Experienta cu garnitura de experienta si inca o idee de experienta presarata deasupra, pentru gust. Dish-ul pe care si-l doresc majoritatea angajatorilor, iar publicitatea (inca) nu face exceptie. Daca n-ai dus la cap cateva campanii creative, nu dai bine in business. Dar n-o sa ne concentram pe realitati triste cand avem altele mai bune exact langa. De pilda, oportunitatile de a castiga experienta profesionala - si inca internationala - care rasar din Facebook Ads in timp ce dai in nestire obisnuitul scroll.
McCann Bucharest le-a oferit asta lui Luis, Jose, Maria si Mike, 4 studenti ai scolii de creativitate Zink Project din Spania. Printr-un concurs online, ei au fost selectati sa vina si sa se dezlantuie la Bucuresti. Mai intai, in brainstorminguri; si apoi, bineinteles, dupa birou. Luis, Jose, Maria si Mike au bifat cu brio ambele directii, lucrand pe briefuri de la Coca-Cola, Vodafone, ROM, Primola, KFC sau Arctic, in timp ce se indragosteau ireversibil de mamaliga si sarmale.
Ideea proiectului a venit de la Jonay Sosa, tipul care si-a plimbat serviciile creative in agentii din 20 de tari, cerand la schimb combustibil ca sa-si alimenteze mini-van-ul. In cele din urma, s-a oprit la McCann Bucharest in rolul de Group Creative Director pe Coca-Cola. Odata puse lucrurile in miscare, Catalin Dobre (Chief Creative Officer, McCann Worldgroup Romania) si intreaga echipa a agentiei s-a implicat pentru a-i face pe studenti sa se simta ca acasa. Si ca la munca.
Asa a fost prima editie a Incubatorului McCann Bucharest, un proiect recurent care presupune parteneriate cu scoli de creativitate din Europa din care sa rezulte , astfel, o punte intre agentie si tineri creativi de pe alte meleaguri. Care, venind aici, au transport, cazare si bani de buzunar asigurati. Cum s-a intamplat totul, mai jos.
Hey there, looking for the English version of this interview? There you go.
Tineri creativi europeni la Bucuresti
Catalin Dobre: Credem in sustinerea cresterii celor talentati si ne numim in gluma o "scoala de directori de creatie". Amuzant e ca vorba asta e si adevarata. De-a lungul timpului, multi tineri au inceput sa lucreze in publicitate la McCann. Unii dintre ei aflati la primul job, altii cu putina experienta. Iar, acum, aceiasi tineri de atunci sunt printre cei mai experimentati creativi din tara.
Cel mai important lucru care ajuta oamenii sa creasca este cultura creativa pe care o avem. Si aceasta este o cultura bazata pe diversitate. Daca pui ingredientele potrivite laolalta, atunci se intampla magia. Incubatorul este un proiect care isi propune sa aduca tineri europeni creativi pentru a ne imbogati diversitatea. Si, totodata, creeaza o punte intre noi si cel mai talentati tineri europeni.
Se intampla ceva foarte interesant. Acum 5-6 ani creativii care voiau sa lucreze la campanii regionale sau globale sau cei dornici sa aiba sanse la premiile mari din festivalurile importante cautau sa se angajeze in agentii straine. Acum, creativii straini vad in McCann Bucharest o oportunitate de a face lucruri mari.
Sunt un mare promotor al acestui trend si facem tot ce putem pentru a-l incuraja. Trebuie sa cucerim lumea de aici, din Romania. Si avem puterea sa facem asta.
McCann Bucharest e deja un birou in care, daca mergi in departamentul de creatie, auzi vorbindu-se in engleza sau spaniola. Si asta nu din cauza ca cineva se uita pe Netflix sau la telenovele. Suntem conectati la restul lumii. In afara de creativii din Irlanda, Spania si Suedia cu care lucram, ne ocupam de conturi regionale si globale. Asta inseamna ca avem constant oameni care vin din strainatate sa lucreze cu echipele noastre sau ca sa ajute la coordonarea proiectelor.
