Am vorbit in ultimele saptamani de vedeta in ascensiune (cel putin in Romania) a retelelor sociale. Ce se intampla pe Instagram, sunt cu adevarat toti oamenii fericiti si frumosi acolo? Am aflat ca si fericirea se masoara uneori in cifre, la fel ca frumusetea, dar dincolo de ele, oamenii se simt liberi. Asa ca saptamana asta ne-am intors privirea spre Twitter.
Acum vreo 4 ani, cand inca mai intram pe aceasta retea, oamenii spuneau ca - din motive nedescoperite de cercetatori - Twitterul din Romania e pe moarte. Am vrut sa vedem in ce stare se mai afla, daca il trateaza cineva si, mai ales, care sunt ultimii mohicani care rezista inca pe baricadele celor 140 de caractere.
Dragos Novac e pe Twitter de 11 ani. A scris pana acum 21.000 de tweet-uri si e urmarit de 14.200 de oameni. Spune ca Twitterul nu a contat prea mult niciodata in peisajul din .ro:
E un mic cerc vicios, nefiind bani, nu sunt motive reale de a impinge un mediu sa ajunga in mainstream, iar mainstreamul se duce de la formatorii de opinie care au nevoie de un model economic pentru promovare, adica bugete de media.
A renuntat aproape complet la Facebook, de cativa ani, si foloseste Twitterul drept principala sursa de informare. A observat, insa, ca si aici oamenii incep sa il transforme intr-o unealta de personal branding. Despre cercuri, retele, conversatii, dar si bugete media, oameni si autonomie, povesteste Dragos in randurile de mai jos:
Inceputul
Parca prin 2006, tin minte ca la vremea respectiva era un proiect abia la inceput, facut ca pet project de Ev Williams si Biz Stones.
Era folosit doar de cateva persoane in anumite cercuri pe care le urmaream si era un tool mai degraba la moda, fara utilitate - am rezistat cam un an parca pana sa imi fac cont, ii boicotam in secret, mai ales ca pe Ev il stiam personal.
Atmosfera de atunci
Pai atmosfera era cool, ca si cu orice tool care e la inceput, si nefolosit de mainstream people. Eu il foloseama ca tool de comunicat cu altii, un fel de complement pentru blog, care la vremea respectiva tocmai intra in mainstream. Treptat a devenit sursa de informare, azi fiind principala pentru mine.
Cum a evoluat peisajul Twitterului romanesc
Nu cred ca Twitterul a contat vreodata in peisajul .ro, desi incercari au fost, tin minte ca parca in 2007 am facut cu Zainescu un rotweetmeet sponsorizat de Microsoft si a adunat cateva zeci de oameni. La Roblogfest am facut o categorie speciala intr-un an, insa a esuat lamentabil din motive de lipsa de oameni/campanii.
Iar asta s-a intamplat, cred, pentru ca, pe de o parte, intr-un context global Romania nu e un mediu propice de adoptie a lucrurilor noi devreme ci tarziu, dupa ce explodeaza in strainatate, si, pe de alta parte, media si advertising nu au reusit sa convinga clientii ca Twitter e un mediu care sa merite cheltuit banii.
E un mic cerc vicios, nefiind bani, nu sunt motive reale de a impinge un mediu sa ajunga in mainstream, iar mainstreamul se duce de la formatorii de opinie care au nevoie de un model economic pentru promovare, adica bugete de media.
In perioada aia cea mai populara retea sociala in Romania era Hi5, insa treptat Facebook a castigat teren si a devenit mai popular, pentru ca poate a fost mai vizual si mai agresiv. Si la retele sociale e un zero sum game, iar Facebook l-a castigat de departe in Romania.
Pe cine urmaresti
Cred ca urmaresc vreo cateva sute de oameni. In principiu, ca si la bloguri sau alte surse de informare, nu urmaresc branduri ci urmaresc oameni interesanti, de la care aflu lucruri noi, in functie de ce ma intereseaza si pe mine
Relatiile. Conversatiile
Cred ca sunt la fel, dinamica e aceeasi si azi standardele sunt cumva aceleasi pentru orice retea sociala. Nu e ceva ce diferentiaza in mod major produsul Twitter comparat cu Facebook, sa spunem, poate cu exceptia managementului Facebook care este, dupa parerea mea, unul din cele mai nocive si anti users din ce exista azi la nivel de retele sociale.
De ce e important Twitterul
Twitter este una din principalele mea sursa de informare. Sunt convins ca nu are ceva unic, daca stai sa cauti probabil ca gasesti pe internet sau pe alte medii sociale cercuri similare de oameni din care sa inveti sau sa afli chestii.
E poate mai greu sau iti mananca mult timp constructia acestor cercuri dar odata ce le ai deja facute e mai greu sa migrezi in alta retea. Eu de exemplu am facut exercitiul asta si am renuntat la Facebook aproape complet de cativa ani, iar golul ala l-am completat cu diverse alte surse si canale.
Insa, din cate observ, pentru multi oameni s-a transformat intr-un tool de personal branding, ceea ce cumva afecteaza autenticitatea si calitatea interactiunii. Insa presupun ca e la fel si cu Facebook sau alte tooluri de social media. Eu il folosesc strict pentru informare, nu ma intereseaza sa ma promovez pe mine.
E Twitterul pe moarte?
Pai nu as zice ca e pe moarte, poate cel mult nu e vizibil si e folosit doar de anumiti oameni. Este un tool foarte putin folosit, poate, nu stiu cifre, insa atata timp cat nu exista o masa critica capabila sa ii gaseasca utilitate probabil ca va ramane un tool de nisa.
Facebook joaca un rol mai bun in societatea romaneasca si, cum ziceam, e un zero-sum game. Nu stiu de ce i se plange soarta, cine anume mai exact face asta? Pe langa Twitter, sunt o gramada de alte tooluri care nu sunt populare in Romania.
De ce ai ramas pe Twitter. De ce pleaca oamenii
Twitter mi se pare mai destept, pentru oameni mai misto. Mai ales ca are limitarea de 140 de caractere la postari (care zilele astea a fost extinsa) - e mai greu sa spui ceva destept in 140 de caractere, nu?
Si pentru mine mai conteaza si managementul de produs, care mi se pare ca la Twitter e mai bun decat la alte retele sociale.
Twitter mi se pare mai bine gandit la nivel de produs, si mai polishat, cu un respect mult mai mare pentru user, dar lucrurile astea nu sunt diferentiatori atunci cand incerci sa atingi o masa critica de oameni, de aia poate au si o rata de crestere mai mica decat Facebook, cu care e mereu comparat.
Si in plus, nu cred ca in viata unui om obisnuit e loc de mai mult de o retea sociala, iar Facebook cred ca face o treaba buna in Romania, mi se pare ca la nivel politic reprezinta un eu colectiv care e cea mai buna opozitie pentru ce se intampla in tara in anii astia. In antiteza cu Twitter, care nu e poate la fel de util in contextul asta.
Schimbarile din retea
Pai pentru ca nu aveau o rata similara de crestere, ei au tot incercat sa copieze Facebook si imi pare bine ca nu le-a iesit. E un produs solid si complex, total diferit de acum 10 ani.
Twitterul romanesc cu bune si rele
Sincer, nu urmaresc romani pe Twitter, cu cateva exceptii notabile. Deci nu as putea avea o opinie.
Recomandari
Pai e o chestie de gust si interese - toate cele 300 de conturi pe care le urmaresc cred ca sunt importante si merita urmarite :-)