Ai idee cat de multe sunt de stiut despre vinuri? Probabil ca nu ti-e foarte clar ce inseamna o specializare in domeniul vinului, dar simti ca e o treaba serioasa. Si, de fapt, e una foarte serioasa, care nu se termina niciodata. Asa spune un specialist, o femeie cu experienta ametitoare in industria vinurilor. Nascuta in Romania si crescuta in Italia, Marinela Vasilica Ardelean a studiat in Italia, Franta si China; are un MBA in industria vinului obtinut la Trieste, a urmat cursurile Scolii de Somelieri la Milano timp de 3 ani, a trecut si prin L'Ecole du Vin din Bordeaux si a obtinut o diploma in Wine and Food Pairing la Roma.
Nu se identifica cu profesia de somelier, desi in 2013 a fost semifinalista in competitia londoneza "The Best Sommelier in the World", in 2014 a fost numita "The Best Sommelier of Romania" si a obtinut premiul "Sommelier of Honour", acordat de Worldwide Sommelier Association si FAS (Fondazione Italiana Sommelier) la Roma. In schimb, Marinela se considera un critic si un degustator al vinurilor, este specializata in categoria spumantelor (cu precadere sampanie si prosecco), predand si cultura sampaniei la Italian Chef Academy din Roma.
Intre toate competitiile si degustarile de vin la care participa, a publicat si doua carti bilingve: prima dedicata placerilor culinare italienesti imperecheate cu vinuri romanesti si a doua - de fapt un ghid anual - dedicata celor mai bune vinuri romanesti si din Republica Moldova.
Tot Marinela se afla si in spatele RO-WINE, festival international de vinuri premium, care si-a desfasurat a doua editie in 2017, sub egida Food and Wine Studio, companie infiintata alaturi de Liviu si Mihai Popescu (owneri ai Fratelli Group).
Cum are timp sa le faca pe toate, nici ea nu stie; dar banuim noi. Pasiunea are, de data asta, gust de vin spumant, nu mai vechi de doua decenii. Asta, pana la urmatoarea noutate.
Povestea Marinelei o spunem in continuare in cadrul seriei editoriale dezvoltate alaturi de Selgros Romania, in care ii exploram indeaproape pe pasionatii care traiesc intru bunataturi.
Strugurii din Romania, strugurii din Italia
O vacanta de vara la tatal meu, in Italia, s-a transformat intr-una mai lunga. Se fac 17 ani de cand locuiesc in regiunea Veneto, iar vinul cu siguranta a contribuit la ceea ce astazi reprezinta Italia pentru mine. Primele mele amintiri cu vinul le datorez bunicului meu, care ne rasfata pe mine si pe fratii mei cu must si castane in fiecare toamna.
Locuind intr-o zona vitivinicola si avand mai multi prieteni producatori de vin, dorinta de a descoperi lumea vinului a venit aproape natural, in urma cu vreo 10-12 ani.
Cand am inceput sa studiez vinul, ma pregateam pentru o cariera in drept, pana intr-o zi cand am primit o oferta de colaborare din partea unei crame, oferta pe care nu am putut sa o refuz. Asadar, prima mea activitate in industria vinului a fost dezvoltarea exportului in Asia Pacific pentru o crama din nordului Italiei. Eram atat de fascinata!
Studii si competitii
Lumea vinului este foarte complexa, la fel si studiile din domeniu; curiozitatea, entuziasmul si determinarea sunt obligatorii, iar practica este foarte importanta. Cartile sau manualele ofera doar teoria.
Imi amintesc si acum realizarea cupajelor cu ajutorul carora am inteles vinul dincolo de gust si emotie. Acestea le faceam atat la scoala (L’ecole du Vin, Bordeaux) cat si in Champagne, alaturi de cel care a fost si este mentorul meu in materie de Champagne, JPM (n.r. Jean Philippe Moulin).
Am ales Italia si Franta pentru calitatea scolilor, dar mai ales pentru experienta si succesul de care se bucura lumea vinului in aceste doua tari. In China am ajuns sa studiez multumita MBA-ului cu specializare in vinuri pe care l-am urmat. Acolo am invatat sa ma raportez la o scara mai mare in ce priveste cunoasterea vinului, sa inteleg ce inseamna business-ul in materie de vin si, mai ales, sa gandesc out of the box.
