[Tineri campioni] Ioana Matei, finalista a concursului Young Champions of Earth, discuta ecologie si antreprenoriat

[Tineri campioni] Ioana Matei, finalista a concursului Young Champions of Earth, discuta ecologie si antreprenoriat

Intr-o vreme cand piata sapunurilor si cosmeticelor naturale facute manual nu exista, pe platforma blogspot aparea un blog numit "Jovis". Acolo, Ioana Matei scria despre hobby-urile ei: viata sanatoasa si produsele cosmetice naturale. Astazi, Jovis Cosmetics este o afacere de familie; unde Ioana se ocupa de dezvoltarea retetelor si de strategia de comunicare a brandului, iar mama sa, de perfectionarea acestor retete, in atelier. Trial-and-error, rabdare, repeat. E o echipa buna.

Recent, ideea Ioanei de a transforma uleiul alimentar uzat in sapun (care sa fie apoi transformat produse de curatenie) a fost inscrisa in concursul Young Champions of Earth. Concurenta tare, idei misto.

Concursul urmeaza sa desemneze 6 castigatori, cate unul pentru fiecare regiune a lumii. Dupa inscriere, au fost selectati finalistii - 5 pentru fiecare regiune, iar eu am fost printre cei 5 pe Europa.

In plus, Ioana a lucrat la Comisia Europeana, in cadrul Joint Research Centre, in departamentul Resurse Sustenabile. Proiectul pe care a lucrat era despre speciile invazive din Europa, deci are povesti si de pe acolo. Dati cu scroll & reciclati! 

 

Scoli, inceputuri

Cariera in domeniul ecologiei si activitatea antreprenoriala au evoluat in paralel, deoarece eu am inceput afacerea, Jovis, pe cand eram studenta in anul I la Ecologie (2010). Numitorul comun a fost, desigur, interesul pentru domeniul protectiei mediului si dezvoltarea unor activitati si comunitati sustenabile, dorinta unui stil de viata sanatos si prietenos cu mediul inconjurator. Scolile absolvite mi-au adus cunostinte de specialitate.

 

Activitatea la Comisia Europeana

La Joint Research Centre al Comisiei Europene am ajuns dupa ce am aplicat pentru un stagiu de training de 5 luni, platit. Am lucrat in departamentul Resurse Sustenabile, pe un proiect care vizeaza speciile invazive din Europa (specii de plante si animale introduse in zone geografice noi, diferite de cele de unde sunt originare, avand consecinte negative asupra mediului si biodiversitatii native).

Speciile invazive au fost, de altfel, si tema disertatiei mele atunci cand am terminat masteratul. Largirea orizonturilor profesionale a fost motivatia mea atunci cand am aplicat acolo si intr-adevar, lucrul intr-o institutie europeana a fost o experienta grozava din punctul asta de vedere.

Mi-as dori ca lumea sa inteleaga mai bine importanta protectiei mediului. Nu e un moft sau ceva la moda, este vorba pana la urma de viitorul nostru si al urmasilor nostri. Lucrurile acestea se stiu, dar trebuie constientizate cu adevarat.

 

Jovis, brand de sapunuri si cosmetice naturale

Dupa cum am scris mai sus, dezvoltarea afacerii a inceput pe cand eram in anul I de facultate. Initial insa, Jovis a fost un blog personal. Eram pasionata de tot ce inseamna stil de viata sanatos si mai ales de produsele cosmetice naturale.

 

Atunci, in 2009, trendul produselor eco/bio era abia la inceput la noi in tara si aparusera timid cateva magazine online care comercializau cosmetice bio. Am comandat, le-am incercat, mi-au placut foarte mult, dar erau mult prea scumpe pentru bugetul meu de atunci, nu mi-as fi permis sa le folosesc in mod constant.

Asa ca am devenit interesata de alternatieve: produse de ingrijire facute in casa, din ingrediente naturale alese de mine. Foarte entuziasmata de noul hobby mi-am deschis un blog pe blogspot pe tema asta, unde scriam despre retetele pe care le incercam, cu poze si detalii.

In scurt timp s-a creat o comunitate de cititori in jurul blogului si la un moment dat cineva m-a intrebat daca pot sa ii trimit prin posta unul din produsele facute de mine, vroia sa cumpere. Asa s-a nascut ideea afacerii si a inceput totul.

 

 

Afecere de familie

Pionii principali suntem eu si mama mea. Ne completam foarte bine ca partenere in aceasta afacere, deoarece acoperim activitati si necesitati diferite. Eu sunt jumatatea creativa care dezvolta retetele produselor, imaginea brandului, strategia de comunicare, planurile de viitor, iar mama este cea care se ocupa de productie. Perfectioneaza retetele prin repetari dupa repetari (eu nu am rabdare sa fac asa ceva) si are grija ca totul sa se desfasoare intr-un mod organizat.

