Suntem in 2154. Cu aproape o suta de ani inainte, oamenii construiau prima colonie pe Marte. Am vrea sa va spunem ce urmeaza, dar nu suntem genul care sa dea spoilere nici la Game of Thrones, nici la scurt-metraje SF de animatie. E suficient sa adaugam, cu permisiunea creatorului, ca patru martieni incearcau sa recupereze, impreuna, un obiect misterios.
Si asa incepe Planetar. O animatie SF romaneasca binevenita in pustiul care bantuie aceasta categorie.
Ideea i-a venit lui Bogdan Nedelcu (director, scriptwriter, animator) in 2014. A invartit-o pe mai multe parti, a desenat, a adunat oameni in jurul ei si iata ca acum a aparut filmul, format din 5 parti. A durat 3 ani, pentru ca s-a lucrat la el in timpul liber al fiecaruia, intre facultate, serviciu si vietile personale.
Bogdan Nedelcu are 25 de ani si background in arta, mai specific desen si pictura.
Am ajuns sa fac animatie realizand ca implica mai multe domenii in care activam sau de care eram interesat precum scrisul, actoria, regia etc. O vad ca pe o provocare sau un test de aptitudini, spune el.
Cum a ajuns la SF, care a fost drumul Planetarului de la idee la Youtube, ce i-a inspirat si ce i-a impiedicat in crearea acestui film, dar si despre trendurile animatiei in Romania, relatia publicului romanesc cu SF-ul si, bineinteles, viitor, cu bune, rele si nave spatiale, in randurile ce urmeaza.
Povestea Planetar, chiar de la inceputuri
Planetar a inceput ca idee de serial web science-fiction, dupa ce ne-am hotarat sa facem unul si am trecut prin mai multe concepte sau teme, precum fantasy, cyberpunk, mitologie etc. SF-ul a parut cel mai potrivit, deoarece la noi nu prea exista si atunci incepea si noul interes pe care il vedem acum in explorarea spatiului si colonizarea planetei Marte.
Initial nu aveam habar despre ce va fi povestea asa ca am desenat primul cadru (cu papusa gonflabila) si am incercat sa-l explic, "cum s-a ajuns acolo?". La concept si scenarii am lucrat cu Vlad Gheorghe, Anca Cuzum si Dragos Mazo, schimband idei intre noi si incercand sa rezolvam problema primului cadru.
Episoadele aveau in jur de 6 minute fiecare, dar dupa ce am concretizat povestea sezonului de 5 episoade, m-am decis ca functioneaza mai bine ca film de scurt-metraj - prima parte a unei trilogii planuite.
Etapele de creatie
Filmul s-a dezvoltat pe parcursul a 3 ani, in care am si invatat sa animez lucrand la el. Cel mai mare obstacol cred ca a fost lipsa timpului, fiind un proiect creat doar din placere, fara sa ne asteptam la compensatie financiara. Am lucrat la el in timpul liber al fiecaruia, intre facultate, serviciu etc.
Ce v-a inspirat in crearea lui
Futurismul, spatiul si colonizarea sistemului solar erau interese mai vechi de-ale mele si hobby-ul a alimentat documentarea. Chiar daca nu se observa la prima vedere, am vrut ca povestea sa nu incalce in general legile fizicii, iar tehnologia si evenimentele sa aiba explicatii credibile.
Echipa
Echipa a inceput cu mine, Vlad Gheorghe, Anca Cuzum si Dragos Mazo si m-am bucurat sa vad cum proiectul a starnit interesul altor persoane care s-au atasat sau au contribuit ulterior.
Andrada Iacobet a devenit editorul proiectului si ne-a aratat ca nu stiam mai nimic despre montaj la inceput, iar Alexandru Ovidiu Stoica a ridicat sound design-ul filmului la alt nivel.
Madalina Craiu (actrita) si George Bonea (comedian) ne-au imprumutat vocile pentru personajele Mamaie si respectiv Presedintele martian, plus alti cativa prieteni care si-au incercat vocile pentru diverse personaje.
