Dana Oancea, despre Carta Diversitatii din Romania: Managementul diversitatii este inca un concept cu aplicabilitate relativ recenta in tarile Europei Centrale si de Est

Dana Oancea, despre Carta Diversitatii din Romania: Managementul diversitatii este inca un concept cu aplicabilitate relativ recenta in tarile Europei Centrale si de Est

Aplicarea principiilor diversitatii si incluziunii la nivel business intra in responsabilitatea Directorilor Generali, si nu e doar o preocupare a HR-ului; cei din fruntea unei organizatii sunt cel mai in masura sa promoveze diversitatea, non-discriminarea, incluziunea si egalitatea de sanse, pe fiecare nivel in parte. Asta spune una dintre observatiile studiului Human Capital Trends 2017, realizat de Deloitte. Dar de unde incepi, cum integrezi aceste principii si cum mentii eficienta noii structuri

In 2004, se lansa in Franta o prima Carta a Diversitatii. De atunci, mai multe tari europene si-au dezvoltat propriile documente de asumare a principiilor Diversity & Inclusion (D&I) la nivel de management, iar anul trecut, sub umbrela unui proiect regional realizat in Slovenia, Croatia si Romania, se pregatea lansarea unei Carte a Diversitatii romanesti. 

In primele doua luni de la lansare, Carta Diversitatii din Romania a strans 26 de semnatari si a primit in echipa 9 ambasadori. Dana Oancea (Presedinte Forum for International Communications si Project Manager Carta Diversitatii din Romania) explica nevoia, contributia si obiectivele proiectului:

Progresele Cartei vor fi monitorizate printr-un checklist anual care ne va ajuta sa intelegem mai bine practicile si activitatile locale de management al diversitatii si, in acelasi timp, ne va ajuta sa dotam platforma Cartei cu instrumente si activitati adaptate nevoilor semnatarilor.

Monitorizarea companiilor semnatare este una colaborativa, cu scopul de a actualiza componenta si instrumentarul platformei. Carta nu este un "watchdog", continua Dana, ci vine in completarea actiunilor care tin de institutiile abilitate ale statului, oferind acces la diverse resurse din cadrul Platformei Europene a Diversitatii catre 3 categorii de organizatii: companii, ONG-uri si institutii publice.

 

Parteneriatul care a adus Carta Diversitatii in Romania

Fundatia pe care o reprezint – Forum for International Communications – a stabilit primul contact cu Platforma Europeana a Diversitatii in anul 2014 si, in ultimii ani, am avut ocazia sa inteleg mai bine de ce o Carta a Diversitatii este unul dintre cele mai eficiente instrumente de recunostere si valorizare a diversitatii si egalitatii de sanse la locul de munca.

Tara noastra nu avea o Carta a Diversitatii la acel moment si, in 2015, cand am participat la forumul european de diversitate, m-am intalnit cu reprezentanti ai unor organizatii de profil din Slovenia si Croatia. Am decis atunci sa ne unim fortele si sa pornim la drum intr-un proiect regional in care Slovenia a preluat lead-ul. S-au alaturat acestui efort colegii de la Asociatia Asistenta si Programe pentru Dezvoltare Durabila – Agenda 21 si Agentia Nationala a Functionarilor Publici, pentru ca ne-am dorit de la bun inceput sa dezvoltam o platforma multi-stakeholders cu relevanta pentru toate tipurile de organizatii, nu doar pentru companii.

Si iata-ne impreuna in acest demers care beneficiaza de expertiza si mentoratul celei mai vechi Carte a Diversitatii din Europa – Charte de la Diversite – dar si de sprijinul unor ambasadori entuziasti care au crezut de la bun inceput in necesitatea acestui demers.

Ca sa intelegeti mai bine contextul european, Franta a fost prima tara care a lansat o Carta a Diversitatii, in 2004. Au urmat, in 2005 si 2006, Belgia si Germania. Spania a imbratisat miscarea diversitatii la locul de munca in 2009, Austria si Suedia in 2010. In 2012, cinci state au adoptat Carta – Polonia, Luxembourg, Finlanda, Irlanda si Estonia. In 2014, le-au urmat Cehia, Danemarca si Ungaria. In 2017, a venit randul colegilor din Slovenia si Croatia. In Romania, Carta Diversitatii va fi lansata oficial pe 18 aprilie 2018.

