Povestea incepe, oficial, odata cu primele businessuri aparute in Romania, adica la inceputul anilor '90, cand Domino Productions se afla printre acestea. Insa n-o sa mergem chiar la ”a fost odata ca niciodata”, ci sarim direct la capitolul in care eroinele, Ileana Anghel si Andra Pandelescu, au fondat Icon Films, in 2013. A fost, de fapt, un rebranding al companiei-mama Domino, cu aceeasi echipa de productie: spoturi publicitare, videoclipuri, documentare, seriale, si, mai recent, filme.
Nouzeci si noua la suta din portofoliul companiei este alcatuit din clienti internationali; printre acestia: Academy Films, MJZ, Anonymous Content, Blink, Markenfilm, Wanda Productions, Skunk, Tony Petersen Films sau Smuggler. Si apropo de Smuggler, amintiti-va de ursuletul panda pierdut in marele oras: spotul a fost filmat in Romania de catre Icon Films.
Pe parcurs, Icon a avut colaborari cu regizori ca Jonathan Glazer (regizorul campaniei Guinness- "Surfer" si al filmelor Under The Skin sau Birth), Johan Renck (regizor celebru de reclame si clipuri muzicale, intre care pentru David Bowie, Madonna, sau Robbie Williams), Andreas Nilsson (regizorul campaniei Volvo Trucks, cu van Dame) sau John Hillcoat (intre altele, regizorul filmelor The Proposition, The Road, Lawless).
Cifra de afaceri Icon Films variaza intre 7 si 10 milioane de euro pe an, iar printre tintele lui 2018 se numara productia unui episod din serialul The Romanoffs, regizat de Matthew Weiner (responsabil de Mad Men).
Atat Ileana, cat si Andra au absolvit Facultatea de Litere si au cochetat cu alte tipuri de joburi. Au lucrat in presa si in televiziune, dar, pana la urma, si-au gasit meseria care sa le devoreze.
Am cazut prada acestui "microb" [...], in ciuda orelor lungi de munca si a consumului mare nervos. Faptul ca poti participa la realizarea unor lucruri atat de magice si ca poti munci alaturi de oameni fabulosi, distinsi cu premii Oscar sau de la marile festivaluri europene, compenseaza multe.
Vorbim cu cele doua producatoare in continuare:
Ileana si Andra
Am intrat in productie destul de devreme, si odata intrate, nici ca am mai putut sa ne desprindem prea usor :)
Ileana a ajuns la Bavaria Film Munchen prin 2002 cu un internship de limba germana. A stat acolo ceva mai mult de jumatate de an, nu a fost foarte incantata si a plecat decisa sa nu lucreze niciodata in domeniul asta. Dar cum s-a intors in Bucuresti, a facut exact opusul: a gasit un job la Castel film. S-a indragostit iremediabil de cinematografie si a continuat sa lucreze ca asistent de regie acolo pe parcursul a mai multor ani, facand filme. Practic, dragoste la a doua vedere :)
Andra a ajuns pe un platou de filmare complet intamplator, cand era studenta - o prietena care lucra la Domino a chemat-o in vizita la ea si, odata ajunsa acolo, nu s-a mai dat dusa:)
Amandoua am absolvit Facultatea de Litere si, desi am mai avut si alte joburi (televiziune, presa etc), am cazut prada acestui "microb" incitant care nu te lasa sa te indepartezi de cinematografie: in ciuda orelor lungi de munca si a consumului mare nervos.
Faptul ca poti participa la realizarea unor lucruri atat de magice si ca poti lucra, iata, alaturi de oameni fabulosi, distinsi cu premii Oscar sau de la marile festivaluri europene compenseaza multe.
Icon Films, din Domino Productions
Practic, a fost vorba despre un rebranding, nu de o desprindere de Domino Productions. Am hotarat sa deschidem o companie noua, exact in aceeasi formula (n.r. a echipei de productie) ca Domino, pentru ca incepuse sa apara deseori o confuzie de nume cu Domino film. Deci, ne-am continuat activitatea - bidding, productie efectiva - in aceeasi formula si cu aceeasi echipa- care s-a dovedit de succes in cazul lui Domino Productions.
Pe masura ce numarul lucrarilor a crescut semnificativ de la an la an, a trebuit sa angajam din ce in ce mai multi oameni de productie. Romania este o piata relativ mica, oamenii foarte buni sunt numarati si cautati de toata lumea, asa ca pentru a putea sustine mai multe proiecte in acelasi timp, trebuie sa te poti baza pe cateva echipe de productie de prima mana, in-house.
Cam asa suntem noi organizati acum, din echipe formate din producatori permanenti, cu multa experienta atat in reclame, cat si in film: Carmen Pepelea, Alex Molea, Alma Bacula, Irene Calangiu, Alexandra Petre, Raul Cosma si production manageri si asistenti: Elena Neacsu, Catalina Dorobantu, Otilia Catana, Alex Cseh etc.
In functie de numarul proiectelor, pe proiecte angajam si alti producatori de pe piata, iar din punct de vedere al echipelor tehnice si artistice putem spune ca am colaborat mereu cu "the best of the best". Cu siguranta, succesul nostru de pana acum este in directa legatura si cu faptul ca nu am facut niciodata rabat din punctul asta de vedere.
Business & clienti
Suntem, in esenta, o companie de production services - adica executam productie de diverse profile: spoturi publicitare, videoclipuri, documentare, seriale si mai nou si filme - pentru clienti straini. Lucram si pe piata locala (Domino a facut-o intr-o masura destul de mare la sfarsitul anilor '90 - inceput de 2000 ), dar in ultimii ani extrem de putin. Probabil sub 1 % din portofoliul nostru este acoperit de lucrari locale.
