Bugetele de media au crescut cu 10% anul trecut, iar in 2018 agentiile asteapta o crestere asemanatoare, spune Nicoleta Padure, Managing Director Media Concept Store. Cresterile de investitii au venit din zonele FMCG, Pharma, Retail, in timp ce Telecom si Auto sunt in scadere.
In 2017 am asistat la o crestere semnificativa a cererii pentru campanii TV, care insotita de scaderea generala a audientelor TV au generat presiuni majore pe spatiul de difuzare si preturi, spune Nicoleta.
Online-ul este in continua crestere, in special pe partea de video si mobile. Penetrarea internetului a crescut in medie la peste 60% la nivel national, iar pentru segmentele de target tanar ajunge pana la 90% in urban.
Dificultatile pe piata de media vin insa din contextul economic si social instabil, explica Nicoleta Padure: "De-a lungul timpului am tot traversat situatii de criza si cred ca acest context a devenit de fapt o normalitate a contextului de business in Romania".
Media in 2018
In 2018 asteptam continuarea trendului de crestere economica bazata pe consum. Evolutia investitiilor media va fi cel mai probabil in linie cu aceste cresteri.
In 2017 bugetele de media au crescut cu peste 10%, iar in 2018 estimam o crestere similara.
Categorii
Cresteri de investitii media in 2017 s-au regasit in categorii precum FMCG, Pharma, Retail, in timp ce Telecom si Auto sunt in scadere.
Medii
In conditiile in care TV-ul isi mentine importanta in totalul cheltuielilor media, online-ul este in continua crestere, in special pe partea de video si mobile.
In 2017 am asistat la o crestere semnificativa a cererii pentru campanii TV, care insotita de scaderea generala a audientelor TV au generat presiuni majore pe spatiul de difuzare si preturi.
Preturile au crescut cu peste 15% in comparatie cu anul precedent iar in 2018 preconizam noi cresteri.
In general consumul TV este in scadere. Daca in 2015 era de aproape 4h30' pe zi, in 2017 scazut la limita a 4h, devenind mai mic decat consumul mediu zilnic in online.
Digitalul
Penetrarea internet-ului a crescut in medie la peste 60% la nivel national, iar pentru segmentele de target tanar 14-40y.o. ajunge pana la 90% in urban.
Social media, este in continuare pe primul loc in consumul online, in speta Facebook si Youtube.
Investitiile media in online continua sa creasca de la an la an cu aproximativ 20%, cu un market share de peste 15% in totalul bugetelor media. 2018 nu va fi o exceptie.
Cifra de afaceri
In 2017 am avut o cifra de afaceri ceva mai mica decat in 2016, cu aproximativ 10%, insa am crescut semnificativ segmentul de business adiacent media, constand in servicii de creatie si stragie de comunicare.
Avem clienti din domenii precum auto, entertainment, agricultura, food, sanatate, horeca, media.
Modelul de business al agentiilor de media in viitor
In continuare este esentiala flexibilitatea agentiilor mai mici din piata si capacitatea lor de a livra o gama de servicii personalizate in functie de nevoile fiecarui client.
De aici si decizia noastra de ne dezvolta capabilitatile conexe serviciilor standardizate de media precum creatie, strategie de comunicare, creative media, etc.
Dificultati in piata de media
Principalele dificultati vin din contextul economic si social instabil, cu care ne confruntam in ultima perioada.
De-a lungul timpului am tot traversat situatii de criza si cred ca acest context a devenit de fapt o normalitate a contextului de business in Romania.