FatFox, un studio de animatie care refuza sa devina uzina de productie

FatFox, un studio de animatie care refuza sa devina uzina de productie

Octavian Chiriac, Alex Doiciu si Bogdan Rosca, fiecare cu peste 10 ani de experienta in animatie, si Andra Gherasim la inceput de drum au deschis propriul business - FatFox Studio - in ianuarie 2017. Au lasat in urma un job de Account in agentie, cativa ani de freelancing si (alte) doua firme. Desi au doar un an de activitate, cei patru si colaboratorii lor au reusit sa prinda cateva proiecte mari. Vorbim, de pilda, de videoclipul pentru melodia "Cupidon" a lui Guess Who si a Irinei Rimes (pe canalul oficial de YouTube OKAPI a strans 17.6M de views in 6 luni). Pe proiectul asta au lucrat cu Framebreed, un alt studio de animatie. Deci un business concurent. Insa astfel de colaborari nu sunt lipsite de noima in cazul de fata. Dat fiind ca industria de animatie din Romania mai are de crescut, situatiile de genul uneori sunt inevitabile - in functie de proiect si dorintele clientului.

Colaborarea cu Framebreed, chiar daca este intre studiouri concurente, are un avantaj foarte mare - punand cele mai bune resurse in acelasi loc si rezultatele sunt pe masura si crestem astfel, impreuna, increderea in ce se poate face pe animatie in Romania. Este valabil atat pentru potentialii clienti din tara, dar si din afara tarii.

Animatia 2D si 3D reprezinta punctul lor forte, langa care vin in completare si servicii de finisare a animatiilor - modelare si compositing, printre altele. In formula asta, au dus la cap proiecte de video game animation, cinematics, motion graphics sau advertising - cum ar fi doua spoturi pentru Eti Puf, unul pentru TIFF 2016 si o serie de animatii 3D pentru proiectul Qreator by IQOS. Le gasiti pe toate mai jos, plus povesti despre fiecare-n parte, dar si in ansamblu, despre FatFox. Cu Andra la vorbitor:

 

Octavian, Alex, Bogdan si Andra - la drum cu FatFox Studio

FatFox Studio are patru membri fondatori: Octavian Chiriac (animator 3D si 2D), Alex Doiciu (animator 3D), Bogdan Rosca (modelator, render & compositing artist) si Andra Gherasim (project manager si animator 3D). A inceput sa prinda contur in ianuarie 2017, iar in prezent suntem in proces de extindere.

Ne completam foarte bine la nivel de skilluri. Avem expertiza necesara sa facem proiecte integrate de animatie – de la modelare pana la partea de compositing, dar si soft skilluri pe zona de project management.

Insa dincolo de skilluri conteaza foarte mult mediul de lucru pe care am reusit sa-l construim – suntem o gasca de prieteni cu un obiectiv comun.

 

Despre fiecare

Alexandru: Jocurile video sunt, cu siguranta, un punct bun de plecare pentru orice animator la inceput de drum. Insa, timpii de productie pentru un joc sunt mari, iar natura muncii destul de restrictiva.

Animatia de personaj pentru film si publicitate este mult mai provocatoare. Aici vorbim de acting in primul rand, poate cea mai dificila parte din animatie. Spre deosebire de zona de gaming, animatia de personaj pentru advertising si film presupune cunostinte complementare, de art direction, regie si nu numai. Este un proces de invatare constant.

Octavian: Dupa inchiderea studioului de animatie Mirarifilms din Brasov am deschis Animafox in 2014 alaturi de Eduard Baak, fost coleg de la acelasi studio. Firma este in continuare activa ca entitate juridica, insa obiectivul nostru acum este sa contruim brandul FatFox Studio. Eddie este unul dintre membrii echipei chiar daca in acest moment lucreaza de la distanta, din Brasov.

Andra: Am descoperit animatia din intamplare, la o prezentare a cursurilor unei scoli de grafica, si am ramas fascinata. Nu stiu daca a fost pasiunea cu care a prezentat Alex ce presupune animatia de personaj sau faptul ca este un domeniu atat de nisat si greu accesibil, cert este ca mi-am pus animatia pe lista de hobby-uri dupa ce am incheiat cursul si, la un an distanta, am facut switchul.