Cum functioneaza
Catalin Dobre: Incubatorul este un program care presupune parteneriate cu scolile creative din Europa. Facem selectia alaturi de reprezentanti ai scolilor: ei fac o lista scurta, apoi ne uitam la portofolii si alegem participantii finali.
Scopul programului este cel de a integra tineri talentati europeni in procesul de zi cu zi al agentiei. Trebuie sa lucreze pe briefurile cotidiene. Pentru clientii mari. Credem ca e valoros pentru ca ei pot aduce perspective diferite, in timp ce, totodata, pot intelege din experienta felul in care lucram, modul in care cream.
Creativii din Spania au lucrat pe briefuri de la branduri internationale ca Vodafone sau Coca-Cola, dar si pe clienti cu radacini puternic romanesti, cum e ROM sau chiar Arctic.
Am vrut sa fim surprinsi de acesti tineri prin punctele lor de vedere, avand in vedere ca vin dintr-o cultura diferita. Si a functionat. Sunt oameni minunati cu idei fresh. A fost o experienta foarte interesanta.
Cand au ajuns, le-am spus "Trebuie sa fiti ca mitralierele. Vrem sa vedem multe idei, nu va cenzurati, nu tineti nimic pentur voi. Provocati-ne, fiti outrageous, spuneti lucruri stupide". Si asa au facut; si a fost grozav. La sfarsitul zilei au si ramas cu porecla "Mitralierele".
Cine din agentie se implica in derularea Incubatorului
Catalin Dobre: Echipa implicata in proiect e intreaga agentie. Credem ca fiecare dintre noi trebuie sa fie disponibil si expus la acest proiect, venind cu lucruri diferite: unii cu planificarea, altii cu timp, unii cu sfaturi si unii cu iesirile, berea si cluburile :) Viata de oras a Bucurestiului face parte din experienta, desigur.
Dar vreau sa multumesc in mod special lui Jonay, directorul nostru de creatie pentru Coca-Cola. El e inima programului. A petrecut mult timp cu echipa noastra spaniola si a investit multa energie in initiativa. Vreau, de asemenea, sa multumesc si partenerului nostru Zink Project, cea mai premiata scoala de creatie din Spania, pentru tot ajutorul acordat acestui proiect. Si abia astept sa facem si alte lucruri minunate impreuna.
Jonay Sosa: Din experienta mea, sa lucrezi pe piete diferite, cu procese si moduri de gandire diferite, e cel mai bun lucru pe care il poti face pentru a-ti dezvolta aptitudinile si largi mintea. Cand am pornit Ideas for Fuel, mi-am promis ca o sa dau si altora sansa sa experimenteze acelasi lucru; de aici a pornit si Incubatorul McCann.
Pentru tinerii creativi, e o oportunitate buna de a creste, iar pentru noi, e o ocazie grozava de a lucra cu fresh blood, care sa stimuleze si creativitatea echipelor noastre. Sunt foarte recunoscator agentiei si scolii spaniole ZinkProject.com care ne-a ajutat sa-i aducem pe studenti aici ;)
Frecventa?
Catalin Dobre: Aceasta a fost prima editie din multele ce vor urma. Am inceput cu un plan pentru editii de vara, dar e posibil sa-l extindem.
Echipa McCann Incubator '17
Luis Gutierrez Candela: Lucrez in publictate de la 21 de ani (acum am 27). Am inceput intr-un department de creatie micut din grupul Havas si peste aproape 3 ani m-am mutat la TBWA Madrid. Am lucrat in principal pentru PlayStation, McDonald's, Spanish Lotto si Ecoembes (o companie de reciclare).
M-am gandit sa plec din Spania si sa lucrez intr-o tara in care se vorbeste engleza. Ca sa-mi imbunatatesc skill-urile de limba si sa descopar cum e cu publicitatea in Europa. Asa ca prima data cand am vazut concursul online mi-am spus "Luis, asta este oportunitatea pe care o cautai, man!!!" si am aplicat instant (da, uneori vorbesc cu mine insumi.)
Nu credeam ca ma vor alege pentru proiect; ei cautau interni, dar nu ma interesa sa devin din nou intern, voiam doar sa lucrez la McCann Bucharest.
