Nu vă apucați de un podcast despre eroii necunoscuți din IT-ul românesc. ”Rețeaua” deja există

Nu vă apucați de un podcast despre eroii necunoscuți din IT-ul românesc. ”Rețeaua” deja există

Un reportofon Zoom H1 de 100 de euro, hosting de 15 dolari pe luna si entuziasmul a doi electronisti. Astea sunt resursele pentru unul dintre cele mai recente podcasturi aparute in Romania: Reteaua. Baietii sunt Vlad Bogos si Tudor Stoica. Ambii lucreaza in service management, insa au si activitati extra-curiculare demne de mentionat aici. De exemplu, Vlad a facut stand-up comedy si scrie pe Tackle.ro.  

Cum a aparut Reteaua si ce este ea, mai exact? Ne spune Tudor:

IT-ul din Romania, care a ajuns sa fie responsabil pentru 7% din PIB, sunt o gramada de oameni care au niste povesti al naibii de interesante despre cum fac ei aceasta piata sa functioneze. Si pentru ca nimeni nu pare sa vrea sa spuna aceste povesti, ne-am gandit sa o facem noi.

Cei doi au mare noroc cu Anca, inginerul din umbra care-i ajuta cu montajul audio. Pana acum, echipa a produs 3 episoade cu personaje din industrie, iar planul este sa faca doua pe luna, de-acum incolo. Fara ambitii de monetizare deocamdata, proiectul este promovat prin word of mouth, Facebook si Linkedin. Vlad a incercat si pe Twitter, dar nu prea a prins. Stai linistit, Vlad, nici papadia de asfalt nu prinde acolo.

Ii citim intercalat, amandoi au lucruri de spus.

 

Voi doi

Tudor e un tip norocos. A lucrat de-a lungul timpului cam in toate fazele clasice ale unui proiect IT, la firme mici, medii, mari si foarte mari. E norocos pentru ca la toate aceste firme a cunoscut o gramada de oameni faini, atat din partea lor cat si din partea clientilor.

Obsesia lui este managementul serviciilor, dar a cochetat de-a lungul timpului cu domeniile arhitecturilor software si al managementului de proiect.

In concluzie, daca ar trebui sa aleaga intre waterfall si agile, ar alege service managementul. Ceea ce si face azi, ca manager de servicii pentru un client de la Comisia Europeana pentru care livreaza servicii IT impreuna cu alti 100 de romani.

Vlad e un flacau de la Roman mai precis, care a fugit la Electronica si Telecomunicatii in Bucuresti si a ramas in capitala, unde oricum era plin de moldoveni. A inceput sa munceasca prin anul 3 de facultate, intr-o agentie de PR si apoi intr-un call-center de telecom, dar n-au fost pentru el.

A aterizat apoi in IT la helpdesk-ul ING Bank in 2008 si a ramas 6 ani in banca invatand aproape tot ce stie azi. Fix cand se pregatea sa se faca programator, a descoperit service management-ul si i s-a potrivit manusa. Asa a ajuns in IBM acum 3 ani, cu Tudor si suta de romani care livreaza un proiect foarte misto.

Intre timp, am incercat multe chestii extra-curiculare, de la stand-up comedy (scurt si prost) la voluntariat ocazional pentru tot felul de cauze. Am si peste 1000 de articole scrise pe blogul personal si pe cateva bloguri de nisa, majoritatea legate de fotbal si literatura.

De vreun an si ceva scriu si editez zilnic povestile fotbalului din Premier League si nu numai pe Tackle.ro, un site despre fotbal scris de fani, pentru fani.

 

Eroii necunoscuti din IT-ul romanesc

Tudor: E un soi de "vibe" negativ in Romania atunci cand se vorbeste de piata IT. Motivele sunt complexe, dar ideea din spatele podcastului este ca in IT-ul din RO, care a ajuns sa fie responsabil pentru 7% din PIB, sunt o gramada de oameni care au niste povesti al naibii de interesante despre cum fac ei aceasta piata sa functioneze.

Si pentru ca nimeni nu pare sa vrea sa spuna aceste povesti, ne-am gandit sa o facem noi. Si asa s-a nascut ideea podcastului Reteaua.

 

 

Productia

Vlad: Facem un mic research pentru fiecare invitat. Pana acum am vorbit cu oameni pe care macar unul dintre noi ii cunostea deja personal si ne-a fost usor sa stabilim conexiunea necesara unei discutii libere, dar nu va fi mereu asa si probabil ca in maxim doua luni vom avea in fata un om pe care nu l-am mai intalnit niciunul dintre noi vreodata.

Greu de estimat cat timp investim pe zi, depinde mult de invitat. Ne propunem sa avem un episod de podcast publicat la fiecare doua saptamani, iar productia lui se imparte in 3: research, inregistrare si montaj.

E momentul sa o introducem in discutie pe Anca, inginerul de care doi ingineri electronisti aveau nevoie pentru a monta fisierele audio pe care le publicam pe site. Multumim, Anca!

 

Investitii

Tudor: Mergem la buget, fara investitii masive, dar istete. Avem un reportofon Zoom H1 cumparat exact in acest scop la un cost de aproximativ 100 de euro si hosting pe un site specializat - reteaua.podbean.com, undeva la 15 dolari pe luna. Restul compensam cu entuziasm!

 

Despre primul episod

Tudor: Dorin Boabes e din alt film. Este un leader a carui metoda principala de leadership este bazata pe soft power. Si are un track de rezultate uluitor, asa cum se poate vedea din profilul lui de linkedin.

