Cezar Panait avea o zi mai dificila saptamana aceasta. Ne-a facut placere sa il ajutam si sa ii dam inca ceva la care sa se gandeasca. Pentru ca ce fac oamenii cand au nevoie de o pauza? Spala vasele. Rearanjeaza mobila prin casa. Se piaptana. L-am chemat sa faca si ordine, alaturi de noi, prin 2017. A fost un an destul de messy. Si cum nu ne place sa aruncam aiurea cuvinte in engleza, iar murdarel parca nu transmitea intocmai ideea, am folosit un dictionar: murdar, complex, confuz, in neoranduiala, ravasit, suparator. Pare mult de lucru. Si intervievatul nostru a gatit ceva.
”Am luat intrebarile voastre si am facut un fel de salata boeuf cu raspunsurile”, ne-a zis Cezar. I-a dat si un nume: ”Bilantul dezorganizat, subiectiv, optimist si productiv al lui Cezar Panait de la next advertising”.
(Inainte sa incepem, specificam ca i-am cerut cea mai reprezentativa poza cu el insusi de anul acesta, dar era prea inalta si asa se explica ce vedeti mai sus). Gata. Sa inceapa decoratul si aranjatul anului:
O doamna iubita
Publicitatea romaneasca e o doamna mioapa care nu mai iese sigura din casa fara comunicatul de presa si filmuletul de prezentare. Sa nu se loveasca si sa faca maro la genunche (random shout-out to domnul ministru al educatiei). Zambetul pe care il afiseaza nu e un zambet, sunt grefe luate de pe fese si montate in pometi pe bani grei. Si acum o doare cand sta jos, dar nu recunoaste. Si de asta o iubesc.
Studiile de piata, cantitative, calitative, ostentative
E o fricoasa, o paranoica, e vecina nebuna cu parul mov si prea mult fond de ten, o duduie care vorbeste singura fiindca e inspaimantata de liniste si oglinzi (mai ales cea din lift) dar poarta nike air force 1 albi in picioare deci pana la urma e destul de ok, nu? Nu-i asa ca e ok?
Si daca ii spui ceva innebuneste si mai tare si te face harcea-parcea, iti tranteste un “totusi suntem in 2017” de nu te vezi, te baga imediat in comisie, te reclama la forul tutelar, pai cum adica? Vrei sa zici ca lumea ar da atata like la ceva daca n-ar fi ok? Cititi studiile de piata, cantitative, calitative, ostentative, luati la mana swot-ul bai nasoilor, totul se pupa manusa, totul e ok si e si amuzant, bineinteles ca e amuzant cand doamna publicitate spune ca e amuzanta, cand se aplauda ea singura in casa si danseaza in capot de satin printre pisici cu zece perechi de margele zornaind la gat, ah ce vremuri frumoase.
Ce bun e internetul, cat bine face, l-a ajutat si pe domnul Trump in America si pe domnul Putin in Rusia si pe doamna Firea o ajuta sa organizeze chestii in oras, e chiar bine totul.
Nu intelege nimeni nimic
Iar daca tot va place sa aruncati cu porcarii pe la colturi sa stiti ca doamna publicitate pana la urma a facut si fapte bune, pe bune, a plantat copaci, a strans bani din semseuri, macar sa fi facut si voi cat a facut ea pentru societate. Si ce daca noaptea are bruxism si e anxioasa la ea acasa in pat, asta e, se mai intampla, nimeni nu-i perfect, de asta exista terapie.
Si oricum nu intelege nimeni nimic, ca ea de asta e mahnita, ca nu intelege nimeni nimic. Una doua, toti se trezesc vorbind, dar sa stiti ca nu traim in haos, nu spune toata lumea ce vrea, ca doamna publicitate e o doamna bai, neavenitilor, ea e motor de progres si voi ceilalti sunteti porumbei rataciti in turbinele ei supraalimentate, o gadilati unde nu trebuie, o obligati la aterizare fortata, da, da, rusine.
Ea stie regulamentul, ea stie cum se face in toate tarile, mai ales la New York, in Anglia, in Germania, peste tot, ea nu e rupta de lume ca voi. Iar daca vreti modestie, cantati la alta masa, ca doamna publicitate nu are modestie, nu-i trebuie, punct.
Vedeti voi in 2018
Si retineti un aspect, ea cand n-are workshop sau cand i se toceste limba de la cuvantul “creativ” repetat de un milion de ori, in fine, stiti ce face ea cand se simte singura? Citeste cu voce tare (in loop) de pe cartea ei de vizita si parca o cuprinde o moleseala placuta, o stare de bine.
Infundata in canapea, invelita in blana fina de la Ikea patata recent cu inghetata siciliana si frisca de la cremeria Emilia (e in centrul vechi), cu toata casa duhnind a Kenzo-ul care a castigat opt lei anul asta la Cannes, publicitatea ramane o starleta ofticata ca lumea casca ochii la alte traznai in loc s-o aplaude tot pe ea care stie toate schemele si desi nu stie sa faca nimica, totusi le face pe toate.
Prostilor care sunteti, ca nu intelegeti nimic si iar o suparati pe batrana doamna. Vedeti voi pe dracu in 2018.