[FIBRA Creative Night] Panelul "The WTF Ad Genre and Its Better Half" sau, mai simplu, "WTF"

[FIBRA Creative Night] Panelul "The WTF Ad Genre and Its Better Half" sau, mai simplu, "WTF"

Incepem nefiresc articolul asta, cu un fragment din boilerplate-ul Premiilor FIBRA, care zice asa: Premiile FIBRA reprezinta un demers necesar pentru a seta nivelul profesionalismului din marcomul autohton si, totodata, pentru a-i sustine dezvoltarea. Prin intermediul Premiilor FIBRA recunoastem, incurajam si premiem valoarea creativitatii locale si readucem entuziasmul si curajul la masa dezbaterilor creative. 

Pe undeva pe acolo, la Creative Night-ul de joi seara, se poate sa fi atins scurt unul-doua dintre punctele astea, de obicei declarative. Asa spun unii participanti. Altii spun ca lumea s-a luat prea in serios. Si inca altii spun ca totul a fost un mare fail. Cert e ca ce s-a intamplat, in locul unui panel cu o proiectie entertaining (si fara prea mare miza, cum ne-am obisnuit la evenimente), a fost autentic.

Da' ce s-a intamplat, domn'e? Mai intai, ii indexam pe cei prezenti: Bogdan Costin (Group Creative Director, McCann Romania), Raul Gheba (Copywriter, MullenLowe Romania), Anca Macoviciuc (Morning Show Host & Producer, TANANANA), Ruxandra Predescu (Freelance PR & Blogger), Valentin Suciu (Creative Partner, Jazz Communication) si Carmen Tiderle (Creative, Directia Creativa). Moderatorul nostru a fost comedianul Silviu Gherman.

De la un inceput ok, despre care urmeaza sa povestim detaliat mai jos, Silviu Gherman a renuntat la postura de moderator pentru cea de provocator. Si nu asta ar fi problema, dar el a ales sa escaladeze in intensitate, agresivitate si filosofii fara raspuns. De aici, incet si sigur am ajuns la boiling point.

Interesant e ca in prima parte a zilei am avut un panel dedicat bulelor publicitare (si de alta natura). Am incheiat tot cu un panel despre bula publicitara, desfasurat neortodox (vorbim, totusi, de Silviu Gherman) si cu ecou de cateva ore in discutiile post-panel.

Pe scurt: nu s-a intamplat ce ne-am asteptat sau ce ne-am dorit, dar s-a intamplat un eveniment cu potential constructiv. Pentru ca publicitatea romaneasca nu e ok, in mare parte. E un adevar (incomod) daca ne raportam la intreg si nu la bule.

Evident, nu putem reproduce tot ce a fost aseara, trebuia sa fiti aici pentru a vedea trecerea de la cearta la impacare. Insa s-a vorbit, in esenta, despre cum caracterul intim al muncii de creatie poate provoca un bias printre cei care stiu ce inseamna sa faci publicitate; de cealalta parte raman cei care vad acea publicitate fara sa-i cunoasca contextele.

Ne gandim la o formula de a aborda suplimentar topicul, alaturi de cei care au fost la fata locului. Pana atunci va lasam cu o parte dintre clipurile proiectate aseara, pana cand am decis sa ne mutam afara la aer. Noi si o parte din public am ramas cu tot cu moderator pana tarziu in noapte.

Si la fel de nefiresc cum fu panelul, asa scriem si articolul: in continuare Codrut Baciu (de la IQads), fan Silviu Gherman in viata de zi cu zi si om cu simtul umorului bine dezvoltat a surprins in stil propriu panelul de aseara:

_________________________
# FIBRA Creative Night

 

Scuze, a durat un pic mai mult pana sa publicam articolul asta, pentru ca mai intai a trebuit sa ne ocupam de mesajele primite din cauza lui Gherman. Nu ca Silviu nu s-ar fi achitat cu brio de sarcinile de moderator (s-a achitaaaat), dar la anul se poate sa luam in calcul si alte optiuni. Imediat dupa panel, am facut o sedinta de redactie si, obositi cum eram, tot am reusit sa facem un shortlist acceptabil de potentiali moderatori pentru FIBRA 2018:

1. O holograma cu Vadim Tudor, pentru un panel mai relaxat decat asta de aseara.
2. Un hidrant. Inspira siguranta, iar nuanta sa de rosu e mai linistitoare decat a lui Silviu. 
3. Bogdan Naumovici. A chiulit azi din panel si sigur ii pare rau acuma. Poate-i dam sansa se revanseze la anul. 

Dar, cu bune si rele, a fost o seara interesanta. S-au discutat (pana la un punct) spoturi haioase, spoturi proaste, spoturi misto. Apoi, ca-ntr-un film de Tarantino, totul a luat-o un pic razna. Si lasand gluma deoparte, poate ca ranturile veneticilor din stand-up au si ele rolul lor. Unii asa zic. 

 

Taramurile fantastice

Spotul si comentariul - cam asa s-a petrecut prima jumatate de ora a panelului, in care speakerii au glumit si au dat note publicitatii romanesti. Sa ne lafaim in cele care au starnit cele mai simpatice dezbateri.

