Chiar daca aduce putin cu Jim Carrey, Nicolae Berbece nu s-a lasat dus pe drumul comediei, ci pe cel al codului. Si nu oricum, ci pentru jocuri. Povestea lui ar avea 3 inceputuri: la 10 ani scormonea in fisierele jocurilor pentru a modifica efecte sonore si texturi; putin mai tarziu s-a anturat cu niste programatori pe care-i ajuta cu design; si, in final, si-a luat inima-n dinti si s-a avantat in flash games, creand in jur de 15 pana-n prezent.
Oricat de flashy pareau lucrurile, se simtea lipsa unui proiect mai mare - un joc mai "adevarat" care ar putea aparea pe Steam, daca vreti. Eh, treaba e ca, daca vrei sa te plateasca Valve Corporation pentru jocul tau, trebuie sa ai firma. Si asa a aparut studioul Those Awesome Guys. Gata, the end. Glumesc, mai am de zis un pic, abia acum incepea treaba.
Nicolae a angajat un programator, a inceput sa lucreze, a mai angajat cativa (pe art, 3D art, muzica), a inceput sa promoveze jocul inca neterminat (jocurile se promoveaza dinainte sa fie gata-gata; altfel pa, succes) si in 2016 l-a lansat. E vorba de Move or Die, cel mai mare joc la care a lucrat pana acum. Desi jocul promite sa strice prietenii, a avut suficient succes incat l-a adus pe Nicolae la Dev.Play 2017, conferinta dedicata industriei de game development din Europa de Est, unde a fost speaker.
Fara cod, doar cu vorbe, povestea intreaga mai jos:
Nicolae de la Those Awesome Guys
Am inceput sa fiu curios cum functioneaza jocurile cand aveam aproximativ 10 ani. Ma jucam in fiecare zi si am inceput sa caut prin fisierele jocurilor texturi si efecte sonore expuse ca sa le pot modifica. Usor usor am inceput sa imi creez proprile mele jocuri de la zero, dar la inceput, ajutam alti programatori cu arta pentru proiectele lor. Deci da, am inceput ca un fel de freelancer.
Cateva flash games
Am lucrat la aproximativ 15 jocuri flash pana sa ajung la cel mai mare proiect al meu, Move or Die. Cateva dintre acele jocuri sunt: Vrunk Dultures, Concerned Joe, Super Xtreme 5 Minutes Shoot Em Up, Mechanical Ice Apocalypse si Kawairun (1 si 2).
Toate aceste jocuri se pot juca atat pe Newgrounds.com cat si pe alte portale de flash de pe internet. Kawairun 1 fiind cel mai popular joc la care am lucrat... ever (cred).
Deschiderea studioului
Dupa cativa ani de creat jocuri flash, am vrut sa fac urmatorul pas si sa incep un proiect mai mare. Un proiect care sa nu fie joc flash, sa fie un „joc real” pe Steam. Si pentru asta, din punct de vedere legal, ca sa poti fi platit de Valve (Steam), trebuie sa ai firma. Singurul motiv pentru care „Those Awesome Guys” exista este pentru ca era nevoie de o entitate legala cu un nume pentru a putea lansa un joc pe Steam.
La inceput am fost 2 oameni - eu si un programator - iar intre timp, pe parcus ce am lucrat la Move or Die, am angajat mai multi colaboratori full-time. Prioritate avand disciplina de programare, urmata de alte colaborari recente pe partea de concept art, muzica si 3D art.
Industria de gaming din Romania
Incepe usor sa se maturizeze, desi inca exista mentalitati vechi. Pirateria inca se practica in Romania, cat si dezvoltarea de jocuri cu profit ca scop principal in loc de experienta. Fata de alte tari, noi inca nu avem o optiune educationala cand vine vorba de game development, toti dezvoltatorii de jocuri din Romania fiind self-taught.
Motivul pentru care creez jocuri este ca ele sa fie jucate de cat mai multi oameni si sa creeze o experienta cat mai interesanta. Nu m-am apucat sa lucrez la jocuri cu „profit” ca scop principal si nu planuiesc sa fac asta niciodata. Din punctul meu de vedere, asta este diferenta intre Those Awesome Guys si restul industriei de game development din Romania (cu cateva exceptii care pot fi numarate pe degetele de la o mana).
Jocurile de browser inca bagate in seama
Surprinzator da, lumea inca se joaca Flash Games, si majoritatea dezvoltatorilor de jocuri indie au inceput ca flash game developers. Un joc flash este o experienta in-browser, foarte des una „gratis” care dureaza cateva minute si este foarte „light weight”.
Deoarece jocurile flash se joaca pentru cateva minute, nu foarte multe pun accentul pe poveste, in schimb, gameplay-ul este selling-point-ul principal al jocurilor flash, pentru ca doar prin asta pot atrage atentia jucatorului.
Move or Die: resurse
Move or Die a inceput ca un proiect single player bazat pe naratiune si puzzle-lui. In procesul de dezvoltare s-a schimbat complet si a devenit un party game cu 4 jucatori. Tot procesul de dezvoltare de la ideea initiala pana la jocul lansat a durat aproximativ 4 ani.
Costul nu este stiut avand in vedere ca nu m-am platit deloc pe tot parcusul acestor 4 ani, si totodata, prietenii cu care am lucrat m-au ajutat in baza unor favoruri. Intre timp am reusit sa angajez cativa colaboratori full-time cu resursele adunate de pe urma jocurilor flash la care am lucrat.
Pe de alta parte, Move or Die este primul joc la care am lucrat care nu este gratis. Da, trebuie cumparat, in schimb aceasta este singura investitie pe care o veti face pentru aceasta experienta. Nu sunt un mare fan al microtranzactiilor sau in-app purchases.
Tind sa aiba o aura toxica in jurul lor, asa ca am decis ca voi face opusul. O singura plata necesara pentru a cumpara jocul (ca pe vremuri), si nu primesti doar jocul, dar si toate update-urile ce urmeaza dupa lansarea jocului, complet gratuit!
Alte proiecte
Sub numele Those Awesome Guys (care inseamna, eu + colaboratori din intreaga lume) am lansat jocurile Kawairun 2 si Move or Die. Restul sunt ori jocuri flash mici, ori proiecte experimentale de 2-3 zile ce se pot gasi pe site.
Promovarea unui joc
Partea de marketing si promovare se intampla cu mult inainte ca jocul sa fie lansat. Daca faci asta dupa ce jocul e lansat, nu are nici o sansa sa fie descoperit si jucat.
In cazul nostru, eu am fost cel care a editat trailerele si imaginile de promovare postate pe social media. Am trimis mailuri catre site-uri de jocuri, presa, youtuberi si twitch streameri. Este un job full-time care incepe din ziua in care scrii prima linie de cod.
Deci ne-am promovat jocul pe canale internationale, pentru ca este extrem de stupid sa te limitezi la tara in care traiesti. Nu am facut Move or Die doar pentru romani, l-am facut pentru toti oamenii care vor sa il joace. Pe internet nu exista oceane, asa ca ne adresam unei populatii globale.
Reputatia unui studio de game dev
Din punctul meu de vedere reputatia este foarte importanta si se construieste printr-o relatie lunga de incredere intre tine si oamenii care iti joaca jocul. De asta motto-ul nostru este „We try to be the developers we’d support as gamers”.
Pe cand un joc nou?
Pe foarte curand. Urmeaza sa incepem sa vorbim despre noul nostru proiect in VR pe canalele de social media in viitorul foarte apropiat.