Chiar daca am obtinut si diploma de somelier (n.r. in Italia), nu ma definesc ca atare, pentru ca nu am practicat niciodata aceasta meserie. Cursul de somelier pe care l-am urmat in Italia este complex si de lunga durata (3 ani de zile). Initial a fost mai mult curiozitate din partea mea, dar in scurt timp aceasta s-a transformat intr-o pasiune pe care am abordat-o, si inca o fac, cu multa seriozitate si persuasiune.
Au urmat multe concursuri si recunoasteri atat la nivel national, cat si la nivel international (n.r. printre distinctiile obtinute de Marinela pana acum se numara titulatura "Dame Chevalier des Coteaux du Champagne" in Franta si "Successful Manager in the wine industry – Women Category", obtinut in Italia).
Premiile si titlurile m-au ajutat oferindu-mi si mai multa incredere in mine, dar cea mai mare satisfactie a mea nu vine de la un premiu sau o distinctie, ci de la aprecierea consumatorului de vin. Posibilitatea de a contribui la o pasiune sau de a incuraja curiozitatea legata de vin are o valoare imensa pentru mine.
Insa, dintre toate studiile urmate in Italia, cel mai mult raman atasata celor in MBA. Au fost 2 ani in care am reusit sa ma descoper pe mine si, in acelasi timp, am reusit sa acumulez cunostintele necesare pentru a putea aborda lumea vinului la 360 de grade. Comunicare, marketing, business, resurse umane etc. Printre altele, am castigat si o bursa in cadrul MBA-ului, care a setat si cursul carierei mele, din punctul meu de vedere.
Profesorat
Din anul 2013, sunt si profesor in cadrul Italian Chef Academy, o activitate care imi place foarte mult. Pentru mine, a preda inseamna a invata. Printre activitatile mele se numara dezvoltarea culturii sampaniei, asocierea preparatelor cu vinul si leadership.
Cursantii mei sunt viitori bucatari-sefi care se pregatesc pentru o cariera de prestigiu in industria enogastronomica, iar colegii mei profesori sunt, de cele mai multe ori, “Chef stellati” (bucatari-sef cu stele Michelin) sau profesionisti de renume international. Interactiunea cu toti e minunata. Si astazi ma surprinde sa vad cum unii cursanti vad in mine nu doar un pedagog, ci si un model sau mentor.
Industria vinului si experienta ta in marketing
Marketing-ul aplicat industriei vinului, in Europa, ofera foarte multe oportunitati. Profesionistii cu experienta sunt putini, iar cei cu competente si studii in domeniu sunt si mai putini.
Daca in America si Australia marketingul in vin inseamna numeroase studii de consum, strategii pe termen lung, comunicare unitara, brand de tara si multa inovatie, in tari precum Italia, Franta si Spania, marketing in vin, de cele mai multe ori, inseamna traditie, pasiune si teritoriu. Sunt putine cramele care acorda o atentie deosebita evolutiei consumatorului de vin si instrumentelor alternative de comunicare cu acesta.
Pana acum, m-am ocupat de crearea unor etichete private pentru vinuri destinate consumului in tari precum Coreea, China, Estonia, Italia etc., realizez diferite articole pentru reviste dedicate vinului in Italia, redactez descrieri de vinuri si prezentari de crame, realizez studii de fezabilitate pentru producatori care doresc sa acceseze noi piete de export si, partea cea mai provocatoare, elaborez strategii de comunicare si branding atat pentru producatorii de vinuri, cat si pentru revanzatori.
Clienti
Clientii mei variaza foarte mult. Sunt producatori de vinuri (in special din Italia), importatori, distribuitori, proprietari de restaurante (organizez cursuri intensive despre vin), companii nationale si internationale din domenii foarte variate (banci, fabrici, industria auto, asigurari etc) pentru care realizez evenimente personalizate care au ca tema principala vinul. Printre clienti se numara si pasionatii de vinuri pentru care organizez cursuri personalizate si vizite la crame in diferite tari.
Precizez ca, pana in prezent, am refuzat orice colaborare directa sau indirecta cu producatori de vinuri din Romania pentru a pastra intacta neutralitatea si credibilitatea mea, avand in vedere proiectul "The Wine Book of Romania", despre care povestesc imediat mai jos.
Proiectele Food and Wine Studio
Asociatii mei, Liviu si Mihai Popescu (n.r. asociatii Fratelli Group), au primit cu entuziasm propunerea mea de a organiza un festival de vinuri premium in Romania. Fiecare dintre noi are un background diferit si complementar in acelasi timp, asa ca impreuna am creat un concept nou de festival de vinuri, sub societatea Food and Wine Studio.