Cele 4 minute si ceva de reclama la tamplaria VEKA au avut efecte diferite asupra celor prezenti in sala. Pe unii dintre noi ne-a facut sa ne gandim la viitor si la unde vom fi peste 50 de ani. In mod ideal, si-a spus subsemnatul, nu ne vom uita la reclame de 4 minute si ceva.

Domnul Raul Gheba a sesizat momentul mai insolit al serii si a decis sa ia taurul de coarne: "oamenii de pe scena nu spun nimic, pentru ca stiu ca eu am facut reclama asta". Nu tocmai genul de persoana care sa se poarte cu manusi, Silviu a punctat frust: "Prost alesi oamenii in spotul asta". "Noi l-am cerut pe Gherman, dar nu au vrut cei de acolo", l-a asigurat Raul. S-a trecut prin istoria mockumentary-ului, s-a mai baut un pic de vinut, iar concluzia a tras-o Carmen Tiderle: "reclama nu e funny".

Cu spoturile Bramac, punctul de plecare al discutiei l-a dat tot moderatorul nostru atent selectionat dintr-o lista de 43 de candidati. El spune tainic si perfectionist: "mda, se putea mai bine". Ruxandra Predescu are o abordare ceva mai constructiva: "Pentru cine sunt reclamele astea, de fapt? Pentru muncitori sau pentru oamenii care isi fac casa? Ca nu e clar deloc care e targetul"

Meciul dintre FC Cutaden Bebe si Avantul Marea Eruptie a inceput cu o intarziere de cateva minute, intrucat arbitrul, Silviu Gherman, facea pipi. Partida s-a reluat destul de repede, prilej pentru Anca Maco sa faca o constatare de microbist: si Buca, si Fessi (sic) stateau cam mult in atac, iar faza de aparare era ignoarata. In echipa celor de la Eruptia, Bubescu, Eczema si Iritao dadeau ce aveau mai bun pe teren, iar lumea era, in general, impresionata de gingasia lor. 

Dupa metafora salariilor ING, a urmat momentul in care s-a ras cel mai mult. Reclamele la videochat, adica industria aceea infloritoare, care angajeaza la greu. "Formatul asta cu testimonials, specific companiilor mari, cu bugete pe masura, chiar daca pare foarte fals aici, este tare", a spus Valentin Suciu. Raul il completeaza: "Fetele astea isi asuma ce fac. Pana la urma, asa combati stigmatul". Moderatorul, care inca nu descoperise ca se poate bea si apa pe scena unui festival, i-a dat replica congenerului sau comediant: "Ce stigmat, fraaate?"

La sugestia lui Bogdan Costin, un microfon a ajuns si la colega mea Miruna, care a clarificat un pic felul in care a fost facuta selectia spoturilor. Tensiunea deja putea fi taiata cu cutitul (altul decat ala cu care Carmen Tiderle voia sa-l taie pe Gherman).

 

Ce este omul? Dar viata?

Partea a doua a serii a fost rezervata filozofiei si intrebarilor grele. Moderatorul panelului (patrafir in rezerva Gherman S.) ne-a facut pe toti cei care lucram, intr-o forma sau alta in aceasta industrie, sa ne punem cateva intrebari:

- Ce facem bine, ce facem rau?
- Incotro se indreapta adversingul romanesc?
- De ce cacat tipa Silviu Gherman la noi?

Greu de spus cum a luat-o discutia in directia in care a luat-o, dar niste "pointuri" bune despre zona de confort (Suciu) si hai sa nu ne mai luam atat de in serios (Costin) tot au fost facute. Iar asta este bine, nu mai datz cu angry react!

Vestea cu adevarat buna este ca, la tigara de dupa, toata lumea s-a intretinut cu toata lumea, partenerii de la Ursus si Absolut au avut grija de noi, iar expresia "Ca-n priza" s-a conchis ca suna ca naiba.

Daca macar o parte dintre noi reusim sa tragem niste invataminte dupa prima seara a Premiilor FIBRA, atunci e bine. Party-ul de a doua zi va fi prilej bun pentru a le discuta. 

 

[UPDATE] Lasam aici si lista spoturilor din proiectie, trimisa in prealabil si speakerilor, pe care nu am apucat s-o parcurgem la eveniment. Cum povesteam la fata locului, e un amestec de spoturi WTF, spoturi misto si spoturi aflate la granita fina dintre cele doua.

 

Premiile FIBRA reprezinta un demers local necesar pentru a seta nivelul profesionalismului din marcomul autohton si, totodata, pentru a-i sustine dezvoltarea. Prin intermediul Premiilor FIBRA recunoastem, incurajam si premiem valoarea creativitatii locale si readucem entuziasmul si curajul la masa dezbaterilor creative. 
Festivalul este organizat de IQads, platforma media 
dedicata industriilor creative din Romania.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


MullenLowe

De 29 de ani in Romania, MullenLowe este o agentie de creatie, marketing si brand strategy, care isi propune sa isi pastreze mentalitatea de creativitate antreprenoriala si spiritul dinamic. Agentia se pozitioneaza... vezi detalii »

Dosare editoriale

Festivaluri

Sectiune



Branded


Related