Telefonul public care generează poeme după ce ai introdus cardul bancar, piramida care levitează cu puterea minții privitorului, incursiuni audio intr-un viitor foarte, foarte îndepărtat și design speculativ care evidențiază discriminarea sau abuzul de putere - acestea sunt câteva dintre proiectele pe care Liminal, primul festival de artă, știință și tehnologie din România le aduce în fața publicului săptămâna aceasta.
Festivalul Liminal debutează marți, 31 octombrie, la ora 18, cu vernisajul expoziției “The Good Life”, în aula Palatului Cantacuzino. Un spațiu rar accesibil publicului larg, cu o arhitectură somptuoasă de început de secol XX, aula găzduiește o expoziție fără precedent în România. “The Good Life” reunește proiecte bazate pe cercetare ale unor artiști contemporani transdiciplinari din România, Marea Britanie și Canada și își propune să deschidă un dialog cu privire la ce înseamnă o viață bună în contextul integrării noilor tehnologii.
Cum ne schimbă tehnologia viața?
“Jucăușe, autoironice, escapiste și critice, lucrările prezente în expoziția The Good Life investighează relația complicată pe care o avem cu tehnologia - raporturile de putere dintre oameni și mașini, atașamentul pe care îl dezvoltăm față de anumite tehnologii și felul în care ar trebui să ne raportăm la acestea pentru a ne construi o viață mai bună”, spune Cătălina Bolozan, curatoarea festivalului Liminal.
În cadrul expoziției The Good Life pot fi descoperite instalații precum cea creată de laboratul de artă și tehnologie Modulab special pentru arhitectura aulei din Palatului Cantacuzino. Lumina este folosită pentru a indica și a ascunde în același timp, într-un mod interactiv, detalii semnificative ale arhitecturii sălii de expoziție.
Lucrarea “Automated Poetry Machine” a artistului scoțian Alan Brown reprezintă un “automaton”: un hibrid între un telefon public și un bancomat. Mașina folosește datele cardului bancar pentru a genera poeme asemănătoare celor dadaiste și este un exemplu de “device-art”, o formă de arta în care tehnologia, arta și designul converg.
“Disobedient Electronics: Protest” de Garnet Hertz (artist, profesor universitar și fondator al centrului de cercetare The Studio for Critical Making al Universității de Arte și Design Emily Carr din Vancouver) este un proiect editorial ce reunește lucrări speculative de design cu un conținut critic ce își dorește să evidențieze nedreptatea, abuzul de putere și discriminarea.
Prima conversație Liminal
Liminal Talks este al doilea eveniment al festivalului care va reuni o selecție internațională de artiști, teoreticieni și practicieni din diverse discipline și nișe tehnologice și va avea loc joi, 2 noiembrie, la Point, de la ora 19. Conversația va fi moderată de Ioana Calen și Cătălina Bolozan, alături de invitații serii: Ștefan Tiron (The Space Agency for Nocturnal Journeys to the Origins of the Universe), Maria Guță (World VR Forum), Constantin Vică (Centrul de Cercetare în Etică Aplicată), Abby Rose (Tech for Good Global) și Rachel Uwa (School of Machines, Making and Make Believe).
“Liminal este un festival unic atât prin formatul evenimentelor, cât și prin conținutul pe care îl propunem publicului: conturarea unor contexte în care teoria se îmbină cu ficțiunea pentru a genera o experiență culturală autentică, ce face trimitere la impactul tehnologiei asupra conștiinței”, spune Ioana Calen, fondatoarea festivalului Liminal și co-fondator Modulab.
În cadrul aceluiași eveniment, participanții vor putea să-și testeze „puterea minții” cu ajutorul unei instalații interactive unicat. Utilizatorilor li se montează o cască neuronală (electro-encefalograf) ce le captează activitatea cerebrală astfel încât aceștia vor putea controla un obiect fizic ce levitează, la propriu. Cel care are puterea de concentrare cea mai mare va reuși să împingă obiectul în jumătatea de „teren” a adversarului. Aceasta este una dintre aplicațiile pe care Modulab le-a realizat cu casca neuronală pentru a scoate în evidență aspectele ascunse ale felului în care creierul uman operează în diferite situații.
Mindcraft Stories, un proiect editorial unicat
Joi are loc și lansarea publicației “Mindcraft Stories - The Good Life Issue” powered by BRD, un preambul tipărit al unei platforme de artă și tehnologie ce urmează să se lanseze mai târziu în acest an. “Publicația care acompaniază festivalul Liminal este o interpretare liberă după o revistă contemporană de lifestyle. Între pliurile textelor apar însă idei și referințe ciudate, trimiteri subversive și comentarii neliniștitoare. Ce faci atunci când ghidul tău îți pune la îndoială alegerile existențiale?”, spune coordonatoarea proiectului Cristina Bogdan, unul dintre cele mai importante nume din critica de artă contemporană și coordonatoarea unuia dintre cele mai eclectice și active spații de artă contemporană din București, ODD.
“Cu ajutorul platformei MINDCRAFT, ne dorim să oferim tuturor acces la tehnologie și să îi ajutăm pe cei care sunt pasionați de acest domeniu să îl descopere – fie în mod direct, fie prin proiectele pe care le susținem, cum este și Liminal. Ne propunem să începem un dialog între creatorii de tehnologie și publicul larg, cât și să arătăm că aceste creații aparent din viitor sunt aici, acum, și ne vor modela existența tuturor,” declară Irina Ștefaniu, brand communication manager BRD – Groupe Société Générale.
Liminal se încheie cu Hackatonul de teraformare care va avea loc la Modulab, pe 3-5 noiembrie. De-a lungul weekendului, concurenții înscriși deja vor forma echipe și vor dezvolta hack-uri de teraformare cu scopul colonizării altor planete din sistemul solar. Cele mai bune proiecte vor putea fi văzute într-o expoziție viitoare. Premiul cel mare este în valoare de 1000 de euro și va fi acordat după ce juriul Modulab testează toate proiectele.
Adrese:
Expoziție “The Good Life” - Palatul Cantacuzino, Calea Victoriei 141
Sesiune de discuții “Liminal Talks” - Point Art Hub, Strada General Eremia Grigorescu 10
Hackathon teraformare - Modulab, str. Viitorului 153
Organizator: Modulab
Concept curatorial și coordonare proiect: Ioana Calen, Cătălina Bolozan
Curator expoziție: Cătălina Bolozan
Design expoziție: Tudor Vlăsceanu
Instalații interactive: Modulab
Editor Catalog: Cristina Bogdan
Layout catalog: Otilia Mihalcea
Graphic design: Radu Manelici
Comunicare, PR și activare: Sînziana Boaru
Parteneri: Muzeul George Enescu, Point Art Hub, Fix Botanical Bar
Parteneri media: Radio Guerrilla, Bucharest City App, IqAds, Scena 9, Zeppelin, Ziarul Metropolis, Vice, Noizz, The Institute, Art7
Powered by Mindcraft BRD -Groupe Société Générale
Proiect cultural finanțat în cadrul programului cultural București Oraș participativ - ARCUB și Primăria Municipiului București
Proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național - AFCN
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării