Vreo doi ani a toboșărit cu băieții de la Moebius. Asta ar fi dovada că e om ambițios, având în vedere că zdrăngănise mai mult la chitară înainte să dea peste tobe. Și zdrăngănise așa cum se-ntâmplă-n tinerețe - pentru alungarea plictiselii. Dar, după niște timp, concerte și piese lansate, și-a dat seama cât de importantă e muzica in ceea ce-l privește.
Câteva neînțelegeri au destrămat trupa, însă Andrei Țîrcă avea un back-up plan la care tot lucra de ceva timp: producția de muzică electronică. O melodie de la Mount Kimbie i-a plăcut atât de mult încât l-a motivat să-și instaleze un program de editare. Și a pornit în recunoaștere. După plecarea din Moebius, Andrei termină prima lui melodie - Kindness - și-și găsește numele de scenă (Saluna), cu care pleaca la drum lung și productiv: 3 single-uri și 2 videoclipuri cu regie și postproducție serioase. DIUD (Andrei Gheorghe) face parte din lista de colaboratori Saluna; căci, în procesul de promo, diferiți prieteni îl ajută pe Andrei cu foto, video, feedback, zi de zi.
Cu toate că România încă își caută motive să promoveze producători de muzică eletronică de-ai locului, Andrei își vede de treaba lui. Chiar are în plan să termine un set de mixuri club-friendly, pentru că da, are și producții de DJ.
Cu Politehnica, apoi cu muzica
Da, însă muzica a fost prima. Ca toată lumea, la 18 ani a trebuit sa iau o decizie privind facultatea și am ales Electronica și Telecomunicațiile de la Poli, fiind influențat de ai mei. Părinții sunt ingineri și cumva am mers și eu pe direcția safe. Cochetasem puțin cu ideea de Conservator, dar eram prea prăfuit la chitară și teorie muzicală pentru a fi admis. În plus, cred că muzica poate fi studiată și acasă, fie singur, fie cu un profesor particular.
Cu zdrăngănitul la chitară m-am ocupat tot liceul și facultatea. Cumva credeam că, în timp, va dispărea atracția asta, dar s-a întâmplat fix pe dos. Pe la 25 de ani mi-am autoimpus o provocare și anume să ocup un loc vacant de toboșar într-o trupă care repeta în sala mea de repetiție. Pe atunci știam niște ritmuri de bază doar și nu pot spune că aveam vreo pasiune ascunsă pentru acest instrument. A fost mai mult o chestie spontană.
Toboșăritul la Moebius
2013-2015 a fost perioada Moebius pentru mine. A fost o experiență foarte mișto și am învățat multe din ea. Treceam de la o extremă la alta cu ușurință: de la perioade foarte încărcate, la perioade moarte, de la prietenie la conflict. Au fost 3 ani intenși care s-au încheiat cu o despărțirea inevitabilă la început de 2016, cauzată de diferențele de caractere.
Dar pot să spun că în perioada aia am învățat destul de repede și am construit împreună Moebius într-un timp foarte scurt. Au urmat concerte, single-uri și diverse apariții media care mi-au întărit ideea că muzica nu e un simplu hobby pentru mine și că trebuie să mă "îngrijesc" de ea.
Saluna și synth-pop-ul
Eu eram obișnuit cu anumite "intervenții" electronice încă din liceu, ascultând Sigur Ros, Radiohead și Partizan haha. Dar prima oară când am ascultat "Carbonated" de la Mount Kimbie s-a declanșat ceva în mine. Am schimbat macazul între timp, dar, pe atunci, era un sunet total nou, fresh, smooth, crisp. Se întâmpla la început de facultate și mi-a trezit apetitul pentru muzica electronică.
Nu știam nimic despre producție sau sintetizatoare, dar mi-am instalat un program de editare audio și am început să bâjbâi. N-am fost prea perseverent și am evoluat cu pași mici. Abia prin 2013 am rezervat pentru prima oară un studio doar pentru mine însă am abandonat piesa respectivă repede. Nu mi-a plăcut ce a iesit și m-am simțit descurajat. Apoi prin 2015 am intrat iar în studio și am tras "Kindness" iar rezultatul a fost îmbucurător. Cam atunci s-a născut Saluna.
Trecerea spre synth pop n-a fost neapărat o decizie conștientă, ci mai mult un rezultat al unor descoperiri muzicale precum Moderne, Charlie, Deux, Ariel Pink, Visage etc. Sunt într-o continuă schimbare atât pe DJ-ing, cât și pe producțiile proprii.
Despre piesele lansate
De obicei încep cu o temă de synth/voce și construiesc pe baza ei apoi. Dar nu este neaparat o rețetă, încerc să dezvolt orice idee mișto care-mi vine în minte, fie ea o progresie de acorduri, un ritm sau un bas. Mă mișc destul de greu și fac multe schimbări până ajung la o variantă finală de piesă, deci aș zice că lucrez cateva luni la ea. Cu cât ascult mai multă muzică, cu atât simt că învăț mai mult și asta mă inspiră cel mai mult.
Nu cred că piesele sunt experimentale sau punctează o noutate în materie de genre. Mi s-a părut firesc să abordez acest stil, fiind influențat de sumedenia de chestii pe care o ascult. Important este să fii sincer și sa-ți placă ce faci. Dacă întâmplator place și altora e și mai bine.
Promovarea
Îmi controlez singur pagina de Facebook, bineînțeles, și în general iau toate deciziile de "branding". Am noroc de un grup mișto de prieteni care lucrează în industriile creative. Ei mă ajută pe foto, video și îmi oferă feedback cam la orice pas.
Încerc să "anunț" orice material nou ce-mi iese din mânecă, contactând publicațiile de profil de la noi. Cumva totul legat de Saluna are un aer do it yourself și îmi place asta. Pe viitor voi încerca să mă orientez și spre site-uri străine.
Muzica electronică din Ro și artiști din afară
E destul de greu pentru un artist nou să iasă la suprafață. Networkingul contează enorm și cluburile cu sunet bun sunt puține. Festivalurile si promoterii au tendința să promoveze artiștii deja afirmați. Legat de artiștii autohtoni, cred că avem DJi buni, dar producători destul de puțini. Cumva este de înțeles, ținând cont că este absolut imposibilă autosusținerea din muzica "underground".
Ascult pe: Șerb, Minus, Cosmin TRG, Borusiade, Aphex Twin, Roman Flugel, Tornado Wallace, Caribou, Suzanne Kraft, Patricia, Cleveland, Fantastic Man, Hieroglyphic Being, Actress etc.
La filmările pentru Grace
Pe Tudor îl știu de pe vremea când scriam pentru Revista Arte& Meserii. I-am luat un interviu în 2012 premergător pentru "Câinele Japonez". În primul rând mi-a plăcut naturalețea și carisma lui aparte. Este un tip cu foarte mult bun simț și are o combinație mișto de mister cu naivitate. Pentru mine a fost alegerea evidentă pentru primul clip și m-am bucurat foarte tare cand a acceptat invitația.
În prezent
Încerc să-mi aliniez piesele proprii cu setul meu de DJ. Lucrez la niște producții club-friendly-ish și sper să le termin cât mai repede.