[Folclorul din reclame] Chiar asa, mai are cineva numarul lu' Varu'? Ca poate-l chemam in Piata

[Folclorul din reclame] Chiar asa, mai are cineva numarul lu' Varu'? Ca poate-l chemam in Piata

Am trecut noi, involuntar, prin istoria publicitatii romanesti din 90 si pana in prezent si am numarat supravietuitorii. Dorel, Laser, frate!, Cat e halatul?, Zboara puiule, zboaraZani, vaci si Fainosag. Si am ajuns aproape de ceea ce se intampla acum. Nu foarte aproape, caci Varu' a aparut pe TV in 2013. Creatorii lui, Andrei Munteanu si Victor Oprisan, Group Creative Directori MullenLowe, uite, il cheama in Piata, poate, cine stie? are vreo rezolvare.

In mod cert aceste personaje au evoluat si este normal sa se intample asa. Pentru ca piata, comunicarea, brandurile toate au evoluat. Nea Nicu’ era cel care te indemna sa cumperi sticla de Pepsi la litru de la non-stop, Varu’ te ajuta sa cumperi chiar si o sticla de 1 litru, dar on-line, spun creatorii lui.

 Cum a aparut Varu', ce a spus clientul, ce l-a facut sa ramana in folclor si in conversatiile oamenilor, in randurile de mai jos:

 

Povestea acestui personaj

Povestea Varului e destul de simpla: aveam nevoie de un personaj care sa intruchipeze principalul beneficiu oferit de brand (tocmai.ro) – te ajuta sa cumperi sau sa vinzi orice ai avea nevoie, simplu si rapid. Adica, iti rezolva o problema.

“I solve problems” ar fi trebuit sa fie fraza lui de prezentare. De aici, conturarea lui a fost simpla. Si, ca sa-i dam un aer autohton, l-am botezat Varu’, baiatul ala pe care toti il avem in agenda telefonului si care rezolva orice problema am avea.

Din modul in care arata personajul, se comporta si vorbeste, se poate vedea ca nu prea au fost schimbari vizavi de “scriptul” original. Poate doar ca am fi vrut sa-l filmam cu Tarantino…

 

Clientul

Clientul l-a primit neasteptat de bine pentru ca l-a recunoscut inca din momentul in care faceam prezentarile, sa spunem. Nu a mai fost nevoie de referinta video pe care o aveam pregatita.

 

Reactii

Faptul ca Varu’ avea o prezenta hollywood-iana adaptata spiritului local (nume, glume etc.) a ajutat foarte mult in a fi adoptat de oameni si folosit in tot felul de contexte care au depasit cu mult granita tranzactiilor on-line. Daca erai la terasa si masa nu era stabila, aveai toate sansele sa-ti zica cineva: “Pai suna-l pe Varu’”.

Sa auzim expresii de-ale lui in jurul nostru speram, dar sa vedem replici ale personajului in diverse showuri televizate ne-a cam luat prin suprindere. Chiar asa, mai are cineva numarul lui, ca poate-l chemam in Piata, doar rezolva probleme, nu?!

 

Cat de previzibil este un astfel de proces

Daca exista o reteta a viralitatii, se vindea pe bani multi (am verificat de 3 ori sa nu schimb din greseala o litera, caci o astfel de reteta exista si nici nu costa atat…am auzit!!!).

Poate Shaolinul de la Bucovina a avut sanse sa intre in cultura populara, insa el a fost o pata de culoare, un personaj atipic teleportat in spatiul Balcanic, fara a avea interventii verbale savuroase. Caci dincolo de aparitie, un Dorel, un Ghita Ciobanul sau Nebunul “cat e halatu’” au avut, in primul rand, umor de limbaj.

 

Cum ajunge un astfel de personaj de reclama in folclor

Oamenii trebuie sa se regaseasca in situatiile respective. Muncitorul roman care da cu tarnacopul si ia curentul intregului cartier sau cel care munceste in timp ce alti cinici sparg seminte si se uita la el ne era cunoscut tuturor, doar ca nu avea un nume.

La fel si Varu’. Adica, exista categoria de personaje, trebuie doar un singur exemplar al speciei cu care sa se identifice categoria.

 

One hit wonders in publicitate 

Nu cred ca se poate vorbi despre one hit wonder la nivel de creare de personaje memorabile, doar ca trebuie sa se alinieze mai multe astre: brandul sa-ti permita crearea unui personaj, clientul sa-l accepte, publicul sa-l adopte.

Si chiar statistica infirma lucrul asta: exista oameni care isi asuma paternitatea a mai mult de un singur personaj memorabil.

 

Evolutie

In mod cert aceste personaje au evoluat si este normal sa se intample asa. Pentru ca piata, comunicarea, brandurile toate au evoluat. Nea Nicu’ era cel care te indemna sa cumperi sticla de Pepsi la litru de la non-stop, Varu’ te ajuta sa cumperi chiar si o sticla de 1 litru, dar on-line.

 

Personaje facute de colegi si rivali

O sa las o lista de personaje care s-au perindat de-a lungul vremii in mentalul colectiv, unele inca mai avand loc acolo, si care mi-au placut: Dorel - Unirea, Halatu’…cat e halatu’ - Altex, Paul Maximus - Vodafone, Chibzuitu’ –  Altex, Zanul – BT,  Dinerovici –Digi , Ghita Ciobanul –Vodafone.

 

Cum sta publicitatea romaneasca la acest domeniu

Tinand cont de lista de mai sus, cred ca nu ducem lipsa in publicitatea romaneasca nici de personaje memorabile si nici de personaje care sa le creeze!

Dar, cum intotdeauna se poate mai bine, putem sa mai aruncam din cand in cand cate o privire catre un Mr.Mayham sau The Old Spice Guy.

Mr. Mayham – Allstate: 

Terry Tate  - Office Linebacker – Reebok:

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


MullenLowe

De 29 de ani in Romania, MullenLowe este o agentie de creatie, marketing si brand strategy, care isi propune sa isi pastreze mentalitatea de creativitate antreprenoriala si spiritul dinamic. Agentia se pozitioneaza... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Pozitii

Sectiune



Branded


Related