Am in comun cu Alex Pomana pasiunea pentru bere si un ASE care n-a parut mereu cea mai buna varianta aleasa. Insa lucrurile se aseaza, fiti pe pace, chiar si cand aproape ca ti-ai pierdut speranta. Daca unii isi cunosc viitoarea sotie intr-o camera de camin subred, Alex l-a cunoscut Laurentiu Semeniuc; care din prof, i-a devenit mentor si coleg. Si care l-a ajutat sa-si gasesca primul job in industrie: in grupul Leo Burnett, la Starcom, agentia lor de media.
A urmat apoi perioada petrecuta alaturi de Bogdan Naumovici, la 23 Communication Ideas, un scurt periplu la Tempo, unde si-a dat seama ca munca de Director Creativ nu e pentru toata lumea, iar recent, proiecte multe si misto, alaturi Friends\TBWA. Unde cel mai complex dintre ele a fost pitchul pentru Bergenbier.
Eu am anuntat undeva in august ca vreau sa ma apuc total de ale mele, sa renunt la agentie, iar la distanta scurta, cateva saptamani, a venit acest pitch. M-am bagat all in, am fugit la mare trei zile, am stat acolo in cantonament si asa mi-a venit gandul sa Racorim Romania.
Si ajungem si la prezentul zilelor noastre, care-l gaseste pe Alexandru Pomana owner de business si fericit. La "99%", lucreaza cu clienti precum Raionul de Peste, CODE Kids sau Top Vegan - TVGN.
Echipa este in constructie si o sa creasca mai repede decat anticipam. Colaborez cu oamenii cu care o fac de niste ani, si, in plus, am prieteni noi de lucru, cei mai buni creatori de continut din Romania.
Ne zice Alex, in continuare, si cateva vorbe despre piata de publicitate din Romania si cine mai are loc in ea.
ASE-ul si visele de publicitar
Ai mei m-au ghidat catre liceu economic, “sa ai si tu, mama, o calificare cand termini liceul”. Si am atestat de contabil-statistician. Dupa liceu economic, ASE-ul a venit ca ceva normal. Aici, insa, s-a produs un declic, iar din anul trei am visat numai publicitate. M6 cu Culture Pub, Marca Inregistrata la PRO, Drum catre Golden Drum, plus, cel mai important lucru, cursurile tinute de cel care avea sa imi fie coleg si mentor apoi, Laurentiu Semeniuc.
Venea omul asta la ASE si vorbea despre publicitate cu o pasiune molipsitoare. Eu nu veneam ziua la cursuri la facultate, dar nu cred ca am ratat vreodata intalnirile Marketer Club, unde venea Laur, care lucra la Leo Burnett! Era ca si cum cineva de la Barcelona venea sa ne invete cum sa tragem la poarta.
Perioada de inceput
Imi amintesc ca primul meu job serios dupa facultate a fost de recuperator de credite. Sunam oamenii sa isi plateasca ratele, iar asta e amuzant venind din partea unuia pe care il cheama Pomana. Si, nu glumesc, aveam un client in baza de date pe care il chema Banimulti. “Buna ziua, sunt Alexandru Pomana. Domnul Banimulti? Veniti, domnule, sa va platiti ratele”.
Ei, si cum sunam eu oamenii amarati sa isi plateasca ratele, am primit un mail cu primul job disponibil in grupul Leo Burnett, la Starcom, agentia lor de media. Chiar Laur mi-a scris si mi-a zis de el, m-a ajutat sa imi scriu un CV, apoi m-a batut pe umar si mi-a zis sa ma descurc.
Si am dat doua sau trei interviuri, apoi, dupa ultimul interviu, am primit un mail care imi zicea ca “ne pare rau, multumim, va mai cautam noi”. Apoi, la cateva minute dupa mail, am primit un telefon de la doamna de la HR, cea care daduse si mailul, care s-a scuzat, ca nu era pentru mine acel mail, era pentru concurentul meu, ramas in finala pe post. Deci era el “pa”, iar pe mine m-au chemat sa vorbim.
