Si-a petrecut copilaria in Republica Moldova si viata de om matur in Romania. Nadejda Ghilca, Senior Art Director Ogilvy&Mather Romania, a venit prima data aici cand avea patru ani, cu familia, la Eforie Nord. Apoi, la 18 ani, a urcat in trenul “Prietenia” de Chisinau-Bucuresti si a venit sa fac facultatea la Arte. Si a ramas.
Am avut impresia ca eram acasa, doar ca un pic mai departe de ai mei, cum mergi in vizita la niste veri care au accentul mai clar si raspicat, povesteste Nadejda.
S-a maturizat aici. (Cat a putut). Si-a facut prieteni si o cariera in publicitate. Nadeja vorbeste despre reclamele din Romania si cele din Moldova, despre granitele din publicitate si cat de relevant mai este specificul local, dar si despre cum a schimbat-o experienta in Romania.
Decizia de a veni in Romania
Totul a inceput la 4 ani, cand am venit cu toata familia la mare, la Eforie Nord. Practic, zile cu soare si oameni plini de namol. Prindeam la Chisinau AtomicTv, deci eram familiarizata cu tot ce inseamna AnimalX si Andre.
Cand am implinit 18 ani am urcat in trenul “Prietenia” de Chisinau-Bucuresti si am venit sa fac facultatea la Arte. Asa a inceput relatia mea cu Romania.
Primul contact
Am avut impresia ca eram acasa, doar ca un pic mai departe de ai mei, cum mergi in vizita la niste veri care au accentul mai clar si raspicat. Am schimbat placintele pe merdenele, vinul pe bere si comunistii pe PSD.
Publicitatea din Romania
Parea un job cool, puteai sa vii imbracat cu tot ce iti trecea prin cap, iar faptul ca programul incepea la 10:00, mi se parea de vis, pentru ca niciodata nu am fost a morning person. Eram foarte stresata de deadline-uri, pentru ca in facultate frecam un logo o luna, iar in publicitate frecai un logo o ora.
Nu o sa uit niciodata senzatia cand ma plimbam cu prietenii mei prin Bucuresti si le-am zis “Eu am facut billboardul ala”. Iar ani mai tarziu, cand lucram pe KFC, vedeam spoturile mele adaptate si la Chisinau si ii ziceam mamei mele “eu l-am facut pe asta”.
Mi-am facut o caruta de prieteni si am invatat foarte multe de la fiecare director de creatie pe care l-am avut. Fiecare in parte contribuind la art directorul si personalitatea mea de azi.
Experienta
Cred ca mi-am petrecut copilaria in Moldova, iar viata de om matur am trait-o in Romania. Cu bine si cu rele m-am maturizat si eu cum am putut.
Granitele in publicitate
Cum ne place sa calatorim si sa cunoastem specificul fiecarei tari, sa exploram mancarea, oamenii si locurile de acolo, asa ne ajuta si campaniile cu specific local sa descoperim cum cum gandesc cetatenii de acolo.
In Moldova, majoritatea reclamelor au un tone of voice mai sugubat si sincer, ca oamenii de acolo. In Romania reclamele sunt mai hard selling, totul e mega, super, cichi-cha.
Unul din cele mai bune exemple moldovenesti despre specific local si granite:
Specificul local
Orice idee de campanie buna incepe de la un insight bun. Iar daca insight-ul porneste si de la o chestie locala atunci ajunge la inimile oamenilor si mai rapid. Pentru ca oriunde s-ar afla romanii sunt mandri ca sunt romani, la fel ca si moldovenii. Nu degeaba s-au suparat romanii cand a fost lansat Romul american.
Seamana Romania cu Romania din reclame?
Industria publicitara oglindeste starea poporului nostru. Ne-am obisnuit sa ne descurcam cu ce avem. Cateodata asta ne ajuta sa iasa campanii frumoase, cateodata iese ce iese.