A fost odata ca niciodata o tara care voia sa se faca bine

A fost odata ca niciodata o tara care voia sa se faca bine

Bineinteles ca ne-am facut si noi testul anticoruptie, ca sa ne dam mari ca avem masterate si doctorate in ceva. Negresit, am pus rezultatul pe internet, adica intr-un articol regulamentar despre Once Upon a Time In Romania, platforma celor de la Initiativa Romania dedicata coruptiei.  

Insa un proiect atat de ambitios, in care insasi Laura Codruta Kovesi s-a implicat printr-un interviu, merita mai mult decat un material cu titlu de stire. Asa ca am stat un pic de vorba cu managerul sau de proiect, Diana Maria Voicu. Un pic mai mult, asa cum veti vedea imediat. Site-ul este destul de stufos, dar pe masura de interesant. Nici macar nu trebuie sa fii tefelist (sic) ca sa iti placa. 

Sper sa prinda tonul informal, personajele cartoons si look-ul de tip Sin City – pentru ca ne adresam mai ales segmentului de varsta 16-25, cu tinta secundara 25-40

La un astfel de proiect, cel mai greu este sa gasesti sponsori. Ceea ce este un pic ciudat, spune Diana, pentru ca te-ai astepta ca eforturile anticoruptie sa-si gaseasca mai multi fani (cu bani) prin societate. Ca fapt divers, echipa (de voluntari) a Initiativei a venit cu vreo 90 de idei pentru denumirea proiectului. Pana la urma, au mers pe "Once upon...", un nume de film, iar restul denumirilor paginilor din site au urmat aceeasi reteta de naming. 

Proiectul premiaza si scurt-metraje facute despre coruptie, deci, daca te stii creativ(a) si cinefil(a), incearca-ti mana si aici, ca se lasa cu premii in bani.

Ne dorim ca oamenii sa faca filme de impact si sa se gandeasca la vecinii, prietenii si chiar fratii mai mici cand fac aceste filme

 

Dupa Colectiv

Pe noi, la Initiativa Romania, ne preocupa implicarea civica a oamenilor, integritatea, calitatea clasei politice, iar proiectele noastre sunt legate de aceste obiective. Anul trecut inainte de alegeri, de exemplu, am lansat cel mai cuprinzator instrument de votare informata, unde am pus tot ce trebuie sa stie un cetatean care voteaza, inclusiv istoria partidelor, programele lor, profilele a 750 de candidati.

Stii, Initiativa Romania s-a nascut ca miscare civica imediat dupa Colectiv si acela a fost un moment in care ne-a fost clar ca depinde de fiecare dintre noi. Ca sa poti avea cetateni activi si implicati civic, trebuie sa produci constientizare in proportii mult mai mari decat pana acum si apoi sa deschizi cai simple catre actiune.

La fel functioneaza si proiectul Once Upon a Time in Romania, unde tinta noastra principala este coruptia.  Ne-am gandit ca daca mult mai multi romani ar intelege care este impactul zilnic, concret, dureros in viata lor proprie al coruptiei de la toate nivelurile, atunci unii dintre ei ar putea identifica punctele in care sa isi aduca propria contributie la a reduce coruptia si chiar ar trece la actiune. Deci constientizare-identificare-actiune. Ne-am propus sa ajungem la 500.000 de romani cu acest site.

Concret, cum face proiectul nostru acest lucru? Site-ul e gandit ca un instrument educativ. Gasesti in el harta coruptilor in Romania (primari, parlamentari si presedinti de consilii judetene care au probleme de integritate), indicele coruptiei raportat la PIB si indicii de libertate si democratie, gasesti interviuri cu persoane cu merite in lupta anticoruptie.

Laura Codruta Kovesi ne-a dat un interviu de 70 de minute.

 

Dar la fel de important este ca site-ul contine un kit anticoruptie: cum ma implic, cum pot sesiza un caz de coruptie, spaga, abuz in serviciu etc. Aici l-am invitat pe judecatorul Cristi Danilet sa alcatuiasca sectiunea "De ce TU". 

Ca sa ajungem la cat mai multi oameni si sa fim convingatori, am lansat concursul de scurtmetraje. Ce mod mai bun decat un film scurt, bine facut, de a arata oamenilor efectele coruptiei, formele ei, de ai convinge sa ia personal coruptia? Vom premia filmele dar, mai important decat atat, pe cele mai bune dintre ele vrem sa le facem virale.

 

Echipa

Eu am coordonat dar, ca in toate proiectele Initiativa Romania, munca se distribuie si ideile vin din multe minti. Chiar daca oamenii IR sunt 100% voluntari, actionam ca o echipa profesionista, cu specialist in comunicare, web design, SEO, UX, cu oameni de research, cu experti unde e nevoie si asa mai departe.

