Ce ne facem, puilor?!

Inceputul de an vine intotdeauna cu un cadou specific: o doza concentrata si gratuita de spoturi cu RCA. Ca sa nu mai zica nimeni ca n-a primit nimic de sarbatori. Ai, n-ai masina doza sigur o primesti si e atat de puternica incat orice nene cu sapa in mana de la campie si orice ciobanas "indubitabil" de la munte iti poate spune cine ce premii ofera, cu ce e reclama asiguratorului X sau Y. Nu ca ar fi diferente esentiale... dar intoxicatia e absoluta.

Nu stiu daca ar trebui sa apreciem aceste reclame ca "bune" sau "proaste". Dar stiu ca aproape toate sunt la fel. De ceva ani buni. O reclama la RCA este ca o calatorie in timp. Te duc imediat la inceputul anilor '90, cand spoturile TV erau ca niste printuri prezentate succesiv si cu voice-over.
Dar cui se adreseaza spoturile astea? Proprietarilor de autoturisme si alte vehicule!? Pai ce proprietar (sau chiar sofer daca tot suntem aici) e sensibil la "e mica, dar e cea mai buna"? (Si asta ca sa n-o amintim pe cea cu "e mica, dar e-a noastra", ca intram si peste altele...). In plus, ce proprietar/sofer aspira din tot sufletul lui la premiul numit Dacia Solenza?! Adica: ori idealul asiguratorului este sa atraga proprietarii de ciurucuri care viseaza la Solenza, ori e convins ca cei cu masini de peste 10.000 de euro au o slabiciune devastatoare pentru constructorul autohton. Pentru cei care nu se regasesc printre aecste doua grupe mari s-au inventat premiile in bani si cadouri. Sa ravneasca si ei la ceva. Evident, exista premii speciale si pentru doamne: daca esti cuminte si alegi pe cine trebuie primesti un set de cosmetice. Moca! Va vine sa credeti sau nu, tot cu rujul si sapunul faci treaba!

Si apoi: care e, de fapt, mesajul?! Ca RCA te scapa de cosmaruri cu femei horror?! Sau ca o data pe an joci la RCA ca la loto?! Sau ca RCA e mai bun la X decat la Y, chiar daca e absolut acelasi RCA reglementat prin lege?! Ca de fapt nici nu mai pricep: reclamele astea sunt la RCA sau asiguratori?!

Fenomenul asta de intoxicare imi da impresia ca undeva la sfarsitul anului asiguratorii intra in panica si peste noapte vin cu cate o isprava din acelea!... cu tot cu achizitia spatiului publicitar! In disperare de cauza, pe modelul produselor de curatenie, se poate contracta un "artist" care sa indice gratios cu pulanul (sau orice alt instrument cu "minte" proprie) catre asiguratorul (ne)inspirat. Exista totusi cate unul care face exceptie si se incapataneaza sa faca treaba buna. Un astfel de asigurator, care acorda aceeasi importanta spotului cu specific RCA-ist ca si celorlalte spoturi proprii, e privit putin crucis. Dar asta probabil si din cauza ca suma totala de plata la el e cu 500.000 de lei mai mare decat la orice alt asigurator... Sau poate ca asta e taxa pentru masaj, care... e inclusi?!

Si daca tot mai vorbim inca de "imagine" cand ne referim la reclama, fenomenul RCA mai prezinta o curiozitate: unele puncte de incheiere a acestor asigurari. Sa va lamuresc: ati observat desigur acele caroserii sau cel mult masini-coliba cu afise fotocopiate A4, lipite peste tot de la parbriz la teava de esapament, care zic "AICI RCA nu-stiu de care". Acum intrebarea: ce are Maria cu Primaria??? Cine isi face RCA la o bere in frig si ceata (!) pe un orecare bulevard din Bucuresti?! Eu cred ca e o conspiratie...

Spoturile RCA au un "talent" iesit din comun: sunt atat de... la fel incat daca ai vazut unul le-ai vazut pe toate. De fapt, dupa cateva zile de difuzare incepi sa crezi ca "organele abilitate" au lansat un tipar obligatoriu pentru spoturile astea. Daca, in plus iti amintesti de spoturile din anii trecuti, atunci vei crede ca acea "conspiratie" exista de multa vreme. Si te gandesti ca probabil au limitat si vocabularul permis la cateva cuvinte din aceeasi sfera semantica si vreo doua verbe. Pai, in afara de "asigurare", "castig", "fa-ti" si "cea mai buna" numai ceva monosilabice mai au dreptul sa apara. Iar din aceleasi cuvinte normal ca nu poti sa formezi decat un numar finit de sloganuri. Care, la randul lor, au fost probabil mentionate exhaustiv pe o lista si sunt eventual trase la sorti anual. Altfel nu cred sa se explice lipsa de imaginatie...

Banuiesc ca e tare usor sa faci o astfel de reclama. E ca la Lego: iei piesele, le aranjezi si re-aranjezi si... cum o dai tot o masina... pardon! reclama iese. Dar poporul ce vina are?! De ce trebuie sa primeasca mereu doza asta?! Tot mecanismul incepe sa semene profund cu un spalator de creiere. Inca putin si incep sa spun si in somn: RCA... RCA... RCA...

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Sectiune



Branded


Related