[Interviurile FIBRA #2] Serban Alexandrescu (Headvertising): "Toata lumea se asteapta sa apese azi pe buton si hai, nu chiar in cateva minute, dar maine sa iasa si sa fie gata"

[Interviurile FIBRA #2] Serban Alexandrescu (Headvertising): "Toata lumea se asteapta sa apese azi pe buton si hai, nu chiar in cateva minute, dar maine sa iasa si sa fie gata"

Nerabdarea este mortala in publicitatea romaneasca, crede Serban Alexandrescu, seful Headvertising. A spus asta si in dezbateriile la care a participat la FIBRA #2, despre craft si relatia dintre clienti si agentii, ne-a explicat si intr-o discutie scurta in pauza dintre panelurile festivalului. Nu poate sa existe nimic cu creier si frumusete facut ca raspuns la "acum". Acum nu poti sa ai decat reflexe. Iar asta e principala problema a industriei. Asa ca Serban cere timp. Si o constiinta de breasla care sa ceara si ea, cand se va intrupa, acelasi lucru. Pentru ca altfel, de pe drumul asta care duce spre cascada, nu scapa nimeni. Decat robotii. 

 

 

Festivalurile de publicitate

Eu am o perspectiva limitata si egoista asupra chestiei asteia, in timpul asta dezvoltand o alta filozofie vizavi de cum ar trebui sa se intample treaba asta cu creatia. Peste tot, nu doar in Romania. Deci nu fac o diferenta intre festivalurile de creatie romanesti si cele din afara. 

Nu sunt cel mai mare fan al festivalurilor de creatie; cred ca, intr-un fel sau altul, sunt un fel de droguri pentru departamentele de creatie. Cred ca iti dau ceva si iti iau ceva, iar la final esti worse off, deci nu esti mai bine decat inainte. Pentru ca da iti dau un high (scurt) si asta a ajuns sa fie cea mai mare satisfactie profesionala.

Eu cred ca cea mai mare satisfactie profesionala trebuie sa fie procesul. Orice om caruia ii place ce face si gaseste placere in procesul respectiv va ramane in meserie, si va face din ce in ce mai bine.

 

Ierarhii

Altfel, nu-s dusmanul ierarhiilor, cata vreme sunt masurate cu un metru coerct. Ideea de a da premii e o ierarhie si este una corecta, dar e ceva al dracu de greu de masurat. Intr-un fel, e ruda cu Eurovizionul - "hai da note pe muzica". Pai, stai, ma, muzica e muzica, e greu.

Deci fiind ceva atat de greu de masurat, nu simti in mod evident, ca la sport, ca la sfarsit ai stabilit o ierarhie corecta. Si de-aia mi se pare ca, la fel ca-n orice alt domeniu supus trendurilor, oamenii care penalizeaza trendul asta vor fi pe nedrept depunctati. Si poti avea lucruri complet "cucu", motorul progresului, in opinia mea, de zici "ce-i asta?".

Adica exact oamenii care "stop making sense". "Ar trebui sa fie ceva cu implicare sociale, va rugam frumos. Anul asta se poarta implicarea sociala". E nasol cand ajungi in trenduri. Fiind greu de masurat si greu de jurizat, ierarhiile sunt usor de contestat, si atunci iese o isterie mai mare decat credeai la inceput. Si facand din asta cea mai mare satisfactie a unui om din creatie, il cresti incorect. Esti chiar mama care-i da prima oara drogurile.

Da, ar fi interesant de rasplatit perfomerii din industrie, dar mi-ar placea un mecansim care sa rasplateasca performerii *industriei*, nu ai acestei subindustriutei de reclame facute strict pt premii. Cum stim, stim, stim, STIM deja, dupa atata vreme, ca asa se intampla.

 

Constiinta de breasla

Multa lume nu stie, dar multe festivaluri nu aveau nicio componenta publica. Se strangeau niste domni in niste sali, se juriza, se dadeau niste premii, la revedere, poate bem ceva la sfarsit. Din fericire, poti sa ai succes si fara sa fii un autor literar premiat.

FIBRA, avand si o componenta publica... mie asta mi se pare important. Motivul pentru care aduni niste oameni la un loc ma intereseaza mai putin. Ca se aduna - asta e important, pentru ca e un bun moment ca sa mai schimbi o vorba, informatii, idei, sa tii aproape. Fara o constiinta de breasla nu faci nimic in niciun domeniu.

Cred ca intotdeauna e mai bine cu gasca decat de unul singur, plin de dubii. Pentru asta mi se pare ca e interesant orice fel de eveniment de specialitate, deci cu atat mai mult FIBRA. De asta sunt aici. Deci nu e nimic de genul "luati de la mine aceasta pierzanie". Faptul ca nu participam cu lucrari este una, dar asta nu schimba cu nimic restul de utilitate pentru industrie a unul festival de genul asta.

 

Ce te sperie la publicitate

La noi cred ca e doar un caz particular mai acut al problemelor care se regasesc in toata industria. Si e greu sa aleg doar una.

Nerabdarea. Care a cuprins totul, orice doemniu. La noi, nerabdarea este mortala. Am avut masa asta rotunda despre mestesug/craft - concluzia la final a fost ca nu ai cum sa faci lucruri deosebite daca nu te lasa cineva un pic. Un pic macar, sa te gandesti. Un pic, sa te chinui. Nu mai exista aceasta rabdare, a fost pulverizata. Iar asta a creat, vizavi de noi, niste asteptari complet nerealiste, niste asteptari de imprimante.

Lumea se poarta cu agentiile de parca ar da print la lucruri. Toata lumea se asteapta sa apese azi pe buton, eh, si hai, nu chiar in cateva minute, dar maine sa iasa si sa fie gata. Nu poate sa existe nimic cu creier si frumusete facut ca raspuns la genul asta de solicitare si la genul asta de asteptari, de a fi imprimante, de a fi "bai, acum, acum, pe loc".

Pe loc nu poti sa ai decat reflexe. La propriu. Si nimeni nu pare sa aiba nicio problema. Zic "asta e, asta e lumea, in directia asta ne indreptam, n-ai ce-i face" Mai, intotdeauna ai ce-i face. "Ne indreptam imuabil catre cascada". Nu, mereu poti sa tragi, sa vaslesti, sa ajungi inspre mal. Deci nu-i nimic de neschimbat, trebuie doar sa vrei. Dar, aparent, nimeni nu vrea sa dea un pic impotriva curentului. Ca nu cred ca e un curent de nebatut.

Si ca tot pusese cineva din public intrebarea "si la urmatoarea criza?". Nici nu mai stiu daca sa imi fie frica sau sa-mi doresc urmatoarea criza, cand poate, de data asta, se va rupe cu un trosnet mult mai mare si un soc care va reaseza mult mai diferit placile decat au fost pana acum. Pentru ca pe drumul asta stim ce e. E casacada si nu scapa nimeni. Doar robotii.

 

Premiile FIBRA reprezinta un demers local necesar pentru a seta nivelul profesionalismului din marcomul autohton si, totodata, pentru a-i sustine dezvoltarea. Prin intermediul Premiilor FIBRA recunoastem, incurajam si premiem valoarea creativitatii locale si readucem entuziasmul si curajul la masa dezbaterilor creative. 
Festivalul este organizat de IQads, platforma media 
dedicata industriilor creative din Romania.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Branduri

Festivaluri

Sectiune



Branded


Related