[Pe culmile lui 2017] Andrei Balan: "E primul an in care am vorbit mai mult despre continut decat despre aduri"

[Pe culmile lui 2017] Andrei Balan: "E primul an in care am vorbit mai mult despre continut decat despre aduri"

Instabilitate e cuvantul lui 2017, spune Andrei Balan (MRM//McCann). Si nu doar in publicitate. Dar daca vorbim de industrie, Andrei pune pe lista: reinventarea continua, mobilitatea oamenilor si a conturilor, lipsa oamenilor tehnici, fuga constanta in incercarea de a tine pasul cu tehnologia. 

 Publicitarul functioneaza astazi 70% ca sales person, 20% ca artist si 10% ca un consultant. Daca nu inversam procentele astea o sa fim marginalizati, impinsi intr-un colt de companiile mari de tech, spune Andrei.

Ceva bun, totusi, despre anul care se termina? Piata se dezvolta in ritmul consumului, industria e interesata sa descifreze comportamentele digitale si sa le masoare. Mai jos, bilantul detaliat al lui 2017, in viziunea lui Andrei Balan.

 

2017 intr-un cuvant. Hai doua

Un amestec dens de speranta cu deziluzie, extaz cu agonie, plictiseala cu adrenalina. Instabilitate e cuvantul.

 

Ce asteptai, ce a venit 

Nu s-a intamplat nimic neasteptat. Unele trenduri din trecut au accelerat, altele doar au continuat. Mai nimic nu a franat. Iar unele au explodat de-a dreptul. Cum ar fi expunerea pradatorilor sexuali de la Hollyood in doar cateva zile sau ascensiunea cryptocurrency-ului ca sistem financiar alternativ, impins de o clasa complet noua de investitori. Chiar daca bula se va sparge rapid, chiar daca nu, va ramane in istorie ca o miscare care a "democratizat" investitiile financiare. Macar pentru o vreme.

Dar sa trecem la digital. 2017 e primul an in care am vorbit mai mult despre continut decat despre ad-uri. Si constant despre retele sociale. Nu e un secret ca existenta tinde sa devina un dans intre ecrane si aplicatii.

In 2017 am inteles un pic mai mult despre ele, si mai ales despre oligopolul Facebook - Instagram - Snapchat. Pe Facebook e prea multa lume ca sa mai fie un loc comod. Creste presiunea sociala, scade intimitatea. De aceea Facebook regreseaza in unele sensuri, dar evolueaza ca messenger sau social organizer.

Pe Instagram inca nu e atat de multa lume, dar creste cel mai rapid. Snapchat, care functioneaza altfel, provoaca cea mai mare afinitate. Iar asta ne da niste indicii despre directia in care va evolua socializarea.

 

Bun si rau in publicitate 

Piata se dezvolta impreuna cu velocitatea consumului. La fel si interesul pentru a decripta comportamente digitale si pentru masurabilitate in general. Astea sunt partile bune.

Partea rea e ca piata nu creste suficient cat sa atraga destui oameni buni, si nici macar cat sa ii pastreze pe toti cei buni pe care ii are. Si in special pe cei mai tehnici, pentru care e mai profitabil sa mearga in companii sau startup-uri din zona tech.

Ceea ce ne complica tinutul pasului cu tehnologia. Asta e si cel mai mare punct nevralgic al publicitatii. Am reusi sa schimbam mai mult si mai adanc decizii, atitudini si comportamente daca oamenii tehnici ne-ar fi mai accesibili.

Pe langa mobilitatea oamenilor, si cea a conturilor e mare. Trecem prin etapa in care e mai usor sa atragi business decat oameni buni. Toata efervescenta se traduce prin dezordine si impredictibilitate in piata. Ceea ce, daca lucrezi in publicitate, e probabil sa simti chiar acum pe pielea ta.

Suntem intr-o continua reinventare, dar, totodata, departe de a fi singura industrie in criza identitara.

 

Cea mai tare chestie din 2017

Toata suflarea creativa care s-a dat jos din birou, si-a suflecat manecile si s-a implicat social in diverse feluri. Ice Bucket Challenge-ul si #metoo-ul n-au plecat din publicitate, dar ar fi putut. Urmatoarele sper sa plece.

 

O campanie din afara si una din Romania 

Fearless Girl a aratat clar cum forta unui ad poate sta mai mult in afara limitelor lui fizice decat in interiorul lor. In cadru, in context, in moment, in dinamica sociala pe care se grefeaza si pe care o influenteaza si, uneori, chiar inverseaza.

Din Romania nominalizez pagina de Facebook a Meda. Un exemplu de simplitate, sfidare sistematica si incapatanata de conventii, potrivire cu mediul si target-ul, umor. Si, evident, de curaj.

 

Meme-ul anului

Trump, care e mai exploatabil ca un camp petrolifer. Apropo, cam cate tweet-uri credeti ca are la activ? Peste 36.000.

 

Ce ii spui lui 2018

Sa ne schimbe. Cand am inceput, publicitatea era o industrie de oameni cool si cu bani. Dupa care a ramas doar cool. Dar si asta e un lucru perisabil.

In pietele unde e bine impamantenita publicitatea sta destul de rau in indexurile de prestigiu ocupational, fiind perceputa comparabil cu industria de vanzari. Trebuie sa ne repozitionam urgent. Publicitarul functioneaza astazi 70% ca sales person, 20% ca artist si 10% ca un consultant. Daca nu inversam procentele astea o sa fim marginalizati, impinsi intr-un colt de companiile mari de tech, care usureaza si automatizeaza cu o viteza ametitoare tot procesul de marketing, si in special pe cel de vanzari.

Pentru ca oamenii care pot face asta lucreaza la ei, nu la noi. Am putea sa ne scuturam de costumele de oameni de vanzari si sa facem un salt lateral spre consultanta. E ceva mai ferita de automatizare si de revolutiile pe care oamenii de tech ne-au obisnuit sa le provoace. Ar trebui, ca industrie, sa luam exemplul Google, care a promis sa nu fie niciodata evil.

 

Sperante pentru bilantul urmator

Claritate si stabilitate. As vrea sa pot sa spun ca lucrurile pe care am mizat s-au intamplat si ca mi-am investit mai intelept ca de obicei sperantele si eforturile.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Oameni

Sectiune



Branded


Related