Si, in plus, este un povestas de exceptie, cu un dar special de discurs care genereaza empatie si inspiratie. Pentru noi a fost candidatul ideal pentru startul unui astfel de podcast, iar feedbackul initial a fost extraordinar.

 

 

Ascultatorii

Vlad: Pana acum, podcastul Reteaua are 3 episoade publicate: un pilot in limba engleza cu o fosta colega din IBM Global Technology Services si doua in limba romana, cu Dorin Boabes si Alexandra Buzoianu.

Avem, in medie, 250 de ascultari per episod in romana, si sub 100 pentru cel in engleza, care a fost relevant mai mult oamenilor din compania pentru care lucram, decat publicului larg.

Vorbind de public, cred ca avem doua profile de ascultatori. Primul este profesionistul care lucreaza in industria de IT din Romania si care relationeaza fie cu invitatul, fie cu povestea.

Al doilea profil e cel al unui curios care nu e direct implicat in IT-ul romanesc, dar vrea sa stie mai multe despre ce se intampla in spatele butoanelor. Poate ca are chiar o imagine negativa despre zona asta, apropo de vibe-ul de care zicea Tudor, iar Reteaua e aici sa schimbe perceptia asta si sa arate ca sunt oameni faini, care imping nevazuti la vagoanele secolului 21, chiar la doi pasi de noi, in Romania.

Ideea care a dat si numele podcast-ului Reteaua e sa cerem fiecarui invitat doua recomandari de oameni interesanti pe care sa-i abordam in continuare. Deocamdata ne-a iesit, am primit recomandarile cerute si am nimerit bine.

Ne adaptam subiectele pentru fiecare invitat, pregatim o lista lunga de posibile intrebari, le rafinam si le alegem pe cele potrivte flow-ului pe care-l are discutia cand inregistram. Nu avem in scop sa ne surprindem invitatul cu intrebari incuietoare, dar nici sa mergem pe sablonul cu care venim de acasa. Nu suntem jurnalisti, invatam din mers. 

 

Podcastul ca forma de continut

Vlad: Podcast-ul e radio-ul secolului 21. Il poti asculta cand vrei si poti alege ce subiect iti place. Inchizi si reiei de acolo mai tarziu. Cuvantul cheie e comoditatea. Pe mine ma atrag podcast-urile pentru ca pot consuma acest gen de continut cand sunt am ochii obositi sau fac activitati repetitive (se mai intampla). Pentru mine video e irelevant, n-am rabdare sa ma uit, dar pentru audio am de multe ori timp.

In afara sunt mii de podcast-uri, pe aproape orice domeniu imaginabil, creste interesul global din ce vad eu. Din moment ce creste interesul, exista resurse de rabdare.

Tudor: Podcastul ca metoda de comunicare e ceva extraordinar. Povestile unor oameni senzationali ajung la noi toti, povesti care altfel ar ramane cunoscute doar pe plan local. Pentru mine, podcastul este TED-ul omului sarac. Uneori mai bun decat TED-ul, datorita autenticitatii.

Iar in ce priveste fenomenul podcastului in Romania, suntem la primii pasi. Partea buna e ca, datorita acestui stadiu, in general podcasturile romanesti au o calitate ridicata. Are lumea rabdare sa asculte? Noi da, despre restul lumii vom afla impreuna.

 

Promovarea proiectului

Vlad: Pentru ca e genul de content foarte nisat, ne bazam mult pe reach-ul organic de pe Facebook. Invitatii nostri dau mai departe propria poveste si aceasta va fi relevanta cercului lor de prieteni si cunoscuti, dar si cercurilor de prieteni si cunoscuti ai fostilor si viitorilor invitati. Word of mouth, plus Facebook si Linkedin sunt canalele de baza, eu l-am dat si pe Twitter, dar n-a prins tractiune pe-acolo.

 

Ce podcasturi va plac?

Tudor: Ascult multe podcasturi, dar in special:

- de afara - Axe Files, cu David Axelrod.

- de acasa - ICR podcast, cu Ovidiu Eftimie si Dorin Lazar, cu care de altfel Tudor e si consatean.

Vlad: Din Romania ascult ICR podcast si eu, dar si Intre show-uri cu Teo, Vio si Costel (umor/stand-up comedy), Ceva marunt cu Toma si Sergiu (tot umor/stand-up) si Pe bune, al jurnalistilor de la Decat o revista. Si Reteaua, evident!

Din afara mi-e mult mai greu sa aleg, pentru ca am ascultat multe in ultimii doi ani, dar mentionez the mother of all podcasts, adica This American Life a lui Ira Glass (are deja 22 de ani de existenta si peste 600 de episoade) si aleg 3 topic-uri diferite pentru top: Always Cheating (fotbal din Premier League comentat de doi americani la fel de amatori ca si mine), Here's The Thing (actorul Alec Baldwin si invitatii lui din cinematografie, politica si business) si StartUp (un podcast despre fondarea Gimlet Media, o companie de podcast-uri).

 

Planurile de Retea

Vlad: Vrem sa spunem povesti cat timp va exista interes pentru ele. Nu avem in plan vreo forma de monetizare pentru ca nu credem ca proiectul nostru de timp liber poate fi ultra-popular, mai ales fiind in limba romana.

Nu cautam volumele mari de ascultatori, ci acei oameni care au ceva de castigat din podcast-ul nostru. Unde ziceai ca lasam adesele noastre de contact pentru propuneri comerciale? 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related