Am inceput la Starcom, de fapt; nu am fost niciodata, propriu-zis, la Leo. Am fost in aceeasi cladire, am impartit proiecte, dar, in acte, cu birou, eu nu am fost la Leo. Nu ca nu mi-ar fi placut, dar am purtat echipamentul Starcom. Minunat echipament. Inca il mai port, ca mai lucram proiecte impreuna.
La 23 am ajuns pentru ca am avut noroc sa ma placa oamenii de acolo. Si eu ii placeam pe ei. Iar Bogdan, asa dur cum poate pare uneori, cu pistol si pe Harley, este un baiat de pus la rana. Stand langa el si langa Laur atata timp, cred ca s-au lipit niste lucruri bune de mine. “Prea putine” ar zice Bogdan, la o bere, orgolios cum il stiu :)
Strategie, creative planning si alte notiuni
Eu nu sunt un strateg asa cum ar trebui sa fie un strateg. Si nu ma alint cand zic asta. Sunt un baiat foarte ordonat in gandire, caruia ii place sa asculte oamenii si sa observe lucrurile din jur, care mai si scrie, dar nici copy nu este. Am fost mai aproape de strategie pentru ca l-am avut mult timp pe Laur alaturi, care e strateg cum ar trebui sa fie unul.
Cred ca mi-am definit eu functia asta de "Creative Planner" la un moment dat, dar nu imi amintesc exact. Vine fix din ideea ca mi-a fost rusine sa zic despre mine ca-s strategic planner, asa cum creativ sunt pana la un punct, deci creative planner. Plus ca planner e job si in media, unde lucram, deci se potrivea. Faceam media inovatoare, deci un fel de planner, dar creativ.
Evolutia jobului de strateg? Nu stiu. Adica nu stiu atat de bine incat sa simt ca am o parere valida. Dar cred ca un strateg bun este unul care are si prima idee la brieful pe care il scrie, ca ce scrie trebuie sa inspire, nu este despre “bah, va descurcati si voi acum, vedeti cum o scoateti, io v-am dat brief”. Asa cum un copy bun nu este unul care asteapta totul mura in gura, trebuie sa isi puna chiar el niste intrebari asa-zise de strategie. Sunt lucruri de bun simt in ce facem.
6 luni de Creative Direction la Tempo
Nu am avut aceasta dorinta de a deveni director de creatie; initial trebuia sa merg acolo strateg. Tot vorbind cu Dragos Grigoriu, el mi-a zis ca pot sa fac si ca vrea sa fac asta, sa fiu CD la Tempo. Si am incercat, dar m-am prins repede ca nu e pentru mine. Si nu era vina locului sau a oamenilor.
Nu pot sa fiu CD, asa cum nu am putut nici atunci. Este o stiinta tare complicata, in care managementul de oameni ia locul lucrului cu o foaie alba in fata. Ori mie imi place sa lucrez cu foaia.
Nu am talentul de a conduce multi oameni, ma feresc de asta, o fac doar in grupuri mici, cu oameni cu care am super chimie, carora nu imi e teama sa le zic orice, de la care astept sa imi zica orice. Ori intr-o corporatie, intr-un loc mai mare, asta e imposibil. La mine in agentie sunt CD, ca lucrez fix cu cine vreau :)
Proiecte misto de odinioara
La 23 am lucrat multa bere. Ciuc, in special. O perioada frumoasa a fost si cea cu seminte, cu Nutline. Dupa seminte, am bagat napolitane, pe Alfers. Si multe altele.
Cum ai ajuns la Friends\TBWA?
Eu voiam sa incerc o combinatie part-time plus agentie. Nu aveam curajul sa ma rup total de agentie, ca imi trebuia un venit fix, dar parca as fi vrut sa am si clientii mei, nu in concurenta cu ai agentiei, asa cum nu voiam sa vin la agentie si sa fiu cu mintea si la asa zisele spagi.
Una e una, alta e alta. Ori cu Sorin am avut prima discutie pe subiectul asta, iar el a acceptat sa vin un fel de part-time + la Friends, sa fiu trup si suflet pentru culorile de acolo, dar sa am si zile in care le fac si pe ale mele, in biroul meu, din afara agentiei.
