In primul rand, UX designul nu este design de interfata. Ala e UI-ul. In al doilea rand, fix confuzia asta a fost unul dintre motivele pentru care o comunitate de specialisti din Bucuresti a luat taurul de coarne si a pornit Asociatia Romana de UX Design. Scopurile, ne povesteste Calin Fara (co-founder), au fost clare de la inceput: de informare si invatare si de pozitionare a UX-ului ca parte elementara nu doar in domeniul IT, cat si in alte domenii colaterale, precum e-commerce-ul.
Pe langa cursurile online pe care le pun la dispozitie gratuit membrilor, principala activitate a asociatiei tine de evenimente - workshop-uri, meetups, conferinte dedicate unui singur speaker sau cu un program complex. Cel mai mare dintre ele insa ramane conferinta UX Bucharest aflata anul asta la a doua editie (3-6 octombrie). Timp de patru zile, evenimentul aduce pe scena specialisti internationali ale caror invataturi sunt ascultate atat de UX Designeri calificati, cat si de novici sau manageri si antreprenori.
Pe plan local, UX designul e inca in formare ca domeniu, insa Calin spune ca ritmul este unul destul de alert. Lucru ce ambitioneaza si mai mult asociatia sa puna conferinta pe harta evenimentelor internationale.
Necesitatea specializarii in UX design, in companiile din Ro
In Romania nevoia de UX este inca la inceput, dar este imbucurator ca acest nivel de intelegere se schimba in mod vizibil.
Altfel, nevoia este una vitala. Pentru a putea trece de la stadiul de producatori de linii de cod la cel de creatori de produse si servicii fabuloase end-to-end este extrem de important sa acoperim toate layer-ele de care este nevoie pentru dezvoltarea unui produs. De la partea de idee, de business, strategie pana la implementare, testare si livrare.
Iar UX designul si CX-ul ocupa un rol vital in acest proces - un Product Manager si un Engineering Manager trebuie sa lucreze cot la cot cu un UX Designer pentru a fi siguri ca produsul pe care il construiesc este cu adevarat ceea ce asteapta userii (clientii) pe care ii targeteaza.
Experienta care inconjoara intregul produs va face diferenta intre un produs oarecare sau care esueaza si unul de succes, pe care userii il iubesc.
Prima editie UX Bucharest
Totul a fost dificil pentru ca eram un grup care nu mai facuse asta niciodata, niciunul dintre noi. Nu ne-a animat decat increderea, nebuneasca aproape, ca vom reusi, increderea in viziunea pe care o aveam - si anume ca UX-ul este si trebuie sa devina si in Romania un domeniu important, un domeniu de care poate depinde dezvoltarea intregii industrii de tech.
Se pare ca nu am gresit si desi am consumat toti un nivel imens de energie si resurse proprii, evenimetul a fost unul de super succes, apreciat la superlativ inclusiv de speakerii pe care i-am avut invitati (si care vazusera zeci/sute de alte evenimente).
Scopul conferintei
Local, scopul conferintei este in primul rand unul de invatare si in acelasi timp unul de awareness. Pentru ca se adreseaza atat profesionistilor din UXD cat si celor din domenii conexe - management, design, marketing, HR - conferinta are si un puternic rol de ridicare a nivelului de intelegere despre ce inseamna designul de experienta, care este impactul pe care il poate avea pentru un produs.
Evident, la un eveniment de asemenea anvergura, nu putem neglija componenta de networking. International, vrem sa punem UX Designul din Romania pe harta Europei (tinand cont de nivelul continutului si a speakerilor pe care ii aducem nu cred ca va fi prea greu) si de ce nu, sa devenim unul dintre evenimentele etalon din industrie, in intreaga lume.
Schimbarile de la a doua editie
Schimbarea principala a fost una ceruta chiar de “userii” nostri, oamenii pe care ii dorim participanti la conferinta.
Am adus chiar si mai mult continut, am schimbat structura de workshopuri aducand mult mai multe sesiuni de invatare hands-on, am crescut numarul de locuri (si chiar si asa deja 3 categorii din 4 sunt sold out :).
Instrumentele de learning in UX
Exista multe, insa din pacate niciunul standardizat sau oficial. Asta este un alt aspect in care Asociatia Romana de UX isi doreste sa aduca schimbari, lucrand deja la initiative pentru a aduce cursuri de UX in facultati.
Si pentru ca mai e totusi cale lunga pana cand vom avea o generatie de specialisti de UX pregatiti pentru asta in facultati si universitati, putem alege intre cursuri online, intre workshop-uri locale tinute de oameni cu suficienta experienta, carti online si offline de UX, programe de internship si/sau mentorship in UX (tinute in anumite companii).
Inclusiv Asociatia Romana de UX ofera accesul la cursuri online de UX, tinute de o organizatie partenera cu traditie (de 15 ani!) din Danemarca, oferind inclusiv un discount pentru cei care vin prin Asociatie.
Evident, se pot face si workshop-uri in alte tari cu traditie in UX (Anglia, USA) sau chiar universitati specializate in acest domeniu (design, design industrial etc).
