[Pe culmile lui 2017] Raluca Ghilea: ”a fost un an de experimente în publicitatea românească, într-un efort de gestionare a zgomotului informațional din jur”

[Pe culmile lui 2017] Raluca Ghilea: ”a fost un an de experimente în publicitatea românească, într-un efort de gestionare a zgomotului informațional din jur”

Iar 2018 va fi despre educație în publicitate, spune Raluca Ghilea, Co-Owner Perceptum. La toate palierele: financiară, civică, socială. Raluca se așteaptă  la o creștere semnificativă a campaniilor CSR în 2018.

Publicitarii vor dori, și mai mult decât în acest an, să comunice valori și beneficii ale brandului pentru comunitate.

Ce a mirat-o anul acesta: că femeile suferă, încă, de toate problemele jenante în reclame și că detergenții se diferențiază, încă, prin felul în care scot petele. Ce merită nominalizat la cea mai tare chestie din 2017: disocierea unor branduri de anumite canale de comunicare cu ocazia protestelor de stradă care au avut loc în acest an.

 

2017 într-un cuvânt. Hai două

Provocări extreme.

 

Ce așteptai, ce a venit 

Îmi doream ca 2017 să aducă o mai mare predictibilitate în industrie și în business. Din păcate, agitația din jur, atât din punct de vedere economic, cât și social, a demolat așteptările.

Pe de altă parte, adaptarea este o rezervă pe care trebuie să s-o păstrezi permanent, atât ca antreprenor, cât și ca profesionist. Ce m-a ajutat să mă adaptez: experiența, sportul și ceva mai multă cafea.

 

Bun și rău în publicitate în 2017

Ce a fost bun: faptul că publicitarii și specialiștii de marketing au profitat de momentul complex descris mai sus pentru a deveni mai creativi.

Ce a fost rău: în continuare, încăpățânarea unor branduri în a comunica previzibil, plat și incapacitatea de a-și defini obiective și bugete clare de comunicare. Aș mai puncta lipsa de atenție a companiilor pentru componenta de owned media (website, social media, bloguri) și pentru tehnologie.

 

Evoluția industriei

Mă aștept la o creștere semnificativă a campaniilor CSR în 2018. Publicitarii vor dori, și mai mult decât în acest an, să comunice valori și beneficii ale brandului pentru comunitate.

Cred că publicitatea și comunicarea, în general, din 2018 va fi construită în jurul conceptului de educație, pe toate palierele: financiară, civică, socială etc. Cât privește evoluția din 2017, cred că a fost un an de experimente în publicitatea românească, într-un efort de gestionare a zgomotului informațional din jur.

 

Mirări

Ma miră incapacitatea unor specialiști, în special cei din FMCG, de a crea engagement și de a depăși clișeele de publicitate în care pare că s-au blocat de ceva ani. Poți comunica beneficiile unui detergent și altfel decât arătând că te scapă de pete. Toate scot petele. Nu mai e suficient.

De asemenea, lipsa de preocupare a unor branduri internaționale pentru localizarea conținutului este surprinzătoare, în condițiile în care România este o piață mare de consum, mai ales în acest an, când venitul disponibil a fost puternic impulsionat de măsurile fiscale.

Și mă mai surprinde acest curent – care a devenit obositor și este verbalizat mai ales de consumatori, ceea ce e clar un semnal de alarmă – în publicitatea produselor din industria farma. Pare că femeile suferă, săracele, de toate afecțiunile ”jenante”.

 

Cea mai tare chestie de anul acesta

Cred că această supra-țintire a consumatorilor de sex feminin în comunicarea produselor farma poate ocupa, lejer, una dintre primele trei poziții într-un top al trendurilor în publicitate.

Un eveniment notabil mi se pare disocierea unor branduri de anumite canale de comunicare cu ocazia protestelor de stradă care au avut loc în acest an.

 

O campanie din afară și una din România 

Îmi place mult ce face Meda în social media. Mult. E greu să comunici eficient un cârnat sau un salam, într-o lume plină de mezeluri. Și m-a surprins superficialitatea Pepsi în asocierea celebrei surori Kardashian, respectiv Kendall Jenner, cu mișcarea Black Lives Matter.

 

Meme-ul anului

Mi-au placut meme-urile cu președintele Klaus Iohannis, în celebrul sacou si cu ochelari de soare, de la vizita la Baza Militară de la Kogalniceanu.

 

Ce îi spui lui 2018

Să fie calm, rațional și să îi dea o lecție de înțelepciune lui 2017.

 

Speranțe pentru bilanțul următor

O campanie premiată, cel puțin două tehnologii noi de marketing aduse în România de Perceptum și inovare care să se vadă în cifra de afaceri.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Branduri

Sectiune



Branded


Related