 

Obiectivele 

Proiectul are ca obiectiv principal promovarea si stimularea punerii in aplicare a principiului nediscriminarii si respectarea acestuia si a drepturilor omului, prin crearea si dezvoltarea Cartelor Diversitatii in Slovenia, Romania si Croatia pentru sectorul privat si public.

Desi proiectul propriu-zis se va incheia la finele lui 2018, platforma Cartei va continua sa functioneze in cele 3 tari, accesand expertiza, resursele si instrumentarul Platformei Europene de Diversitate, care s-a constituit in 2010 si uneste toate initiativele locale din Europa.

Aceasta platforma permite semnatarilor si initiatorilor sa se intalneasca, la intervale regulate, pentru a impartasi experientele lor si pentru a dezvolta instrumente comune de lucru. Platforma europeana reuneste astazi peste 7.500 de semnatari din 21 de state membre care si-au asumat principiile Cartei la nivel national. Peste 15 milioane de angajati beneficiaza deja de angajamentul voluntar al companiilor si institutiilor semnatare in domeniul managementului diversitatii.

Carta Diversitatii isi propune sa motiveze companiile semnatare sa recunoasca avantajele integrarii diversitatii in practicile organizationale si de afaceri. Astfel, diversitatea capata dimensiuni practice, devenind parte integranta din business si cultura organizationala. Studiile arata ca nu toate organizatiile inteleg beneficiile economice ale managementului diversitatii si imbratisarea principiilor diversitatii se face mult mai usor atunci cand acestea inteleg avantajele palpabile ale diversitatii.

Un studiu realizat in 2013 de Roland Berger Strategy Consultants si Erste Group in randul a 500 de companii din Europa Centrala si de Est confirma faptul ca managerii incep sa inteleaga subiecte de D&I (Diversity & Inclusion). Lipseste insa abordarea sistematica a acestora. De asemenea, lipsa unui instrumentar de evaluare adecvat politicilor de diversitate poate fi un impediment in intelegerea consecintelor « economice » a politicilor de diversitate si poate intarzia implementarea acestora. «The businness case of diversity» ramane o provocare in lipsa adoptarii de catre organizatii a unor instrumente de evaluare adecvate.

 

Particularitatile documentului

Textul Cartei este rezultatul a doua consultari publice cu toate categoriile de grupuri cointeresate pe care echipa de proiect le-a organizat in mai si iunie 2017. Pentru primul draft al Cartei am luat sub lupa toate initiativele similare din Europa pentru a gasi formula optima adaptata contextului local. Ne-au ajutat foarte mult discutiile purtate cu reprezentantii initiativelor similare din Franta, Germania si Polonia si translatarea experientei lor in context local. Consultarile publice au imbunatatit versiunea initiala a textului si ne-au ajutat sa intelegem mai bine asteptarile diferitelor categorii de stakeholderi.

Practic, Carta Diversitatii din Romania are la baza un set de principii generale, asumate voluntar de catre semnatar cu scopul de a promova diversitatea, non-discriminarea, incluziunea si egalitatea de sanse la locul de munca. Prin semnarea ei, organizatia semnatara se angajeaza public sa sprijine, sa protejeze si sa dezvolte diversitatea in cadrul organizational.

 

Semnatarii

Documentul poate fi asumat in egala masura de companii, IMM-uri, organizatii non-guvernamentale, institutii publice, asociatii patronale, asociatii de business, institutii academice etc. Prin faptul ca reuneste la aceeasi masa grupuri cointeresate dintre cele mai diverse, Carta este o excelenta platforma colaborativa de dezbatere in jurul managementului diversitatii.

Pana la acest moment, 26 de organizatii si-au pus semnatura pe textul Cartei - Ambasada Marii Britanii, British-Romanian Chamber of Commerce, British Council, Carrefour Romania, IKEA, Samsung Electronics Romania, PwC, Henkel, JW Marriott Grand Hotel, JYSK, Rogalski Damschin PR, HeidelbergCement, Publicis One, UAPR, CSR Agency, KRUK, pastel, Uniunea Nationala a Muzeelor din Romania, Directia Regionala de Statistica a Municipiului Bucuresti, MINIO studio, Unlock, Comm360 si Transylvania Animal Care. Lista semnatarilor se imbogateste in fiecare saptamana si speram sa numaram cel putin 35 de semnatari fondatori la evenimentul de lansare din aprilie.  

