In chiar ultima zi a anului trecut, in timp ce lumea dormea dupa-amiaza pentru a-si acorda un mic boost de energie pentru petrecerea dintre ani, fetele de la Gentlewomen's Club (GWC) anuntau pe Twitter ca dupa Bruxelles, un nou hub al clubului a luat nastere: cel din Bucuresti.
Breaking News: Our #Bucharest Hub is now officially open! Just in time for all those #NewYear #resolutions to be less judgemental, more supportive and generally your nicer, warmer, kinder self. Join the Club!https://t.co/FfZNSsXO8L pic.twitter.com/yRILI9DWGn
— Gentlewomen's Club (@GWCBxl) December 31, 2017
Vor mai urma, tot in 2018, alte doua: Londra si Dublin. Dar sa o lasam pe Oana Korda, una dintre fondatoarele Gentlewomen's Club Bucharest, sa o ia cu inceputul. Ce vor ele? Sa schimbe mentalitati. Femeile sunt adesea critice cu ele insele, iar asta le trage inapoi.
Ne inchipuim interactionand cu eleve in liceu sau cu studente in facultate, ajutandu-le sa-si creasca increderea in ele sau sa-si gaseasca un role model care sa-i devina un sfatuitor.
Hubul din Bruxelles are, momentan, in jur de 150 de membre, iar in Bucuresti, momentan sunt circa 50 de femei care vor sa se implice si sa sprijine proiectul. Dintre acestea, 14 sunt deja membre active. In club au, teoretic, acces si barbati; dar, momentan, se recruteaza doar dintre doamne. Mai asteptam.
Bruxelles - Bucuresti - Londra - Dublin
Gentlewomen’s Club a pornit la initiativa unui grup de 5 prietene ce-si doreau sa promoveze ca sustinerea, solidaritatea si aprecierea reciproca pot face diferenta oriunde in lume. Mai ales intre femei.
Sabina, una dintre fondatoarele clubului de la Bruxelles, este romanca. A fost natural sa-si doreasca sa sadeasca o samanta din GWC si in Romania - locul unde a crescut si s-a format pana la 19 ani. Cel de-al doilea hub va fi la Londra, iar urmatorul la Dublin - ambele in 2018.
Girls night out
Oficial, clubul exista la Bruxelles din martie 2017. Dar el a devenit o retea ca urmare a unei realitati care cerea coagularea conceptului si largirea grupului de femei care sa beneficieze de confortul unei asemenea comunitati.
Fondatoarele si tot mai multe alte amatoare de socializare cu folos se adunau de vreo trei ani, o data pe luna, la asa-numitele Girls Night Out. O atmosfera lipsita de (pre)judecati si de invidii, discutii despre tot si toate, sentimentul reconfortant de eliberare dat de conversatii sincere intre prietene pe care nici nu stiai ca le ai.
La Bruxelles sunt 150 de membre. In Bucuresti am colectat deja interes de la aproximativ 50 femei, dintre care 14 dintre ele au devenit deja membre active, participand la prima intalnire din decembrie.
Fetele din Bucuresti
Noi zicem ca suntem niste tipe tare misto, cu background-uri diferite, dar care impartasesc nu doar dorinta de a schimba modul in care femeile se percep pe ele si interactioneaza intre ele, dar si ambitia de a face lucrurile sa se intample.
Ne-am cunoscut la un blind date. Pe bune! Am ajuns in postura de fondatoare dupa un proces de selectie coordonat de Sabina. Sabina insa, nu a participat la aceasta prima intalnirea noastra. Deci efectiv am facut cunostinta ca in prima zi de scoala (la o scoala din aia la care abia astepti sa mai mergi).
Chimia dintre noi si drive-ul fiecareia s-a simtit inca de la inceput. Faptul ca exista o complementaritate de personalitati, diversitate profesionala, dar mai ales un interes comun, clar ne califica drept un “dream team” care va avea impact in comunitate. Despre fiecare dintre noi si cum ne-am intalnit, poti citi mai multe aici.
Resurse
Propriile experiente si drive-ul personal sunt principalele resurse. Vizand sa abordam o problema de mentalitate si implicit comportamentala, resursa esentiala este data de recunoasterea existentei problemei: femeile sunt extrem de critice cu ele si, implicit, intre ele. Deseori, intr-un mod deloc constructiv.
Dar, in acelasi timp, sunt foarte deschise sa faca un pas pe loc, si sa se analizeze. Iar faptul ca ulterior acestui pas al acceptarii, cauta activ sa schimbe ceva si in interactiunea cu celelalte femei din viata lor, pentru noi este o sursa inepuizabila de energie si inspiratie.
Din punct de vedere al setup-ului, ne ghidam de platforma deja setata la Bruxelles, de precedentul creat acolo. Pe plan local taskurile ne sunt impartite intre procesul de recrutare, organizarea intalnirilor, planificarea evenimentelor, contributii pe blog si pe social media si… project management in general.
Ne propunem cate o intalnire de tip dezbatere lunara cu membrele clubului, fiecare intalnire avand o tema diferita legata de misiunea clubului. Evenimentele mai mari vor fi setate in jurul unei invitat cu ajutorul caruia vom aborda teme mai specifice si mai practice, unde avem nevoie de indrumare profesionista.
Ce e important pentru noi este sa ne asiguram ca in oricare din cazuri, indiferent de tipul evenimentului, lumea pleaca acasa cu un motiv de introspectie, cu o tema si cateva tips & tricks care le vor ajuta sa ”pay it forward”.