Pitch-ul si plecarea
Eu am anuntat undeva in august ca vreau sa ma apuc total de ale mele, sa renunt la agentie, iar la distanta scurta, cateva saptamani a venit un pitch Bergenbier. M-am bagat all in, am fugit la mare trei zile, am stat acolo in cantonament si asa mi-a venit gandul sa Racorim Romania. Unul dintre ele.
Apoi am revenit la baza, am lucrat cu minunatul Predu si gozava Rux, in echipa mica si inimoasa, am bagat carbuni si totul a decurs minunat. Luand pitch-ul, mi s-a parut normal sa mai tin aproape niste luni, sase-sapte, sa se aseze lucrurile.
Nu am renuntat la idee, insa; am plecat fix din dorinta de a fi pe cont propriu. Am plecat si cu sufletul impacat, ca nu am lasat oameni la greu, ca si acum, plecat din agentie, lucrez anumite proiecte cu clientul Molson Coors (Bergenbier) in relatie directa. Mai nou, si in Bulgaria. E minunat sa ai de-a face cu atata bere.
99%
Am pornit cu asteptari moderate. Adica am zis sa incerc, sa vad daca imi iese. Daca nu, ma intorc in agentie, ca am prieteni prin multe locuri. Dar nu va fi cazul, imi este deja clar.
Lucrez mult cu Bulgaria, ca asa s-a potrivit, categorie bere.
Se pare ca voi mai lucra niste alcool pe aici, plus pariuri. Deloc rau, ca toate sunt placeri pe care le am :) Plus alti clienti mai mici, dar inimosi, cum ar fi Raionul de Peste, CODE Kids, Top Vegan - TVGN. Cu clientul de la TVGN sunt si coleg de birou. Nu zic nimic de rau de el aici, ca probabil o sa citeasca. Nu zic de bine, ca nu ii face bine.
Echipa e in constructie si o sa creasca mai repede decat anticipam. Colaborez cu oamenii cu care o fac de niste ani, si, in plus, am prieteni noi de lucru, cei mai buni creatori de continut din Romania. Stiu ca totul suna vag si pare ca o dau putin cotita, pentru ca asta si fac.
Inca ma asez si nu as vreau sa ma laud cu 3 art directors, plus om de productie, plus doi copy, plus… Ar suna ca un comunicat prost de agentie, cu structuri si planuri. Plus ca deja am exagerat in interviul asta cu poza, in care par acest intelectual greu de deranjat. Poza am lasat-o, cred ca ma avantajeaza.
Valurile agentiilor nou aparute
Cred ca este loc in piata de oameni care isi fac treaba.
Diferentiatorul meu este ca cei cu care lucrez au de-a face cu un om cu 15 ani de experienta, pasionat ca unul care abia se apuca de meseria asta. Fara modestie, greu gasesti asta. In plus, daca ne intalnim sa lucram, ne intelegem, vedem lucrurile la fel, o sa lucram noi, tu si cu mine. Nu vin la intalnire, stabilim lucruri, apoi ai de-a face cu oameni cu totul noi, poate multi juniori, iar eu mai apar doar din cand in cand.
Cel mai greu acum este sa fiu cat vreau eu sa fiu de eficient. Sa imi dau seama ca proiectul X aduce atata bucurie, atatia bani, ia atata timp. Inca nu le miros pe astea, dar invat. Si am inceput sa zic nu-uri acolo unde nu imi este totul clar. Si inca nu deleg cum trebuie, fiind putin mai inclinat spre control.
Obiective in 2018
Vreau sa fiu linistit. Si sa am langa mine oameni multumiti. Clienti fericiti de produs, de relatia noastra si de rezultate, plus colegi si parteneri la fel, multumiti ca facem treaba impreuna. Daca reusesc asta, restul totul, vine la pachet.
Pentru 2018, sper sa nu ma ia valul, sa vreau eu sa fac totul. Sa o iau usor. Ca sa imi ramana bucuria cu care fac ce fac.