Din octombrie, GMP Advertising are doi directori de creație. Olivia Bașag și Matei Curtașu sunt parteneri creativi egali, Co-Executive Creative Directors pe toate conturile agenției, care includ Rompetrol, Timișoreana, Ciucaș, Itsy Bitsy, Macromex (Edenia), City Grill, Patria Bank, Coca-Cola sau Cris-Tim.
Olivia și-a început primii 10 ani de publicitate printr-un concurs câștigat în anul doi de facultate. Așa a ajuns să prindă o parte din "generația de aur" a publicității românești în McCann. De acolo, a zburat la BBDO și a pornit o relație de lungă durată cu telecomul, continuată și în GMP; a fost Group CD pe Romtelecom și a continuat să conducă echipele de creație pe contul Telekom. În schimb, Matei a fugit la Copenhaga imediat după liceu. De acolo, aproape că a făcut ocolul lumii în agenții: Saatchi & Saatchi Moscova, Hi-Res! și BBDO New York, HeimatTBWA Berlin, Havas NY și o perioadă de freelancing încheiată la venirea în România.
Cum spun ei înșiși, unul aduce experiența în inovație, celălalt cunoașterea profundă a consumatorului local. Cum s-a ajuns la formula de co-directorat și se întrevede la orizont pentru creația GMP, mai jos.
Matei și circuitul Havas, freelancing, Miami Ad School
Matei Curtașu: După aproape 2 ani la Havas NY, am realizat tot ce îmi propusesem – lansarea noii identități a agenției, refresh-ul imaginii Dos Equis, programul N8TIVE pentru nouă generație de hybrid creatives, proiecte R&D mulți-disciplinare, #CanalNotes și dezvoltarea culturii la SXSW și Cannes – aveam nevoie de o provocare nouă.
Poziția de Freelance CD mi-a dat o libertate pe proiecte globale – am avut ocazia să lucrez cu R/GA Berlin & Londra, HeimatTBWA, SapientRazorfish, Saatchi Londra, CreativeCosmos15 pe lansarea "Are We Running Today"pentru Nike Germany, plus alte lucruri mișto pe Netflix, Mercedes-Benz, Volkswagen, Opel, Amazon, Deutsche Bank.
Miami Ad School mi-a dat oportunitatea să fiu profesor în New York și Berlin și a fost o experiență frumoasă să dau ceva înapoi școlii care m-a format.
Propunerea spre GMP
Matei Curtașu: A venit după o cafea cu Mihai Gongu. Eu eram în vizită în România să-mi schimb permisul de conducere – el era pe picior de plecare chiar spre Berlin. Câteodată, lucrurile se întâmplă de la sine; și 28 e o vârstă frumoasă să aplici multe lecții de viață învățate în carieră într-un nou decor.
Nu e o revenire, ci un nou capitol – eu nemailucrând în România până acum. Aș fi putut alege la fel de bine L.A., Auckland sau să rămân în Berlin, dar România mi se pare un Wild Wild East cu multe oportunități pe cultură, tech și comunicare, neexplorate încă. În continuare, am așteptări doar de la mine – personal, vreau să duc România cât mai sus din punct de vedere creativ.
Olivia, tu ai ales publicitatea sau invers?
Olivia Bașag: Să deschidem cutia cu amintiri. În anul doi de facultate, am decis să particip la un concurs de publicitate, împreună cu niște prietene cu care până atunci doar analizam spoturi în sufragerie. Eram cinci fete, toate fete de tați, așadar ne-am intitulat firesc: Father. Asta și pentru că Mother și Sister erau luate.
Am plecat acasă cu medalia de aur și cu trei oferte de job. Am ales fără să stau pe gânduri McCann. Ce bine am ales :) Am intrat în publicitate cu dreptul și de atunci drumul a fost doar în sus. Cu multă muncă, dar și cu mult suflet, mă bucur zi de zi că lucrez în publicitate.
Primii 10 ani de publicitate
Olivia Bașag: Sunt ca un burete. Învăț zi de zi de la colegi, de la competitori, de la clienți, de la viață. Dar recunosc că în primele două săptămâni la McCann n-am înțeles ce mi se întâmplă. Seara plecam întrebându-mă: "ce caut eu aici!?". Însă am avut norocul să fiu înconjurată de "generația de aur".
