De pe bancile unei facultati de Arte si Design din Toronto pleca acum 3 ani Teofan Gavriliu. Acolo a studiat culori, forme, compozitii, a aporfundat istoria designului si perspectivele diferitelor scoli asupra lui, ghidat de profesori veniti de prin toate colturile lumii. Dupa episodul asta s-a intors in Romania, unde a inceput sa acumuleze si experienta in domeniul vizual.
Recent, un prieten l-a indreptat catre Competitia de design NESCAFÉ Alegria. A acceptat provocarea in trei faze: un design din basme orientale, altul botezat cu o mandala si al treilea, ceva mai modernist, centrat pe ideea orei de relaxare la cafea.
Teofan ne explica abordarea briefului, iar noi va aratam ce i-a iesit si va invitam sa-l votati. Si, pentru ca mai sunt doar 5 zile pana la ultima strigare, va sugeram asa: n-ar fi rau sa va faceti chiar voi "votabili". Cum? Cititi brieful si apoi inscrieti un super design.
Despre Teofan
Backgroundul meu de studii este in Toronto, Canada, mai precis in Arte si Design la Ontario College, dar cu toate ca a fost colegiu, acum este facultate. In OCAD am invatat tot ce stiu, a fost o facultate extraordinara, cu experiente pe care nu le-as fi avut nicaieri altundeva. Lucrul cel mai de pret pe langa substantiala teorie de design, studiile interminabile de culoare, de forma, de compozitie, istoria designului si alte cele ce tin de “dogma”, a fost faptul ca am interactionat cu profesori de peste tot, cu scoli diferite de design si de la care am luat diferite aspecte asupra designului, integrate in contextul culturii lor vizuale.
Asta a fost minunat - am invatat de la profesori care au fost scoliti dupa modelul Bauhaus, Mecca-ul graphic designului. Am avut profesori din Rusia de exemplu, care au un background foarte puternic in design constructivist, inspirat din regimul comunist. Am participat la concursuri, am invatat ce inseamna sa intelegi ce doreste clientul si pana unde poti merge cu viziunea creativa - mai precis unde se intalneste viziunea cu utilul; acolo unde incepe graphic designul.
In ce priveste activitatile, desen, design, acumularea de experienta vizuala si muzica sunt ocupatiile mele cele mai active.
In competitia NESCAFE Alegria
Am decis sa ma inscriu in competitie pentru ca este un nou challenge, iar mie imi place sa rezolv probleme. Asta e treaba mea…sa rezolv probleme cu privire la design. Competita mi-a fost sugerata de un prieten si am zis "de ce nu"?
Abordarea briefului
Brieful mi s-a parut interesant. Mi-a placut faptul ca am fost constrans de anumiti parametri, pentru ca atunci cand exista constrangeri, challenge-ul este si mai interesant pentru creativitate, iar ideile sunt cu atat mai provocatoare.
Eu am vrut sa fac ceva mai mult decat un lucru frumos care sa existe pe paharul NESCAFE Alegria, in timp ce mergi la serviciu si iti iei repede o cafea si apoi o arunci. Am vrut sa creez un lucru care sa faca oamenii sa isi ia cafeaua, sa plece cu ea catre lucru si dupa ce s-au urcat in tramvai, in timp ce mai iau o sorbitura, sa faca “hm! Ce misto!”. Pe drum sa incerce sa se uite in jurul canii, sa vada tot designul pana la capat. Si apoi, a doua zi dimineata sa isi mai ia o cafea, pentru ca designul ala chiar le inspira fericire si relaxare.
Am vrut sa creez ceva cu care privitorul sa interactioneze, sa trebuiasca sa roteasca paharul ca sa vada si alte elemente, nu doar o chestie frumoasa si gata. Iar designul trebuie observat la minim. Nu trebuie sa fie un frumos strident. Trebuie sa fie un frumos firesc, care sa para ca mereu ar fi trebuit sa existe acolo.
Designul de pe pahar trebuie ca in mod “firesc” sa raspandeasca fericire si relaxare, iar privitorul sa cumpere NESCAFE Alegria si pentru ca “are desenul ala dragut” si pentru ca “imi face ziua mai buna”. Am simtit sa fac mai multe lucrari pentru ca viziunea vine de peste tot si o lucrare nu e niciodata terminata.
Teofan si cafeaua
Cafeaua este mediul meu de a relationa cu ceilalti - sa o luam asa :). Este lucrul cel mai de pret pe care un om il poate avea dupa ce se scoala din pat si se uita in oglinda, sau cand se aseaza la birou, sau atunci cand termina pauza de masa, sau cand iese cu prietenii, sau cand citeste, etc.
Primesc cafeaua in viata mea oricand si oriunde, la orice ora este nevoie. Dar asta nu inseamna ca nu pot fara ea. Cand nu am cafea, incerc sa fac rost :)) Daca nu pot sa fac rost, atunci imi pornesc treaba fara cafea; pot sa fac orice faceam inainte fara cafea, dar momentul de pauza nu va mai fi acelasi fara cafea.
Discutia e altfel atunci cand nu poti sa faci acel gest de a mai lua putina cafea si mai ales dimineata este diferita, pentru ca tot efortul de a te trezi va fi exclusiv responsabilitatea ta :))
Catre public si juriu
Mesajul l-am trimis deja :) - acum as putea doar sa incerc sa pun acest mesaj intr-o anumita perspectiva. Pentru public, as spune ca designul meu o sa ii faca sa aprecieze NESCAFE Alegria din ce in ce mai mult pe zi ce trece. Cel mai important este sa fie dornici si curiosi de gustul NESCAFE - lucru la care contribuie si designul.
Catre juriu, as vrea sa spun ca cel mai important este ca grafica sa fie facuta in asa fel incat consumatorul sa trebuiasca sa interactioneze cu ea, sa vrea sa vada ce este pe partea opusa degetului mare. Scanteia va avea loc, asta in mod sigur, chiar daca este cineva in graba sau nu. La fel si tot ce inconjoara aceasta savoare. Designul care inconjoara savoarea trebuie sa fie la fel: mai intai gusti cafeaua, iti place - ai scanteia - apoi continui sa bei, iar apoi te gandesti ca este deosebita de celelalte cafele, pentru ca are un gust aparte si pentru ca are un efect pe care il vei tine minte.
Comentarii
http://creator.iqads.ro/alegria/creatie/4743
http://creator.iqads.ro/alegria/creatie/4747
http://creator.iqads.ro/alegria/creatie/4788