Reactii
Cand am lansat initial episoadele, au fost intampinate predominant pozitiv, desi nu au fost vazute de foarte multa lume.
Acum am lansat filmul, care este alcatuit din cele 5 episoade ale primului sezon si raspunsul este iar pozitiv, dar inca e devreme.
Cel mai important pentru noi acum este sa fie vazut de cat mai multi oameni si suntem curiosi de raspunsul lor.
Planuri
Vrem sa terminam de spus toata povestea, iar pentru asta mai avem de facut inca 2 filme. Ne asteapta multa munca si mai multe obstacole deoarece suntem toti iesiti din facultate, iar timpul se restrange, mai ales daca nu suntem platiti pentru asta.
Lumea "Planetar" pe care am creat-o este vasta si am vrea sa aratam oamenilor mult mai mult din Sistemul Solar si personajele care-l populeaza.
Titlul
Titlul a fost prezent inca de la inceput si a venit destul de repede. A trebuit sa fie cat mai simplu si sa insumeze cat mai bine esenta povestii care se intampla la un nivel planetar/ inter-planetar.
Relatia ta cu SF-ul
Sf-ul este pana la urma un tip de fantezie, dar care poate exprima foarte bine esenta umanitatii, capacitatile noastre si problemele cu care ne confruntam la nivel social.
Mi se pare un mediu foarte bun in care poti exprima idei complexe care dau oamenilor de gandit; si in acelasi timp navele spatiale, laserele si razboaiele interplanetare sunt cool.
Publicul romanesc
Publicul romanesc din ziua de astazi este la fel de educat si conectat la media ca orice alt public si sigur nu are nicio problema in a digera SF-ul. Ca populatie avem un fel de tic nervos de a ne deconecta si sub-aprecia fata de "ceilalti", dar asta este doar o ramasita a generatiilor.
Despre golul SF-ului romanesc
As vrea ca atunci cand un om este intrebat pe strada sa numeasca un film SF sau animat romanesc, sa poata face asta cu usurinta. Animatia si science-fiction-ul sunt doua domenii care stimuleaza foarte mult imaginatia si doar din motivul asta se merita sa avem oameni care lucreaza la astfel de proiecte.
Viitorul
Toate domeniile sunt afectate de trenduri care fluctueaza. E adevarat ca SF-urile au fost dominate in ultimul timp de distopie, dar asta nu e un lucru rau, e doar un val intr-o mare care se balanseaza pe termen lung; altfel nu aveam parte de povestile sumbre spuse, care au si ele meritul lor. Acum se pare ca urmeaza iar un val de utopie.
E foarte greu sa prezici viitorul si pana la urma se poate intampla orice. Procesul de gandire e cel mai important, iar eu unul imi place sa ma gandesc la viitor si sa fiu optimist. Asta nu ma opreste din citit cu placere povesti distopice.
Un film si o carte SF de dat mai departe
Un film care clar m-a marcat a fost Blade Runner si este unul din preferatele mele. Cat despre carti, am citit recent seria The Expanse de James S.A. Corey si este una din cele mai bune SF-uri scrise acum, pe care nu le pot recomanda destul.
Ce nu stie lumea despre munca voastra
Impreuna cu Vlad Gheorghe si Dragos Mazo am creat Dzeind Media Studio in cadrul caruia lucram la proiecte diverse momentan, de la ilustratie si animatie la design de produs si chiar proiectii in cadrul pieselor de teatru.
Pe viitor vrem sa activam cat mai mult in aceste domenii si cream in special cat mai multe filme si seriale romanesti.
Trenduri in ilustratie
Umorul matur este predominant in animatie in ziua de azi si influenta asta se poate vedea si in "Planetar". Eu sunt un mare fan al acestui gen, dar amprenta pe care vreau sa o las este una diversa. Proiectele planuite sunt pe un spectru larg, iar acesta este doar inceputul.