Fruitables înseamnă mobilă, pepeni și poate și șosete

Fruitables înseamnă mobilă, pepeni și poate și șosete

Anca e pe strategie, Mela si Mircea ar prefera sa-si taie o mana decat sa nu iasa treaba perfecta, iar Andreea ne-a dat interviul asta. Pe scurt, asta e echipa Fruitables. Au investit 20 de mii de euro intr-un business pe care il ingrijesc seara si in weekend, dar de planuri nu duc lipsa. 

Se ia un fruct. Se mananca fructul. Se ia un altul si se foloseste drept inspiratie pentru o masuta, o plasuta, o agenda simpatica si asa mai departe. Tocmai v-am povestit si despre ce fac mesterii de la Fruitables. Cum a venit ideea? Andreea Florea isi dorea ceva mai altfel prin casa.

Ideea a aparut mai de mult, cand eu am vrut o masa in culori de pepene pentru living room, dupa ce cautasem cateva luni un astfel de obiect colorat care sa fie "sufletul" camerei.

N-a gasit pe nicaieri un astfel de produs cu samburi, asa ca s-a apucat de treaba cu colegii mai sus numiti. Colegi alaturi de care avea o istorie bogata deja de lucru, pe proiecte de consultanta si design de brand, la Brandtailors.

La Fruitables, procesul de productie este facut in-house aproape integral. Cel mai greu e cu constructia prototipurilor sau mock-up-urilor. In rest, lucrurile sunt pastrate la nivel de joaca serioasa. Iar briefurile de productie sunt foarte specifice, pentru ca partenerii Fruitables stiu foarte bine ce-si doresc. 

Vorbim cu Andreea despre branding si colaborari precum cea recenta cu ZOOT. Mai jos.

 

Cum a aparut ideea?

In primul rand, am vrut sa cream un brand care nu e constrans neaparat de o categorie de produse, un brand conceptual, care se poate duce organic in orice directie si poate lua orice forma, dar care isi pastreaza un nucleu dur.

Ideea a aparut mai de mult, cand eu am vrut o masa in culori de pepene pentru living room, dupa ce cautasem cateva luni un astfel de obiect colorat care sa fie "sufletul" camerei. Pana la urma am renuntat la pepene pentru sufrageria mea, dar ideea asta a ramas undeva suspendata intre altele pe care le discutam noi la birou si a revenit exact cand a fost nevoie de ea.

De la masa de pepene, ne-am gandit ca multe alte fructe ar ramane recognoscibile daca ar fi desenate pe mese, dar poate si pe alte obiecte, dar si ce tare ar fi chiar pe obiecte patrate sau dreptunghiulare, lasa ca desenez eu diseara cateva fructe patrate sa vedeti ce misto arata, wooow, si putem sa facem sosete... cum sosete, uite asa, sosete... si iata-ne aici cu Fruitables. :))

Mai logic, fructele au design-ul cel mai iconic din lumea naturala si au in compozitie toate culorile posibile, asa ca ar fi o tema si o inspiratie foarte potrivite pentru un brand care se poate duce pe orice categorie - dar departe de noi sa fi gandit conform acestei logici, noi ne-am bucurat de o idee misto si am lasat-o sa se desfasoare firesc.

Numele brandului arata fix ca ideea initiala a pornit de la o masa cu desen de fruct si a ajuns la conceptul ca obiectele se pot transforma in fructe.

 

Oamenii Fruitables

Fruitables este un brand gandit si facut de Anca Niculae, Melania Moisi, Mircea Constantinescu si de mine. Noi avem un exercitiu indelungat de lucru impreuna pe proiecte de consultanta si design de brand la Brandtailors.

Mela si Mircea sunt designeri de brand, iar Anca si cu mine lucram pe strategie si client service in viata de zi cu zi. La Fruitables, ne-am pastrat oarecum diviziunea muncii in natura pe principiul skill-urilor si intereselor - suntem si noi surprinsi de cum poti transfera aceleasi aptitudini dintr-o industrie in alta.

Sigur ca a trebuit sa intelegem si sa experimentam mult pe zona de productie, dar, de principiu, design-ul grafic, design-ul structural si tot ce tine de brand building ne-au folosit foarte tare.

