Odata cu ascensiunea influencerului in publicitate, se intrevad mult mai bine si laturile mai putin minunate ale practicilor de "branded influencing": repetitivitatea, standardizarea mesajelor, lipsa credibilitatii. Uneori, iti permiti sa treci cu vederea toate astea, alteori esti exclus cu totul din schema. In special daca esti un business mic sau mijlociu. Acestora, dar si brandurilor mari care cauta incredere si engagement real, chiar daca la scara mai mica, li se adreseaza Efervescent, pregatit cu o lista de 2.400 de micro-influenceri de nisa, multi dintre ei cunostinte ale celor 4 fondatoare, din diverse colaborari, cercuri de prieteni si alte contexte profesionale sau sociale.
Maria Coman, Cristina Masters, Anca Precup si Mara Stoenescu ii numesc "believeri"; adica nu atat oameni de online, cat pasionati si cunoscatori in domeniile lor care se intampla sa-si fi format comunitati online.
Stim believeri din toate domeniile – pasionati de sport, de gatit, vegani, carnivori, hipsteri, glamorous, pasionati de animale sau de beauty, atenti la produse cruelty free sau nu, sau believeri pasionati de teatru / film, sau medici dermatologi / oftalmologi etc.
Despre toate astea am intrebat-o pe Mara Stoenescu, in paralel New Business Director & Partener Efervescent si Group Account Director la CAP. Am trecut prin parcursul ei in publicitate, prin primul ei proiect antreprenorial (brandul BodyBebe) si am ajuns apoi la miez: potrivirile brand-believer si abordarea Efervescent, de urmarit pe Facebook sau, desigur, Instagram.
Mai in gluma, mai in serios: in publicitate
M-am angajat „mai in gluma”. In 2001 imi faceam mult veacul acasa la prietena mea, Anca Precup (una dintre actualele mele partenere). Acolo am cunoscut niste oameni care lucrau in publicitate si care mi s-au parut foarte cool - ei, nu domeniul, ca despre domeniu nu stiam nimic (nu integeleam termeni ca art director sau BTL).
Am facut rost de Book of List – o carte mare, galbena, cu contactele tuturor CEO-ilor din publicitate. Apoi l-am rugat pe tata sa trimita de la birou CV-ul meu catre toti. O singura agentie a raspuns - Lowe Lintas GGK - actuala Mullen Lowe [ multumesc doamnei Veronica Savanciuc :) ]. Mi s-a oferit postul de secretara si eram in al noulea cer (eram studenta in anul 3 la ASE-Marketing).
Am avut un parcurs lin, corect, fara ars etape, asa cum trebuie sa fie. Un parcurs plin de pasiune. Un parcurs care m-a facut sa ma indragostesc iremediabil de publicitate.
De la secretara Lowe am devenit trafic Lowe, apoi BTL Lowe, apoi account manager Lowe. Apoi account director Next, director de marketing la Realitatea TV in perioada de aur, CS Director la Frank si, de aproape 6 ani, in probabil cel mai minunat loc de munca de pe pamant, CAP - unde, de altfel, imi doream sa lucrez inca din 2001 :)
Primul antreprenoriat: BodyBebe
Am pornit cu un mare entuziasm afacerea asta in 2012, gravida fiind cu a doua mea fetita. Un brand 100% romanesc, produs de la zero in Romania. Mi-am vandut masina, un Audi A3, ca sa incep afacerea :) Produsele BodyBebe – essentials pentru copii – au fost primite foarte bine. Afacerea s-a stins, insa, usor-usor, din 2 motive: este extrem de greu sa faci productie locala (asta ar fi prima invatatura – din pacate trebuie sa spun ca nu cred sa mai incep vreodata vreo afacere care sa presupuna productie in Romania), iar in al doilea rand nu am avut suficient capital sa dezvolt afacerea, ca atare vanzarile provenite nu imi asigurau un trai multumitor.
DAR, stay tuned! M-am gandit la o reinventare a acestui business, cred ca in martie il vom relansa. Din pacate nu pot sa spun mai multe in acest moment.
Efervescent si cele "4 prietene din Sava"
Tin sa mentionez din start ca Efervescent este un side project. Eu lucrez in continuare in probabil cea mai minunata agentie de publicitate, CAP. De altfel, cumva, in subliminal, de aici a pornit ideea acum cativa ani. Fiind un account pasionat de PR [ savurez Ciao sau CanCan :) ], am propus catorva branduri niste proiecte mai neconventionale – promovarea in social media prin intermediul micro influencerilor; proiectele astea au mers superb.
Ideea sa le propun oameni pe care ii cunosc eu personal si despre care stiu cu siguranta ca sunt pasionati de domenii care vin manusa respectivelor branduri mi-a venit din nevoia de a nu mai folosi bloggeri titrati. Cumva, cred ca atunci mi s-a intiparit ideea de afacere, dar a stat acolo, in cap, la dospit.
Eu si cele 3 prietene ale mele (prietene de 25 de ani) avem o traditie: ziua mea este la mijlocul lui iunie si deschidem vara printr-un weekend „undeva” de ziua mea. Anul trecut am fost la Sibiu. Aici, printre multe rasete si cateva pahare de vin ne-am dat seama ca noi stim, impreuna, extrem de multe persoane cool, cu audienta mai mare sau mai mica pe Insta sau Facebook si care ar putea face publicitate diverselor branduri intr-un mod cat se poate de natural.
