Trebuia sa se vada la o bere. O tipa si doi prieteni. Ei erau deja acolo, ea era pe drum, in taxi. Soferul a condus-o cu 100km/h, bombanind despre traficul bucurestean indeajuns de „tare” cat sa provoace o discutie la sus-numita bere. Discutia s-a transformat in idee si a devenit apoi proiect.
Odata intinsi la povesti despre mersul cu taxiul, Roxana Beloiu, Vlad Siretchi si Andrei Ignat si-au dat seama ca sunt suficient de suparati cat sa dezvolte o solutie – si, anume, sa ofere oamenilor posibilitatea de a verifia daca un taxi oarecare circula in conditii legale.
Asa ca, la inceputul acestui an s-au apucat de scris aplicatia "Is this taxi legal?", o treaba care indexeaza lista tuturor taximetrelor autorizate din Bucuresti (lista, de altfel, publica si actualizata lunar chiar de Primarie). Iar rezultatele unui search nu zic doar "da, acest taxi e legal"; primesti si informatii despre sofer - care trebuie sa fie acelasi care figureaza in lista. Iata, sunt si cazuri cand taximetristii sunt „ilegali”.
Proiectul nu are, deocamdata, vreun gand de a deveni comercial. In schimb, foarte curand urmeaza feature-ul de text recognition, ca userii sa poata urca numerele de inmatriculare trase in poze si nu scrise manual. Momentan, „Is this taxi legal?” e disponibil numai pe Google Play, dar e deja trimis spre aprobare si la Apple.
Altfel, noi asteptam si aplicatia „Is This Uber legal?”, desi acolo zona e ceva mai gri.
Ideea app-ului
Roxana: Ideile bune vin la bere. Dupa o cursa cu 100km/h prin centrul Bucurestiului si slalom printre masini in timp ce bombanelile despre trafic nu se mai terminau, am ajuns la locul intalnirii. Am povestit baietilor despre taxiul cu care venisem, intrigata pe lipsa de responsabilitate pentru viata mea a taximetristului. Fiecare a inceput sa povesteasca peripetii cu taximetristi. In final, am identificat cu totii ca este o problema si ca trebuie ameliorata.
Dupa ce am aflat ca exista o baza de date publica, Andrei a venit cu ideea sa facem o aplicatie care sa ajute cetatenii sa identifice taxiurile ilegale. Ne-a placut ideea si asa a luat nastere Is this taxi legal?. Fara perspectiva vreunui profit, am schitat scheletul aplicatiei si ne-am dat seama ca avem tot ce ne trebuie.
Dupa ce am obtinut baza de date am inceput sa cautam taxiuri prin Bucuresti pentru a ne valida ideea. Am gasit multe taxiuri fara autorizatie sau cu ea expirata, iar atunci am zis let’s do it!
Procesul de lucru: mai mult tehnic, decat estetic
Vlad: Ne-am apucat la inceptul anului. Andrei a facut serviciul care comunica cu baza de date intr-o seara, fiind dornic sa grabim procesul, iar eu cu Roxana ne-am ocupat de aplicatia mobila pentru Android si iOS.
Fiind trei programatori cu background tehnic, ne-am concentrat mai mult pe partea functionala, prin urmare, pentru design mai este loc de finisari. Am considerat ca daca ideea va prinde, vom investi ulterior in detalii.
Roxana: Bellona Electronics este un start-up romanesc axat pe dezvoltare software. Povestea nu e noua - am parasit mediul corporatist si am pornit aceasta firma impreuna cu Vlad deoarece credem ca este o perioada prielnica pentru antreprenoriatul tanar romanesc, chiar si in ciuda instabilitatii politice actuale.
Chiar daca majoritatea clientilor nostri sunt din strainatate, ne dorim cat mai multe colaborari romanesti pentru a ne face cunoscuti pe piata interna si pentru a creste antreprenoriatul romanesc. Pentru ca cei mici se unesc sa supravietuiasca, iar cand cresc ii infrunta pe cei mari, vrem sa cream o comunitate a firmelor romanesti de IT care sa se ajute si sa colaboreze.
