Avem un publicitar si un om de teatru care vor sa faca un alt fel de entertainment in Bucuresti. Publicitarul este Paul Cioc, iar baiatul cu productia teatrala este Bogdan. Impreuna au facut Trubaduro, un loc unde se ofera ”entertainment on the go”. Fiti atenti. Te duci sa mananci cu prietenii, si daca tot stati la palavre in fata unui serbet, rezolvati si o crima.
Paul spune ca cel mai misto la businessul asta e scrisul scenariilor. El se ocupa. Omori personaje, pui indicii sub nasul participantilor, ii trimiti pe piste gresite. E foarte satisfacator. Actiunea se petrece la Distrikt 42, dar vor urma si alte locatii.
De la idee pana la startul jocului as putea spune ca au trecut niste ani - daca punem la socoteala si demersul initial, numit Repetitie cu public. Mereu am cautat ceva interesant de facut in oras.
De partea de comunicare se ocupa fetele de la Galeriu & Partners PR, pe care Paul le numeste foarte galant zane, iar investitia in afacere se pare ca va fi amortizata in circa 1 an. ”desi 80% din venituri acum sunt reinvestite in promovare si altele”.
Sunt planuri ambitioase la Trubaduro, inclusiv o campanie cu un operator important de escape rooms din Bucuresti, despre care am scris si noi pe-aici.
Ce vrea un CD de la o cina cu crime?
Mancare buna. De crima sa se ocupe altcineva.
Glumesc, nu stiu daca viata de agentie m-a facut sa caut mai multa drama (nu cred ca e nevoie), dar stiu ca, in calitatea (dobandita) de bucurestean, mi-am dorit mereu sa fac si alte lucruri decat sa ies la masa in oras…
Ideea asta
N-am inventat roata. Si, ca sa fiu 100% corect, acum cativa ani a mai existat o tentativa mult mai non-interactiva de „Dinner with Murder” in Romania; n-a fost sa fie, cred ca pur si simplu „executia” n-a fost cea mai fericita.
Conceptul exista de foarte mult timp in alte tari… chiar si asa, nu mai stiu de cand am visat sa facem asa ceva in Romania. Gandul e de ceva vreme dar abia acum am reusit sa le punem pe toate cap la cap.
Probabil si gasca de prieteni a influentat aparitia Trubaduro - suntem pasionati de board games, de escape-rooms si de Sherlock Holmes. Mai mult, „Dinner with Murder” este un pretext sa iesi cu prietenii si, macar cale de un joc, sa nu dai scroll intr-una pe smartphone.
Bucurestiul este foarte mare, dar serile ajung sa fie mereu… cam la fel. Ce-ar fi daca am face entertainment, ce-ar fi daca am scoate oamenii din zona lor de confort si ne-am juca putin cu ei?
(pentru posteritate) “Dinner with Murder” nu e primul nostru proiect. Mai timid si cu oarece hopuri in dezvoltare a aparut cand inca nu exista Trubaduro (in 2015) „Repetitie cu public” - primul mystery game interactiv din Romania. 13 actori invitau participantii la o repetitie cu public a unui spectacol. Bineinteles lucrurile se complicau si regizorul murea impuscat. Jocul e 100% bazat pe improvizatia actorilor si pe multe indicii fizice. Da, inclusiv in baie.
A fost pilotul nostru si, desi l-am jucat doar de cateva ori, ne-a facut sa vrem mai mult. Asta nu inseamna ca nu-l vom reface… poate la iarna, cine stie?! :)
Echipa
Suntem doi oameni care formeaza Trubaduro - eu si Bogdan. Eu vin din publicitate, Bogdan din lumea teatrului. Iar Trubaduro a aparut undeva la mijlocul dintre cele doua lumi.
Daca eu ma cred „ala creativ”, Bogdan, prin experienta lui in productie teatrala, reuseste sa gaseasca solutii practice pentru a face jocul posibil. Bineinteles si el e creativ, altfel n-am putea functiona. E ca un brainstorming continuu, eu zic una, el alta, ajungem la o concluzie si apoi incepem (de fapt) munca aia serioasa.
Nu cred ca a contat foarte mult background-ul de agentie, mai mult a contat faptul ca amandoi am vazut potentialul intr-un entertainment poate putin altfel.
Masa si dansul
Scenariile au inceput cu „ce-ar fi daca…” de fiecare data. Am plecat de la un subiect, de exemplu lumea circului si am incercat sa croim o poveste incalcita despre o crima.
Pasiunea pentru jocurile de tipul mystery - cum e „Clue” si cea pentru filmele si serialele cu criminali - avem o lista lunga de astfel de productii deja vazute, si-au spus cuvantul.
Cel mai frumos a fost sa scriem scenariile, sa omoram personaje, sa ascundem secrete (probabil ca te simti un mini-zeu cand faci asta si e foarte satisfacator) si sa facem scheme peste scheme cu acuze, alibiuri, scuze si dovezi.
Dupa ce am avut scenariile - 3 la numar - Circo Marconi - viata intr-o companie de circ, Hotel Belvedere - o noapte intr-un hotel parizian plin de secrete si Stiletto - o petrecere a burlacitelor care se sfarseste tragic, am inceput sa cautam locul in care am putea sa jucam.
Norocul a facut ca primul „pitch” al proiectului sa fie cu succes.
Ne-a trebuit o cafea buna si prietenii de la Distrikt 42 au acceptat fara ezitare.