Un alt aspect pe care il avem in minte este sa colaboram cu diversi parteneri, si impreuna cu membrele GWC, sa putem lua parte la evenimente in care sa interactionam specific cu alte grupuri de fete si femei. Ne inchipuim interactionand cu eleve in liceu sau cu studente in facultate ajutandu-le sa-si creasca increderea in ele sau sa-si gaseasca un role model care sa-i devina un sfatuitor.
Misiunea clubului
Vom incerca sa ne masuram succesul prin cat de implicate vedem ca sunt membrele clubului, cu ce povesti ”de pe teren” vin si cum se gandesc sa le abordeze concret. Vom urmari cat de mult se ajuta ele intre ele, si cat de mult - si in ce fel - ofera ajutor si in exteriorul comunitatii.
Misiunea propriu-zisa a clubului este sa oferim femeilor o alternativa meaningful la felul in care au interactionat pana acum cu alte femei din viata lor, fie ca au fost din familie, din scoala, de la job sau din afara lui. De exemplu, daca reusim sa intelegem ca deciziile informate ale altei femei trebuiesc respectate, si nu disecate, vom considera ca macar unul dintre scopuri, si nu cel din urma, a fost atins.
Axa Romania - Belgia
Se incearca, cu fiecare hub in parte, ca macar la inceput una dintre fondatoarele de la Bruxelles sa fie on board pentru ghidare si sfaturi in lansarea hubului. In cazul Bucurestiului, Sabina s-a ocupat de procesul de selectie al fondatoarelor si apoi de a ne introduce in aspectele de care aveam nevoie. Probabil ca nu mult timp va trece cand ne vom cunoaste in persoana si toate, intr-un summer camp sau ceva similar :)
Criterii, obligatii, membership
Clubul este deschis femeilor care isi doresc sa fie parte dintr-o comunitate judgement-free de tipe foarte faine, ce cauta sa isi largeasca grupul de prietene, sa experimenteze si sa exerseze concepte ca ”empatie” sau ”incredere” si in acelasi timp sa se si distreze si sa uite cum trece timpul.
Tipele care vin la intalnirile noastre sunt femei care, indiferent de ocupatie si de pozitia ierarhica, isi lasa prejudecatile la intrare si incearca sa priveasca femeile din viata lor cu alti ochi, dintr-o alta perspectiva: una mai intelegatoare si mai dornica de apreciere decat de critica.
Procesul de selectie este un element important in atingerea misiunii GWC si in schimbarea mentalitatii pornind din interiorul clubului, si continuand in exterior. Angajamentul pe care viitoarele membre si-l iau intrand intr-un proces de selectie, investind deja timp si emotii, confirma dorinta de a-si aduce contributia intr-o cauza in care cred.
Mai mult, validarea intrarii in club de catre fondatoare este o garantie a calitatii intalnirilor si pentru celelalte membre. Fiind vorba de intalniri cu un numar redus de persoane (15-20), este importanta chimia dintre acestea pentru a seta un anumit cadru, o anumita atmosfera.
Primiti si baieti?
Daca si intentiile lor sunt acelea de a oferi sprijin comunitatii, de ce nu? :) Momentan recrutam doar membre, dar chiar avem in minte tipuri de evenimente in care membrele sunt rugate sa vina insotite de fiul lor, sotul sau prietenul, un coleg de birou sau un amic. Deci ca barbat, daca vrei sa ajungi la GWC la evenimente, asigura-te ca ai deja cel putin o amica membra.
Comunicare clubului
Linia de comunicare a hub-ului din Bruxelles este un guideline important. Incercam insa sa ne adaptam culturii de aici, atat la nivel de teme abordate in intalniri, cat si felul in care comunicam lucrurile astea in afara clubului. In Romania, se duce vorba mai organic pe Facebook si pe LinkedIn, mai putin pe Twitter sau Instagram; asa ca veti gasi acolo poze, articole, live-uri, newslettere - toate menite sa va faca sa mai auziti de noi.
Cum va raportati la initiativele similare existente la noi?
The more, the merrier. Faptul ca mai sunt si alte gasti de femei super cool care vad valoare in astfel de comunitati nu face altceva decat sa ne aduca mai aproape de misiunea pe care, de fapt, o impartasim toate. Iar rezultatul aparitiei de initiative similare nu duce nicidecum la canibalizarea eforturilor, ci la cresterea exponentiala a vizibilitatii solidaritatii feminine.
Conditii pentru schimbare
- Sa ne rafinam misiunea si totusi sa ramanem ancorate in cea initiala
- Sa ne alegem bine partenerii de drum, alaturi de care sa avem un impact poate si in afara Bucurestiului
- Sa ne dam timp, caci ceea ce ne-am propus nu e usor de atins; ne trebuie rabdare cu noi si cu procesul
Asteptari si planuri pentru 2018
Lansarea GWC in Londra si Dublin - am zis asta deja, nu? :) Este stabilit deja, se intampla as we speak, dar ce ne dorim este ca in 2018 sa reusim sa organizam cel putin un eveniment international in care sa participe membre din toate hub-urile. Si nu doar sa crestem comunitatea din Romania, dar sa o conectam constant si cu cea internationala.
Iar daca acest ”playground” international incepe sa lege si activitati comune, are o comunicare fluida si un schimb constant de knowledge si idei, aici cred ca va fi adevarata valoare - si diferentiatorul - unui astfel de club.