De vreme ce intrarea Ralucai Matei in publicitate a insemnat intrarea in echipa Jazz Communication, proaspat deschisa la vremea aia, da, chiar, au crescut impreuna. Si inca o fac: mai au putin si serbeaza 6 ani ani impreuna. Dar mai intai au avut de sarbatorit numirea ei ca Art Directorul Anului la Premiile Top 3 ADC*RO (alaturi de colega ei, Miruna Dumitrescu, aka Copywriterul Anului ADC).
Alaturi de Raluca, ne vom intoarce cu povestea la inceputuri, prin 2007, cand termina studentia la Litere (specializarea Comunicare si PR) si incepea viata de adult cu gandul la o agentie de publicitate, dar cu prezenta fizica intr-un birou de avocatura, cu rolul de PR Assistant. Dupa ce-a fost prezentata colegilor - “Ea e Raluca and she has a point: a PowerPoint” -, au urmat 5 ani in care s-au intamplat si cateva premiere: prima macheta de presa, prima brosura, primul website, primul blog, prima identitate vizuala.
Cumva, spune ca jobul de PR a pregatit-o pentru cel de Art, fiind nevoita sa se-mprieteneasca cu Photoshop-ul. Doar ca, dupa plecarea de la avocati, Raluca nu s-a aruncat in interviuri, ci a poposit la Scoala ADC. Pe care a absolvit-o pe locul 2, moment in care Vali Suciu a chemat-o sa-i fie junior. Cu toate ca prima zi la Jazz a fost cu overtime pana la 4 dimineata, asta nu a demotivat-o, iar astazi, desi nu stie unde o sa fie peste 5 ani, inca e hotarata sa "make a point".
Cu PR-ul prin 2007
Uau, acum realizez cat timp a trecut de atunci. Cred ca am fost intotdeauna o balanta veritabila, asa cum zice zodia mea :) Dupa 4 ani de mate-info la liceu, m-am trezit admisa la Litere. Comunicare si PR, asa se numea specializarea si speram eu de atunci sa ma arunce cu un picior in publicitate. Doar ca am ajuns in departamentul de PR al unei case de avocatura, in urma unui interviu destul de pretentios pentru postul de PR Assistant.
Concret, in prima faza am fost PPTist / PPSist, asa cum ii placea lui Ovidiu, seful meu de atunci, sa-mi spuna. Imi aduc aminte si acum cum m-a prezentat colegilor: “Ea e Raluca and she has a point: a PowerPoint.” (rade) Nu era jobul la care visasem, dar mi s-a potrivit manusa - dovada ca n-am mai plecat de acolo 5 ani :) In anii astia am facut prima mea macheta de presa, prima brosura, primul website, primul blog, prima identitate vizuala.
Eram 2 oameni de comunicare ce incercau sa transforme limbajul rigid si ultra-specializat al 100 de avocati in ceva prietenos. Chiar mi-a placut. Uitandu-ma acum inapoi si comparand cu experienta din agentie, as putea spune ca eu si Ovidiu am fost o echipa Copy-Art - el copy, eu art. Am invatat enorm si de la PPT-si / PPSist am evoluat usor-usor spre graphic designer. Inca mai am o relatie speciala cu PowerPoint :))
Cu ochiul format pentru art direction
Cand eram mica, desenam non-stop. Aveam tone de foi si caiete pline cu ore intregi de desene de toate felurile. Inca mai pastrez o parte din ele :) Apoi m-am facut mare si nu prea m-a mai interesat partea asta. In liceu, am facut un curs de Fashion Design de 3 ani. Si iar m-am oprit acolo. Nimic serios. Povestea cu designul a inceput pe bune cand am descoperit Photoshop. Era destul de tarziu, prin 2007, dar am fost fascinata.