Tot ei au creat si un meniu dedicat „Dinner with Murder” - punem la dispozitie 3 alternative de cina (fel principal + desert) cu un pret special.
Odata „batuta palma” in 2 saptamani am pornit aventura.
De la idee pana la startul jocului as putea spune ca au trecut niste ani - daca punem la socoteala si Repetitie cu public. Mereu am cautat ceva interesant de facut in oras.
Concret, de la primul .doc creat cu titlul „Dinner with Murder” [V1] pana la primul live au trecut vreo 6 luni.
Clientii crimelor
Feedbackul e pozitiv pana acum. Bineinteles, jocurile, scenariile asa cum ni le-am imaginat noi difera fata de cum le vad participanti, ceea ce face ca dinamica jocului sa fie unica pentru fiecare grup de jucatori in parte.
Mereu e loc de ceva in plus, de mai bine si asta nu pentru ca ar fi prost scrise/gandite, ci pentru ca oamenii pot interpreta in mii de feluri cuvintele. Frumusetea (dar si capcana jocului) e ca el depinde in totalitate de participanti. Moderatorul e acolo doar sa ghideze, dar nu se poate baga in joc prea mult, ar strica tot amuzamentul.
De aici vin si reactiile tragicomice: cei care improvizeaza mult pot sa ajunga pe piste nebanuite si de cele mai multe ori amuzante, in timp ce participantii prea timizi sau cei care „nu au chef sa se joace” pot strica mult din cursivitatea jocului si experienta per ansamblu.
Cel mai amuzant pana acum a fost ca… dar nu putem spune ca ar fi spoiler :D
Promovarea
Suntem live pe Facebook cu pagina Trubaduro si bineinteles Facebook Ads, iar site-ul e si el in constructie.
Pentru lansare am apelat la profesionisti. Fetele de la Galeriu & Partners PR ne sunt alaturi pe partea de media relations cu tot ce presupune lansarea si promovarea hub-ului de entertainment. Ele sunt zanele care au facut ca si mai multa lume sa auda de noi rapid.
Numele ”Trubaduro” n-a fost tocmai o treaba simpla. Dar (si aici cred ca a intervenit advertising-ul) am plecat de la misiunea brandului.
Trubaduro isi propune sa fie un hub mobil de entertainment, de aici si „entertainment on the go”. Adica „Dinner with Murder” se intampla la Distrikt 42, viitoarele proiecte vor avea poate alte „case”. Vrem sa fim in mai multe locuri, tocmai pentru ca distractia trebuie sa fie oriunde. Suntem trubaduri - de aici si numele.
Investitii
Investitiile in promovare, productie de materiale, butaforii etc. pot parea destul de mari pentru un proiect care se intampla „la masa”, dar am vrut sa facem ceva pe gustul nostru, nu sa dam lovitura financiara. Probabil totul se va amortiza in maxim 6-12 luni (desi 80% din venituri acum sunt reinvestite in promovare si altele).
Provocari
Cel mai greu e sa explici de ce ceva nou e si bun.
Cand vorbim despre „Dinner with Murder” (de exemplu) trebuie sa explicam ce e, apoi de ce e diferit de „Mafia” sau „Clue”, apoi sa explicam de ce trebuie sa si mananci - doar e dinner.
La fel e si cu Omul Negru - viitorul proiect - primul haunted house din Romania.
Explicam ca e o casa sau un spatiu anume in care oamenii intra in grupuri si sunt speriati de actori live.
Lipsa referintelor e cea mai dificila.
De asta sprijinul fetelor de la Galeriu & Partners PR e esential - ele stiu sa explice mai bine decat noi :)
Concurenta?
Nu exista. Primele echipe avute sunt chiar oamenii din escape rooms, oameni cu care ne-am cunoscut invers - noi fiind clientii lor. Si ei se joaca si ei vor (la fel ca noi) sa faca alte lucruri in oras.
Cum sa existe concurenta cand suntem un grup de oameni care ofera divertisment sub forme diferite? In plus, si la “Dinner with Murder” ca si intr-o camera de tipul escape room, jocul poate fi facut o singura data. Deci nu fura nimeni clientii nimanui.
Si ca sa dovedim asta, vom incepe o campanie cu unul dintre cei mai cunoscuti operatori escape room - Trapped. Vom face un cross-promo cu un discount pentru clientii comuni.
Planuri
Pentru “Dinner with Murder” ne pregatim de teambuilding-uri cu cel putin un scenariu mult mai complex, pentru mai multi participanti. Si bineinteles noi scenarii pentru formula actuala.
Cinele au loc (doar pe baza de rezervare) in zilele de luni, marti, miercuri si duminica. Toate detaliile sunt pe pagina noastra de Facebook.
Urmatorul proiect, care inca isi cauta finantare si sponsori este Omul Negru - primul haunted house din Romania. Acolo e miza noastra, e chiar ceva ce am vrea sa facem din pasiune pentru horror, dar momentan asteptam fonduri si poate sponsori curajosi :D
Proiectul e si pe indiegogo, unde speram ca bucurestenii sa incepe sa doneze.
Sa speram ca se va intampla.
Apoi mai avem proiectul cu numarul 3 - un altfel de improv show - un one woman show interactiv.
…si bineinteles, sa reluam Repetitie cu public - poate sub o alta forma, un nou concept.
Cert e ca Trubaduro „is here to stay” si speram sa cream noi si noi motive de distractie in Bucuresti si nu numai.