 

Fruitables a aparut in iunie in afara cercului nostru de prieteni, ne ocupam de el seara si in weekend-uri si probabil ca pentru noi va ramane intotdeauna un proiect part-time pe care il facem cu placerea unui hobby.

Sistemul nostru de lucru e gandit astfel incat sa functioneze cu investitii putine din timpul nostru de pe parcursul zilei si pana acum a functionat excelent pe principiul asta. Ne-am gandit ca in viitor sa putem aduce in echipa pe cineva care sa se ocupe de partea administrativa si de client service, daca va fi nevoie.

 

Investitia initiala

A fost de aproape 20 000 de euro, bani care au mers in mare masura catre stocuri de materiale si de produse. Nu ne-am propus sa o recuperam mai devreme de 3 ani, suntem concentrati mai mult pe eforturile de construire a brandului decat pe recuperarea investitiei.

Oricum, proiectul este pe breakeven operational din a doua luna de la lansare, asa ca premisele sunt favorabile.

 

Procesul de lucru

Din tot parcursul pe care il are un obiect Fruitables, cele mai facile etape par a fi ideea si design-ul, pentru ca sunt elementele cu care suntem obisnuiti de foarte multa vreme sa lucram.

Partea mai dificila si mai consumatoare de timp este cea de constructie a prototipurilor sau mock-up-urilor si de testare, poate si pentru ca insistam sa le facem noi. Dureaza mai mult decat ne asteptam sa gasim forma si proportiile optime pentru fiecare obiect, mai ales ca Mela si Mircea ar prefera sa-si taie o mana decat sa lansam un obiect "mai putin ca perfectul" :)

Si cu materialele experimentam foarte mult, pentru ca influenteaza decisiv look & feel-ul, greutatea si manevrabilitatea obiectelor - am incercat multe grosimi de hartie pentru caiete, astfel incat cerneala sa nu iasa pe cealalta parte a foii, am testat vreo 7-8 branduri de vopsea si finishing pentru mese, ca sa ne asiguram ca pot fi curatate cu mai multe branduri de detergenti si tot asa.

Brief-urile noastre de productie sunt foarte specifice si partenerii nostri sunt profesionisti experimentati in domeniile lor, asa ca partea asta nu dureaza foarte mult si nu am avut surprize neplacute.

In schimb, am invatat foarte multe din experientele utilizatorilor de produse - initial, mesele trebuiau sa aiba o singura dimensiune, cea medie, insa am descoperit ca mesele noastre pot fi achizitii de impuls, de pus in camere care au deja alta masa, asa ca am facut si dimensiunea mica. Tot un client ne-a inspirat cu decizia lui de a folosi masa mica pe post de noptiera, lucru care ni s-a parut o idee excelenta la care noi nu ne gandiseram.

Cat despre externalizare, incercam sa o tinem la un minim posibil - mesele sunt facute de noi aproape complet, exceptand router-ul cu care taiem blaturile pe cerc si picioarele care se fac la strung, caietele le producem cu un partener, iar sacosele cu mai multi parteneri, o croitorie si un printer de serigrafie.

 

Relatia cu furnizorii

Cunosteam o parte a furnizorilor din alte proiecte, asa ca pot sa zic ca aici ne-a fost usor, de exemplu cu furnizorii de hartie si print pentru caiete. Cu ceilalti - croitoria, strungarul, atelierul la care mergem sa taiem blaturile meselor - am dezvoltat relatii apropiate intr-un timp record, asa cum numai lucrul seara si in weekend poate facilita :))

Partenerii nostri ne ajuta mult sa testam mai multe optiuni de materiale si dimensiuni, sa optimizam consumul, sa gasim solutii simple la probleme complicate si de asta tinem foarte tare la ei - sunt oameni pe care nu i-am auzit spunand "pentru ca asa se face", ceea ce pentru noi e aur curat.

De negociat, nu prea negociem - nici preturi, nici termene de livrare si nici materiale. Interactiunile noastre cu cei care ne ajuta in proiect sunt destul de simple: noi spunem ce ne trebuie si ei ne spun cat costa, cat dureaza si, deseori, cum se poate face. Cerem, in schimb, mai multe oferte si cautam solutii alternative ca sa avem totul cum ne dorim.