Pentru a deveni un animator bun ai nevoie de foarte mult exercitiu si ani de zile de dedicare. Am renuntat la jobul din agentie pentru ca m-am regasit mult mai mult in domeniul animatiei si am vrut sa-i acord tot timpul si energia. Din anumite puncte de vedere am luat-o de la 0, insa constuiesc pe o serie de skilluri dobandite in munca de agentie si am parte de doi mentori, Alex si Octavian, care sunt printre cei mai buni animatori din tara. Asa ca parcurg etapele de invatare ceva mai rapid decat daca as fi facut pe cont propriu.

Dorinta mea de a trece catre animatie a coincis cu gandurile baietilor de a-si deschide un studio, asa ca, pana la urma a fost vorba de un foarte bun timing.

Bogdan: Sunt 14 ani de cand lucrez in domeniul animatiei. Am terminat liceul de arte plastice Nicolae Tonitza, sectia animatie, dupa care am absolvit UNATC, sectia sculptura. Am facut primul proiect 3D spre finalul liceului pornind de la pasiunea mea pentru Star Wars – atunci am facut primul model 3D, o sabie, si m-am apucat de compositing. Si in facultate, pe langa lucrarile pe care le faceam in marmura, lut, faceam si proiecte 3D. Am considerat 3D-ul cea mai buna optiune prin care-mi pot pune in aplicare toate cunostintele dobandite.

Restul – cutitele, pescuitul, sunt pasiuni de care ma bucur oricand am timp liber.

 

Decizia de a deschide propriul studio

Am trecut prin experienta de a fi angajati, freelanceri si, in fiecare situatie ne-am putut implica doar intr-o anumita parte din procesul de post-productie, fie ca a fost vorba de animatie sau de modelare, render, compositing. Animatia este un domeniu colaborativ si este nevoie de o echipa extinsa pentru a acoperi tot procesul de productie, mai ales cand vorbim de 3D. Avand propriul studio avem pe de-o parte creative control asupra proiectelor, dar si forta necesara sa implementam proiecte cap-coada.

Industria de animatie din Romania este foarte mica si, inevitabil, intr-un moment sau altul am lucrat unii cu altii. Si inca mai facem asta. Dar in cadrul unor astfel de proiecte ne-am dat seama ca avem aceeasi viziune legata de nivelul la care am vrea sa ducem animatia din Romania.

Fiind un domeniu nisat si putin dezvoltat in tara noastra, avem sansa de a-l creste si de a seta anumite standarde de calitate. Este un proces pe termen lung pentru ca presupune si educarea tuturor partilor implicate, de la agentii, case de productie, clienti, chiar pana la consumatorul final al produselor de animatie, fie ele reclame, scurtmetraje sau filme de animatie.

Nu ne dorim sa transformam FatFox Studio intr-o uzina de productie video, ci vrem sa ne pastram placerea de a face proiecte faine, cu care sa ne mandrim la final.

 

Colaborarile cu Framebreed

Sunt putini animatori in Romania si un numar foarte restrans de animatori buni, cu multi ani de experienta in spate. In cazul nostru vorbim de peste 10 ani de experienta in domeniu. De aceea de multe ori, mai ales pe proiecte mai complexe lucram impreuna cu alte studiouri. Cu Framebreed am colaborat in mod deosebit pe animatie, asa cum a fost cazul videoclipului Cupidon, al lui Guess Who.

In cadrul FatFox Studio avem resursele necesare sa ne ocupam de intreg procesul de post-productie video 3D, de la concept, modelare, setup de animatie, animatie, render, VFX, compositing. In plus, ne ocupam si de proiecte 2D de la storyboard pana la animatia finala. Studioul poate produce orice fel de continut digital: film, advertising, video game animation si cinematics sau motion graphics.

Ideea e ca industria de animatie din Romania este mica, de aceea exista si o colaborare mai apropiata intre studiouri, cu siguranta mult mai stransa decat in alte domenii. Termenii difera in functie de specificul proiectului - uneori vorbim de coproductie, alte dati sunt externalizate doar anumite parti din proces.

Colaborarea cu Framebreed, chiar daca este intre studiouri concurente, are un avantaj foarte mare - punand cele mai bune resurse in acelasi loc si rezultatele sunt pe masura si crestem astfel, impreuna, increderea in ce se poate face pe animatie in Romania. Este valabil atat pentru potentialii clienti din tara, dar si din afara tarii.

