[Nu te supăra, Facebook] Ovidiu Eftimie: Facebook este o mașină de păcănele upgradată la secolul XXI pentru adulți, care nu ne dă bani, ci sentimente

[Nu te supăra, Facebook] Ovidiu Eftimie: Facebook este o mașină de păcănele upgradată la secolul XXI pentru adulți, care nu ne dă bani, ci sentimente

E bine ca s-au mai descalcit un pic itele algoritmilor si felul in care sunt suprimate conturi  de Facebook peste noapte; dar tot vrem sa mai povestim un pic despre asta cu cei care au patit-o. Pentru ca, pana la urma, vietile noastre se scurg (si) pe reteaua asta alb-albastra. Cate mai intelegem din ea? Cate mai suntem dispusi sa-i oferim drept ofranda? Incepem o serie de interviuri in care noi intrebam, iar patitii povestesc. Unii-s plin de draci inca, iar altii, cum e tipul asta de azi, o ia mai usor, ca tot rau-i spre bine, de fapt.

Ovidiu Eftimie, scriitor si influencer, care zice cuvinte nasoale pe net, a avut, are si va mai avea, probabil, contul suspendat. Din fericire, spune el, toata lumea are si-un al doilea cont, adica o pagina unde dai like, nu add friend. Alea aduc argintii la visteria viitorului presedinte american, asa ca se suspenda mai greu.

Ce responsabilitate are un influencer pe Facebook?

Nu stiu daca putem vorbi de responsabilitate, dar putem vorbi de un cod moral vechi de mii de ani, prezent in toate scrierile posibile, de la Biblie la Harry Potter, care spune „nu face rau in mod intentionat". Cam asta e toata „responsabilitatea".

 

Viata-n bula

„Bula mea" de Facebook este un esantion statistic reprezentativ pentru Romania ca nu am cedat presiunilor emotionale venite de la necunoscuti sa dau unfriend lui cutare sau cutare ca a spus ceva prostie. Inca sunt „prieten" pe Facebook cu „Monstrul din tren", Rimaru, Bajdechi sau Lucian Mindruta. Antenisti, progresisti, poeti si luptatori pentru dreptate, am pe toti. E ca si cum ai avea un institut de sociologie numai al tau.

 

Consumul de Facebook

De ceva vreme nu mai consum zilnic Facebook, imediat implinesc un an. E uluitor sa deschizi reteaua dupa o pauza si sa vezi cat de multa energie se invarte pe-acolo pentru subiecte ce vor disparea in doua-trei zile.

Acum o luna, oamenii erau turbati cu #metoo, acu o saptamana o profesoara din Teleorman a fost ciupita de cur de elevi si agresata si n-a mai macanit nimeni. Daca as consuma zilnic Facebook as avea aceeasi memorie de peste pe care o au toti agitatii de acolo. 

 

A fi influencer

Din pacate, „obligatia" sau responsabilitatea de influencer ma mana sa ma pronunt pe un subiect, ci dezamagirea si enervarea cand vad cate un coleg de internet pe care-l credeam destept ca scrie tampenii si naivitati. 

„With great power comes great responsabiliy" e o mantra pe care au invatat-o mai toti din jurul nostru dintr-un film pentru copii, Spiderman, si pentru ca multi oameni prin jurul nostru gandesc ca niste copii, au impresia ca asa functioneaza lumea.

Nu stiu daca putem vorbi de responsabilitate, dar putem vorbi de un cod moral vechi de mii de ani, prezent in toate scrierile posibile, de la Biblie la Harry Potter, care spune „nu face rau in mod intentionat". Cam asta e toata „responsabilitatea". 

 

De cate ori ti-au suspendat contul?

De vreo 10 ori. Odata ca am pus un text cu „Silviei Dumitrescu i s-a vazut penisul in timpul unui concert". Cineva a vazut pixelul cafeniu si a raportat cu sete. De trei ori ca am folosit cuvantul „bozgor". Fara context, este doar un cuvant interzis, il folosesti, iei ban. E un software care face asta, care a primit o lista de cuvinte.

Orice om are un al doilea cont de Facebook, de rezerva. Best practice e o pagina de FB, astea sunt mai greu de suspendat din motiv de logica capitalista. In ciuda a ceea ce spun oficialii companiei, scopul principal al Facebook este produsul de bani, cei mai multi bani ii produci din pagini de Facebook, ca acolo apare constat notificarea cu „boost". Dai banul, moralitatea, dreptatea, pacea mondiala, vrajeli de-astea pica pe locul doi. 

Daca depinzi doar de Facebook e nasol. Daca ai alte canale pe care scrii si Facebook e doar platforma de promovare, mai putine probleme. Tot scade reach-ul, cel putin 25%, cel mult 50%.

 

Cenzura sau ce?

Nu cred ca e vorba de o cenzura, este doar o exploatare a algoritmului Facebook de catre niste oameni care stiu sa faca asta. Facebook nu sunt nebuni sa recunoasca asa ceva, au dat o de-aia generala cu „we are commited". Cand auzi/citesti expresia asta stii ca orice urmeaza nu are nicio valoare. 

 

 

Viata dupa Facebook

Orice resetare de genul asta e binevenita. Sa stau departe de Facebook a fost, per ansamblu, o chestie foarte buna, am fost mai putin nervos, mai putin implicat, ba chiar ma distreaza acum sa citesc prin news-feed cum oamenii dau comunicate de presa pe tot felul de subiecte.

Genul ala „Domnilor, am vazut filmuletul cu batranul lovit/femeia violata/accidentul din Vascauti. Eu, personal, nu sunt de acord cu astfel de atitudini dar consider ca este necesara o discutie mai larga pe subiect". Si continua tot asa neenuntand nicio idee valabila, interesanta sau utila.

Facebook este un algoritm care functioneaza pe principiul pacanelelor. Este, practic, o masina de pacanele upgradata la secolul XXI pentru adulti, care nu ne da bani, ci sentimente. Uite unul din milioanele de articole care explica asta. Asa ca, daca esti dependent de jocuri de noroc, s-ar putea sa fii si de asta. Eu incerc sa le evit pe cat posibil. 

 

Ce urmeaza? #brrr

Momentan, asa cum voi explica si in urmatoarea mea carte, Facebook este un Dumnezeu nou pe care l-am creat noi din lipsa de celalat Dumnezeu, ala mistic, despre care am decis ca este mort, ca toata lumea il citeaza gresit pe Nietzsche.

Ne da bucurie daca suntem cuminti si vorbim frumos, ciuma si broaste daca suntem scandalagii si, la fel ca organizatiile religioase, ne suge de bani in schimbul „pun o vorba buna langa Dumnezeu".

Acum la „vorba buna" i se spune reclama, conceptul este acelasi. Nu uitati, daca dati bani la biserica, va pune poza pe cladire, in interior. Daca dati bani la Faebook, va apare moaca mai des in newsfeed. A, si nu e voie cu tate si puli, exact ca-n biserica.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related