Cifra de afaceri variaza intre 7 si 10 milioane de euro pe an - valorile mai mari fiind date de prezenta productiei de film in anul respectiv.
Clientii nostri sunt, de regula, case de productie din Europa, Statele Unite, Asia, Australia dar exista din ce in ce mai des si situatii cand suntem contactati direct de agentiile de publicitate care au lucrat cu noi in trecut prin intermediul unor case de productie straine. Multe dintre astfel de agentii, de altfel, isi infiinteaza propriile departamente sau chiar case de productie.
Printre clienti avem companii de prima liga ca Anonymous Content, Smuggler, Academy Films, Blink Productions, Biscuit Films, MJZ, Markenfilm, Quad, The Mill etc si regizori ca Jonathan Glazer, Garth Davis, Johan Renck (cu care am lucrat la ultimul videoclip al lui David Bowie, Blackstar), Andreas Nilsson, John Hillcoat, Martin Werner, Tarsem, Adam Berg etc.
Challenge-ul permanent pentru noi este sa pastram cu orice pret calitatea serviciilor foarte ridicata, pentru ca ea reprezinta unica noastra carte de vizita.
Doar facand acest lucru, de exemplu, primim extrem de frecvent cereri de cotatii de la producatori sau case de productie pe care nu le cunoastem inca si care au auzit de noi de la clienti care au plecat multumiti.
2017 in proiecte
As zice ca a fost un an cu challenge-uri - proiecte interesante - usor inegal ca repartizare a joburilor - lucru care cred ca s-a vazut intr-o oarecare masura si pe piata locala - luni extrem de ocupate, pana peste capacitatea de productie a pietei si altele anormal de linistite.
Doua proiecte interesante as numi pe 2017 - unul, un spot la ciocolata Galaxy care a implicat construirea unui sistem rotativ in care sa fie incadrat un vagon de tren de dimensiuni reale - sistem care aduce foarte mult aminte de ce s-a realizat pentru filmul Inception - dar in mult mai mult timp si cu resurse mult mai mari, fireste.
Altul este Tile - Panda, unde productia s-a realizat pe parcursul mai multor zile, in locatii care variau de la strazi (deloc usor de blocat, in Bucuresti, din pacate) la Parcul Natural Bucegi sau o barca pe Dambovita. Timpul de pregatire a fost extrem de scurt iar echipa de productie si locatii a fost de admirat pentru modul in care a reusit sa faca fata cerintelor.
Unul dintre cele mai complexe proiecte dintotdeauna?
Unul foarte dificil a fost pentru Lipton, la care interpretii au fost acrobati din echipa Cirque de Soleil si la care s-a filmat atat underwater, in piscina de la Studiourile Mediapro, cat si in acvarii de mai mari dimensiuni construite special pentru filmarea detaliilor.
Miscarea personajelor trebuia sincronizata cu culorile care erau emanate de costumele lor in cadrul coregrafiei si toata aceasta sincronizare de elemente s-a repetat pe parcursul unor saptamani bune de teste si munca intensa.
Piata romaneasca
Momentan, nu suntem implicati prea mult pe piata locala de publicitate - credem ca este ideal sa te concentrezi pe un anume tip de servicii; care, in cazul nostru, este cel legat de piata externa - pentru a excela in ele.
In acelasi timp, in Romania nu exista sistemul ca fiecare casa de productie sa aiba un numar de regizori pe care sa ii reprezinte, lucru care ar da valoare si ar diferentia-o de concurenta. Din motivul acesta, deseori pare a fi vorba despre o cursa pentru a reduce cu orice pret bugetul oferit agentiei. As zice ca e foarte posibil ca asta sa nu ajute foarte mult la cresterea nivelului serviciilor pe piata locala.
Stimulentul financiar pentru productiile cinematografice romanesti
Ne dorim ca Romania sa ramana la fel de competitiva ca si vecinii nostri. Un pas pe care probabil nimeni nu intelege de ce guvernul nostru nu il face este acela al acordarii "tax rebate-ului" in cazul productiei de filme.
Vorbim despre o initiativa care, dovedesc atat studiile cat si experienta directa, a crescut enorm productia de filme straine in tarile vecine, dar a si adus sume considerabile in tara prin industriile de servicii conexe.
Legea ar aduce multe proiecte de anvergura in tara si ar contribui enorm la cresterea si dezvoltarea industriei. In acest moment, Romania este singura tara din zona care nu are "tax incentives', avand astfel un handicap urias in a atrage mari productii cinematografice. Speram ca aceasta lege sa devina realitate; de aceea am si semnat aceasta petitie.
Promovare?
In general, facem vizite anuale clientilor cei mai apropiati si cu ocazia respectiva cunoastem si clienti noi si participam la principalele evenimente de publicitate, festivalul Cannes Lions, de pilda. Cu riscul sa ma repet, s-a dovedit pana acum ca un portofoliu solid este o carte de vizita mult mai valoroasa decat multe strategii elaborate de marketing.
2018. Planuri
Ne dorim sa diversificam zona de proiecte - ne-a placut foarte mult cand am produs filme de televiziune, de exemplu. Avem in plan productia unui episod din serialul The Romanoffs, regizat de Matthew Weiner (Mad Men), dar suntem fireste deschisi catre proiecte cat mai diverse.