Cum s-a ajuns aici? Din cauza unui ritm care se accelereaza continuu si nu mai lasa loc pentru craft sau satisfactie profesionala, spune Vlad Lazar, director de creatie Headvertising. Asa ca agentiile care refuza sa puna craftul in cui sunt obligate tot mai des sa-si inventeze singure proiectele misto. Tocmai de aceea, el pune pe lista sperantelor pentru bilantul urmator niste oameni fericiti. Cu ei si cu munca lor. Si, poate, niste buzunare secrete cu timp, am adauga noi.
2017 intr-un cuvant
Colorat.
Ce asteptai, ce a venit
La sfarsitul anului trecut pregateam o campanie simpla dar spectaculoasa pentru ING.
N-am mai facut-o, asa ca ma asteptam sa o facem anul asta si, eventual, sa mai facem cel putin inca una buna, ca sa ne egalam performanta din 2016.
Pana la urma am facut patru. Si "zica lumea orisice", nu cred ca a existat vreodata un brand in Romania care sa faca atat de multe campanii frumoase in acelasi an. Una dupa alta, una si una.
Orice agentie s-ar bucura sa faca un spot de genul asta cu un client cum e ING. Noi am facut 14, in patru campanii diferite, intr-un singur an. La care se adauga si niste povesti simpatice despre dorinte pentru aniversarea NN si niste animatii cu fetita cu buline.
Deci chiar daca suntem la finalul unui an lung si greu, sunt destul de sigur ca o sa ne amintim cu drag de 2017.
Bun si rau in publicitate
A fost rau ce e rau in fiecare an: ritmul tot mai alert.
Am zis acum vreo 6 ani ca am ajuns (noi toti, ca industrie) sa ne impunem un ritm care nu mai lasa loc de prea multa creativitate, care omoara craftul si care umple lumea din jurul nostru cu solutii la prima mana. E valabil si pentru client, si pentru agentie, si pentru orice casa de productie sau furnizor implicat in proiecte. Toata lumea trebuie sa dea mai mult, mai rapid si, eventual, mai ieftin.
De atunci s-a mai accelerat si inca se mai accelereaza. Si orice efort de a o scoate la capat onorabil in timpul dat devine, automat, un nou standard pentru urmatorul proiect. Dupa care incep sa se ceara solutiile putin mai rapid decat data trecuta, ca "de data asta chiar e urgent".
Agentiile care refuza sa puna craftul in cui sunt obligate tot mai des sa-si inventeze singure proiectele misto, pentru ca nu pare sa fie niciodata loc de satisfactie profesionala in treaba de zi cu zi. Si tot mai multa creativitate merge in campanii pe care nu le-a comandat nimeni, care n-au trecut niciodata printr-un feedback real de la un client cu probleme adevarate.
Daca esti client, poti sa vezi treaba asta ca pe o dovada ca ar putea sa faca lucruri mai bune daca i-ai lasa. Dar poti sa o vezi si ca pe un semn ca au renuntat total la gandul ca ar putea fi mandri de munca pe care o faceti impreuna si au inceput sa-si caute disperati fericirea creativa prin alta parte.
Noi nu vrem sa facem asta, asa ca la finalul unui an plin de briefuri grele in care ne-am investit toata energia, ramanem nepremiati si nelaudati, usor frustrati de lucrurile care puteau sa iasa mai bine daca apucam sa le gandim putin mai mult.
Asa pleaca "resursele umane" in vacanta de Craciun. Obosite, putin triste ca n-a fost cum putea fi si putin fericite ca a fost, totusi, cum a fost. Ca in fiecare an.
O campanie din afara si una din Romania
IKEA lui Akestam Holst. Nimic revolutionar din punct de vedere vizual dar simplu si sincer. On brand si on brief fara artificii creative inutile.
Spoturile noi, jocul cu motoarele de cautare, pre-rollurile interminabile, toate sunt surprinzator de fresh si extrem de potrivite cu ce au de spus.
De la noi, habar n-am cine le face pe astea la zoot.ro - dar, de vreo doua luni, apare spot dupa spot si toate sunt simpatice. Sunt pline de line-uri pe care n-o sa le auzi niciodata pe la altii, cum e "Black Friday, sarbatoarea oamenilor care isi urasc salariul".
Sector 7, voi ati facut-o fara nicio alta agentie? Daca da, bravo Sector 7. Cool.
Ce ii spui lui 2018
Creativ vorbind, sper sa ne aduca macar ce speram sa ne aduca 2017 inainte sa stim ca o sa ne aduca mai mult decat ne asteptam.
Sperante pentru viitorul bilant
Niste oameni mai fericiti. Ei cu ei, dar si ei cu munca lor. Nu vreau sa faca mai multe decat in 2017, vreau doar sa se bucure mai mult de ce fac.