 

De obicei, ocupam atelierul in momente diferite ale zilei, ea ziua, eu seara, iar cand vreuna are nevoie de ajutor, tatal meu este intotdeauna acolo sa ne ajute. Atunci cand sunt plecata pentru vreun job, cum a fost anul asta la JRC, ma ocup de responsabilitatile mele de la distanta, online.

 

Investitii

Nu pot sa cuantific exact investitia initiala deoarece totul s-a petrecut treptat, putin cate putin, am reinvestit din castiguri pe parcurs. Oricum, investitia a fost recuperata intre timp.

A fost destul de greu la inceput, eram intr-un total pionierat cu sapunurile si cosmeticele naturale realizate manual, asa ca am avut nevoie de multa rabdare si perseverenta, pe langa resursele financiare.

 

Concursul Young Champions of Earth

Concursul urmeaza sa desemneze 6 castigatori, cate unul pentru fiecare regiune a lumii. Dupa inscriere au fost selectati finalistii, 5 pentru fiecare regiune, iar eu am fost printre cei 5 pe Europa.

A urmat  o etapa de vot public online, combinat cu evaluarea unui juriu, etapa in urma careia, din pacate, nu am fost selectata sa merg mai departe, am aflat rezultatul acum 2 zile. Dar chiar si asa, consider asta o realizare de care sunt mandra, este un lucru mare sa primesc validare pentru proiectul meu de la UN Environment! Toate proiectele participante sunt interesante, o gramada de idei grozave acolo.

Pentru inscriere a fost necesara o descriere detaliata a proiectului si raspunsul la mai multe intrebari legate de acesta si de impactul potential pentru rezolvarea unor probleme de mediu.

Pe langa asta, a fost nevoie si de sustinerea unei persoane cu functie superioara in cadrul unei institutii redutabile de mediu. Din fericire, atunci cand am aplicat ma aflat la Joint Research Centre si l-am intrebat pe unul din colegii mei ce parere are de idee si daca este de acord sa ma sustina. Deci multumesc, Eugenio! :)

 

 

Proiectul tau

Ideea de la care am pornit este transformarea uleiului alimentar uzat in sapun, urmand ca de la acest sapun sa dezvolt alte produse de curatenie pentru casa. Procesul nu este cu mult diferit de productia normala de sapun, care are la baza tot grasimi (uleiuri vegetale sau grasimi animale).

Este necesar totusi ca uleiul uzat sa fie filtrat inainte de procesare, pentru a fi inlaturate eventualele impuritati. Proiectul a fost gandit pentru a fi aplicat in parteneriat cu autoritatile locale, ca o modalitate de a recicla uleiul uzat la nivel local, in spiritul economiei circulare (resurse locale, produse locale, uz local) si de a stimula colectarea uleiului uzat din gospodarii (desi colectarea de la hoteluri/restaurante este bine reglementata, multe tari nu au sisteme bine puse la punct pentru colectarea uleiului uzat din gospodarii si de cele mai multe ori acesta este aruncat in chiuveta/toaleta). 

ana acolo insa, deocamdata planul ar fi testarea ideii intr-un proiect pilot si dezvoltarea catorva produse functionale cu care sa o pot promova mai departe. 

 

Altele bune

Mi-au placut mai multe proiecte, lista finalistilor regionali chiar e o sursa de inspiratie (Institute for Environmental Peace in Somalia, Flowercycling – reciclarea cantitatii impresionante de ofrande florale de pe raul Gange, amprenta de carbon a scolilor ca instrument educational etc.)

 

O parere despre Romania

Cred ca lucrurile au evoluat in mod pozitiv in ceea ce priveste deschiderea oamenilor catre acest domeniu. Desigur, mai e mult de lucru dar eu vad un trend pozitiv aici si cred ca asta se datoreaza in mare parte initiativelor si activitatilor din partea societatii civile.

Statul, din pacate, nu prea tine pasul cu ritmul in care ar trebui sa se miste lucrurile. Dar eu sunt optimista.

  

Ce urmeaza?

Planurile de viitor sunt cam asa: doresc sa dezvolt Jovis si pe plan international (chiar acum am in pregatire participarea la un targ international); mi-ar placea ca proiectul cu uleiul uzat sa nu ramana doar la stadiul de proiect.

Dar va fi mai dificil fara premiul si suportul celor de la UN Environment; sper totusi sa pot gasi parteneri dispusi sa ma ajute; vreau sa imi continui si cariera in domeniul stiintei mediului pentru ca e ceva ce ma pasioneaza foarte tare. Intre timp, sunt deschisa pentru orice proiecte, oportunitati si colaborari misto.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related