Ulterior, facand research, am vazut ca asta e un trend international! Deci, dear world, gand la gand cu bucurie :)
Cateva luni mai tarziu – cu start de la 1 noiembrie - s-a nascut Efervescent, care a lansat noul trend in social media, micro-influencing, adica persoane necunoscute si „virgine” in campanii publicitare platite fac reclama naturala diverselor branduri, mai mari sau mai mici.
Resursele necesare pentru start au fost minime - nici macar nu ma feresc sa dau o suma: sub 2.000 de euro, impartit la 4. Pot spune ca deja ne-am scos investitia in aceste 3 luni de functionare. Resursa cea mai valoroasa suntem noi 4, cu know how-ul si reteaua de oameni pe care ii cunoastem – priceless (pentru restul exista Mastercard).
Standardizarea mesajelor, "uzitarea" influencerilor
Efervescent a aparut dintr-o nevoie a noastra, mai degraba. Pentru ca in Romania toata lumea se pricepe la orice, iar noi simtim nevoia de pareri avizate in adevaratul sens al cuvantului. Suntem in era in care toata lumea vorbeste despre influenceri, insa, din pacate, credem ca multi se cred influencers degeaba. E, ce facem noi e sa gasim oameni care in mod real isi influenteaza comunitatea. Adica daca scriu ca au mancat cea mai buna ciorba de burta la un restaurant din Drumul Taberei, a doua zi se duc 20 de oameni sa manance ciorba de burta.
Pentru ca influencerii pe care ii propunem noi cred in ceea ce scriu, nu scriu despre computere de bord daca nu stiu nimic despre computerele de bord. Noi punem fetele carora le place sa gateasca bio sa vorbeasca despre gatitul bio si baietii care prind rasaritul in Vama sa vorbeasca despre rasaritul in Vama. Nu invers :)
Ii cunoastem personal pe oamenii pe care ii propunem si ii numim believeri in loc de influenceri tocmai pentru ca ii alegemin functie de pasiunile lor si le propunem sa promoveze doar produse care li se potrivesc perfect. De exemplu, Anca Precup, pasionata de sporturi extreme, nu va vorbi in social media niciodata despre gatit [ pentru ca n-a facut in viata ei mai mult decat o mancare de spanac :) ].
Ce e foarte important e ca noi insine credem in clientii nostri si in oamenii pe care ii recomandam clientilor. Ca exemplu concret, ne ocupam acum de un magazin bio care are niste creme senzationale, din care ne-am cumparat si noi stocuri :)
Lista exhaustiva de oameni pasionati
Am fost intrebate de catre clienti care sunt domeniile pe care le acoperim – well, stim believeri din toate domeniile – pasionati de sport, de gatit, vegani, carnivori, hipsteri, glamorous, pasionati de animale sau de beauty, atenti la produse cruelty free sau nu, sau believeri pasionati de teatru / film, sau medici dermatologi / oftalmologi etc. Fara falsa modestie, nu exista domeniu pe care sa nu il putem acoperi si nu exista brand caruia sa nu ii putem gasi ambasadori „manusa”.
In momentul de fata avem o lista de 2.400 de oameni. Nu conteaza numarul de prieteni ai believerilor. Ne intereseaza doar sa aiba un engagement foarte bun in comunitatea lor si sa nu fi fost folositi foarte mult (sau deloc) in campanii comerciale platite. Avem, de exemplu, o DJ-ita cu 800 flw pe Insta (nu are cont de Facebook), dar si fashion icons cu peste 150,000 flws pe Insta sau o bloggerita mama cu peste 9,000 de fani, pasionata de produse bio.
In viitorul imediat apropiat nu simtim nevoia extinderii listei, insa suntem in permanenta conectate la viata sociala, dornice sa cunoastem oameni noi si interesanti. We never stop recruiting :)
Vorbind de o campanie digitala, ce etape tin de teritoriul Efervescent?
In acest moment teritoriul Efervescent tine strict de micro-influencing – de la strategie, la idei de activari online (cat mai neconventionale si creative, care sa vina manusa brand-ului promovat), la propuneri oameni, pana la monitorizarea finala a campaniei.
Pe viitor vrem sa ne largim aria de servicii oferite – dar deocamdata nu divulgam strategia noastra de crestere a businessului.
Clienti
In momentul asta avem clienti fideli – BEO Store si Amphora, cu care avem contracte lunare (deci promovarea este on-going). Pentru Amphora pregatim planul pe 2018 pentru la vara, la mare. Avem in derulare o campanie pentru o piscina de bebelusi – Weeswim, precum si pentru un magazin cu toale foarte cool – Otherside.
De asemenea, avem in pregatire prezentari pentru doi clienti mari. Si am trimis diverse propuneri unor agentii mari – pe briefuri / cereri concrete – asteptam feedback-uri. Pentru CAP ma ocup de astfel de proiecte deja de ani de zile :)
Targetul nostru principal sunt agentiile de PR, apoi agentiile de digital si cele de ATL sau de media. Pana acum ni s-au cerut propuneri din partea unor agentii mari, sa vedem ce se concretizeaza. Culmea este ca proiectele finalizate pana in momentul asta sunt doar cu clienti directi. Deci functionam foarte bine si cu agentiile, si cu clientii directi.
Ce obiective aveti pana la final de 2018?
De crestere. Planul este sa avem cat mai multi clienti cu contracte lunare (aici intra si agentiile, desigur, care sunt clienti pentru noi).