Dupa lansare ne vom concentra pe elaborarea unei publicatii regionale care va evidentia cele mai bune practici de management al diversitatii in Romania, Slovenia si Croatia. Este un domeniu in care cazuistica este aproape inexistenta si ne dorim sa contribuim la identificarea si promovarea acestor practici de succes care, cu singuranta, vor inspira si alte organizatii aflate la inceput de drum.

Pe termen mediu si lung, platforma Cartei va oferi prilejuri de dezbatere, networking si schimb de experienta in cadrul unor manifestari de profil, locale si internationale.

 

Accesul la bune practici si resurse   

Semnatarii Cartei vor putea accesa platforma de resurse si instrumentarul dezvoltat in cadrul platformei locale, dar si pe cele puse la dispozitie prin Platforma Europena de Diversitate. Fiecare tara si-a dezvoltat propriile resurse si un instrumentar notabil care astepta sa fie accesat si de semnatarii din Romania.

Fiecare semnatar, indiferent de marime sau experienta, isi poate lasa o amprenta in cadrul platformei si, implicit, in cadrul societatii romanesti. Abordarea de tip multi-stakeholders va ajuta organizatiile semnatare sa inteleaga mai bine contextul local si asteptarile diferitelor grupuri cointeresate.

 

Cele mai mari obstacole

Eu cred ca organizatiile romanesti sunt in fata unei optiuni cu o singura varianta castigatoare: identificarea si implementarea unor politici etice de resurse umane si management al diversitatii care sa includa practici sustenabile in relatiile cu angajatii, dar si cu celelalte grupuri cointeresate.

Reflectarea diversitatii societatii romanesti si integrarea asteptarilor grupurilor cointeresate in strategiile de management al resurselor umane este cu atat mai importanta in economiile in care pietele cunosc o evolutie dinamica, iar companiile si organizatiile se confrunta cu asteptari sociale in continua schimbare. Neluate in seama, aceste asteptari pot genera conflicte intre organizatii si comunitati, dar si neincredere din partea consumatorilor.

Companiile si institutiile prezente in Romania incep sa constientizeze avantajele integrarii principiilor diversitatii in politicile de management si resurse umane. In tot mai mare masura, managerii romani sesizeaza sansa de a crea oportunitati de afaceri prin management responsabil, orientat catre diversitate si dezvoltare durabila. Cu toate acestea, managementul diversitatii este inca un concept cu aplicabilitate relativ recenta in tarile Europei Centrale si de Est si il intalnim mai ales in companiile multinationale care inteleg cel mai bine implicatiile practice ale managementului diversitatii.

Suntem insa optimisti ca aderarea la principiile Cartei va insemna pentru unele organizatii semnatare un prilej bun de revizuire si imbunatatire a politicilor de diversitate existente, pentru altele va reprezenta inceputul unei calatorii asumate cu bataie lunga, un prim pas intr-un proces de durata care presupune initierea, dezvoltarea si ajustarea politicilor de management al diversitatii. Suntem, de asemenea, increzatori ca aceasta platforma va fi un catalizator al organizatiilor care vad in valorizarea diversitatii un avantaj strategic, o sursa de progres, creativitate si inovatie.

 

De la semnaturi la rezultate

Platforma Cartei va pune la dispozitia semnatarilor instrumente specifice de monitorizare sprijinindu-le angajamentul in extinderea diversitatii dincolo de rigorile si obligatiile legale. Cum aceasta se bazeaza pe angajamentul voluntar al semnatarilor, scopul ei primar nu este acela de watchdog. Pentru eventualele derapaje sunt responsabile institutiile abilitate ale statului. Etosul Cartei este unul colaborativ, de asumare voluntara dincolo de rigorile legale, un demers de pe urma caruia profita atat organizatiile semnatare, cat si societatea romaneasca.

Progresele Cartei vor fi monitorizate printr-un checklist anual care ne va ajuta sa intelegem mai bine practicile si activitatile locale de management al diversitatii si, in acelasi timp, ne va ajuta sa dotam platforma Cartei cu instrumente si activitati adaptate nevoilor semnatarilor.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Minio Studio

Gandim strategic si executam creativ. Asta facem noi la Minio Studio. Suntem o agentie lansata in 2016 si care, dupa doar 3 ani, a ajuns sa ocupe locul 28 in Forbes Ad Agencies List. Oferim mai mult decat campanii... vezi detalii »

Pastel

pastel este o agentie de comunicare romaneasca cu o abordare strategica si creativa, cu o activitate de 18 ani pe piata din Romania, peste 5.000 de campanii si proiecte dezvoltate, si un portofoliu de clienti... vezi detalii »

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related