 

Resurse

Proiectul este o cofinantare – partenerii nostri, Fundatia Friedrich Naumann pentru Libertate, si-au asumat costurile monetare, noi am pus aproape in parti egale munca. Costurile proiectului depasesc, cu tot cu premiile acordate la concurs, 30.000 euro.

Includ aici bugetul de promovare, costurile de design pentru personajele pe care le-am creat, logo si vizualuri, toate orele investite in proiect de echipa noastra, organizarea Galei de premiere de pe 14 decembrie, la care vom astepta 500 de participanti.

Knowhow-ul din spatele proiectului este tot al echipei Initiativa Romania, cu exceptia paginii De ce TU, semnata de Cristi Danilet caruia ii multumim si cu aceasta ocazie.

Toate proiectele noastre anterioare au fost 100% finantate de noi, membrii Initiativa Romania prin aportul in munca si mici donatii personale in bani. La proiectul AP16 (alegeri parlamentare, vezi mai sus) am facut si putin crowdfunding si am strans aproape 1000 de euro pe care i-am investit atunci in promovarea pe Facebook a site-ului, lansat cu 2 saptamani inainte de alegeri.

De data aceasta, la Once Upon a Time in Romania, am beneficiat de finantare in primul rand de la partenerii nostri, Fundatia Friedrich Naumann pentru Libertate. Dar s-au alaturat ca parteneri si co-sponsori Ambasada Canadei, care ne-a ajutat sa-l platim pe creativul care a desenat personajele de pe site, Ambasada Frantei si Borsec, care s-au alaturat sa sponsorizeze premii ale concursului pentru a-l face cat mai atractiv

 

Un site stufos si entertaining

Imi place ca spui asta. Stufos, da, pentru ca luam in serios educatia anticoruptie. Apropo, sper ca cititorii vostri sa-si faca testul anticoruptie si sa obtina diploma de doctorat. Si entertaining ma bucura si sper sa prinda tonul informal, personajele cartoons si look-ul de tip Sin City – pentru ca ne adresam mai ales segmentului de varsta 16-25, cu tinta secundara 25-40.

 

Primele idei s-au conturat in primavara, dar abia la final de iunie am facut prima sedinta de proiect, la iarba verde, pentru ca noi lucram foarte informal, hipster-like, daca vrei. Si, bineinteles, lucram foarte mult remote: in timpul zilei suntem la job-urile noastre, ne intalnim doar o data pe saptamana.

In sedinte toata lumea contribuie cu idei, organizatia e matriceala, cumva. Ne plac brainstormingurile si, ca exemplu, am avut 87 de idei pentru denumirea proiectului. Am optat pentru un nume de film si ulterior toate denumirile paginilor din site sunt din filme.

Apoi ne-am alocat sarcini – asta nu e asa de greu pentru ca stim deja care sunt competentele fiecaruia dintre noi si cat timp saptamanal sau lunar poate dedica fiecare. Cele mai intense saptamani au inceput de pe 20 august incoace. In saptamana dinainte de lansare s-a lasat cu cateva nopti nedormite pentru unii dintre noi. 

 

Provocari

Ne-a fost greu sa gasim sponsori corporatisti – ciudat cum un asemenea proiect nu strange mai multi fani. Cu atat mai mult multumim partenerilor care ni s-au alaturat.

Ca de obicei e provocator sa faci un proiect de asemenea amploare care a insumat deja vreo 1300 de ore de munca si are o lista de sarcini foarte diverse de la zona digitala de web development, pana la research sau zona de comunicare directa cu partenerii, cu figurile-cheie ale anticoruptiei, cu media... si nu in ultimul rand distributie de postere, organizarea galei, strategia de promovare.

Dar avem deja ceva experienta si motivarea si mobilizarea sunt la cote foarte inalte. Imagineaza-ti ca multi oameni in acest proiect au investit intre 5 si 40 de ore pe saptamana, in conditiile in care absolut toti petrec cel putin 8 ore zilnic la munca din care isi castiga existenta.

Ca sa fie posibil asta, fiecare dintre noi suntem foarte buni cu managementul timpului, folosim instrumente online ca sa ne gestionam proiectele, comunicarea, fisierele, monitorizarea sarcinii, colectarea de idei, gestionarea de sarcini complexe si colaborative.

Proiectul ar fi fost foarte greu de realizat fara sprijinul Fundatiei Friedrich Naumann pentru Libertate. Nu totul poate fi construit fara aport monetar. De exemplu, bugetul de promovare al proiectului este de 3000 euro, dedicat in mare parte publicitatii pe Facebook, conform strategiei noastre. Daca ar fi fost sa colectam prin crowdfunding acest buget, de exemplu, ne-ar fi luat si timp si resurse pretioase de munca.

