si macaralele. Am filmat pana a doua zi la cinci dimineata. Prezentarea a fost la orele 16.00, iar emisiile s-au facut pana in orele 19.00.
La vremea respectiva se filma pe pelicula care se developa in laborator, se etalona, se corecta. Emisiile se faceau pe casete beta care trebuiau sa ajunga fizic la fiecare statie in parte. Cu toate astea, o echipa de profesionisti a reusit sa livreze un spot tv in 24 de ore. Nu a fost o situatie ideala, dar limitarile tehnice nu ne-au impiedicat sa actionam de urgenta.
Acum, camerele digitale si emisiile online scurteaza mult lantul tehnologic, totul e mai ieftin si mai rapid, preturile sunt mai mici, dar calitatea serviciilor este aceeasi, desi, dupa parerea mea, inca se experimenteaza cu corectiile de culoare. Imi e dor de perioada cand se filma pe pelicula. Se gresea mai putin. Acum exista o libertate mai mare si atunci incep gusturile, parerile, feedback-urile.
Necesitatile de productie
In 2003 lucram intr-un studio ca editor si ironizam agentiile si clientii zicand ca va veni o vreme cand se vor uita din masina la spoturile pe care noi le munceam la milimetru. Acum toti aprobam, ne uitam la spoturi pe toate device-urile posibile, pentru ca suntem mereu in miscare cu mai multe proiecte in paralel.
In 2007 nu aveam un smart phone si trageam pe dreapta ca sa verific niste emisii urgente pe laptop. Tot pe atunci briefurile de productie nu aveau atatea referinte de pe YouTube si Vimeo, indicatii de decor de pe Pinterest.
Acum vedem probele de costume si recuzita pe WhatsApp instantaneu. Pe scurt, informatia circula mai repede si este mai exacta. Am devenit foarte buni si precisi in ceea ce priveste vizualul. Suntem mai putin exacti cand vine vorba de audio, in special de muzica compusa, unde se simte ca ne lipseste o cultura muzicala.
Serviciile de productie din Romania
Nu exista scenariu si brief care sa nu se poata produce in Romania. Problema ajunge mereu la bani si timp. Exista multe case de productie din strainatate care vin in Romania sa filmeze pentru ca aici gasesc servicii de calitate. De cele mai multe ori sunt surprinsi de profesionalismul si viteza de reactie pe care le gasesc aici la niste preturi corecte.
Catre mine vin din ce in ce mai multi oameni din alte tari care se plang de serviciile de la ei si ma roaga sa ii ajut cu diverse recomandari. In Romania oamenii sunt dispusi sa munceasca si dupa ora 18.00 daca se impune o urgenta si au simtul responsabilitatii asupra proiectului pana la final. Rareori am fost pusa in situatia de a nu ma putea baza pe oamenii cu care lucrez.
2018. Puncte tari, puncte slabe
Tendinta in general este de descentralizare. Colosii care au toate serviciile in house au inceput sa fie inlocuiti de mici studiouri specializate care deservesc mai putini clienti cu mai multa dedicare si prioritate.
Eu incurajez aceasta tendinta. Cred ca oamenii lucreaza cu mai mult spor si entuziasm cand lucreaza pentru afacerea lor proprie.
Clientii romani
Clientii considera apriori triunghiul calitate – pret mic – timp putin, desi scrie peste tot ca este imposibil. Iar, in timp, banii au devenit si mai putini si timpul si mai scurt, dar piata s-a repliat.
Pe vremuri se faceau reclame de 3 zile de filmare, cu multa postproductie cu 500 000 euro. Acum bugetele sunt de toate felurile pentru ca se fac si productii online, dar rareori mai depasesc 150 000 euro, din experienta mea.
Provocarile provin numai din asteptari nerealiste sau informatii neclare si bugete mici. Nu exista locatii, casting, echipamente care sa nu poata fi gasite, obtinute, modificate.
Frecventarea acelorasi actori in reclame
In general, cand cautam actori profesionisti, nu luam in considerare lipsa de talent actoricesc, aceasta grija o lasam pe seama regizorului, ci cautam mai degraba fizionomii. Iar daca, la decupaj, scenografie, sunt putine opinii, la casting si costume fiecare isi da cu parerea, din acest motiv, probabil, ca se face o medie si se ajunge la cliseul unui rol.
De asemenea, putini clienti sunt dispusi sa plateasca exclusivitate totala unui actor. Pe de alta parte, nici nu sunt foarte multi actori in marja de varsta care este considerata public tinta, iar figuratia speciala se constituie dintr-un anumit profil – care doreste sa se expuna, care are un serviciu flexibil si isi permite sa lipseasca de la serviciu cand filmam noi.
Productia „pentru online” vs. pentru TV
Aici este tricky. Pentru ca toti se asteapta sa fie mai ieftine aceste productii caci sunt doar pentru mediul online, deci fara rezolutie foarte mare a imaginii, fara expunere la televizor, dar produsul trebuie sa iasa, de fapt, la fel de bine. La fel de bine trebuie sa joace actorii, la fel de frumoasa trebuie sa fie imaginea.
Timingul mediu de productie
Ideal ar fi sa avem minimum doua saptamani din momentul in care se aproba bugetul, iar apoi inca o saptamana de postproductie, dar aproape niciodata nu avem acest lux, din cauza procesului de aprobare a fiecarui pas, lucru pe care insistam foarte mult pentru a evita surprizele neplacute.
Timpul, ca in orice domeniu, se reflecta in calitatea produsului. Cu cat ai mai mult timp, cu atat ai mai multe sanse sa gasesti o locatie mai buna, un actor mai potrivit pentru rol (apropo de ce vorbeam mai sus, daca ai timp, poti extinde cautarea si in alte orase ale Romaniei).
Cea mai complexa productie din 2017
Fiecare proiect are provocarile lui. In 2017, de exemplu, am produs doua tipuri distincte de spoturi pentru aceeasi campanie – Cautatorii de Camari pentru Lidl.
Pe de o parte am produs niste spoturi TV clasice, pe de alta parte am facut un fel de reportaje online cu fiecare camara cautata.
Dificil a fost sa obtinem ceva coerent si estetic desi filmam situatii absolut reale. Dar rezultatele, ca si experientele in sine, ne-au adus satisfactii de toate felurile.