Pentru a lucra in publicitate (sau in comunicare), iti trebuie o doza mare de pasiune pentru ceea ce faci, crede Roxana Zainea (HR Manager, Lowe Group), iar cauzele le exploram de cateva articole incoace.
In ce priveste echilibrul dintre munca si viata personala, una dintre victimele ocazionale ale carierei de publicitar, Roxana aminteste o serie de initiative pe care MullenLowe le-a adoptat in ideea de a-si sprijini angajatii: concediul sabatic, lucrul de acasa, orarul flexibil, program scurtat in zilele de vineri pe timp de vara etc.
Si, daca plecam urechea la ce anunta comunicatele de presa, aflam ca MullenLowe este totodata si prima agentie romaneasca cu salon propriu de tatuaj. Nu ne oprim asupra acestui subiect deocamdata, dar promitem ca vom reveni. In continuare, Roxana ne prezinta imaginea agentiei MullenLowe din perspectiva HR:
MullenLowe: recrutarile lui 2017
Anul trecut ne-a adus 8 colegi noi in MullenLowe, dintre care 6 au venit pe roluri nou create in agentie. Aproape in fiecare departament avem new arrivals. Am adus minti creative noi, oameni talentati in client service (atat ATL, cat si BTL) si in strategie. Nu avem un departament care s-a diferentiat prin volumul de angajari. Am cautat sa adaptam echipele in functie de businessul agentiei.
Dupa o perioada de schimbari, MullenLowe a devenit o agentie foarte stabila (raportat la dinamica industriei). 2017 a fost si anul in care ne-am asumat provocarea de a ajunge Best Workplace in industria de advertising si probabil ca si asta a avut un impact pozitiv. Suntem atenti ca oamenii nostri sa aiba parte de oportunitati de invatare, provocari, o echipa misto, echilibru intre viata profesionala si cea personala.
Mentalitati la angajare: juniori versus seniori
Motivatiile si asteptarile nu sunt foarte diferite in esenta. Indiferent de gradul de senioritate, oamenii isi doresc o echipa pe care se pot baza si de la care au ce sa invete, ocazia de a lucra cu branduri provocatoare si un manager implicat. Sigur, uneori difera modalitatea in care ei comunica aceste asteptari.
In ceea ce priveste retinerile, ele sunt deseori strans legate de experiente anterioare nu foarte fericite si nu privesc neaparat gradul de senioritate.
Agentia de publicitate ca mediu de lucru, astazi
Este un loc dinamic. Totul se intampla foarte repede, contine mult neprevazut si exista perioade in care volumul task-urilor poate creste semnificativ. Beneficiul este ca inveti mult si repede; castigi incredere in tine pe masura ce vezi ca faci lucruri misto sa se intample. E drept ca uneori echilibrul dintre munca si viata personala poate avea de suferit, insa anul trecut am venit cu o serie de idei pentru a sprijini acest echilibru.
De exemplu, suntem prima agentie in care ne putem lua concediu de tip sabatic. Pe timpul verii, in fiecare vineri avem program scurt, pana la ora 15.00. Programul e numit Light Friday si asa ajung oamenii nostri primii pe plaja in fiecare vineri seara :) Putem lucra de acasa si avem zile extra de concediu. Mai mult, agentia are un program flexibil care permite matinalilor sa plece mai devreme catre casa si somnorosilor sa se bucure de somnul de dimineata :)
Astea sunt doar cateva exemple de solutii gasite pentru a preveni potentiale consecinte negative. Si daca ne uitam la rata mica de turnover de anul trecut, as zice ca am gasit solutiile potrivite.
Ce factori influenteaza cel mai vizibil productivitatea oamenilor angajati? Dar satisfactia lor?
Printre cele mai relevante ar fi cele mentionate mai devreme: oportunitatile de invatare, echipa faina, stabilitate, echilibrul dintre viata personala si cea profesionala, proiecte challenging, relatia cu managerul direct si perceptia de corectitudine si transparenta. Aceleasi aspecte influenteaza si satisfactia. Plecand de la obiectivul nostru de a deveni Best Workplace, am investigat aceste aspecte stand de vorba cu oamenii si am construit o serie de actiuni/programe in acest sens, cele de care aminteam mai sus (concediu sabatic, zile extra de concediu, Light Friday, work from home, flexible schedule si altele).
Un alt exemplu este procesul anual de evaluare a performantei care se finalizeaza cu stabilirea unor obiective si a unui plan de dezvoltare pentru fiecare in parte. Si completarea echipelor cu noi seniori a avut un impact pozitiv asupra colegilor.
Desigur, vor fi mereu lucruri pe care le putem face altfel, mai bine, iar pentru asta vorbim constant cu oamenii pentru a ne asigura ca propunerile noastre sunt relevante :)
Isuse-uri si incidente de HR
Incidente nu am avut si suntem foarte happy cu asta. Asa ca ne-am permis sa fim proactivi. Anul trecut am marit echipele cu oameni foarte buni pe zona de creatie, client service si strategie, am sustinut managerii in crearea unor structuri sanatoase pentru echipele lor, am venit cu solutii de talent management si am realizat o diagnoza a culturii organizationale care ne-a oferit multe informatii valoroase despre oameni si motivatiile lor.
Cele mai des intalnite issue-uri de HR din zona advertisingului
Acum ceva timp as fi zis ca recrutarea si retentia oamenilor sunt un challenge pentru HR-ul dintr-o agentie. MullenLowe nu se confrunta cu aceasta problema. E drept ca sunt cativa oameni care au ales sa incerce si alte tipuri de joburi anul trecut, insa, comparand cu rata de turnover la nivel de industrie, noi suntem cu mult sub medie.
Particularitatile rolului de HR in publicitate
Rolul de HR este foarte divers, de la recrutare si employer brand, pana la dezvoltare organizationala, ai ocazia sa treci prin toate. Ai o viziune de ansamblu si poti sa-ti construiesti strategiile conform obiectivelor de business ale agentiei. Iar asta rareori poti face in alte domenii, unde exista cate un departament de HR pentru fiecare astfel de functie. Insa nu in toate agentiile se intampla asta. Cred ca ceea ce diferentiaza MullenLowe este mixul fericit dintre procedurile unei multinationale si un puternic spirit antreprenorial.
Cat de atractiva ai spune ca este publicitatea ca domeniu, astazi?
Experienta mea in industria de advertising este destul de limitata, la cativa ani. Nu cred ca e relevanta pentru a putea face o analiza comparativa asupra fluctuatiei atractivitatii domeniului in timp. Insa observ ca exista multi oameni care isi doresc sa faca advertising sau comunicare. Sigur, unii dintre ei descopera pe parcurs ca poate nu este pentru ei, iar altii se simt ca pestele in apa.
Am cunoscut juniori care viseaza sa lucreze intr-o agentie de publicitate, dar si seniori inca foarte motivati de ceea ce fac. Cred ca, pentru a lucra in publicitate sau in comunicare (si a avea si performanta), ai nevoie de o doza mare de pasiune pentru ceea ce faci.