Maria Carrillo: Acum un an am terminat Comunicare Publicitara la Universitatea Europeana, absolut convinsa sa devin art director, pentru ca sunt unul dintre acei oameni care nu suporta designurile proaste ale meniurilor de la bar (chiar imi strica seara!), asa ca am inceput sa lucrez la Contrapuncto BBDO in Madrid pentru branduri ca Smart, RACE, FOX, ClearChannel si AECC.
Peste 6 luni mi s-a oferit oportunitatea de a merge la McCann Bucharest asa ca m-am gandit "UAU! Imi place sa caatoresc, sa intalnesc oameni noi si, desigur, imi place advertisingul bun" si McCann avea ingredientele perfecte ca sa fie un loc care sa-mi placa.
Nu stiam multe despre Romania, trebuie sa marturisesc. Dar de McCann Bucharest deja auzisem datorita premiilor; si, bineinteles, ROMul american e o campanie cunoscuta in Spania.
Miguel Rincones Salinas: Prietenii imi spun Mike. Sunt un millennial (23 de ani) si un calator care crede cu tarie ca povestea din Toy Story e pe bune. Am absolvit Publicitate si PR la Universitatea Camilo Jose Cela din Madrid.
Inainte de a veni la McCann Bucharest, invatam la masterul de creativitate oferit de Zink. Nu aveam experienta in agentii de publicitate, asa ca a fost o oportunitate palpitanta pe care n-am putut sa o refuz.
De data asta, nu am facut documentarea obisnuita pe care o faci cand te duci intr-o tara straina. Nu voiam sa stiu foarte multe, voiam ca tara asta sa ma surprinda.
Jose Luis Martin Navajas: In ultimii cinci ani am fost copywriter in cateva agentii (d6, Coonic, TBWA) si am lucrat si freelance. Pe langa clienti, briefuri si deadline-uri, mereu incerc sa imi tin mintea activa dezvoltand proiecte personale si calatorind.
M-am hotarat sa vin la McCann Bucharest pentru ca era o ocazie unica de a ma dezvolta intr-una dintre cele mai creative agentii din Europe; in acelasi timp, a fost si o sansa de a aprofunda o cultura despre care nu stiam prea multe.
#cumfu experienta
Intai, ne-am gasit "cazari", toate de la colegi din McCann. Am fost primiti foarte bine, ne-au ajutat cu transportul si toate cele. In prima saptamana, am lucrat la proiectele curente ale agentiei. Unele pentru Primola, Sprite si un brand de cafea. A trebuit sa lucram foarte repede, timpul era scurt si asa ca in primele zile am plecat de la birou noaptea.
Apoi, Catalin ne-a dat cateva briefuri pentru Festival of New, un festival de creatie intern al McCann unde se lucreaza pe briefuri reale, si asa am inceput sa lucram pe KFC, Coca-Cola Zero, Paul, Vodafone, Virgin Radio si Pegas.
In alte zile am intrat in niste brainstorminguri alerte pentru Coca-Cola – cu zece idei pe masa si doar o dupa-amiaza sa dezvoltam toate board-urile. O nebunie. Dar a mers foarte bine, unele idei sunt inca in discutii.
Am avut emotii cand am venit; nu eram familiarizati cu mersul lucrurilor in agentie sau cu volumul de munca. Dar ne-am integrat repede in echipa si am urmat ritmul agentiei.
Surprize, surprize
Nu stiam foarte multe despre tara, asa ca am petrecut majoritatea timpului de aici fiind suprinsi. Primul nostru weekend in Transilvania ne-a largit perspectiva asupra Romaniei, dar credem ca inca sunt multe lucruri pe care le avem de bifat… Cine stie, poate cu ocazia vizitei urmatoare :)
P.S. Ne-am indragostit de mamaliga si sarmale.
Ce ati invatat
Am descoperit metode noi si fresh de a aborda briefuri si proiecte care ne vor ajuta mult acasa, in Spania - si, de fapt, pe oriunde ne vom duce. Totodata, am intalnit multi oameni creativi pasionati care mereu ne-au adus in fata unor puncte de vedere noi si observatii utile. In afara de asta, cand lucrezi intr-o asemenea agentie mare, te simti incurajat sa continui sa lucrezi mai tare si mai bine.