The GOOD Company a pornit la drum vara, cand totul pare mai usor si spiritul vacantei te impiedica sa gandesti rational. A fost mai bine asa, pentru ca gradul de inconstienta de la inceput ne-a ajutat sa eliminam, din start, principalele obstacole: panica in fata necunoscutului, teama de a ramane pe drumuri, fara niciun ban in buzunar si gandurile negre despre competitie, cat de mare si de puternica este.
Dupa trei ani, sunt foarte des intrebata cum am reusit sa transformam The GOOD Company intr-un business. Evident, nu exista o reteta a fericirii in afaceri, asa cum nu e nici in viata, in general. Dar sfaturile ajuta si deschid porti de comunicare pentru cei care vor sa porneasca pe cont propriu, mai ales in industria noastra, in care nu multi au curajul sa fie onesti si sa lupte pana la capat.
Primul an este greu, uneori ingrozitor de greu
Pornind de la intelegerea business-ului si a situatiei financiare, pe care trebuie sa nu le lasi din mana (daca nu le stii, le inveti, mai devreme sau mai tarziu vei regreta ca nu ai facut-o din prima luna sau chiar inainte de a da startul). Partea administrativa este in sarcina ta, adica toate acele task-uri pe care, in mod obisnuit, aveai tendinta sa le delegi. Surpriza, acum ajung la tine.
Posibil sa fie nevoie sa lucrezi de acasa o vreme, dar asta nu inseamna ca programul incepe la pranz (eventual, cu cateva seriale urmarite inainte de a deschide Outlook-ul).
De asemenea, fii constient ca trecerea de la angajat la angajator nu este brusca, perioada de acomodare poate sa fie de luni intregi, timp in care esti din toate cate putin. In momentul in care incepi sa realizezi ca aloci foarte mult din buget pe mese in oras si intalniri interne, cu echipa, e momentul sa treci la next step, primul birou. Dar, despre asta, intr-un episod urmator .
Deleaga, deleaga, deleaga
Bineinteles, tu stii cel mai bine ce vrei si ce poti sa faci, ai experienta si poti lucra rapid. Nimeni nu te poate egala, nu-i asa? Wrong! Cea mai mare greseala este sa te bucuri de castigul imediat si sa ramani vesnicul freelancer care ia proiecte atat cat poate sa duca. Este si asta o varianta, dar nu am gandit-o pentru noi.
De la bun inceput, am pornit la drum cu doi oameni de baza ai echipei, care au crescut impreuna cu noi si au luat asupra lor sarcinile de lucru cu clientii, pentru a ne lasa noua timp sa prospectam noi proiecte si sa ne pastram mintea limpede, pentru a fi tot timpul gata de noi provocari.
Angajatii bine alesi sunt resursa ta cea mai valoroasa
Gandul ca investesti in oameni pentru ca, apoi, sa plece (cum se intampla in industria noastra, unde rata de retentie este foarte mica) este total neproductiv.
In loc de astfel de proiectii, mai bine constientizezi ca un angajat bine pregatit iti creste business-ul si asigura gradul de stabilitate in companie, de care ai nevoie. Daca esti deschis cu echipa si construiesti in randul lor mici intraprenori, iar climatul de lucru e unul onest, dar si fun, vor pleca mult mai greu de langa tine si, atunci, cu motive intemeiate. Si, daca pleaca, no hard feelings :)
De asemenea, desi inca se poarta acest lucru, trebuie sa respecti timpul personal al oamenilor de langa tine si chiar sa ii incurajezi sa il aiba, cat mai des (doar asa pot sa descopere ce e nou, sa vina la birou odihniti si cu zambetul pe buze). Un angajat fericit = un business fericit.
Uneori trebuie sa mai si renunti: la clienti si la oamenii care lucreaza pentru tine
E o lectie grea, pe care o inveti dupa ce te loveste puternic peste fata. Daca vezi ca oamenii de care te inconjori iti distrug business-ul sau il incetinesc, renunta la ei imediat, nu lasa sa treaca timp in defavoarea ta. Si a lor. Acelasi lucru si despre clienti, in momentul in care vezi ca este neprofitabil sa lucrezi pentru ei (o vesnica problema a domeniului nostru, mai ales dupa criza, cand bugetele au ramas la valori mici, desi munca a crescut exponential). Less is more.
Nimeni nu trebuie sa gandeasca in locul tau
Ca si in sport sau politica, multi sunt dornici sa iti spuna cum e mai bine si ce reteta a functionat pentru ei. Asculta-i daca ai chef, dar filtreaza doar ceea te intereseaza. E scary sa nu ceri ajutorul insa, de cele mai multe ori, deciziile tale sunt cele mai bune. Pentru ca tu stii cel mai bine cine esti si unde vrei sa ajungi. Si, daca gresesti, inveti ceva din asta si data viitoare va fi mai bine. Iti faci tie un serviciu. Punct.
Nu adopta complexul provincialului, think big from the start
Agentiile mari au conturile mari si clientii importanti, insa acest lucru nu trebuie sa fie o piedica. Inainte de a merge catre ei, fii sigur ca te bazezi pe urmatoarele: o buna reputatie in piata (pentru ca it’s a small world si oricine poate sa afle orice, despre oricine), experienta suficienta pentru a fi credibil, o doza imensa de entuziasm, tupeu si knowledge-ul specific, de care au nevoie.
Businessul propriu nu are program de lucru. Daca devine frustrant, atunci renunta
Daca nu respiri marketing si comunicare, mai bine nu lucra in acest domeniu. Le gasesti pretutindeni, chiar si in dormitor, cand ai un laptop deschis sau smartphone-ul. Daca mailurile sunt trimise, de obicei, pe parcursul zilei, ideile si inspiratia apar in contexte cat mai neasteptate. Citeste, informeaza-te si incearca ceva nou, de fiecare data cand ai ocazia, pentru ca altcineva o face exact in momentul asta. In locul tau. Este foarte frustrant sa intalnesc oameni care lucreaza in marcom si care nu isi amintesc ultima carte citita in domeniu.
Partenerul de business este elementul-cheie in evolutia unei afaceri
Ca si intr-o relatie, partenerii compatibili 100% au cele mai putine sanse de reusita. Mai bine alege un partener care te completeaza, in care ai incredere oarba si care gandeste diferit de tine, dar la fel, in punctele esentiale. O relatie incordata porneste fix de aici si distruge un business de sus in jos, mai devreme sau mai tarziu.
------------
Delia Margarit este Managing Partner The GOOD Company