[Pe culmile lui 2017] Dana Nae Popa: "Schimbarile de pe scena politica au influentat si comportamentul consumatorilor, care au devenit mult mai atenti la mesaje"

[Pe culmile lui 2017] Dana Nae Popa: "Schimbarile de pe scena politica au influentat si comportamentul consumatorilor, care au devenit mult mai atenti la mesaje"

Poate va era dor de 2017. Sau, in mod sigur, nu. Dar cu toate astea, el razbate inca in preocuparile noastre. Cum ar fi bilantul Danei Nae Popa, managing director pastel, care a ratacit putin pana acum. Dar 2018 e bun si ingaduitor - sau asa ne-ar placea noua sa credem. Asa ca e loc, in el, si pentru anii trecuti. Ce isi doreste Dana Nae Popa pentru 2018? Mai putine schimbari legislative de la o luna la alta, daca s-ar putea, si fara suprize macroeconomice. Ce a ramas din 2017? #rezist a devenit o deviza si in lumea creativilor.

 

2017 intr-un cuvant. Hai doua

Carusel colorat.

 

Ce asteptai, ce a venit 

In mod clar, nu m-am asteptat sa incepem anul cu atatia oameni in strada, cu zeci de zile in care principalul subiect de pe buzele si feed-urile tuturor sa fie #rezist. Acest context a evidentiat inca o data spiritul creativ al romanilor, care manati de dorinta de a face o schimbare, au gasit tot felul de moduri originale si inedite de a se exprima, dand dovada de adevarate skill-uri de copywriteri.

Asteptarea pentru 2017 era ca evolutia economiei sa influenteze in mod pozitiv si sa sustina dezvoltarea industriei publicitare, dar contextul politic a determinat ca #rezist sa devina o deviza si in lumea creativilor. Au fost prea multe schimbari legislative si discutii despre schimbari care nu au mai avut loc, care ne-au defocusat, care ne-au facut sa pierdem timp pretios cu intelegerea acestora si felului in care ne vor afecta.

Dar cred ca determinarea de a razbate ne-a facut sa #rezistam pentru ca proiectele trebuiau sa isi urmeze cursul, iar contextul politic ne-a facut sa ne apropiem si mai mult de consumator prin campaniile dezvoltate.

 

Bun si rau in publicitate in 2017

Civismul crescut din 2017 mi se pare ca i-a facut pe publicitari si pe oamenii de comunicare, in general, sa constietizeze importanta campaniilor cu sens. Schimbarile de pe scena politica au influentat si comportamentul consumatorilor, care au devenit mult mai atenti la mesajele cu care interactionau. Implicit, acest lucru a determinat brandurile si agentiile de publicitate sa isi adapteze tone of voice-ul, sa aiba o abordare de humanized brand si sa vina cu mesaje puternice care sa poata misca mase de oameni. M-a bucurat asumarea anumitor branduri care, in contextul #rezist, au gasit moduri de a empatiza cu consumatorii oamenii din strada.

In schimb, lucrul cel mai greu din 2017 si care continua si in 2018 este faptul ca sunt din ce in ce mai putini oameni care sa-si doreasca sau care chiar sa se gandeasca ca in publicitate se poate vorbi de o cariera. Sunt multi seniori care au schimbat domeniul pe unul cu totul si cu totul nou, la fel cum sunt foarte multi juniori care experimenteaza si sunt intr-un fel de “very open relationship” cu publicitatea.

 

Evolutia industriei

Mi-a placut ca 2017 a fost anul in care am simtit ca agentiile locale independente au contat parca mai mult ca in alti ani. Iar asta inseamna o asezare a pietei si o constientizare a faptului ca o idee buna, o echipa valoroasa sau o campanie cu rezultate bune nu tin doar de tara de unde vine agentia sau de numarul de angajati pe care aceasta ii are peste tot in lume.

Desi cresterea economica si a consumului a impulsionat brandurile sa fie mult mai active si sa comunice mai mult, sa lanseze noi produse, din punct de vedere calitativ, publicitatea romaneasca s-a mentinut intr-o zona safe. Un lucru pozitiv este faptul ca s-a simtit autenticitatea in abordarea brandurilor, fara a se contura insa idei inovatoare in executiile publicitare.

 

Mirari

Este foarte curios faptul ca apar din ce in ce mai multe agentii, desi foarte multi profesionisti din publicitate au parasit domeniul.

De asemenea, se stie ca in realitate, majoritatea agentiilor fac de toate, sunt si curajosi care-si asuma o nisa, insa nu trec 6 luni de la lansare si vezi ca se lauda cu prima campanie integrata. Aceasta este nevoia pietei si a clientilor la momentul de fata, pentru ca nu este timp sa se lucreze cu furnizori pentru fiecare componenta a unei campanii.

De aceea, gandirea si abordarea integrata a proiectelor a devenit o practica. Ma mira faptul ca, desi fiecare agentie in parte se plange de faptul ca brandurile nu apeleaza de fiecare data la agentii specializate pe anumite servicii, in momentul in care clientii vor o campanie integrata, dintr-o data toti fac de toate si gasesc furnizori externi pentru a-i oferi clientului campania integrata dorita fara ca acesta sa se indrepte catre alta agentie, desi poate nevoia lui este punctuala, strict pe un proiect.

 

Cea mai tare chestie

In 2017, ceasul publicitatii globale s-a intors la Bucuresti datorita IAA Global Conference. Si se pare ca s-a intors bine, pentru ca organizatorii au anuntat ca si editia din 2018 va avea loc tot in Romania.

 

O campanie din afara si una din Romania

 

Ca e vorba de o campanie din afara, despre abuzurile si violenta impotriva femeilor, sau despre una locala de donatie pentru o cauza, ambele sunt campanii menite sa atraga atentia si sa rezolve o problema din societate. De asemenea, ceea ce este surprinzator la acestea este modul emotionant in care au reusit sa transpuna mesajul, gasind insight-uri puternice si idei creative de abordare a campaniei, dar in acelasi timp si solutii care pareau simple si cu care se identificau foarte multi oameni din target. 

 

Meme-ul anului

Este si situatia care as vrea sa fie depasita in industria publicitara in 2018 in relatia cu unii clienti, in ceea ce priveste deschiderea lor in a oferi agentiilor mai multe informatii despre brand, despre business-ul lor etc, din cele la care au acces (cercetari, studii etc), sau rezultatele obtinute in urma campaniilor, care ar ajuta si agentiile sa vada impactul ideilor generate.

 

Ce ii spui lui 2018

Sa fie mai asezat, fara surprize macroeconomice si schimbari legislative de la o luna la alta.

 

Sperante pentru bilantul urmator

Mai multe campanii relevante si mai multe campanii de CSR, care sa schimbe si sa ajute pe bune.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Pastel

pastel este o agentie de comunicare romaneasca cu o abordare strategica si creativa, cu o activitate de 18 ani pe piata din Romania, peste 5.000 de campanii si proiecte dezvoltate, si un portofoliu de clienti... vezi detalii »

Dosare editoriale

Oameni

Sectiune



Branded


Related