Si daca in 1990 viitorul parea frumos, ia ca a venit 2016 si apoi 2017 cu victoria prostiei si a manipularii. Alex Negoescu, Group Creative Director la Cohn & Jansen JWT, stie ca suna prapastios ce zice, dar nu crede ca ne indreptam spre un viitor mai bun. Din contra. Motivele pentru care spune asta:
- iesirea Americii din acordurile de la Paris,
- noi recorduri de temperatura,
- uragane mai multe si mai mari ca niciodata,
- un razboi nuclear din ce in ce mai posibil in Coreea de Nord,
- manipularile si agresiunile Rusiei,
- neonazisiti in ofensiva in SUA si Europa,
- si, cu voia dumneavoastra, cu cruciada impotriva justitiei independente chiar aici, la noi acasa.
Alex Negoescu nu se adapteaza, dar #rezista.
2017 intr-un cuvant. Hai doua
Stiu ca o sa sune prapastios, dar pentru mine 2017 a fost exact opusul lui 1990 – adica anul de dupa anul in care lumea s-a schimbat. Si daca 1990 era un an plin de optimism, pentru ca odata cu caderea zidului Berlinului, falimentul comunismului si sfarisul razboiului rece, viitorul parea in sfarsit frumos, 2017 e invers.
Dupa Trump si dupa Brexit, adica dupa victoria prostiei si a manipularii, nu cred ca mai putem spune, ca pana acum, ca ne indreptam inevitabil catre un viitor mai bun. Ba din contra.
Ce asteptai, ce a venit
Asa cum se intrevedea la sfarsitul lui 2016, 2017 a venit cu iesirea Americii din acordurile de la Paris, cu noi recorduri de temperatura, cu uragane mai multe si mai mari ca niciodata, cu un razboi nuclear din ce in ce mai posibil in Coreea de Nord, cu manipularile si agresiunile Rusiei, cu neonazisiti in ofensiva in SUA si Europa, si, cu voia dumneavoastra, cu cruciada impotriva justitiei independente chiar aici, la noi acasa. Nu m-am adaptat, doar #rezist.
Bun si rau in publicitate in 2017
Publicitatea din 2017 mi se pare ca seamana foarte bine cu Hiroo Onoda, soldatul japonez recuperat in anii 70 de pe o insula din Pacific unde continua sa lupte in al doilea razboi mondial fara sa stie ca se terminase.
Lumea in care brandurile isi puteau aroga aducerea progresului - pentru ca el oricum se intampla - s-a terminat in 2016. Progresul nu mai exista decat in masura in care vom lupta, cu totii, pentru el, iar optimismul zglobiu al publicitarilor e mai fals ca niciodata. Cu cat ne vom da seama de asta mai devreme, cu atat mai bine.
Cat priveste Romania, eu personal am ajuns la saturatie cu privire la cazurile mincinoase pe care le practica industria noastra, si care sunt din ce in ce mai nerusinate. Sincer, nu mai am deloc rabdare cu ele si nici cu cei care ni le tot baga pe gat, cu pretentia ca ne servesc idei geniale care educa, sau engage-uiesc, sau whatever.
Eu zic ca e timpul sa ne oprim si sa ne uitam la work-ul pe care il producem cu onestitate. Aduce sau nu ceva cu adevarat util lumii in care traim? Daca nu, hai sa nu-l mai facem. Sau macar sa nu-l mai premiem. Ma uimeste ca ceva atat de evident pare atat de curajos de zis. Pe bune, regele e gol.
Cea mai tare chestie de anul acesta
Faptul ca unele brand-uri s-au trezit si au inceput sa lupte. Lyft si Airbnb s-au opus interdictiilor de calatorie pentru musulmani. Patagonia vrea sa opreasca masacrarea parcurilor. Chiar si la noi, in Romania, au fost multe branduri care au trecut de partea poporului la protestele din ianuarie. Sper ca e un trend si sper sa fie din ce in ce mai mare.
O campanie din afara si una din Romania
Jose Cuervo m-a surprins facand forward la toti oamenii care-i stiu. Din punctul meu de vedere e spotul anului, asa ca va fac si voua:
Din Romania? Nu sunt genul impresionabil, dar am donat instantaneu pentru campania Magic Home.
Hashtagul anului
#metoo. Inca o dovada ca poti schimba lumea doar cu idei foarte simple.
Ce ii spui lui 2018
In 2018 se va da lupta finala pentru soarta justitiei din Romania. Pana acum, prinsi cu feedback-urile, cu deadline-urile, sau cu cazurile de festival, am uitat ca avem, de fapt, puterea sa schimbam lucrurile prin creativitate. Sper ca la anul sa ne amintim si la sfarsit sa ne trecem in bilant cea mai improbabila victorie.