Silvia Boeriu (CeRe) si Targul de initiative cetatenesti: Vrem sa aducem subiectul implicarii civice cat mai aproape de zona de confort a bucurestenilor

Silvia Boeriu (CeRe) si Targul de initiative cetatenesti: Vrem sa aducem subiectul implicarii civice cat mai aproape de zona de confort a bucurestenilor

La fel ca-n ultimii trei ani, Centrul de Resurse pentru Participare Publice (CeRe) a organizat, saptamana trecuta, Targul de initiative cetatenesti. Tema pentru 2017 a fost "PUTEM", iar simbolistica acestuia ne-o explica Silvia Boeriu, reprezentant al ONG-ului:

Este o invitatie la implicare catre toti cei care cred ca si-ar putea aduce o contributie in sprijinul unui grup civic sau pentru a sustine CeRe. 

In acesti patru ani, tot mai multe grupuri civice si-au facut aparitia in Bucuresti, iar CeRe a contribuit, intr-un fel sau altul, la peste 20 de astfel de initiative. Anul acesta, au venit la targ 19 grupuri si comunitati civice. Au povestit despre victorii, greutati si surprize in relatia cu administratia publica. De asemenea, au fost discutate subiecte precum echitatea in educatie, drepturile omului sau protectia sociala.

Pentru a intelege mai bine "tabara cealalta", editia de anul acesta a targului cuprins inclusiv doua ore de discutii informale cu invitati din administratie. Dialogul si implicarea civica vor ramane intotdeauna cele mai viabie optiuni ale schimbarii. Si donatiile.

 

Agenda lui 2017

Suntem la a patra editie a Targului de initiative cetatenesti si de la bun inceput ne-am propus ca acest eveniment sa fie un spatiu in care grupuri si comunitati civice bucurestene sa-si spuna povestile in fata unui public cat mai larg.

La inceput, au participat la targ doar grupuri de initiativa civica, preocupate in special de rezolvarea unor probleme la nivelul cartierelor. Ne-am dat seama apoi ca si alte subiecte care au nevoie de mai multa atentie din partea autoritatilor publice ar putea avea nevoie de o portavoce precum targul.

Anul trecut am invitat la targ si comunitati civice, preocupate de drepturile persoanelor LGBT, prevenirea hartuirii sexuale in universitati, drepturile biciclistilor sau lipsa de echitate in educatie sau sanatate.

 

Anul acesta agenda targului a semanat cu cea de anul trecut, 19 grupuri si comunitati civice vin sa-si impartaseasca victoriile si dificultatile pe care le intampina in fata administratiei publice.

Tema lui “PUTEM” lasa loc pentru orice tip de sustinere, de la donatii, pana la abilitati profesionale pe care oricine si le-ar putea dedica unui grup civic si ideii ca impreuna vom fi mai greu de ignorat.

 

Necesitatea unui targ civic

Editiile anterioare au aratat ca exista din ce in ce mai multe grupuri civice in Bucuresti. CeRe a sustinut in ultimii ani peste 20 de astfel de initiative, iar cand am pornit acum 10 ani cu activitatea de organizare comunitara in cartiere, nu exista niciun grup civic.

Necesitatea unui targ civic ne-a fost confirmata si atunci cand grupurile participante au exprimat dorinta sa-si uneasca cumva fortele si sa lucreze pentru rezolvarea unor probleme din spatiul public, de interes mai larg pentru bucuresteni.

Asa s-a format Reteaua Civica Bucuresti (RCB), la care au aderat 18 grupuri. In acelasi timp, temele pentru care organizatii, indivizi sau grupuri de initiative civica ne-au solicitat de-a lungul timpului consultanta s-au diversificat tot mai mult. Era firesc ca pe agenda targului sa fie prezente si teme precum echitatea in educatie, drepturile omului sau subiecte din zona de protectie sociala.

 

Efecte concrete prin dialog

Grupurile prezente la targ lupta pentru a rezolva probleme de competenta institutiilor. De-asta este important sa incercam sa aducem la targ si reprezentanti ai autoritatilor relevante. Anul acesta am alocat doua ore de discutii informale ale participantilor la targ cu invitatii din administratie.

Fiind imediat dupa alegerile locale, anul trecut am organizat un atelier dedicat intrebarilor pentru alesii locali, insa anul acesta ne-am gandit ca ar fi mai interesant daca spatiul pentru discutii ar fi mai relaxat, la o limonada, nelegat de o tema specifica.

Agendele grupurilor civice sunt diverse, problemele pe care le rezolva sunt in diferite etape de solutionare si de aceea intrebarile catre autoritati vor fi cel mai probabil foarte punctuale si foarte diverse.

Colaborarea cu administratia publica este esentiala pentru activitatea grupurilor civice, iar pe termen lung am observat ca diversele probleme ale comunitatii, de la cele din perimetrul unui cartier, pana la o legi mai bune in educatie sau sanatate, se rezolva prin perseverenta oamenilor de a sta in contact permanent cu administratia si politicienii.