 

Cele mai misto proiecte

Vrem sa credem ca cel mai misto proiect urmeaza sa vina. Am lucrat cu mare placere la animatia pentru videoclipul lui Guess Who si al Irinei Rimes – Cupidon. A presupus mai multe luni de munca, insa, din fericire nu a fost cazul sa ajungem la iteratia _222. Storyboardul a fost clar, iar comunicarea cu Framebreed a fost una foarte buna.

Un alt proiect complex cu care ne mandrim este continutul pe care l-am creat pentru Qreator by IQOS – hubul creativ gazduit de Vila Oromolu de pe Aviatorilor 8. Pentru acest proiect am lucrat impreuna cu Avanpost si agentia Momentum si ne-am ocupat de toata partea de 3D. Aici sunt doua dintre proiectii:

Pe langa acestea am facut si doua aplicatii ce permit interactiunea userilor cu contentul 3D si alte proiectii ce implica elemente 3D strans legate de brand. Toate sunt disponibile pe device-urile din Qreator.

Proiectul a fost pentru noi o provocare din multe puncte de vedere – ne-a pus la incercare capacitatea de coordonare a tuturor partilor implicate in post-productie, fiind un proiect complex ce a presupus modelare, texturare, simulari de pene, animatie realista, creare de environment, render si compositing, dezvoltare de joc, programare. In plus, a fost si un exercitiu de sincronizare intre content si hardware. Toate intr-un timing destul de scurt.

Insa rezultatul este unul cu care ne mandrim si care indica destul de clar nivelul la care vrem sa ducem animatia din Romania.

 

Clientii

Am lucrat pana acum cu toate categoriile de stakeholderi – cu clienti directi, cu agentii de publicitate, cu studiouri de animatie si case de productie. Balanta inclina mai curand catre casele de productie, cel putin din experienta primului an de activitate in formula aceasta.

Sunt avantaje si parti ce pot fi imbunatatite in oricare situatie: cand lucram cu clientii finali, avem avantajul ca avem acces la cei cu putere de decizie, timpul de reactie este mai mic si avem ocazia sa le explicam direct ce presupune procesul de post-productie in 2D si 3D, dupa caz.

In cazul studiourilor de animatie, workflow-ul este extrem de clar si rapid. Comunicarea este eficienta pentru ca fiecare dintre partile implicate stie ce se poate face si care este timingul realist. Iar agentiile si casele de productie de cele mai multe ori cunosc mult mai bine clientul din interactiuni anterioare si stiu sa interpreteze mult mai clar briefurile.

In orice caz, daca suntem in situatia de a fi subcontractati, preferam sa lucram cu cei care aduc o plus valoare proiectelor si nu sunt doar intermediari pe tot ce inseamna buget.

 

Businessul de animatie in Romania

Oamenii sunt resursa cea mai importanta. E valabil in orice domeniu ce implica servicii, poate cu atat mai mult in zona artistica. Este nevoie de artisti talentati si bine pregatiti, dar care au si simtul raspunderii si inteleg importanta deadline-ului (cu precadere cel din advertising). Pana acum am reusit sa atragem oameni de calitate, cei care sunt permanent in echipa, dar si parteneri cu care lucram pe proiecte punctuale. Insa si pe viitor aceasta este zona in care putem face diferenta.

Ce ne mai dorim este sa ajungem sa ne diferentiem printr-un stil de animatie aparte. E un obiectiv important la care lucram.

Punem foarte mult accent pe calitatea animatiei si mai putin pe businessul in animatie. Proiectele si bugetele vin de la sine daca alegem calitatea ca element diferentiator. Nu tintim sa avem volume mari de proiecte, ci mai curand proiecte la care lucram cu drag. E si modalitatea prin care ne selectam noi clientii.

 

Recomandari de studiouri si animatii

Sunt cateva studiouri din afara care ne-au atras atentia si pe care le urmarim cu interes: Mega Computeur din Franta, Sqeeze Studio din Canada si Panic din Latvia. Iar aici cateva animatii care ne plac. 

Tumblehead - Rob ‘n’ Ron: 

Afternoon Class – un scurtmetraj semnat de un student:

Si Fox And The Whale:

 

In 2018

Am inceput anul cu o doza mare de entuziasm. 2018 se anunta cu o serie de proiecte ce se vor desfasura pe termen mai lung, cu finalizarea animatiei pentru un scurtmetraj, cu o echipa extinsa, cu un sediu nou si, poate cel mai important, cu un proiect marca FatFox Studio la care lucram intens alaturi de parteneri alesi pe spranceana. Abia asteptam sa va povestim despre ce este vorba. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related