Daca 2016 a fost “THE WTF YEAR”, anul acesta poate purta titlul de “THE WAKE UP YEAR”, spun Ana Ciobotaru, Senior Copywriter, si Delia Mija, Senior Art Director Centrade | Cheil. De abia asteptam la anul, pe vremea asta, sa vedem ce va veni dupa W in 2018. Pana atunci, facem ordine in ce a fost. Bilantul Anei si al Deliei e plin de video-uri si gifuri diverse, dar in spatele lor sta un fir conductor foarte bine conturat: a fost anul cauzelor sociale. Si, ca o urmare fireasca, al trecerii de la Content is King la Context is King. Brandurile invata sa empatizeze, spune Delia: anul 2017 a fost si un an al invatarii cand toti ne-am pus intrebarea “cum sa fac asta mai bine?”.
2017 intr-un cuvant. Hai doua
Ana: Cauze sociale.
Delia: Tinand cont ca anul 2016 a fost “THE WTF YEAR”, 2017 vine ca “THE WAKE UP YEAR”, un an in care cu totii am fost mai atenti la alegerile pe care le facem, poate chiar si la alegerea de a face o campanie mai reponsabila, cu o cauza.
Ce asteptai, ce a venit
Ana: Ma asteptam la un pic mai multa tehnologie, un pic mai mult purpose. Dar cred ca ajungem acolo.
Trend-ul se pare ca este ca brandurile sa isi gaseasca un scop in plus fata de cel de a oferi un produs sau un serviciu, o cauza, o mantra, o chakra, un RTB emotional.
Cat despre tehnologie, suntem in momentul descoperirii focului, am invatat sa facem lucrurile de baza cu ea, dar cred ca are mult mai multe intrebuintari si trebuie sa le gasim. Dar, cu pasi mici, ne facem incalzirea.
De exemplu, noi am inceput niste fandari in sensul acesta cu prima expozitie digitala cu Samsung Gear VR dedicata lui George Enescu. Realitatea virtuala este o zona care merita exploatata si mai mult.
Delia: La inceputul anului esti bombardat de tot felul de stiri si articole “Trenduri in avertising 2017”, “Previziuni in publicitate 2017” etc. si cand ai intrat in anul nou te astepti sa aplici macar 50% din recomandarile din acele articole.
Nu se intampla neaparat asa. Anul acesta a fost foarte conversational, coversatiile au creat contexte, si, mai nou, in conversatii vor sa apara si brandurile, sa empatizeze.
Bun si rau in publicitate
Ana: A fost un an bun pentru publicitatea cauzelor. Au fost si multe, din toate sursele, atat politic, cat si social.
Ce a fost rau? Pare ca exista o penurie de resurse, financiare la client si, pe alocuri, umane, in agentii. Cred ca mai este necesara si o investitie in educatia in digital a tuturor celor din agentii, indiferent de nivelul de experienta sau departament, stiu, e greu sa tii pasul cu tot ce e nou, cu Internetul, dar e un lucru care trebuie facut si apoi implementat in rezolvarea brief-urilor.
Delia: In 2017 toti au vrut sa empatizeze, nu e ca si cum nu o faceau pana acum, au invatat sa o faca mai bine, doar prin faptul ca directia conversatiei a fost mai mult spre cauza decat spre produs, un exemplu ar fi acesta.
Nu pot spune ca a fost ceva rau, cred ca anul 2017 a fost si un an al invatarii cand toti ne-am pus intrebarea “cum sa fac asta mai bine?”
Evolutia industriei
Ana & Delia: Mi se pare ca trecem si noi de la “content is king” la “context is king” si incepem sa exploatam mult mai bine si mai misto ce se intampla in jurul nostru atat local cat si international.
Mirari
Ana: Ma mira ca nu am legat inca foarte bine online-ul cu offline-ul, cum a facut Burger King cu campania OK Google. Au facut-o simplu, genial!
Delia: Sunt suprinsa ca avem atatea tooluri la dispozitie gen big data, insights etc. si inca nu stim sa le maximizam. Poate invatam in 2018 mai multe.
Cea mai tare chestie de anul acesta
Ana: Ca trend, este clar ca ne ducem spre publicitate care face entertainment si entertainment care face publicitate. Granita devine din ce in ce mai incetosata.
Evenimentul anului cred ca a fost asta. Un fel de “s-a facut, dar nu s-a facut de fapt” care a iesit foarte tare. As fi vrut sa fiu o musca pe perete la prezentarea aia la client.
Delia: Trendurile clare sunt: empatia, publicitatea care educa, care te face sa te implici in sociatate, advertising responsabil. Las aici 2 spoturi, probabil le stiti si va intrebati unde e produsul.
O campanie din afara si una din Romania
Ana: De la noi mi-a placut mult campania pentru MagicHome, big up, Jazz! A fost vizibila, cu emotie, cu impact, o campanie in care s-au folosit influenceri dar in cel mai bun fel. In ultimul timp ne-am obisnuit cu forme de protest si cred ca aceasta campanie a fost un fel de protest emotional.
Pe plan international, nu mai are sens sa zic ca mi-a placut Fearless Girl de la McCann New York. Acum stim cum sa reactionam la un brief care spune “avem nevoie de un outdoor cu mesaj empowering pentru femei”.
Iar Diesel – Go with the flaw m-a spart, un manifesto care reflecta perfect trendul asta cu acceptarea de sine care nu a aparut doar in publicitate.
In plus, mi-a placut foarte mult campania The Brain pentru MailChimp de la Droga5. O serie de executii impecabile, ideea este pusa in valoare foarte bine, amuzanta, jucata excelent, divertisment de calitate.
Delia: Clar MagicHome! Thumbs up!
Mi-a placut mult “Acceptance ring” pentru AirBNB, au reusit sa umple aproape toate retelele de social media si au generat conversatie pe fiecare din pagini.
O alta campanie foarte tare este Be Fearless
A inceput la finele lui 2016, dar s-a amplificat in 2017 si a exploatat fricile oamenilor, frici depasite cu ajutorul tehnologiei.
Meme-ul anului. Top 3
Ana: Ce bine ca e permis un top 3, sa alegi un singur meme al anului e ca si cum ai alege sa te uiti la un singur episod dintr-un serial pe Netflix.
#saltbae pe primul loc
Pe locul 2 ar fi tipul asta cu cel mai bun sfat prost si toate variatiile pe tema.
Pe locul 3 – Drake si dansul lui din Hotline Bling.
Delia: And the big prize goes to BACK PACK KID dance
Ce ii spui lui 2018
Ana: Lui 2017 i-am mai iertat din crize, ca era mai mic, de la tine avem pretentii.
Delia: Bring it on!
Sperante pentru bilantul urmator
Ana: Si mai mult curaj, din toate partile. Si bugete.
Delia: Mai multe campanii care sa schimbe societatea in bine.