 

Concursul de scurt-metraje

Movies, asta e instrumentul principal de comunicare, vanzare, instruire, invatare in secolul 21. Ca sa educam, ne trebuie filmulete de impact care sa devina virale. Am fi putut, cu banii astia, sa comandam pur si simplu 10 filmulete. Dar participarea la concurs cu un filmulet de amator este un semn de implicare civica. Ori noi tocmai asta ne dorim.

 

Ne dorim ca oamenii sa faca filme de impact si sa se gandeasca la vecinii, prietenii si chiar fratii mai mici cand fac aceste filme: cum explici si arati simplu unui om ce cost are coruptia pentru buzunarul lui, in ce mod ii afecteaza calitatea vietii, de ce a da spaga hraneste sistemul.

De ce nu ar trebui sa intoarcem spatele unui act de coruptie sau abuz, chiar si la nivel mai mic, de ce ar trebui sa nu mai votam oameni cu probleme de integritate, deja condamnati in dosare de coruptie sau aflati in stadiu de judecata.

 

Ne-au scris deja cativa oameni cu idei bune care s-au apucat de treaba. Suntem nerabdatori. Indata ce primim filme, le vom promova pe pagina de facebook a Initiativa Romania. Dupa ce se incheie perioada de inscriere in concurs, adica incepand cu 2 decembrie, toate filmele vor fi urcate pe site si o sa ii invitam pe oameni sa voteze pentru ca avem la gala si un premiu de popularitate, premiul publicului.

Juriul e compus din reprezentanti ai partenerilor proiectului, oameni de jurnalism si de film. Dar deocamdata il tinem secret. I sa il vom anunta curand.

 

Cum veti masura succesul proiectului?

Tintim sa atingem 500.000 de vizitatori unici pana la finalul lui 2017. Dar mai avem si alti indicatori de performanta, o lista intreaga: reach pe Facebook, shares, numar de persoane care si-au facut testul de cunostinte despre coruptie, numar de filme inscrise in concurs, numar de vizionari ale web-talks cu personalitati ale luptei anticoruptie, numarul de vizializari YouTube ale filmelor primite in concurs, prezenta si reactii media, numarul de persoane sau institutii care sunt inspirate de proiectul asta si se alatura intr-un fel sau altul, cu idei, sprijin, parteneriat pentru anul viitor si asa mai departe.

 

Promovarea

Ne bazam mai ales pe promovarea pe Facebook a proiectului; am dedicat buget, efort si strategie acestui aspect. Dar stim din experienta altor proiecte care este importanta preluarii in media si de aceea avem parteneriate media puternice cu Vice si cu voi, precum si un responsabil al comunicarii cu presa, Roxana Dascalu.

Asa am ajuns si la televiziuni si la posturi de radio – si nu ma refer aici la publicitatea negativa pe care Antena 3 ne-o face obsesiv in ultimele 2 saptamani :) Facebook ramane principalul referral pe site.

Mircea Badea, Mihai Gadea si Alessandra Stoicescu au apelat la multa arta dramatica si interpretativa in doua emisiuni diferite pentru a comenta proiectul, site-ul si interviul cu Laura Codruta Kovesi, realizat impreuna cu jurnalistii Vice, interviu care a facut multe valuri.

 

Nu cred ca are sens sa mai spun ca suntem urmariti mai ales pe Facebook si de oameni – unii doar troli – care ne spun ca suntem sorosisti, dusmani ai poporului si ne trimit regulat la munca. Ii asiguram pe aceasta cale ca munca e prietenul nostru numarul unu.

Dar cel mai adesea am primit felicitari si incurajari din toata partile. Mesajele pe Facebook sunt uneori si de multumire, mai ales de la cei care ne urmaresc de mai multa vreme si stiu cat suntem de activi civic.

 

Bine de stiut

Am spus deja ca echipa noastra este facuta din 100% voluntari. Asa lucram de doi ani de cand ne-am infiintat. Si nu suntem singurii – dupa iarna asta s-au mai creat miscari civice si cunosc oameni care numai in 2017 au investit in actiunile lor peste 1000-1500 de ore (proteste, intalniri, comunicare, reactii institutionale) fara sa isi paraseasca locurile de munca.

Va dati seama de cata motivare dau dovada, cata energie putem mobiliza? Si cu cei mai multi dintre ei Initiativa Romania este intr-o relatie de colaborare – in mai 2017 am lansat o retea civica numita Contract Romania care sa reuneasca aceste energii, grupuri civice si comunitati.

 

Planuri

Anul viitor vom continua proiectul Once Upon a Time in Romania si ii vom adauga elemente. Cele mai bune filme vor sta la baza unor instrumente educationale noi...avem niste idei aici. Ca miscare civica vom continua sa avem proiecte in zona de transparenta, buna guvernare, integritate si anticoruptie dar sis a fim extrem de activi in a construi reteaua civica grassroots Contract Romania. Urmatoarea lansare va veni la inceputul lui 2018, tot cu un instrument digital.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related