Pasiunea pentru publicitate era molipsitoare atunci când îți începeai ziua la o cafea cu Ținc, Tripșa, Milu, Crăița, Titus și Pilaf. Le datorez enorm lui Tzugu și Boțan. Am realizat tot ce am învățat de la ei de abia după ce am plecat. Nici nu cred că am apucat să le mulțumesc vreodată. Așa că o fac acum: mulțumesc :)
De un revelion m-a convins Ema Prisca că e tare în Graffiti BBDO. Atunci a început povestea mea de dragoste cu telecomul, dar am și învățat ce înseamnă coordonarea și managementul unui cont complex, responsabilitățile aferente unei echipe, presiunea obiectivelor, atât de business, cât și de produs creativ. Eram hub regional pe contul Whiskas și acopeream 17 piețe.
Am avut două oferte extrem de interesante de job de afară, dar nu am vrut să fac pasul. Cred că se pot face lucruri frumoase și aici. Dovada că Matei s-a întors în țară. Dovadă că eu și mulți alții ca mine suntem aici și ne luptăm să facem performanță pe această piață, să dovedim international valoarea creativității românești.
Cum ai decis să vii la GMP?
Olivia Bașag: Simplu. M-a convins Felix. A fost nevoie de două întâlniri la o dulceață de nuci să îmi vândă visul GMP. Aici mi-am dat doctoratul pe categoria telecom. Am fost group creative director pe Romtelecom și am avut onoarea să fiu în super echipa care a lansat brandul Telekom pe piața din România. A fost cel mai spectaculos, energizant, dar și solicitant proiect pe care am lucrat vreodată.
Desigur, am lăsat o părticică din mine pe absolut toate proiectele pe care am lucrat, fie că vorbim de Timișoreana, FRF, Cris-Tim sau alt client.
Sunt Creative Director de trei ani si am făcut echipă excelentă cu Mihai Gongu. Inițial am condus echipele de pe contul Telekom, iar după plecarea contului din GMP am preluat alți clienți. Ce mă entuziasmează acum e parteneriatul cu Matei. Este un om valoros, un partener cu care am schimburi valoroase de idei și experiență. Cred că o să facem o treabă bună în această formulă.
Creative Direction în doi
Matei Curtașu: E un model nou pentru România, dar des întâlnit în afară. Amândoi reprezentăm noua generație de creativi și consumatori și consider că orice agenție în 2017 ar trebui să aibă o responsabilitate de gender equality pe poziții de creative management. Mai mult, un duo creativ are un control mai obiectiv asupra standardului aferent proiectelor. Și eu și Olivia purtăm banderola de căpitan pe toate conturile.
Olivia Bașag: Acest co-directorat a fost o decizie strategică pe care am luat-o împreună cu Felix și Cristiana pentru ca echipa este specifica industriei noastre. Unde sunt doi e dialog și se nasc idei. Celălalt poate veni cu o perspectivă la care tu nu te-ai gândit. Sau îți poate face ideea mai frumoasă pentru că tu ești prea prins în ea.
Suntem parteneri egali. În relația asta punem la bătaie multă ambiție, experiențe complementare și, cel mai impotant, aceleași obiective. Suntem amândoi millenials și asta ne face și mai curioși, și mai curajoși.
Vom lucra pe aceleași conturi, astfel toți clienții vor beneficia de know how-ul și experiența amândurora. Matei pune la bătaie forme noi de comunicare neexplorate în România, iar eu vin cu o fină cunoaștere a consumatorului și a industriei locale.
Chimia dintre voi
Olivia Bașag: Chimia e sau nu. Nu apare miraculos pe parcurs. Iar între mine și Matei a fost cu artificii de la prima întâlnire. Chiar dacă s-a alăturat echipei GMP de puțin timp, pare că ne știm dintotdeauna. Totul curge firesc pentru că avem o viziune comună.
Matei Curtașu: Întâi de toate e nevoie de respect și viziune comună. Restul se încheagă în timp.
Ce schimbari plănuiți să aduceti? Echipe ori procese de lucru
Olivia Bașag: Dintotdeauna mi-a plăcut să vorbesc despre rezultate, despre realizări, despre lucruri concrete. Sunt sigura ca le veti remarca si vom avea ocazia sa vorbim despre ele.
Matei Curtașu: Suntem împreună o echipă în continuă evoluție, lucrând pe toți clienții agenției. Iar unele lucruri stau mai bine învăluite în mister.
Ce provocări anticipați?
Matei Curtașu: Îmi plac briefurile cu care nimeni nu știe ce să facă.
Obiective pentru primul an, de pildă? Sau alt timeframe
Olivia Bașag: Obiectivele agenției sunt aceleași: suntem și rămânem cea mai creativă agenție independentă din România.
Matei Curtașu: Grand Prixuri fără număr.