Piata de publicitate isi revine in 2018, spune Daniel Ene, COO OMD Romania. Este posibil chiar sa se apropie de nivelul de investitie TV din 2008, care a fost anul record. Asta, dupa ce 2017 a aratat ca piata evolueaza din punct de vedere al calitatii si s-a produs o schimbare de mentalitate.
Aceasta criza de supraincarcare a mediilor de comunicare, dublata de reactia consumatorilor la valurile de publicitate pe care le primesc in fiecare clipa, ne-au obligat pe toti sa realizam ca lucrurile nu mai pot sa se desfasoare in rutina trecuta.
Am vrut sa vedem cum arata mai exact piata de media in 2018: care au fost tendintele de anul trecut care inca o influenteaza, care sunt schimbarile pe medii, ce categorii au crescut, cum au evoluat obiceiurile de consum, unde sunt piedicile.
Daniel Ene spune ca vehiculele de comunicare online sunt cele care castiga teren si chiar daca nu au detronat inca efectul televiziunii, competitia devine din ce in ce mai sustinuta.
Media in 2018
2018 va fi inca un an de tranzitie. De la criza si deflatie de preturi la crestere si inflatie. Unul dintre principalii factorii care influenteaza in continuare investitiile, dar mai ales alegerile facute in comunicare, este, din pacate, pretul.
Din aceasta perspectiva noi continuam sa reusim si alte performante notabile, dincolo de faptul ca oferim clientilor nostri preturi foarte bune.
Ne dorim sa aducem cat mai multa valoare si calitate in campanii, inovatie si creativitate in implementare. Chiar daca acest lucru nu poate fi cuantificat usor, un lucru bun, o idee buna, o abordare ingenioasa se vor vedea de fiecare data. Cel mai important pentru noi este ca aceste lucruri sa se reflecte in rezultatele afacerilor clientilor, in vanzari.
Tendintele din 2017
Imbucurator pentru toti este faptul ca piata evolueaza din punct de vedere al calitatii comunicarii. S-a produs in timp o schimbare de mentalitate.
Aceasta criza de supraincarcare a mediilor de comunicare, dublata de reactia consumatorilor la valurile de publicitate pe care le primesc in fiecare clipa, ne-au obligat pe toti sa realizam ca lucrurile nu mai pot sa se desfasoare in rutina trecuta.
Trebuie sa tinem cont de comportamentul consumatorilor care se schimba continuu, sa ne adaptam, sa fil alerti si mult mai inventivi.
Categorii
Aici ar trebui sa vorbim de statistica si cred ca toti cei interesati stiu deja ce se intampla. Este mai important sa intelegem adevarul din spatele cifrelor. Sunt lucruri interesante in spatele fiecarei categorii. Daca te implicit si o faci foarte serios descoperi in spatele fiecarui brand sau a fiecarei categorii, o poveste spectaculoasa, diferita, plina de oportunitati, dar si de pericole.
In continuare Romania este o tara care ofera o mare oportunitate tuturor. Cu investitii mici, fara un efort sau un risc prea mare din partea investitorilor in publicitate, se pot realiza in prezent lucruri importante pentru branduri si companii.
Cand Romania o sa atinga nivelul dpe care il au astazi tarile dezvoltate din vestul Europei, vom culege cu totii roadele decizilor pe care le luam acum.
Medii
Din punct de vedere al investitiilor media este clar ca vehiculele de comunicare online sunt cele care castiga permanent teren. Inca nu au detronat efectul televiziunii, dar aceasta competitie devine din ce in ce mai sustinuta.
Ca sa intelegem ce urmeaza sa se intample in Romania in urmatorii ani trebuie doar sa ne uitam atent ce s-a intamplat in vestul Europei acum 5-6 ani. Depinde de fiecare agentie cat de repede invata si se adapteaza acestei evolutii.
Cresterea o sa se regaseasca in principal la TV si online. Din pacate, celelalte medii nu aduc aceeasi eficienta a investitiei. Lipsa unor studii relevante, exacte, a unor cifre de acuratete comparabila cu online si TV, le pozitioneaza in continuare la categorie oarecum inferioara.
TV
Piata de publicitate isi revine, la fel si cresterea pe care o asteapta furnizorii TV. In 2018 este posibil sa ne apropiem foarte mult de nivelul de investitie TV din 2008, care a fost anul record.
In acest moment, cand situatiile de sold-out genereaza diverse mutatii, avem in fata noastra multe oportunitati.
Consumul de televiune al publicului este la un nivel foarte mare in Romania (mai mult de sase ore pe zi, in medie). Record fata de tarile din jurul nostru si din intreaga Europa. In acelasi timp accesul la statiile TV, la toate, este foarte facil pentru oricine.
Avem optiuni atat noi, cei care construim campanii, cat si consumatorii care decid ce vor ei sa vada la televizor in fiecare minut. Avem toate premizele sa construim strategii si planuri bune, dar rezultatul final depinde de obiective pe care ni le setam, de unde si in ce directie pornim.
Si aici fac referire la ce am spus la inceput, si anume ca goana dupa pret mic strica de multe ori calitatea si in final efectul nu mai este cel cu care ne-am obisnuit in trecut.
Digitalul
In ultimii ani brandurile progresiste care au inteles ca viitorul comunicarii digitale se bazeaza pe augmentarea experientelor oferite consumatorilor au inceput sa migreze treptat catre strategii de continut de buna calitate.
Ne sfatuim partenerii sa pozitioneze brandurile pentru care lucram impreuna in lumina unor curatori de continut.
Din punctul de vedere al volumelor tranzactionate, nevoia de personalizare a comunicarii dicteaza strategiile de cumparare. Ne indreptam tot mai mult catre parteneri media care pot aplica profile de audienta, atat ale noastre si clientilor nostri, cat si ale propriilor platforme (walled gardens).
Privim cu atentie eforturile de curatare a layout-urilor, calitatea continutului si a actului jurnalistic. Acestea sunt criterii in selectarea partenerilor media locali. Sustinem astfel de initiative, iar clientii sunt de cele mai multe ori dornici sa se alature acestui proces.
Evolutia companiei
Grupul Omnicom are o evolutie spectaculoasa in Romania in ultimii 6 ani. Ne mentinem cursul si viteza! :)
Suntem un grup de comunicare care investeste permanent in dezvoltarea capabilitatilor, tehnologiei si mai ales a talentelor. Avem resurse, avem o retea internationala foarte puternica de la care invatam permanent, avem oameni talentati. Valoarea pe care noi o construim sper sa o regasiti in rezultatele clientilor nostrii.
Modelul de business al agentiilor de media in viitor
Nu exista un model standardizat care sa ofere certitudini. Astazi, in Romania, trecem printr-o perioada de schimbare, adaptare, inovatie si inspiratie in ceea ce priveste dezvoltarea, structurarea si modelul de business pentru agentia de media.
Dificultati pe piata media
Aceleasi dificultati cu care se confrunta comunitatea de business in general.