In 2014, Ciprian Susanu fonda, alaturi de grupul Frank, agentia Dare Digital. De atunci si pana in prezent, serviciile nu s-au schimbat mult: performance marketing, social media, SEO, Conversion Rate Optimization, branding. Ce s-a schimbat, insa, este ownershipul. Ciprian este acum actionar unic al agentiei si ne-a povestit cum a inceput si cum cum a ajuns aici.
Ca parte din Frank, cea mai productiva perioada a agentiei fost in 2015, alaturi de clienti precum Johnnie Walker, Durex sau Aperol. A urmat apoi, alaturi de Onomatopy, un proces de rebranding si pozitionare pe piata ca agentie independenta de performance marketing, in care departamentul de creatie exista pentru a sustine performanta.
Nu intram in competitie [de creatie] cu jucatorii din piata de publicitate sau comunicare pentru ca nu asta ne motiveaza. [...] Ne concentram pe maximizarea rezultatelor pe toate canalele prin metode de marketing online. Retailul si pharma sunt cele mai active industrii pentru noi, cu METRO, Catena si Germag. Ecommerce si FMCG urmeaza, ca importanta, cu Etic Fashion, iCentre sau Durex.
Cea mai complexa campanie de pana acum a Dare Digital a fost un Black Friday pentru METRO. A fost o campanie 360, care a pornit de la zero si care a cuprins strategie, creatie si productia spoturilor TV. A dispus de mai bine de 30 de oameni care au ajutat la implementarea actiunilor online, iar tot efortul, ne spune Ciprian, s-a vazut si in vanzarile clientului.
Drumul spre publicitate
A fost un process continuu de autocunoastere, abia dupa 8 ani am inteles exact ce m-a ghidat in directia aceasta si pot spune acum ca, la vremea respectiva, am vazut si fructificat o oportunitate deja existenta in piata.
Mai tarziu, am inteles ca fiecare individ care isi identifica potentialul are obligatia morala, atat fata de el cat si fata de comunitatea din care face parte, sa exploreze si fructifice acel potential. Eu unul am responsabilitatea de a genera impactul maxim pe care il pot avea in piata in care activez, in societate si chiar in lume.
Frank Group, 2010
Dupa ce am lucrat preponderent pe branduri mici si medii in una dintre primele agentii de pe piata de digital din Romania (ulterior, doborata de criza din 2008-2009), am avut o scurta oprire la GECAD Technologies si am contribuit din pozitia de Senior Developer & SEO Specialist la lansarea eFin.ro, acum cel mai mare portal financiar de la noi.
A fost din nou momentul sa generez un impact mai mare in domeniul in care lucram si m-a ajutat si faptul ca aveam in palmares experienta care ma pregatea pentru asta. Am intuit atunci ca “liga mare” avea ca jucatori agentiile de media si de publicitate.
Alaturi de Frank Group, in 2010, am descoperit o lume a advertisingului care nu intelegea inca digitalul si oportunitatile enorme pe care le poate aduce. Imi amintesc ca oamenii care intelegeau si “gandeau” digitally-driven puteau fi numarati pe degete.
Mai mult, profesionistii de digital erau priviti mai mult ca niste geeks de catre majoritatea colegilor (cu background de advertising clasic) si la fel perceputi si de catre clienti. Astfel, incepand cu 2011, am construit, serviciu cu serviciu si om cu om, capabilitatile de digital ale grupului de comunicare.
Prin aportul adus la zecile de pitchuri la care am participat, prin sutele de campanii pentru branduri de top, de la cateva dintre primele campanii in social media locala pana la campanii pentru branduri importante, am invatat tot ce stiu acum despre piata de advertising.
Primele proiecte
In 2010 - 2011, Romtelecom, Skoda si Asirom au fost cateva dintre primele branduri pentru care am livrat servicii in Frank. Deschiderea magazinului online al Romtelecom, campanii de lansare pentru modelele Skoda in Romania, sau primele campanii de impact ale Asirom in mediul online au fost proiecte la care mi-am adus contributia prin know how-ul de digital pe care l-am adus in cadrul grupului.
Am atins varful de rezultate pe segmentul digital pentru Frank in 2014-2015, cu proiecte de social media pentru Johnnie Walker, Durex si Aperol. Am contribuit la campanii regionale care au adus in portofoliul agentiei mai multe premii obtinute la Internetics si Webstock.
Trecand peste sfera tehnica a proiectelor, am invatat enorm din interactiunile cu fostii mei colegi, tocmai de aceea cea mai mare realizare a mea ca profesionist sunt cele 3 generatii de specialisti in digital marketing care au trecut prin Frank sub conducerea mea.
Fiecare dintre acestia lucreaza acum in departamente de marketing ale companiilor lideri de piata sau in alte agentii de top.
Performance marketingul era un serviciu tot mai necesar in piata, iar clientii constientizau aceasta nevoie din ce in ce mai acut. Abordarea unui astfel de serviciu, insa, era una complet diferita de modul de constructie al unui business clasic de publicitate care se bazeaza aproape exclusiv pe creatie.
Conduc echipe de mai bine de 10 ani si am responsabilitati de tip P&L de mai bine de 6 ani. Desi perspectivele de specialist, manager, anteprenor sau speaker sunt foarte diferite, eu le-am gasit un punct comun in dorinta si capacitatea de a inspira: fie clienti, fie colegi de echipa.
Am invatat, in timp, ca liderul e cel care are atat viziunea potrivita dar si energia de a-i mobiliza pe ceilalti catre un scop.
Dare Digital independent
Toate deciziile de schimbare pe care le-am luat in cariera au fost, in ultima instanta, bazate pe valori personale. Mereu am fost in parteneriate care au presupus alinierea acestor valori si a intereselor cu angajatorii sau partenerii mei de la vremea respectiva.