Am fost nevoiti sa renuntam la cateva idei pentru ca nu am gasit solutii potrivite de productie, iar pentru alte proiecte, a trebuit sa le cautam foarte departe - de exemplu, piesele metalice cu care se prind picioarele meselor de blat sunt produse de o fabrica din Danemarca si nu ne-a fost usor sa le obtinem.

 

Produsele. Ce urmeaza?

Pasul urmator va fi sa populam categoriile pe care le avem cu mai multe fructe, dupa care sa incercam si categorii noi. O parte din produse au nevoie de refacerea stocurilor, sunt multe chestii de facut, asa ca trebuie sa prioritizam putin activitatile.

Avem deja desenate vreo 10 fructe, cu tot cu cele lansate deja, si ne gandim sa le folosim pe astea. Suntem in discutii incipiente cu niste fabrici de sosete si, daca ne ies aceste colaborari, o sa avem o iarna cu sosete colorate.

Ne mai gandim la o editie speciala de mese cu fructe alb/negru, care in desenele si mintile noastre sunt super spectaculoase si mai avem multe planuri care sunt mai departe in viitor.

Primul produs pe care l-am vandut a fost un obiect care nu a fost si nu este inca pe site - a fost facut la ideea unui client care isi dorea drept cadou pentru sotia lui o masa desenata cu lamaie verde.

Ne-a facut mare placere sa facem masa asta, nici nu aveam vopsea verde, a trebuit sa amestecam galben cu turcoaz. Am stabilit sa facem cateva poze la ei acasa, sa sarbatorim primul obiect Fruitables din casa cuiva in afara de noi.

 

Clientii Fruitables

Pot numai sa spun ca s-au prabusit rasunator niste mituri pe care le aveam noi in vedere de la inceput: am crezut ca vor fi numai fete si avem comenzi de la fete si baieti in proportii aproape egale, am crezut ca vor fi clienti preponderent din Bucuresti si nu a fost cazul nici de asta, ne-am temut ca vor fi considerate chestii pentru copii si nu am avut de la absolut nimeni feedback-ul asta.

Avem prea putine date pentru profiluri de clienti si, oricum, profilurile de clienti sunt de cele mai multe ori superficiale, dar e corect sa zicem ca Fruitables e apreciat de cei care se bucura de culori puternice si design minimalist.

 

Cum va promovati?

Pana acum, am promovat Fruitables numai online si prin spontanul word-of-mouth, in general sunt obiecte care atrag atentia celor din jur. Ne vor promova si partenerii nostri de la ZOOT prin strategia si mediile lor de comunicare din cele trei tari in care sunt prezenti si avem in plan sa participam la niste targuri si spatii urbane de expunere.

Am observat ca in online e dificil de apreciat materialitatea obiectelor, oricat efort am depune sa o evidentiem in fotografii. Oamenii sunt tot timpul surprinsi placut de interactiunea directa cu obiectele facute de noi, asa ca vom incerca sa facem cumva sa le aducem in fata lor. Colaborarea cu ZOOT e unul dintre demersurile pe care le-am facut in directia asta.

 

Cele mai vandute produse

Pe timpul verii, cel mai vandut produs a fost sacosa de bumbac, dar de cateva saptamani, primim mai multe comenzi de caiete si agende. Cel mai dezirabil fruct e pepenele - suntem si noi curiosi daca e pentru ca l-am favorizat si l-am pus pe toate categoriile sau daca se manifesta deja o sezonalitate a recoltelor :))

In mare masura, preturile reflecta valoarea materialelor si a serviciilor care se regasesc in obiectele noastre - niciodata nu pornim de la pretul final pe care ar trebui sa il aiba produsul "la raft" si asta e un privilegiu pe care il apreciem in fiecare zi.

Nu ne gandim cum sa facem un caiet care sa coste 30 de lei, ne gandim mai degraba cum sa facem un caiet pe care sa iti placa sa il tii cu tine, pe care sa poti scrie pe ambele fete ale paginii si care sa te faca sa zambesti intr-un meeting de 4 ore fara pauza ;)

Pentru ca nu avem obiective financiare, de vanzari sau de return on investment, ne place sa ambalam frumos comenzile, sa trimitem mesaje personalizate clientilor, sa ii intrebam pe fiecare in parte daca le place ce au primit, sa gandim obiecte si fructe mai nisate si sa avem rabdare cu brandul de fructe sa creasca in ritmul lui natural.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related