RO-WINE - International Wine Festival of Romania este un eveniment anual, ajuns la a doua editie in 2017, se bucura de o crestere constanta si de un public de foarte buna calitate. Avem acces la vinuri din ce in ce mai bune, fie ele romanesti sau de import. Provocarea mea si a partenerilor este aceea de a contribui la cresterea consumului de vin premium, prin educare, informare si cultura.
Imediat ce am infiintat Food and Wine Studio, am decis sa preluam si proiectul The Wine Book of Romania, pe care il incepusem eu, pe cont propriu, cu un an in urma. Este vorba despre primul ghid bilingv, anual, cu cele mai bune vinuri din Romania si Republica Moldova. In prezent, societatea noastra se ocupa in mod deosebit de cele doua proiecte.
Atat cartea mea “50 de vinuri romanesti asociate cu 50 de preparate italiene”, cat si ghidul anual “The Wine Book of Romania”, sunt carti bilingve care se adreseaza unui public international, cunoscator sau suficient de curios, care apreciaza nu doar vinul, ci si cultura. Am pus mult accent pe acest aspect si o fac in continuare.
Cultura inseamna, pentru mine, respectul pentru natura, pentru cei care produc vinul si respect pentru noi insine, cunoscand si consumand in mod responsabil. Vinul a devenit un protagonist central in contexte economice, sociale si culturale. Azi, chiar si o persoana care nu consuma vin este incurajata sa acumuleze cunostinte minime despre vin.
Vinuri cu care te intelegi mai bine si, respectiv, mai putin
Imi plac foarte mult spumantele, motiv pentru care am si ales sa ma specializez in aceasta categorie.
Nu sunt un mare fan al vinurilor foarte invechite. Desigur, ma bucur mult de descoperirea acestora dar atunci cand vine vorba de consum, sunt pe gustul meu vinurile care nu depasesc aproximativ 25 de ani de viata. Personal, incurajez consumul de vin si mai putin pastrarea acestora, mai ales in crama personala. Consider ca un vin care are cativa ani buni in sticla merita achizitionat direct de la producator, cel care are cunostinta si experienta necesara pentru a-l pastra.
Apreciez diversitatea si obisnuiesc sa alimentez curiozitatea mea prin degustari cat mai variate. Nu prea se intampla sa ma atasez de un vin pentru o lunga perioada pe timp. Calitatea sau vinul in sine se bucura de o evolutie, la fel si simturile noastre.
Daca ramanem fideli unui vin anume, ne limitam la gusturi sau arome deja cunoscute, riscand sa pierdem una dintre cele mai frizante aspecte in descoperirea unui vin: emotia.
In fond, ce crezi ca te-a atras la lumea vinului?
Iubesc vita de vie si ma fascineaza intregul traseu pe care strugurii il parcurg pentru a fi transformati in vin. Miros, gust, culori, arome, emotie si sentimente. Aceasta lume imi ofera posibilitatea de a ma bucura de foarte multe aspecte ale vietii, printre care se numara si latura umana. Pentru a excela in domeniul vinului e nevoie, pe langa talent si cunostinte, de o buna doza de sensibilitate si curiozitate.
Toate etapele procesului de fabricatie a vinului sunt importante; insa, din punctul meu de vedere, calitatea strugurilor si igiena in crama sunt cele mai importante aspecte. Pana la urma, unui bun enolog ii revine rolul de a interpreta talentul si generozitatea naturii.
Pentru mine, cariera reprezinta dorinta neincetata de a ma dezvolta si perfectiona cu pasiune, curaj si determinare in tot ce fac si cred, refuzand scurtaturi ce neaga principiile ce ma ghideaza, cel mai important fiind respectul, pentru mine si pentru ceilalti.
Proiecte si planuri viitoare
Pe langa festivalul de vinuri si ghidul la care lucrez aproape tot anul, am inceput un studiu legat de inovatie in comunicare in industria enogastronomica. De asemenea, am in derulare un proiect pe care il voi face public anul viitor si care se adreseaza iubitorilor de vin si de yoga.
Cum se formeaza maiestria? O intrebare grea, care genereaza alte si alte dileme. Cum se intretine ea in timp? Oare se poate da mai departe? Pana la urma, care e definitia excelentei si cum ating excelenta oamenii care o practica? Ca sa aflam, nu putem merge decat acolo unde stim ca se iveste.
Intr-o serie editoriala realizata alaturi de Selgros Romania, ii cunoastem indeaproape pe (o parte din) membrii clubului pentru profesionisti si pasionati. De bunataturi.