Proportia participantilor: novici - specialisti - alte domenii
Un semn imbucurator este exact cresterea proportiei de manageri si persoane din domenii colaterale - marketing, HR, Product management, engineering care participa in numar din ce in ce mai mare la evenimentele noastre.
Putem spune ca proportia este de 60% UX specialists, 40% doemnii colaterale, dintre specialistii in UX 30% sunt seniori si 30% middle level , 40% novici.
UX designul in e-commerce-ul actual
Asta ar putea sa o spuna cu adevarat doar cineva care lucreaza intr-o companie de e-commerce, daca e sa gandim din perspectiva celui care dezvolta un produs de acest tip.
Daca gandim din perspectiva unui client - cred ca se acorda destul de putina importanta. Insa asa cum am mai spus, acest focus creste in mod vizibil, iar ceea ce facem noi cu asociatia si comunitatea de UX speram sa ajute in mod consistent.
Promovarea UX Bucharest
Il promovam atat prin canalele clasice - social media, newsletters, indoor si outdoor media, cat si prin canale care functioneaza foarte bine, as spune chiar la fel de bine -personal networking si word of mouth.
Acest “Word of mouth” este sustinut si de calitatea editiei anterioare, eveniment care a fost la nivelul (sau chiar peste) oricarui eveniment international din alta tara.
Infiintarea Asociatiei Romane de UX Design
A aparut acum 2-3 ani, in cadrul grupului de membri care a pus pe picioare si comunitatea de UX din Bucuresti. Asociatia insa a capatat forma oficiala acum aproape un an, pentru ca au fost foarte multe lucruri de pus la punct.
Asociatia isi doreste sa reuneasca toti specialistii de UX (si domenii colaterale) din Romania. Era nevoie de o asemenea asociatie pentru ca nu exista niciun organism oficial care sa defineasca aceasta meserie/ocupatie, care deja este extrem de cunoscuta in domeniile IT (desi nu este singurul domeniu unde se aplica) si de asemenea nu exista niciun punct oficial de contact pentru cei care doreau sa afle informatii din acest domeniu.
Nevoia este una distribuita: era nevoie de un organism "oficial" care sa ne reprezinte si de o forma juridica prin care sa putem organiza evenimente, incheia parteneriate, aduce workshop-uri si multe altele. De asemenea era nevoie sa existe o oarecare oficializare a meseriei pe care avem, care pana acum era foarte vag inteleasa si de cele mai multe ori gresit categorisita ca "design de interfete".
Asociatia a fost infiintata, cum spuneam, de un grup restrans din comunitatea de UX din Bucuresti, dar incearca sa coopteze (si deja a facut-o) specialisti din toate zonele tarii. In special din zonele cu o reprezentare tech puternica - Iasi, Cluj, Timisoara.
Asociatia a fost infiinta de acelasi grup care a pus pe picioare si comunitatea de UX din Bucuresti, pentru ca erau specialisti, seniori cu o experienta considerabila, pentru ca deja stiau o multime de oameni si o groaza de aspecte legate de domeniu si pentru ca aveau network-ul necesar pentru a duce la indeplinire scopurile unei astfel de asociatii profesionale. Dar mai ales pentru ca noi, cei care am facut in aceasta asociatie, am avut o viziune.
Alte proiecte si rezultatele pana acum
Meetups - unele de tip mini conferinta cu cate 3 speakeri de exemplu. Altele mai restranse dedicate unui anumit eveniment important - un speaker, un film despre design. Workshop-uri cu si despre UX Design. Intalniri de prezentare a programului Asociatiei si de discutat impreuna cu membri despre directiile si strategia pe care sa o urmam.
Intalnirile, tocmai pentru ca sunt diverse, au participare de la 35-40 pana la 120 de membri. Conferinta de UX din 2015 a avut 250 de participanti iar cea de anul acesta va avea 350. Am avut peste 5 workshop-uri de UX pe diferite teme la care au participat peste 250 de oameni in total.
Rezultatele cred insa ca sunt mai importante in zona de awareness. Cresterea intelegerii legate de acest domeniu nu doar din partea specialistilor, care se presupune ca stiu deja acest lucru, cat din partea celor cu care ei interactioneaza si lucreaza - manageri, stakeholderi, product manageri, HR people, engineering managers.
Tinand cont ca prezenta lor la intalniri si nivelul de intelegere a crescut mult in ultimii ani, credem ca este un mare castig la care simtim ca si noi am contribuit.
Echipa actuala si rolurile fiecaruia
Calin Fara - vision&strategy, fundraiser, co-founder; Andrei Ganci - content manager, co-founder; Alexandru Pavelescu - front ends and visuals, professional all-arounder, co-founder; Dianina Andrei - program manager, Magda Neagu - logistics si financial; Adina Constantinescu - PR; Catalin Stanciu - events management & logistics; Raluca Vintila - events & logistics; Grigore Alexandrescu - UX ambasadors; Alina Catalina Banuleasa si Tudor Juravlea - UX workshops si lista nu este inchisa.
Toata echipa se ocupa impreuna cu alti membri de diferite alte zone, in functie de si legate de evenimentele pe care le facem, meetups, workshop-uri, participari la evenimente sau evenimentul emblema al comunitatii si asociatiei - conferinta UX Bucharest.