Vreo 10 ani la rand, verile jurnalistului Bogdan Pencea au inclus cate-un traseu cu bicicleta prin Transilvania. Mergea de unul singur, "dormeam pe unde apucam, preferam drumuri mai putin umblate". Il batea gandul sa-si ia o casa intr-un sat din zona, iar asta avea sa se si intample in 2014, cand a ajuns in Viscri la un concurs de biciclete. S-a indragostit iremediabil, a cumparat o casa de la "niste sasi care plecasera in Germania imediat dupa comunism" si a transformat-o in pensiune.
Bogdan a venit catre noi cu o rugaminte. Cauta publicitari cu idei care sa scape Viscri de publicitatea stradala in sensul ei traditional.
In cei 3 ani de cand sta mai mult acolo, din care ultimul ca gazda la Viscri 9, a observat cum micile afaceri locale incep sa se afiseze prin diverse forme "invatate" de reclama stradala. Problema e ca modul in care o fac nu e potrivit pentru un sit protejat de UNESCO.
Sunt locuri pe care "existenta publicitatii le-ar devaloriza foarte mult", precizeaza Bogdan. Dar, in acelasi timp, caracterul informativ al publicitatii este necesar, iar cei care traiesc in Viscri isi doresc sa vanda, la fel cum cei care vin acolo isi doresc sa cumpere. Na problema creativa.
Cititi povestea mai jos; iar daca va tenteaza brieful propus, pe Bogdan il gasiti aici.
Când va veni sfârșitul lumii vreau să fiu la Viscri. Aici totul vine cu 100 de ani mai târziu. Publicitatea? Aici a ajuns acum vreo 10 ani. Big-Ad-Bang-ul a fost când Mariana și-a pus în curtea bisericii fortificate o săgeată de lemn pe care și acum scrie "Cafe Artizanat" și indică spre casa ei pe care oricum o vezi când ești în dreptul semnului. Naming tip "ce spune aia e": loc de băut o cafea și de cumpărat obiecte făcute de femeile din sat. Acum mai adevărat ar fi Restaurant-Cafe-Artizanat.
Apoi au venit Prințul Charles și, ulterior, o familie tânără din București care s-au mutat în sat și au deschis o pensiune. Au botezat-o Viscri 125, naming în ton cu modul săsesc de a aborda lucrurile în care frumusețea e o consecință a utilului, nu un scop în sine. Utilul e aici că cei care află numele pensiunii știu deja și adresa. Nu avem nume de străzi, de ce să ne complicăm existența?
Casa printului Charles, complet nemarcata
Restaurantul Viscri 38, complet nemarcat
Mai departe modelul s-a perpetuat și au apărut Viscri 38, Viscri 18 și așa mai departe. De un an, după un altul în care doar am renovat, la Viscri 9 îmi adăpostesc de sfârșitul lumii oaspeți veniți prin Airbnb.
Au venit oameni noi în sat și au apărut încă 2 pensiuni și un restaurant care au simțit nevoia să se distanțeze de restul, nu și-au mai numit micile afaceri după adresa poștală.
Iar de anul trecut în curtea bisericii a mai apărut încă o săgeată, către un loc în care proprietarii au pus o roată de car la poartă și au scos pe trotuar o masă. O roată și o panoplie de lemn pe care scrie "pensiune" au pus și la cealaltă casă pe care o au. La restaurantul cel nou sunt un logo pe poartă, un afiș și un șevalet pe post de people-stopper.
Nu e încă sfârșitul lumii.
Majoritatea nu am pus nimic pe casele noastre și oamenii care trec prin el se pot bucura de simplitatea și frumusețea crudă a, cred eu, celui mai bine păstrat sat din Transilvania. Rikke, o daneză pe care am avut-o ca oaspete la Viscri 9, venită să caute un colț de liniște în care să-și termine de scris cartea spunea în review-ul ei că Viscri e "o utopie rurală" și că a apreciat locurile relaxate, necomerciale. Asta e ceva ce merită păstrat, nu-i așa?
Restaurant deschis in 2016 de un localnic. Cu pitic la poarta
Ne va fi din ce în ce mai greu. Săptămâna trecută a mai apărut un carton la o poartă pe care scrie în română că au de vânzare pepeni cu 1 euro. Cei care apelează la micile forme de publicitate de trotuar, fie că sunt localnici sau nu, sunt oameni care au băgat niște bani pe care vor să-i recupereze mai degrabă mai repede decât mai târziu.
Aici avem nevoie de tine. Nu pentru o campanie, ci pentru un sistem discret, dar eficient, de promovare.
Bine, dar de ce nu rezolvăm treaba pe cale legală totuși? Pe lângă faptul că umbrela legală nu e suficient de acoperitoare, mai durează și 100 de ani până când se schimbă ceva. Casa vopsită anul trecut în roz, în pofida reglementărilor care decurg din statutul de sit UNESCO și căreia i-au trecut pragul inclusiv procurorii e acum, la un an distanță, doar un roz mai jos pe scara Pantone. De la soare și ploi.
În loc de trimiteri la regulamente poate că ar fi mai bine să le dăm oamenilor un sistem de promovare către oamenii ce trec prin Viscri care să funcționeze chiar mai bine decât variantele clasice.
Viscri 125, cea mai mare pensiune din sat, complet nemarcata
Avem deja două idei. Prima: pensiunile si restaurantele să fie marcate printr-o plăcuță de metal cu un fel de logo în relief pentru fiecare dintre activități. Așa erau și pe timpuri dar semnele marcau casele de fierari, tâmplari sau producători de lapte. E o modalitate discretă de promovare dar va fi oare și eficientă?
Cealaltă idee este ca satul să fie împânzit de reclame digitale pe care să nu le vezi cu ochiul liber. Realitate augmentată. Sunt mulți oameni vrednici care știu o meserie în Viscri dar nici un specialist pe emulat realități augmentate.
Nu avem buget iar "brieful" e ăsta de mai sus. Ne poți ajuta cu o idee care să salveze Viscri de noi înșine?