Principiile de functionare
Roxana: Teoretic, fiecare taximetrist obtine autorizatie declarand masina cu care va opera. In aplicatie, orice taxi poate fi verificat prin introducerea numarului de inmatriculare. Daca masina este inregistrata si autorizatia este valida, aplicatia afiseaza si numele soferului dar si detalii despre masina cu care ar trebui sa opereze. In caz contrar, utilizatorul este instiintat ca autorizatia este invalida sau ca masina nu exista in baza de date, ceea ce reprezinta faptul ca taxiul functioneaza ilegal.
Primaria publica lunar un fisier .pdf cu toate licentele de taxi din Bucuresti. Fisierul respectiv este incarcat de Andrei in aplicatia web. Aplicatia pe mobil comunica cu cea web.
Vlad: In Bucuresti este foarte des intalnit si fenomenul „autorizatiei inchiriate”, adica soferi neautorizati care inchiriaza taxiuri autorizate. A doua problema este clonarea placutelor ovale care indica autorizatia. Astfel, utilizatorii aplicatiei ar trebui sa fie atenti ca numele soferului sa corespunda cu cel din autorizatie.
Lansare pe AppStore, updates, add-ons
Roxana: Aplicatia pentru iOS este gata, insa asteptam aprobarea de la Apple pentru a o lansa. Ei au un procedeu mai complicat, insa credem ca intr-o saptamana va fi lansata si pe AppStore.
Urmatoarea imbunatatire la care deja am inceput sa lucram este text recognition, adica recunoasterea textului dintr-o imagine. Vrem ca utilizatorul sa faca poza la placuta cu numarul de inmatriculare, iar aplicatia sa recunoasca numarul si sa returneze raspunsul.
De asemenea, vrem sa marim baza de date si cu autorizatii din alte orase. Cine poate obtine informatiile de la primaria orasului (desi ar trebui sa fie publice) ne poate trimite un email si le adaugam fara nicio problema. Aplicatia este ad free, monetizarea nu este (inca) in plan.
Odata identificat un taxi ilegal
Andrei: Aici un prieten a avut o discutie cu Ciprian Ciucu, consilier general al Municipiului Bucuresti, iar primul raspuns este ca politia locala e singura indreptatita sa intervina. Procedura este insa neclara, mai trebuie lucrat si sper sa primim ajutor si de la alti consilieri specializati pe parte juridica. Minunat ar fi ca firmele de taxi sa sustina demersurile de identificare si inlaturare a taxiurilor ilegale.
Speram ca aplicatia sa fie folosita inclusiv de autoritatile de control, iar noi am putea publica toate interogarile utilizatorilor cu licente nevalide.
Uber vs. Taxi
Vlad: Nu putem spune ca suntem de o parte sau de alta. Ce ne dorim noi este sa amelioram un fenomen ilegal cu ajutorul cetatenilor si sa ridicam un semnal de alarma autoritatilor.
Roxana: O prietena din Lisabona a avut un accident fiind intr-un Uber, s-a lovit la cap, nu foarte grav, insa a trebui sa isi suporte singura investigatiile. Nimeni nu a despagubit-o motivand ca soferul nu este o entitate juridica. Din acel moment am inceput sa inteleg importanta unei licente de transport si a unei firme care isi asuma juridic orice problema.
Plan de promo
Roxana: Pentru moment vrem sa o facem cunoscuta pe canalele care ne sunt cel mai la indemana, respctiv Facebook, Instagram, conferinte si nu in ultimul rand prin viu grai. Credem cu tarie in puterea recomandarii asa ca speram ca oamenii sa fie satisfacuti si sa transmita mai departe (“- Hei, mai stii cand ti-a cerut taximetristul ala 35 de lei din Centrul Vechi pana in Regie fara aparat? – Da, imi amintesc. –Sigur era ilegal. Dar stii ca exista acum o aplicatie unde ii poti verifica dupa numarul de inmatriculare? – Da? Nu stiam. Cool! Ia sa o descarc si eu”).
Obiectivul nostru pe termen scurt este de a castiga increderea utilizatorilor si de a adauga functionalitatile pe care ni le-am propus.
Obiectivul pe termen lung este de a imbunatati acest sector si de a promova exemplele pozitive. Consideram ca dupa ce ai identificat o problema, urmatorul pas este sa incerci sa o rezolvi intr-un fel sau altul, atat cat iti sta in putere. Dorim sa fim un exemplu de tineri care vor o societate mai buna si care se implica cu propria lor munca ca sa produca schimbarea.