Acum, la 32 de ani, cunoscand industria de online din Romania din multiple pozitii si perspective, cred ca am atins maturitatea necesara sa construiesc ceva 100% bazat pe principiile, valorile si capabilitatile proprii. Un pariu personal pe care il privesc cu toata responsabilitatea.
Prioritare au fost, bineinteles, cresterea portofoliului de clienti si cash flow-ul. Fiind o agentie parte a unui grup, si dependenta de clientii gupului era destul de mare. Sunt multumit ca dupa doar cateva luni am stabilizat deja capitolul acesta, ceea ce-mi da perspective excelente pentru anul viitor.
In paralel, am inceput un proces de rebranding si pozitionare pe piata ca agentie independenta. Onomatopy a fost partenerul perfect de discutie in acest sens. Dupa o scurta conversatie de debrief, am avut surpriza sa primesc niste propuneri care au esentializat perfect ce imi doresc sa reprezinte Dare Digital pe piata: un jucator care imbuna perfect pragmatismul atingerii de rezultate cu viziunea strategica de care orice client are nevoie pentru a-si atinge si depasi obievtivele.
Viziunea inseamna sa intelegi ca mediul digital vine si cu foarte multe oportunitati care trebuie explorate, nu doar in masurabilitate si in eficientizare, ci si in exploatare de potential la maxim. In a fi un catalizator si un amplificator pentru toate celelalte canale de promovare.
Performance marketingul nu inseamna doar sa optimizezi pana la ultima picatura ci, mai ales, sa generezi crestere folosind la maximum instrumentele digitale.
Echipa
Departamentul de Client Service este condus de Mihai Putinelu. Backgroundul anteprenorial al lui Mihai si experienta de vanzari, pe langa cunostintele de advertising, sunt cateva dintre punctele noastre forte, alaturi de o echipa foarte experimentata de performance marketing si un departament de creatie tanar si talentat.
Creatie vs. performance
Focusul este pe performance marketing. Ne concentram pe maximizarea rezultatelor pe toate canalele prin metode de marketing online. Avem un departament de creatie specializat in a ne sustine sa aducem aceste performante.
Nu intram in competitie cu jucatorii din piata de publicitate sau comunicare pentru ca nu asta ne motiveaza. Preferam sa ne concentram pe obtinerea de rezultate prin instrumente online. Totusi, cand am fost solicitati, am demonstrat ca putem livra campanii integrate foarte reusite pentru clienti de top.
Clientii de azi
Criteriul principal de alegere al clientilor este impactul pe care il putem aduce, prin ceea ce stim sa facem mai bine, strategie online si performance marketing in business-urile lor.
Clientii locali au avantajul ciclului mic de convingere si flexibilitate in colaborare, in timp ce corporatiile, desi au inertie mai mare, au bugete semnificativ mai mari.
Retailul si pharma sunt cele mai active industrii pentru noi, cu METRO, Catena si Germag. Ecommerce si FMCG urmeaza, ca importanta, cu Etic Fashion, iCentre sau Durex.
Avem, insa, si proiecte pentru branduri premium in industriile lor, cum ar fi LacertA Winery si Hotel Epoque, cu focus pe identitate vizuala.
Cel mai complex proiect Dare Digital
Ne plac toate tipurile de provocari iar asta se vede atat din nume cat si din felul nostru de a fi, zi de zi. Uneori, transformam in nevoi complexe chiar si brief-uri aparent simple de la clienti, din dorinta de a genera un impact cat mai mare.
Totusi, METRO Black Friday 2016 cred ca a fost cea mai complexa campanie dezvoltata pana acum. Nu doar ca am implementat o campanie 360, inca din faza de strategie si creatie pana la productia spoturilor TV cu o echipa de peste 30 de oameni si implementarea campaniilor online, dar am contribuit si la o crestere de vanzari semnificativa pentru client.
Piata de digital marketing din Romania
Cel mai mare plus al pietei din Romania este, in continuare, potentialul ei de crestere si oportunitatile pe care le ofera. Minusurile sunt date de cultura regiunii geografice in care ne aflam - lipsa de rabdare, viziunea pe termen scurt si know how slab in materie de marketing si digital.
Este si motivul principal pentru care pariul meu personal e pe educatie. Cred in marketingul bazat pe educatie si sunt convins ca, daca ajuti potentialul client sa creasca, sa inteleaga si sa discearna mai bine, in final vei fi mai castigat. In plus, ajuti si industria din care faci parte sa se dezvolte.
Ma lovesc de aceleasi probleme ca toti anteprenorii romani din orice domeniu. Lipsa de predictibilitate legislativa si fiscala reprezinta problema cea mai mare, urmata de competita globala pe piata fortei de munca.
Faptul ca suntem o agentie independenta ne obliga sa fim mai creativi si sa oferim si mai multa valoare pentru a convinge clientii de top. Totusi, sunt increzator ca orice dezavantaj poate fi transformat in punct forte cu parghia potrivita.
Directii de dezvoltare
2017 e un an de reasezare pe piata, cu investitii si o schimbare radicala de strategie, facand trecerea de la o agentie parte a unui grup la una independenta. Prioritatea e sa pastram volumul de business si sa ramanem profitabili, impreuna cu cresterea echipei.
Adica premisele ideale pentru o crestere de peste 100% in 2018.
Sunt convins ca digitalul a schimbat deja toate celelalte arii ale comunicarii si ca, la un moment dat, toate mediile vor converge catre online. Motiv pentru care cresterea noastra poate veni inclusiv din parteneriate cu jucatori din ramuri complementare.