Din pacate, altfel nu merge. Nu suntem consultati in decizii care ne privesc direct daca nu cerem insistent sa fim consultati, nu ne raporteaza nimeni din primarii pe ce se cheltuiesc banii publici daca nu punem presiune ca aceste informatii sa existe pe site-urile primariilor, nu ne intreaba nimeni daca suntem de acord ca spatiul verde din Parcul Circului sa fie folosit pentru constructia unui ansamblu statuar din fier si beton. 

Prin urmare, da, este important ca cetatenii sa aiba cat mai multe ocazii de a dialoga cu administratia publica. Si exista suficiente exemple concrete de grupuri civice care ani de zile au monitorizat activitatea primariei, au participat la sedinte de consiliu, s-au opus sau au aplaudat initiative ale consilierilor si primarilor.

Toate aceste actiuni au salvat parcuri de la degradare, au oprit risipirea banilor publici, au dus la aparitia trotuarelor in cartiere fara infrastructura etc. Toate aceste actiuni ale nucleelor civice din capitala obliga, chiar si cu pasi marunti, administratia sa fie mai responsabila in relatie cu cetatenii.

 

Partea de follow-up 

Cu multe dintre grupurile participante la targ lucram deja constant de cativa ani, iar cu altele, punctual, atunci cand au nevoie de sprijin pentru a-si aduce eficient campaniile in atentia administratiei si opiniei publice.

 

Astfel ca urmarim si sprijinim constant campaniile celor prezenti la eveniment. Menirea targului este sa atraga cat mai multi sustinatori pentru aceste grupuri si totodata sa aduca subiectul implicarii civice cat mai aproape de zona de confort a bucurestenilor.

Referitor la status, anul trecut am lansat la targ o harta a victoriilor civice. Si anul acesta multe dintre grupuri au inregistrat victorii, unele de etapa, dar importante pe termen lung, altele foarte punctuale.

De exemplu, Grupul de Initiativa Lacul Tei a impedicat constructia unui amplu grup statuar pe spatiul verde din Parcul Circului, cei din Asociatia Prelungirea Ghencea au reusit sa mobilizeze comunitatea pentru participarea la activitati si proteste care vizeaza rezolvarea problemelor de infrastructura din zona, iar oamenii din Floreasca Civica au devenit cunoscuti pentru preocuparea cu care apara spatiul verde din cartier.

 

Al 6-lea simt: simtul civic 

Simtul civic ne-a venit inca de la prima editie, in echipa, iar ilustratiile apartin Anei Banica. Scopul a fost sa ilustram atat implicarea individuala, spre exemplu doamna scrie petitii, doamna cu portavocea, care isi mobilizeaza vecinii de cartier la o actiune a grupului, persoana mai in varsta sau copilul, personaje care reflecta diversitatea membrilor unui grup civic.

Anul trecut tema a fost extinsa la personaje din tabara autoritatilor publice, doamna consilier care tine cont de vocea comunitatii, domnul cu stampila care ia decizii drepte pentru cei pe care ii reprezinta.

Printre cele cateva obiective importante pentru noi este cresterea in notorietate a targului, pentru un public cat mai larg, astfel incat oricine are in plan sa se implice civic sa poata afla de la grupurile civice prezente la targ despre ce presupune o astfel de implicare.

Tema de anul acesta “PUTEM”, in care vizual il “daramam” pe “NU” este o invitatie la implicare catre toti cei care cred ca si-ar putea aduce o contributie in sprijinul unui grup civic sau pentru a sustine CeRe.

Oamenii din grupurile de initiativa sunt demonstratia cea mai concreta pentru modul in care fiecare dintre noi ne-am putea folosi voluntar abilitatile si timpul liber, in sprijinul unei cauze civice.

 

Cum ne implicam?

Majoritatea grupurilor civice au cel putin o pagina de facebook, multe dintre ele comunica cu bloggeri si jurnalisti, iar la evenimentele publice strategia de comunicare si modul prin care isi comunica mesajele au un rol important.

Orice ajutor de la profesionistii in comunicare este binevenit, iar interactiunea cu membrii unui grup este un exercitiu de comunicare in sine special. Membrii unui grup se ocupa voluntar de activitatile grupului, deciziile se iau impreuna la nivelul grupului, iar abilitatile de comunicare ale membrilor personalizeaza modurile in care grupurile se prezinta in exterior.

 

Si de ce nu ne implicam?

Lipsa de incredere ca prin implicarea civica poti schimba ceva de unul singur. Teama ca-ti vei pierde timpul, ca cei de la primarie nu te vor baga in seama, nesiguranta ca atunci cand cativa oameni se duc pe capul primarilor sau ministrilor, acestia te vor duce cu zaharelul pentru a-si urmari, pana la urma, interesele politice.

Credem ca cel mai puternic tratament impotriva apatiei civice este puterea exemplului. Noi, la CeRe, aratam prin cel putin doua evenimente publice anuale (Gala Premiilor Participarii Publice si Targul de initiative cetatenesti) exemple de oameni, grupuri si organizatii care reusesc sa influenteze decizii publice in beneficiul comunitatilor pe care le reprezinta.

Apoi, prin interventia noastra, cultivam in randul grupurilor cu care lucram, dorinta de a nu se lasa batuti, de a nu renunta in fata unui refuz din partea oamenilor din administratie sau a politicienilor.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related