Apoi am facut si cursuri, am invatat si singura, am luat tot de peste tot. Si lucrurile au inceput sa se lege. Cand am ajuns in Jazz, inca mai aveam multe de invatat. Dar, pe langa asta, cred ca e important sa ai un anumit simt, cum zici tu “un ochi”. Oricat ai invata teorie si tehnica, e nevoie de acel ceva care balanseaza frumos elementele intr-o compozitie. Si care mi se pare cel mai greu de dobandit. Ca-ntr-o relatie :)
Drumul spre publicitate
Scoala ADC, da. Ala a fost momentul 0. Stii intrebarea aia: unde te vezi peste 5 ani? La mine s-a potrivit :)) Dupa cativa ani cu avocatii, mi-am dat seama ca tot ma tragea ceva spre publicitate.
Am aflat de Scoala ADC de la Laura Leonte (pe vremea aia Creative Director la Bridge Communication, acum o minunata Cosanzeana), cu cateva zile inainte de deadline-ul de inscriere. I had to think fast. Si am fost admisa. Am absolvit scoala pe locul 2. Si apoi m-a sunat Suciu. Cauta un junior copy :)
Aproape 6 ani de Jazz
In prima zi de Jazz am stat pana la 4 dimineata pentru un pitch. A fost si primul pitch castigat, dar nu datorita mie, eu habar n-aveam unde am aterizat :)) Aveam o usoara idee despre ce inseamna sa lucrezi in agentie, de la Scoala ADC. Sau asa credeam eu. Recunosc ca m-am speriat.
Jazz tocmai se infiintase si functiona la turatie maxima cu o mana de oameni. Eu renuntasem la o pozitie de coordonator pentru un post de junior pe 3 lei. O luasem cu totul de la zero. Nu stiam sa lucrez pe Mac, nu stiam ce inseamna cartoane, supere, colecta pentru DTP. Si nu stiam cu adevarat ce e ala un deadline strans. A fost intens. Apoi lucrurile au evoluat natural, dar accelerat. Ca Jazz. Practic, am crescut impreuna.
Art Directorul Anului
O sa fac iar gluma cu “unde te vezi peste 5 ani”. Cred ca merge si aici :) Art Directorul Anului suna foarte bine si mi-a adus multa atentie. E o recunoastere care ma bucura, dar, in acelasi timp, eu nu prea sunt un vanator de premii. Si mai cred ca titlul asta reflecta de fapt munca de un an de zile a unei intregi echipe, din care ma bucur foarte tare sa fi facut parte.
Despre campaniile cu care ai castigat
Impreuna pentru Magic Home
Cand a venit brieful, toata lumea din sala a plans. In hohote. Ne-am atasat instant de cauza. Am fost o echipa foarte extinsa, pentru ca toata lumea voia sa participe. Cu toata mega-incarcarea pe celelalte proiecte din agentie, nu a vrut nimeni sa renunte la proiect. La prezentare am mers toti! Practic, nu ne-am mai dezlipit de el pana la final.
A fost cea mai intensa campanie la care am lucrat vreodata. Partea de art a fost destul de challenging. Trebuia sa gasim o solutie vizuala care sa vorbeasca pragmatic despre un subiect sensibil. Si invers. Imi place ce a iesit.
La Minut si colaborarea cu Carioca
Amazing! Brilliant! Bliss! As zice si in romana, dar nu suna la fel de bine. Stim cu totii cat de tari sunt baietii de la Carioca. Cu proiectul asta am inteles si de ce. Lucrul cu ei mi-a redefinit standardele despre ce inseamna atentie la detalii, organizare, coordonare, viziune, craft. “La minut” a fost asa, mixul perfect: client deschis, echipa de creatie cu c***e si.. Carioca. I rest my case.
Avon - Timp din timpul tau
Cel mai rapid drum de la idee la implementare. Cele mai hlizite ore de noapte petrecute in agentie. Cele mai multe mere mancate la o filmare. Multa improvizatie. Cele mai tari fete de la client. Prima colaborare cu Antonia. Super fun!
Unde te vezi...
Peste 5 ani? :)) Adevarul e ca nu prea fac planuri in general. Despre pensie cu atat mai putin :) Anii petrecuti in Jazz m-au adus fix unde vreau sa fiu. Imi place ca pot sa creez lucruri care inseamna intr-adevar ceva pentru oameni. Si care arata si frumos :) Si imi doresc sa fac asta in continuare. Am ajuns de la “I have a point” la “I want to make a point”.