De azi, Stefan Chiritescu este noul director de strategie al Kubis Interactive. Stefan a petrecut 10 ani la Graffiti BBDO, au urmat Ogilvy, Cohn & Jansen JWT si acum construiteste, dupa cum spune el, un drum nou. In 2012, s-a lasat timp de o luna de publicitate, povesteste el intr-un interviu mai vechi de pe IQads, si i-a lipsit fiecare clipa.
Dupa multi ani de cautari, a ajuns la o concluzie importanta cu care incepe noua functie la Kubis:
"Sa justific mai putin si sa inspir mai mult".
Stefan vorbeste mai jos despre strategie si digital, trenduri si oameni, cautari si invataturi, schimbarile din publicitatea romaneasca de cand lucreaza in domeniu si fel in care s-a adaptat la ele:
O noua etapa. Ce inseamna ea
Am trecut prin niste ani de cautari si mi-am dat seama ca mereu am performat in locuri unde a trebuit sa construiesc. Vlad a deschis prima discutie spunand exact fraza asta: "as vrea sa construiesc". Restul a fost rabdarea lui si drumul meu spre un nou tip de experienta.
Planuri si idei, temeri si sperante
Sa justific mai putin si sa inspir mai mult. Mi-e teama doar de momentele in care nu pot sa aduc inspiratie:)
Schimbari in domeniul strategiei in Romania
Nu cred ca in Romania se poate vorbi de domeniul strategiei. Exista oameni care fac strategie, dar nu ne-am maturizat ca un domeniu.
Am invatat sa fac de toate, dar cel mai importnat lucru e sa inveti sa te faci util. In prezentari, in crize, in relatii cu clienti noi, in relatii incordate cu clienti vechi, in munca de zi cu zi.
Cred ca asta e criteriul cheie in strategie: UTILITATEA. Daca nu esti util, trebuie sa devii.
Cum a evoluat felul in care este privita strategia in Romania
In anul de gratie 2017, exista oameni si din agentie si de la client care confunda pozitionarea cu headlineul, mesajul cu call to action-ul si strategia cu planul de activitati.
Strategia nu e diferita fata de nivelul general al publiciatii mioritice. Sunt oameni foarte buni, foarte muncitori, foarte destepti, foarte "in viata" cat si oamenii care doar vin la job sa discute politica pe pereti.
Schimbari in publicitatea romaneasca
Criza a schimbat profund modul in care ne uitam la publicitate si la rolul ei. Din pacate, am devenit mai banali, mai irelevanti, mai fricosi, mai cuminti, mai plati. Ma uit la cateva branduri care nu fac publicitate sau fac putina publicitate si au niste performante de piata foarte bune.
Morala nu e sa taiem publicitatea, ci sa reincepem sa o privim ca pe value generator, nu ca pe un centru de cost.
Partea foarte buna este nisa antreprenorilor care au nevoie de comunicare ne poate ajuta sa ne dam un restart la modelul de business.
Digitalul
In 2010, in perioada BBDO m-am ocupat sa integrez o divizie de online in grup. Cred ca a fost cel mai tare job ever, iar intalnirea cu Kaleidoscop-ul lui Cristi si Miru m-a adus foarte aproape de online. L-am invatat cu mintea mea de atelist, i-am vazut punctele tari si cele slabe.
Am invatat insa ca e doar un mediu nu o solutie magica, ca ceea ce va face mereu diferenta este idea. O idee buna isi va gasi intotdeauna mediul de manifestare, o idee proasta nu va fi salvata de niciun mediu.
Trenduri
Cred ca trendurile sunt subiecte de discutat la conferinte sau cand vrei sa pari destept. Mi-aduc aminte ce pe val era SoundCloud. Parea un must si uite ca marea minune a distributiei de muzica are niste probleme majore cu monetizarea.
Trendurile trebuie privite ca surse de inspiratie, nu ca directii de actiune. Ar fi tare sa intelegem cu totii asta.
Cum sta publicitatea din Romania la capitolul digital
Digitalul nu mai e copil. E un adolescent. Care da la facultate. Si spera sa aleaga corect.
E drum lung pana departe, dar vestea buna e ca are un drum, atat in mixul de media dar si in comportamentul cotidian al consumatorului.
Mai avem de lucrat ( serios) la calitatea continutului video si niste argumente despre ROI.